Mechanisatie

Achtergrond 2 reacties

Eerste Deere met schuin neusje

De nieuwe 6120M is de eerste trekker van John Deere zonder hoge en rechte motorkap. De trekker is compact, wendbaar en toch sterk. Een proefrit.

John Deere vernieuwt de 6M-serie. Dat is in feite een ‘eenvoudigere’ variant van de gewone 6R. De nieuwe serie telt tien modellen, waarvan deze 6120M het meest spraakmakend is. Dit is namelijk de eerste John Deere-trekker met een echt schuin aflopend neusje. Dat is iets wat we kennen van verschillende trekkermerken, maar niet van John Deere.

Technische gegevens

De nieuwe 6M-serie telt tien modellen, waarvan deze 6120M het meest spraakmakend is. Dit is namelijk de eerste John Deere-trekker met een echt schuin aflopend neusje. John Deere verwacht in 2021 ook een traploze transmissie klaar te hebben voor de viercilinders. - Foto’s: Lex Salverda
De nieuwe 6M-serie telt tien modellen, waarvan deze 6120M het meest spraakmakend is. Dit is namelijk de eerste John Deere-trekker met een echt schuin aflopend neusje. John Deere verwacht in 2021 ook een traploze transmissie klaar te hebben voor de viercilinders. - Foto’s: Lex Salverda

Merk & type

John Deere 6120M.

De nieuwe 6M-serie bestaat uit tien modellen van 6090M (max. 100 pk) tot 6195M (max. 216 pk).

Motor
4,5 liter 4 cilinder-blok, DPS PowerTech EWL Fase IV met een maximaal motorvermogen van 145 pk inclusief 20 pk boost bij aftakaswerk.

Transmissie

Ruime keuze. Van PowrQuad Plus (16/16 of 24/24), AutoQuad Plus (Ecoshift), tot automatisch schakelende CommandQuad Plus (Ecoshift)-24/24-bak. In 2021 wordt ook een traploze AutoPowr-transmissie verwacht.

Hydrauliek
80 liter per minuut, of optioneel 114 l/min

Hefvermogen
Bij haken gemeten 4.350 kilo, of optioneel 5.700 kilo

Gewicht
5.750 kilo

Wielbasis

2,4 meter

Prijs

Vanaf bruto € 81.500 als kale uitvoering tot bruto € 142.774 met alle mogelijke opties.

Een blik onder de motorkap bewijst dat de fabrikant vooral de ruimte anders indeelde en simpelweg minder componenten rondom het motorblok plaatst. Zo ontbreken hier een uitlaatgasrecirculatieklep, en dus -koeler, en een dieselpartikelfilter. Niemand mist ze. Ook hebben deze viercilinders maar één turbo met waste-gate, terwijl de grotere modellen twee turbo’s hebben. Dus minder componenten rondom het viercilinderblok en daardoor is dit de eerste John Deere die geen lange, hoge en rechte motorkap heeft.

Volgens John Deere was goed zicht een van de veelgehoorde klantwensen. Steeds werd gevraagd naar een korte trekker met veel zicht en het liefst met veel motor- en hefvermogen. Daaruit ontstond deze 6120M, met maximaal 145 pk. Dat is overigens inclusief 20 pk boost, die bij veldwerk vrijkomt (dus als ook de aftakas vermogen verbruikt).

Daarom nu een ‘glijbaanneus’. Vanuit de (iets) draaibare stoel heb je ineens zicht tot kort voor de trekker. Leunend naar rechts kijk je gemakkelijk op de fronthef. De cabine is wel smaller dan gewend van de R-serie en heeft dikkere stijlen met luchtkanalen erin. Ook de nabehandelingstechniek van uitlaatgassen in de uitlaat is te dik om volledig schuil te gaan achter de cabinestijl rechtsvoor, maar vanuit de stoel, met alle bediening dichtbij de hand, is het goed vertoeven en voelt de trekker ook heerlijk compact.

Cabine van 20-serie

Kenmerkend aan de M-serie is dat deze het cabineframe van de oudere 20-serie uit begin jaren 2000 heeft. Met van die losse ronde lampen onder het dak. John Deere houdt bij de grote vernieuwing van de hele M-serie vast aan dat cabineframe, maar integreert nu de lampen in de dakrand. Dat maakt dat de trekker er toch een stuk moderner uitziet.

Natuurlijk is het interieur mee veranderd in de loop der jaren. Daarom spreekt de fabrikant over een nieuwe zesstijlencabine. Voor de kleine 6M-modellen klopt dat, want de voorganger (6MC) had nog de kleine 5R-cabine. Meest opvallend binnenin is dat het dashboard weg is bij het stuurwiel. Het is verplaatst naar de cabinestijl rechtsvoor. Daar hangt een chic kleurenschermpje. Een touchscreen-bedieningsscherm is er alleen voor een gps-systeem of Isobus-werktuig, niet voor trekkerinstellingen.


  • Een blik onder de kap: John Deere bouwt vooral minder componenten rond het blok waardoor het past om de motorkap schuin te vormen.

    Een blik onder de kap: John Deere bouwt vooral minder componenten rond het blok waardoor het past om de motorkap schuin te vormen.

  • John Deere houdt vast aan het cabineframe van de 20-serie. Dat is iets krapper dan dat van de ruime R-serie-cabine, te zien aan de ronding in het voorraam. Nieuw zijn de geïntegreerde lampen waarmee de trekker er toch moderner uitziet.

    John Deere houdt vast aan het cabineframe van de 20-serie. Dat is iets krapper dan dat van de ruime R-serie-cabine, te zien aan de ronding in het voorraam. Nieuw zijn de geïntegreerde lampen waarmee de trekker er toch moderner uitziet.

  • Rijk uitgerust: niet meer de lange schakelpook, maar een fijn, kort pookje met schakelautomaat. Die lange pook is in de eenvoudigere transmissies nog wel leverbaar. Let op het nieuwe kleurenschermpje op de A-stijl die dient als dashboard. De elektrische joystick bedient de voorlader of hydraulische ventielen.

    Rijk uitgerust: niet meer de lange schakelpook, maar een fijn, kort pookje met schakelautomaat. Die lange pook is in de eenvoudigere transmissies nog wel leverbaar. Let op het nieuwe kleurenschermpje op de A-stijl die dient als dashboard. De elektrische joystick bedient de voorlader of hydraulische ventielen.

  • Een goede oplossing voor de peilstok is deze uitsparing in de kap: geen motorkap of zijkapje meer openen om even olie te peilen.

    Een goede oplossing voor de peilstok is deze uitsparing in de kap: geen motorkap of zijkapje meer openen om even olie te peilen.

Kort door de bocht

Een rondje om de trekker. Wat gelijk opvalt: wat is-ie kort. De wielbasis is maar 2,4 meter. Daarbij stuurt de trekker ook nog eens krap en is dus verrassend wendbaar. Het alternatieve model, de 6120R, heeft 18 centimeter meer ruimte tussen voor- en achteras.

John Deere heeft een goede oplossing gevonden voor de peilstok: niet meer een zijkapje openen of zelfs de hele motorkap, nu is er een uitsparing waar de peilstok uitsteekt. Praktisch. Optioneel is er ook voorasvering. Die heeft, mede vanwege de korte wielbasis, duidelijk een versoepelend effect tijdens de proefrit.

Bij een blik in de folder valt op dat het maximaal toelaatbare gewicht met ruim tien ton (10.450 kilo) best hoog is. Daarmee mag de trekker, rekening houdend met het eigen gewicht van op papier 5.750 kilo, toch nog 4,7 ton aan machines meedragen. Mits de gewichtsverdeling juist is. Dat is fors. De hefinrichting tilt overigens over het hele bereik standaard 2,75 ton (optie 3,6 ton).

In de 6-serie

De kleine 6M-modellen vervangen de 6MC- en 6RC-(compact)modellen. Schaam je niet als die modellen je niets zeggen. In Nederland zijn er 35 verkocht in de afgelopen drie jaar. Dat zou voornamelijk te wijten zijn aan de kleinere cabine daarop. Deze 6120M heeft een grotere cabine en de wielbasis is toch nog 15 centimeter langer dan de in Amerika gebouwde 5R-serie. Ook de achterbrug oogt robuuster en de 6M heeft gewoon een chassis, de 5R niet. In feite is het dus een tussenmodel, tussen de 5125R en 6130R.

Alternatieven

Zolang de traploze transmissie niet leverbaar is (2021 verwacht), concurreert de 6120M met powershift-trekkers. Een vergelijking op basis van gewicht (5.570 kilo), vermogen (max. 140 pk) en dus een 24/24-bak. Een alternatief uit eigen huis is de 6120R (6.100 kilo en max. 140 pk). Ook New Holland biedt veel keus in dit segment: bijvoorbeeld een T5.130 Dynamic Command met 140 pk en 5.500 kilo. Die heeft dan een achttraps powershift en een ruimere cabine. Deutz-Fahr heeft een 6140 (5.224 kilo en 143 pk) en Claas een Arion 530 (6 ton en 145 pk).

Dik € 60.000 verschil

Alleen die smallere cabine rechtvaardigt dat in Mannheim een ‘M’ op de motorkap wordt gestickerd in plaats van een ‘R’. Verder is de trekker namelijk luxe, aangezien de fabrikant praktisch alle mogelijk opties op en aan deze demotrekker bouwde. Enig verschil is dat een 6R-koper ook kan kiezen voor traploze transmissie en eventueel een CommandPro-multifunctionele rijhendel en een 50 kilometer per uur-bak. Ook heeft de 6R een groter display met touchscreen.

Deze 6M wordt vanaf bruto € 81.500 afgeleverd. Wie zich niet beheerst bij het kiezen van opties verhoogt de vraagprijs tot bruto € 142.774. Even slikken, maar dan heb je wel een trekker met voorasvering, cabinevering, automatisch schakelende CommandQuad-transmissie, fronthef, PTO, Isobus en gps. Daarnaast is een traploze AutoPowr-transmissie is straks niet langer voorbehouden aan een luxe 6R-trekker. John Deere verwacht in 2021 ook die transmissie klaar te hebben voor de viercilindermodellen in de 6M-serie. Dan is de M-serie zeker niet meer simpelweg als ‘karige’ uitvoering te bestempelen.

Eindoordeel

Plus

+ kort en wendbaar

+ veel zicht door nieuwe motorkap

+ veel keus; sober tot behoorlijk luxe

Min

- met alle opties; hoge vraagprijs

- verouderd cabineframe (dikke stijlen, relatief krap)

- geen 50 km/u-bak leverbaar

Laatste reacties

  • H93

    Iets beter opletten Bob!

    De 5R en M hebben ook een aardig schuine motorkap.

    Daarbij is het cabine frame inderdaad overduidelijk 20( en 30 en oude 6M) serie maar de lampen in de dakrand zijn eerder van de 5R als de 20 serie en niet rond maar ovaal.

    Wel een knappe trekker!

  • farmerbn

    Wat zou die in Rusland of Turkije kosten?

Of registreer je om te kunnen reageren.