Mechanisatie

Achtergrond 1 reactie

De traploze mini-T6 is er

New Holland heeft in feite een kleine versie van de T6 gebouwd. Licht en compact als een echte T5, maar toch met de ruime en luxe T6-cabine erop. Én een traploze bak.

New Holland heeft niet zomaar een nieuwe transmissie in de T5 laten zakken. De nieuwe trekker, die net als de bekende T5 wordt gebouwd in Italië, is flink anders. Eigenlijk deelt de T5 Auto Command alleen de fraaie motorkap met de eenvoudigere T5 met 16x16-versnellingsbak die in 2016 al werd gepresenteerd. Want motor, chassis, vooras, cabine én achterbrug zijn nieuw. De T5 heeft nu zelfs ook de meeverende luxe armleuningbediening. In feite is er een kleine T6 ontstaan. En daar is wel markt voor; een lichte, traploze en luxe trekker, die toch tot maximaal 140 pk opwekt.

Het duurde even, maar nu levert New Holland de eerste traploze T5’s uit. De T5 is een lichte en compacte trekker, met toch maximaal 140 pk motorvermogen en de ruime, luxe T6-cabine erbovenop. - Foto's: Cor Salverius Fotografie
Het duurde even, maar nu levert New Holland de eerste traploze T5’s uit. De T5 is een lichte en compacte trekker, met toch maximaal 140 pk motorvermogen en de ruime, luxe T6-cabine erbovenop. - Foto's: Cor Salverius Fotografie

Ook dynamisch

Grootste nieuws in de nieuwe T5 is natuurlijk de traploze Auto Command-transmissie. Die is hetzelfde als in de grotere T6. Er zijn hierbij 2 groepen die automatisch schakelen. Daar heb je als chauffeur geen omkijken naar en geen erg in. Het enige waar de chauffeur naar kijkt, zijn de 3 rijbereiken, die je zelf instelt. Hiervoor is het grote bedieningsscherm vereist. De trekker kopen zonder scherm gaat dus niet. De trekker rijdt maximaal 40 kilometer per uur, met 1.700 krukasomwentelingen per minuut. Goed om te weten: inmiddels is er ook een Dynamic Command-uitvoering aangekondigd. Hierbij maakt de traploze bak plaats voor een 8-traps-powershift met 3 groepen. Verder is de trekker gelijk. Het is nog niet bekend wanneer die exact leverbaar is; vermoedelijk begin 2020.

Optioneel wordt de T5 geleverd met geveerde vooras én remmen. De trekker rijdt maximaal 40 kilometer per uur. En een nieuwe, zwaardere vooras draag 6,2 ton in plaats van 5,5.
Optioneel wordt de T5 geleverd met geveerde vooras én remmen. De trekker rijdt maximaal 40 kilometer per uur. En een nieuwe, zwaardere vooras draag 6,2 ton in plaats van 5,5.

Net even harder

Alex Poland, mede-eigenaar van het gelijknamige loonbedrijf in het Noord-Hollandse Waarland, kocht de eerste traploze T5 van Europa. De trekker in Blue Power-uitvoering is enkele weken op het bedrijf. De T5 gaat vooral bermen klepelen en in het voorjaar kool planten. Verder wordt de trekker breed ingezet, voor een balenwikkelaar, om aardappelloof te klappen en te spuiten, kleine pakkenpers, et cetera. “We hebben lang op de trekker moeten wachten. Maar de nieuwe T5 past ons goed.” Poland doelt vooral op de traploze transmissie. “We planten veel kool. Daarvoor willen we een lichte trekker hebben, op smalle banden. Achterop zitten dan mensen die de carrouselplanter vullen. Als je vlotte en ervaren jongens achterop de planter hebt zitten, dan kun je soms nét 2,1 km/u rijden, in plaats van 1,7. En zoiets gaat alleen met een traploze transmissie.”

Niet te groot

Naast het agrarische werk zet Poland de trekker ook in voor het maaien van wegbermen. Daarvoor is het voor hen een groot voordeel dat de T5 lekker compact is, aangezien deze dan op de openbare weg rijdt en altijd tussen en onder bomen manoeuvreert. “Bij iedere boom moest je de koppeling weer intrappen en eromheen klepelen. Geen jongen die dat langer dan een week leuk vindt”, vertelt Alex Poland over de ingeruilde T6020. Met de traploze trekker gaat dit veel mooier, zonder te hoeven koppelen, geeft de loonwerker aan. “Het is een dapper trekkertje. De jongens gaan er graag mee op pad.”

Toch wel heel luxe is de ruime T6-cabine op deze compacte trekker. Hierin kan de stoel omdraaien, mét meezwevende armleuning en daarop de multifunctionele rijhendel. Er past zelfs een koelbox in de trekker.
Toch wel heel luxe is de ruime T6-cabine op deze compacte trekker. Hierin kan de stoel omdraaien, mét meezwevende armleuning en daarop de multifunctionele rijhendel. Er past zelfs een koelbox in de trekker.

Koelbox mee

New Holland plaatste exact dezelfde cabine als die op de T6 op de trekker. En die is, zeker voor dit compacte segment, lekker ruim en luxe uitgevoerd. Voor koper Alex Poland is dat belangrijk: “In deze cabine kun je tenminste prima een koelbox meenemen én je kunt de stoel draaien.” Wie 1 van de grotere series kent, rijdt zo met de T5 weg. Ook de armleuning, met daarop de multifunctionele rijhendel en optioneel ook flippers voor de hydrauliek, is identiek aan de grotere series.

3 pompen

De trekker heeft 3 hydrauliekpompen. 2 tandwielpompen, waarvan 1 46 l/min verpompt voor de transmissie en 1 van 34 l/min voor de stuurcilinder. Dan is er 1 variabele load-sensingpomp die maximaal 108 l/min verpompt. Dat is fors, zeker voor dit segment. Later volgt daarom een kleinere, goedkopere optie: 80 liter per minuut, ook load sensing. New Holland kiest ervoor om de 3 pompen uit hetzelfde reservoir te laten pompen. Achterop zijn maximaal 2 mechanische en twee elektronische ventielen en een load-sensingaansluiting leverbaar. Eventueel plaatst New Holland er 3 elektrische bij, in het midden van de trekker. Sowieso heeft New Holland de achterbrug flink opgeruimd en opnieuw ingedeeld. Ventielen zijn geordend en afgeschermd en alle stroomcontacten plaatste New Holland nu bovenaan.

Overigens, achterop passen 600/65 R38-banden. Er is dan nog ruimte over voor hogere banden. Daar is de achteras echter niet voor gehomologeerd en dit mag dus niet. Optioneel is er vooras- en cabinevering.

Alternatieven

Belangrijkste concurrent voor de T5.140 Auto Command is de traploze Fendt 313 Vario. Deze zijn qua motorvermogen en eigen gewicht sterk aan elkaar gewaagd. Ook Deutz-Fahr is actief in dit segment met de traploze 6140 TTV. Claas, iets zwaarder, biedt de traploze Arion 500. John Deere, ook iets zwaarder, een traploze 6120R. Uit eigen huis zijn er natuurlijk ook de Case IH-variant en Steyr-variant, die technisch hetzelfde zijn als deze New Holland T5.

Bijzonder schoon

Ten opzichte van de bestaande T5 met 3,4 liter motor, bouwt New Holland nu een 4,5 liter motor in. Iets meer pit dus. Het blok voldoet aan de Fase V-emissienorm, op slimme wijze. Er is namelijk geen uitlaatgasrecirculatie, geen filter nodig en de trekker hoeft niet te regenereren. FPT heeft iets nieuws en noemt dat SCRof (SCR on filter). Die is onderhoudsvrij en zit verstopt in een nabehandelingssysteem bovenop het motorblok. De uitlaatgassen komen eerst in een dieseloxidatiekatalysator en daarna wordt AdBlue ingespoten. Hierna suizen de uitlaatgassen door naar de zogeheten SCRof, waar een teveel aan roetdeeltjes aan de wanden blijft steken en daar wordt verbrand. Dan volgt een SCR-clean-up-katalysator en komen de uitlaatgassen schoon de uitlaat uit. Kunstig: het past allemaal onder de fraaie motorkap en de uitlaat is weer ouderwets smal.

Een blik op de armleuning. Deze komt exact overeen met de grotere trekkerseries. Wie een T7 kent, rijdt ook zo weg met de traploze T5.
Een blik op de armleuning. Deze komt exact overeen met de grotere trekkerseries. Wie een T7 kent, rijdt ook zo weg met de traploze T5.

Technische gegevens

  • Motor: 4,5 liter FPT 4-cilinder, voldoet aan Fase 5-emissienorm.
  • Maximaal motorvermogen: 110 pk (T5.110 AC) tot 140 pk (T5.140 AC).
  • Transmissie: Traploze Auto Command-transmissie tot maximaal 40 km/u bij 1.700 motortoeren per minuut.
  • Wielbasis: 2.490 millimeter (152 mm korter dan T6-viercilinder, 110 millimeter langer dan T5 Elektro Command)
  • Gewicht: 5.500 kilo.
  • Hydrauliek: 108 l/min CCLS voor extern gebruik. Later dit jaar volgt 80 l/min CCLS als goedkopere optie.
  • Hefvermogen: 5.420 kg over hele bereik.
  • Maximale banden: 600/65 R38 (1,75 meter hoog).
  • Brutoprijs: € 104.441 (een T5.130 AC). Ter vergelijk: een T5.120 Elektro Command (16x16-versnellingsbak) kost bruto € 79.476. Een zwaardere T6.145 Auto Command kost bruto € 116.973.
New Holland kreeg het voor elkaar om de nabehandelingstechniek ónder de motorkap te bouwen. De uitlaat is dus weer ouderwets smal. De T5 heeft een ruime cabine; de koelbox past erin.
New Holland kreeg het voor elkaar om de nabehandelingstechniek ónder de motorkap te bouwen. De uitlaat is dus weer ouderwets smal. De T5 heeft een ruime cabine; de koelbox past erin.

Eindoordeel

✔ traploos

✔ ruime cabine

✔ slimme emissietechniek

✔ compact en licht

✘ kan niet zonder bedieningsscherm

✘ geen gescheiden hydrauliek- en transmissieolie

✘ ruimte voor hogere achterbanden, mag niet

Eén reactie

  • Reactie verwijderd door een beheerder

Of registreer je om te kunnen reageren.