Mechanisatie

Achtergrond 2 reacties

Imants 6 meter spitmachine niet sneller, wel breder

Machinefabrikant Imants in Reusel (N.-Br.) komt dit najaar met een 6 meter brede spitmachine op de markt. De 38 FSX is opklapbaar en hangt – in combinatie met een eveneens 6 meter brede woeler – aan een nieuw ontworpen Imants-carriër. Een eerste impressie.

Spitten heeft de wind in de rug. De capaciteit is hoog, ten opzichte van ploegen is het brandstofverbruik gunstig, én je kunt spitten gemakkelijk in één werkgang combineren met zaaien of zelfs poten.

Ten opzichte van de ploeg werd het lang als een nadeel gezien dat een spitbewerking de gewasresten of een groenbemester niet 100% onderwerkt. Dat tij is nu ook gekeerd. Dat een spitmachine meer organische stof boven in de bouwvoor houdt, geldt nu zelfs als een voordeel. Want: erosiebeperkend, en naar huidige inzichten beter voor het bodemleven in de teeltlaag. Sinds de opkomst van klepelmaaiers in de fronthef zijn ook lange groenbemesters geen enkel probleem meer.

Lees verder onder de foto

De Imants 38 FSX bestaat feitelijk uit twee 3-meterse 38 SX-spitmachines met een eigen carrier. Die kan in een tweede hef bijvoorbeeld een woeler van 6 meter meenemen. - Foto's: Matthijs Verhagen
De Imants 38 FSX bestaat feitelijk uit twee 3-meterse 38 SX-spitmachines met een eigen carrier. Die kan in een tweede hef bijvoorbeeld een woeler van 6 meter meenemen. - Foto's: Matthijs Verhagen

250 spitmachines per jaar

Imants vaart er wel bij. Met 50 medewerkers bouwen ze in Reusel zo’n 250 spitmachines op jaarbasis. Dat zijn allemaal rotorspitmachines. Doordat de spades vast aan één brede rotoras zitten, zijn deze relatief eenvoudig van bouw.

Als het aftakastoerental en de rijsnelheid goed zijn afgestemd, neemt het rotorblad om de 25 à 30 centimeter een hap uit de bouwvoor, tot een werkdiepte van maximaal 35 centimeter bij een reguliere spitmachine.

80% van de Imants-spitmachines draait op zandgrond. De rest op zwaardere leem- of lichtere kleigrond. Op echt zware klei neigen gebruikers vaker naar een krukasspitter.

Woelers

De lijnen van Imants met de praktijk zijn kort. Rond 2010 raakten ondergronders op de ploeg in zwang. Daarop ontwikkelde het bedrijf een eigen voorzetwoeler en geïntegreerde woelpoten op sommige modellen. Intussen beschikt bijna driekwart van de afgeleverde spitmachines over een woeler. Dieper woelen en juist ondieper spitten is nu de trend.

Lees verder onder de foto

De getrokken spitmachine koppel je aan de zwaailat. Het draaipunt zit zo exact in het midden van de aftakas; gunstig in bochten. Wat de bediening betreft stuur je de hef van de woeler en de hef van de spitter over twee ventielen aan - handig voor het kopakkermanagement. Alle instellingen lopen over een derde LS-ventiel via de bedieningskast.
De getrokken spitmachine koppel je aan de zwaailat. Het draaipunt zit zo exact in het midden van de aftakas; gunstig in bochten. Wat de bediening betreft stuur je de hef van de woeler en de hef van de spitter over twee ventielen aan - handig voor het kopakkermanagement. Alle instellingen lopen over een derde LS-ventiel via de bedieningskast.

Toen er vraag naar meer capaciteit kwam, haakte Imants daar ook op in. De Kempenaren wisten hun machines geschikt te maken voor telkens hogere rijsnelheden, tot 9 km/u is mogelijk. Snel rijden heeft echter 2 nadelen: het brandstofverbruik per hectare stijgt dan iets, en de praktijk leert dat 9 km/u op sommige grondsoorten en onder bepaalde omstandigheden een té fijn resultaat geeft.

Tegelijk groeit de vraag naar meer capaciteit nog steeds. Daarop zocht de fabrikant het in de breedte. Imants ontwikkelde de 6 meter brede 38 FSX, geschikt voor een rijsnelheid van 6 km/u.

Getrokken en opklapbaar

Een tweede factor is wetgeving. Met de tijd werden spitmachines zwaarder. Dat maakt ze stabiel, en geschikt voor de hogere aftakasvermogens. Keerzijde is dat het gewicht en de afmetingen schuren met de wetgeving (en strikte handhaving) in sommige Duitse deelstaten. Dankzij de extra as en het opklappen past de nieuwe, getrokken spitter, wat aslasten en breedtemaat betreft, beter binnen de verkeerswetgeving. Zo dient de nieuwe spitmachine 2 doelen.

Lees verder onder de foto

Opgeklapt blijft de 6-meterse spitmachine keurig binnen de wettelijke maten en aslasten.
Opgeklapt blijft de 6-meterse spitmachine keurig binnen de wettelijke maten en aslasten.

De 38 FSX is gebouwd voor een werksnelheid van 6 kilometer per uur en kan zodoende 3 hectare per uur spitten. In de basis bestaat de nieuwe machine uit twee 3-meterse 38 SX-spitmachines. De aandrijving van de harkrol én de spitas zijn naar de buitenzijde gebracht, zodat de 2 helften in het midden mooi tegen elkaar aan vallen. Voor een goede bodemaanpassing kunnen beide iets pendelen.

Spitmachine uitwisselbaar

De spitter hangt in een zware cat. 4-hefinrichting aan een door Imants zelf ontwikkelde carrier. Dit maakt het mogelijk om de spitter bijvoorbeeld uit te wisselen voor een 6-meterse rotorkopeg. De hefhoogtes zijn instelbaar door middel van een afslagventiel.

Imants heeft op exportmarkten al langer ervaring met dit getrokken systeem. De nieuwe carrier is speciaal ontworpen voor de 6-meterspitter en beschikt ook over een middenhef waarin een 6 meter brede woeler hangt.

In de dissel ten slotte is 500 kilo contragewicht verwerkt om altijd oplegdruk te houden. Dit is belangrijk voor het weggedrag tijdens transport. Door de zware spitmachine iets voorover te trekken is meer gewicht op de trekhaak over te brengen.

Plussen en minnen

+ grotere capaciteit
+ carrier is breder inzetbaar
+ te combineren met zaaibalk
- vergt forse investering
- geen Isobus-bediening

Geschikt tot 400 pk aftakasvermogen

Bijzonder is de verbinding met de trekker. Imants kiest ervoor om aan de zwaaihaak te koppelen. In combinatie met de demotrekker zit het draaipunt dan exact midden tussen de aftakasstomp aan trekker- en werktuigzijde. De hoek die de aftakaskruisjes maken, is zo altijd symmetrisch. Het steunlager van de aandrijfas aan werktuigkant is bovendien in hoogte verstelbaar om de aandrijving mooi vlak te laten lopen. Deze kan tot 400 pk aftakasvermogen overbrengen en blijft hoogtoerig om het koppel laag te houden.

Lees verder onder de foto

De hef is zeer zwaar met categorie 4-vanghaken. De spitter weegt dan ook zo'n 5 ton. Dankzij de extra as van de carrier wordt de achteras van de trekker niet overbelast.
De hef is zeer zwaar met categorie 4-vanghaken. De spitter weegt dan ook zo'n 5 ton. Dankzij de extra as van de carrier wordt de achteras van de trekker niet overbelast.

Imants demonstreerde de machine aan een Fendt 1050 (500 pk). Overbemeten, maar vanwege de woelers gaat sowieso een deel van het motorvermogen op aan tractie. En toch: op leemachtige grond én met de woeler op de maximale 50 centimeter werkdiepte, is een trekker van 350 à 400 pk geen overbodige luxe.

10,5 ton schoon aan de zwaaihaak

Een zware tandwielkast voor op de spitmachine splitst het vermogen naar links en rechts. Per zijde zorgt een nokkenkoppeling er vervolgens voor dat maximaal 200 pk per kant aankomt. Mocht één rotor vastslaan, dan krijgt de andere nooit het volle vermogen voor z’n kiezen. Een kettingkast met reductie brengt het vermogen aan de buitenkant naar beneden en drijft de rotoren per kant aan.

Lees verder onder de foto

Imants testte de 38 FSX bij boeren in de buurt en gaat binnenkort 8 exemlaren bouwen.
Imants testte de 38 FSX bij boeren in de buurt en gaat binnenkort 8 exemlaren bouwen.

De grote centrale tandwielkast is ook de reden dat de spitmachine niet rechtstreeks in de hef van een trekker kan; er is dan geen ruimte voor de aftakas. Vraag is ook of je dat moet willen, gezien het gewicht: alleen al de 6-meterse spitmachine weegt zo’n 5 ton. De hele combi zit op 10.500 kilo.

Ook als zaaicombi

De nieuwe machine werd dit jaar uitgebreid getest door akkerbouwers rondom de fabriek. Imants wil de komende tijd 8 machines in serie gaan bouwen. Prijslijstprijs van de machine als op de foto‘s: € 140.000. Het opbouwen van een tank voor zaaigoed en een zaaibalk behoort tot de opties. Imants denkt ook na over een 3-meterse variant.

Technische gegevens

Merk en type: Imants 38 FSX, zes meter brede opklapbare spitmachine. Aandrijflijn geschikt tot maximaal 400 pk. Gewicht: in totaal 10.500 kilo. As: ADR, luchtgeremd. Banden: 800/45 R26.5 . Bediening hef woeler en hef achterop via twee hydrauliekventielen. Alle instellingen hydraulisch, via LS-aansluiting en eigen Imants-bedieningkast. Niet Isobus-compatibel. Prijsindicatie zoals op de foto: € 140.000.

Laatste reacties

  • Jan-Zonderland

    Een roterende spitter veroorzaakt ook een “ploegzool” Vandaar de voorzetwoeler.
    Met een krukasspitter heb je daar geen last van.

  • Geel mij mijn woeler/schijfeg combinatie maar! #nkg

Of registreer je om te kunnen reageren.