Mechanisatie

Achtergrond 3 reacties

Steyr showt traploos tussenmodel

Steyr komt met een nieuwe serie traploze trekkers in de boerenklasse. De Expert CVT biedt veel.

Als je kijkt naar het aantal modellen dat Steyr rond de 120 pk aan te bieden heeft, dan zou je in theorie zeggen dat er al heel wat keuze is. Je hebt enerzijds de Multi en anderzijds de instapmodellen van de luxere Profi-serie, die met zowel cvt als powershiftbak te krijgen zijn.

Het nieuwe design, een vierstijlencabine met panoramadak, de 4,5 liter viercilinder en de cvt uit de grotere Profi CVT en afmetingen die meer neigen naar de compacte Multi. Dat is samengevat de nieuwe Expert CVT-serie van Steyr, met motorvermogens van 100 tot 130 pk. - foto's: Matthijs Verhagen.
Het nieuwe design, een vierstijlencabine met panoramadak, de 4,5 liter viercilinder en de cvt uit de grotere Profi CVT en afmetingen die meer neigen naar de compacte Multi. Dat is samengevat de nieuwe Expert CVT-serie van Steyr, met motorvermogens van 100 tot 130 pk. - foto's: Matthijs Verhagen.

Behoorlijk gat tussen beide series

Toch zit, of beter gezegd zat, er in de praktijk een behoorlijk gat tussen beide series. De Multi is wel mooi compact gebouwd maar niet leverbaar met een cvt. Sommigen vinden de cabine, voor een hoofdtrekker, ook aan de krappe kant.

Tot slot levert de 3,4 liter motor wel z’n pk’s, maar mist dit blok met name onderin wat karakter. De Multi is hiermee net te weinig trekker voor middelzware grondbewerking of om een front- en achtermaaier aan te hangen.

De cabine van de Profi-serie is ruim, maar de hoogte is weer een nadeel

Wil je dat wél, dan kom je nu gelijk uit bij de lichtere modellen uit de Profi-serie. Die zijn voor hun vermogen juist weer relatief fors gebouwd. De cabine is ruim, maar de hoogte is weer een nadeel.

Te hoog voor die ene lage stal en de trekker is te groot om op het erf van een kleiner bedrijf nog handig mee te werken. Tot slot, en zeker niet onbelangrijk, de prijs. De traploze Profi is zo’n € 35.000 duurder dan een even sterke Multi met powershift.

CVT rijden voor scherpere prijs

Met deze omissie is Steyr, of beter gezegd CNH, aan de slag gegaan. Uitkomst is een extra trekkerserie: de Expert CVT. Die z’n technisch platform deelt met New Holland (T5 AutoCommand) en Case IH (Vestrum CVXdrive).

De Expert CVT heeft een taaiere 4,5 liter motor, een ruime cabine én een cvt

Met de taaiere 4,5 liter motor, een ruime cabine én een cvt. En dat alles in een trekker die toch compact en laag is gebouwd. Dat de trekker precies tussen de beide bestaande series valt, bewijst ook de wielbasis van de Expert CVT. Die is 15 centimeter langer dan van de Multi en 20 centimeter korter dan van de Profi.

Zeker zo belangrijk is de prijsstelling. Die maakt van Expert CVT ook prijstechnisch een interessant alternatief. Als we even sterke modellen met elkaar vergelijken dan is de nieuwe Expert CVT zo’n 15% goedkoper dan de Profi CVT.

De FPT-motor voldoet nu aan de Stage V-normen. Alle techniek (DOC/SCR) zit ónder de kap en niet meer ín de uitlaat.
De FPT-motor voldoet nu aan de Stage V-normen. Alle techniek (DOC/SCR) zit ónder de kap en niet meer ín de uitlaat.

Uitlaatgasnabehandeling onder de kap

Onderhuids zijn het de bekende componenten. Namelijk de 4,5 liter FPT-motor gekoppeld aan de eigen, in Antwerpen gebouwde, CNH-cvt die Steyr S-matic noemt. Het is de traploze transmissie met dubbele koppeling die we al kennen, maar voor de Expert in een compactere behuizing is gedrukt.

De standaard vierstijlencabine komt vrij stil over

De FPT-motor is in deze serie voor het eerst in Stage 5-uitvoering te vinden. Het is CNH gelukt om de hele uitlaatgasnabehandeling (DOC en SCR) in één compacte unit te bouwen en onder de motorkap te plaatsen.

De uitlaat is hiermee weer een ouderwets ranke pijp langs de A-stijl zonder die grote katalysator in het zicht. De motorkap is uiteraard in de Steyr-familiestijl. De standaard vierstijlencabine komt vrij stil over, CNH zelf geeft een geluidsdruk van 72 dB op.

Technische gegevens

Motor: 4,5 liter FPT viercilinder, Stage V
Nominaal vermogen: 100 tot 130 pk, maximaal 110 tot 140 pk. Max koppel: 520 tot 630 Nm bij 1.300 toeren
Wielbasis: 2.490 mm
Hoogte: 2,885 met standaard cabine
Gewicht: vanaf 5.500 kg
Hefvermogen: 5,6 ton, hefvermogen fronthef: 2,3 ton
Inhoud brandstoftank: 180 liter + 19 liter AdBlue
Prijzen: 4100 Expert CVT (nominaal 100 pk) € 96.918, 4110 € 99.668, 4120 € 103.864, 4130 € 107.364. Standaard uitvoering inclusief: CCLS pomp 110 l/min, dubbelleiding hydraulische aanhangerremmen, led-dagrijlampen en 12 led-werklampen in dakrand, Michelin 440/65R28, 540/65R38. Opties: geveerde vooras: € 4.975, fronthef en PTO: € 6.432, fronthefmanagement: € 590, luchtremmen: € 2.347, cabinevering € 1.207, Isobus klasse 3: € 1.141, terminal: € 3.675, RTK-gps en stuurautomaat: niet bekend

Optie: nieuwe panorama-cabine

Volledig nieuw is verder de laaggebouwde panorama-cabine, die ook beschikt over een 235 graden ruitenwisser. Steyr is naar eigen zeggen de enige van de drie merken die deze cabine vanaf voorjaar 2020, als optie, kan leveren.

Dat zou wel opvallend zijn, want veel directe concurrenten leveren zulke cabines al een tijdje in deze klasse, omdat het typisch trekkers zijn waar een voorlader op komt.

Ook werkt Steyr aan een vernieuwd bedieningsconcept. Als koper heb je hierin straks 2 keuzes; de bekende Multicontroller zoals die nu te vinden is in de Steyr Profi CVT’s – en ook bekend van Case IH – of dus een nieuwe versie.

De Multicontroller II-joystick staat niet vast op de armconsole, maar is te schuiven om snelheid te regelen

Steyr noemt dit de Multicontroller II. Die bestaat uit de joystick zoals die identiek bekend is vanuit de Multi. Het verschil: die joystick staat hier niet vast op de armconsole, maar is te schuiven om de snelheid te regelen.

Nieuw is dat ook de bovenste 3 knoppen nu vrij toewijsbare functies hebben. Elektronisch handgas, cruise-control en kopakkermanagement zijn de logische functies om achter deze knoppen te zetten.

De cabine heeft 4 stijlen en is een rustige werkplek. Dit panorama-dak is een optie en komt begin 2020 beschikbaar. De bediening met de stick van de Steyr Multi is nieuw, Steyr noemt deze Multicontroller II.
De cabine heeft 4 stijlen en is een rustige werkplek. Dit panorama-dak is een optie en komt begin 2020 beschikbaar. De bediening met de stick van de Steyr Multi is nieuw, Steyr noemt deze Multicontroller II.

Een tweede joystick

Alleen in combinatie met deze Multicontroller II-bediening kun je de optionele, elektronisch geregelde fronthef aansturen. Die beschikt over een automatische drukontlasting voor bijvoorbeeld de frontmaaier.

Steyr combineert deze bediening met een nieuw paneel op de armconsole met druktoetsen voor tal van functies: van snelhef tot kopakkermanagement en van omkeerfan tot voorasvering.

In combinatie met een voorlader is de Multicontroller II in het voordeel ten opzichte van zijn voorganger

Hoewel Steyr zijn best deed functies te groeperen, lijkt die van de bestaande Multicontroller toch overzichtelijker. In combinatie met een voorlader lijkt de Multicontroller II juist weer in het voordeel.

Die heeft de tweede kleine joystick voor de hydrauliekventielen zoals bekend uit de Multi, maar is nu ook gecombineerd met de omkeerfunctie. Je kunt je linkerhand dus aan het stuur houden, rijden op het rijpedaal en de voorlader bedienen met de stick. In deze klasse een must.

Eindoordeel

 

+

Mooie aanvulling in boerenklasse

+

Bewezen componenten (motor, cvt)

-

Maximaal 3 aftakastoerentallen

-

Geen 50 kilometer per uur-versie (-)

 

Mooie aanvulling

Toch is de Expert CVT veel meer dan een trekker voor het erf. Steyr levert af fabriek RTK-gps met automatisch keren op de kopakker. Het kopakkermanagement is trouwens ook verbeterd: je kunt nu ook stilstaand precies programmeren wat je wilt.

Tot slot is de trekker als optie te krijgen met klasse III Isobus. Geschikt dus om zich aan te laten sturen vanuit het werktuig. De Expert CVT is voor veehouders of een veeleisende tuinder of akkerbouwer een mooie aanvulling bij Steyr. Niet revolutionair anders, maar wel compact, traploos en bij de tijd.

De fronthef en frontaftakas zijn ook extern te bedienen inclusief één hydrauliekventiel.
De fronthef en frontaftakas zijn ook extern te bedienen inclusief één hydrauliekventiel.

Alternatieven

Trekkers met cvt in de klasse rond 120 pk; die keuze was 10 jaar geleden erg beperkt. Nu niet meer. Dit zijn enkele alternatieven voor de Steyr Expert CVT:

De Claas Arion 510 C-matic deelt dezelfde FPT-motor en is te koop vanaf € 106.630, de Deutz-Fahr 6120 TTV heeft een 3,6 liter Deutz-motor die met boost 143 pk levert: € 102.125. De Fendt 311 Vario S4 Power is met 4.810 kilo iets lichter van gewicht en kost € 119.458.

Laatste reacties

  • Wat zijn die trekkers tegenwoordig toch duur.

  • farmerbn

    Ligt aan de korting die je krijgt. Is die 10% of 30% bij zonder inruil?

  • stickie

    Die bruto prijzen slaan nergens op laatste trekker die wij kochten was een Case Maxxum 125CVX met geveerde vooras, fronthef, alle werklampen in led, luxe stoel €82000.

    Verder mooie trekker en die multicontroller 2 vind ik ook wel mooi, heb er zelf 2 met de “oude” multicontroller (CaseIH) werkt prima maar dat is al 10 jaar hetzelfde en niks aan veranderd op verlichte knopjes na, en vind de controller in de CVX ook nog altijd wel fijn.
    En ja die vooras van CNH dat zal nog wel 100 jaar duren voordat ze zoiets hebben wat net zo mooi veert als een JD ben ik bang voor.
    235 graden ruitenwisser zat ook eens tijd worden de huidige wissers is niks.
    Verder nog een tip voor de ontwikkekaars (zal wel niemand naar luisteren) gebruik de oude bediening console waar de ruitenwisser, richtingaanwijzer en voor en achter aanzat uit weer van de CVX.
    Huidige richting aanwijzer kun je net zo goed niet gebruiken die gaat steeds weer uit als je maar iets aan het stuur zit, allemaal spul wat voorkomt uit de NH fabrieken.

Of registreer je om te kunnen reageren.