Berichten met video

Terug naar dossier
Mechanisatie

Achtergrond 6 reacties

John Deere 5R: luxe opties zijn niet altijd nodig

Wie een John Deere trekker uit de 5R-serie aanschaft, moet zich buigen over een ellenlange optielijst. Wat moet je nu écht aanvinken? Boerderij testte daarvoor samen met het Duitse TopAgrar twee 5125R-trekkers, met zo’n € 14.000 prijsverschil. Een vergelijkingstest.

In 2017 startte de verkoop van de John Deere 5R-serie. Een populaire boerentrekker. Kenmerkend is de lange optielijst. De 5R kun je namelijk heel sober krijgen, maar wie veel vinkjes zet, kan een heel luxe trekker kopen in het kleine segment. Allerlei opties: meer versnellingen, een grotere hydrauliekpomp, meer hefkracht of gewoon meer comfort.

De 5R is van sober tot super-de-luxe te krijgen

Wie echter niet oppast met vinkjes zetten, verhoogt de verkoopprijs zomaar met € 14.000. Daarom testte Boerderij samen met Duitse collega’s van TopAgrar twee 5125R-trekkers met uiteenlopende uitrusting: de ene trekker is heel prijsbewust uitgevoerd, de andere heeft bijna alle denkbare opties. Een aantal opties zijn sterk aan te raden, zoals de grote hydrauliekpomp. Op andere kun je wellicht besparen, zoals de voorasvering.

Van de buitenkant nauwelijks te zien: er zit een prijsverschil tussen dezelfde trekkers van grofweg €14.000. De één (links) is uitgerust met bijna alle opties, de andere totaal niet. Een vergelijk. - Foto's: Guido Höner
Van de buitenkant nauwelijks te zien: er zit een prijsverschil tussen dezelfde trekkers van grofweg €14.000. De één (links) is uitgerust met bijna alle opties, de andere totaal niet. Een vergelijk. - Foto's: Guido Höner

Meer liters pompen

Bestel in ieder geval de loadsensing hydrauliekpomp, met een meerprijs van € 1.166. Die is het aanschafbedrag zeker waard. Het voordeel hiervan is enerzijds dat deze een grotere capaciteit heeft, maar daarbij is de pomp ook veel efficiënter.

Ter vergelijking: de standaard tandwielpomp verpompt maximaal 86,4 l/min door 1 ventiel, stationair stroomt er 33,4 l/min uit. Overigens zegt de folder dat de maximale capaciteit ligt op 96,6 l/min. De duurdere loadsensing-pomp perst 117 liter per minuut weg volgens de Deere-folder. De test wijst uit dat er maximaal 107,1 l/min door 1 ventiel stroomt, waarvan bij 900 motortoeren nog 48,8 liter overblijft. Conclusie: de loadsensing-pomp levert bijna 30 l/min meer en je kunt dus met minder motortoeren eenzelfde oliestroom leveren.

Slimme pomp levert 3 pk op

Het gaat echter niet alleen om het feit dat die duurdere pomp meer olie levert. De goedkopere tandwielpomp blijft altijd olie rondpompen, ook als die niet wordt gebruikt. De duurdere loadsensing-pomp heeft een variabel slagvolume en doet dit dus niet. Dus als je geen olie nodig hebt, kost dit ook geen motorvermogen. En dat is terug te vinden bij de vermogensmetingen aan beide 5R-trekkers.

Goedkopere tandwielpomp vergt 3 pk méér

De luxe 5R – die met variabele pomp – heeft 123,5 pk aan de aftakas. Dat, terwijl de 5R met constant pompende tandwielpomp 120,6 pk levert. De goedkopere tandwielpomp vraagt dus bijna 3 pk van het motorblok. In de folder belooft John Deere overigens 121 pk, volgens de ‘eerlijke’ ECE R24-norm waarbij andere energievreters behalve hydrauliekpompen zijn aangesloten. Dus de 5R levert hier een net resultaat.

Nog een punt: de beide voorassen (een volledig starre, of de luxe geveerde) mogen evenveel kilo’s dragen. Maar, mét de grotere hydrauliekpomp mag de vooras in plaats van 3.200 kilo, ineens 3.600 kilo tillen. Dat is vanwege de grotere stuurkracht van de vooras. Nog een reden dus om te kiezen voor de slimme pomp.

De Command8 is zuiniger op de weg, met 18 tons kipper erachter. Dat komt omdat die de topsnelheid haalt bij een lager motortoerental. Het scheelt 4 liter diesel op iedere 100 kilometer. Zonder kipper? Alsnog 3 liter verschil.
De Command8 is zuiniger op de weg, met 18 tons kipper erachter. Dat komt omdat die de topsnelheid haalt bij een lager motortoerental. Het scheelt 4 liter diesel op iedere 100 kilometer. Zonder kipper? Alsnog 3 liter verschil.

2 transmissies

Als dát vinkje staat, volgt een lastigere keus: de goedkopere 4-traps CommandQuad-powershifttransmissie, óf toch de duurdere (€ 3.126) Command8 met acht trappen. De duurdere transmissie is dezelfde 16x16-bak met een extra reductie, waardoor er ineens 32 versnellingen voorruit zijn. Achteruit overigens niet, dan blijft het gewoon bij 16 gangen. Beide hebben schakelautomatiek. Dat geldt ook voor de vier groepen, zij het met een korte trekkrachtonderbreking. Een lompe mechanische hendel – zoals bekend van Deere – is er niet meer. De 5R heeft in beide gevallen zo’n klein oranje Deere-hendeltje met scrolwiel. De powershifttrappen schakel je door die hendel naar voor of achter te drukken.

Besparen op Command8

Wordt de trekker alleen gebruikt voor eenvoudige klussen op en rond het erf, kies dan de goedkopere CommandQuad-transmissie met 4-traps powershift. Na de uitgebreide test misten we die extra powershifttrappen van de 8-traps Command8 niet voor het werk met voorlader, schudder en cultivator. Sterker: het automatisch schakelen blijkt dan ook geen vereiste (die automatiek kost € 1.384). Omdat de sprongen tussen de rijsnelheden groter zijn, springt de CommandQuad wat meer dan de 8-traps. Houd er wel rekening mee dat er ‘maar’ 6 versnellingen zijn tussen 4 en 12 kilometer per uur.

8 trappen voor transport

Wie veel met de trekker op de weg zit, er transport mee doet of hem ook gebruikt voor nauwkeurig landwerk, kan beter voor de duurdere Command8 kiezen. Dit vanwege 2 redenen:

 

  • deze bak maakt de trekker zuiniger op de weg
  • deze biedt tweemaal zoveel versnellingen

 

Die extra reductie in de bak zorgt dat er 32 versnellingen vóóruit zijn. Daardoor zijn er ineens 11 versnellingen tussen 4 en 12 km/u. Wie ermee gaat spuiten, zal dat waarderen. Afhankelijk van de acceleratie kan de transmissie een trap overslaan. Bovendien overlappen de versnellingen B en C beter.

8-traps powershift spaart 4 liter diesel op 100 km

Overigens, voor wie specialistisch werk doet, is er nog een kruipgang (à € 824). Onze duurdere 5R had die optie. Daarmee zijn er nog eens 16 versnellingen tussen 0,35 en 1,9 km/u.

4 liter diesel besparen

De Command8 is aan te bevelen voor wie veel transport doet, want die bespaart diesel. Beide trekkers reden een 50 kilometer lang testparcours over landweggetjes en provinciale wegen, meerdere malen met verschillende chauffeurs.

Interessant is dat met een 18 tons kipper erachter, de 8 traps-bak 4 liter diesel per 100 kilometer zuiniger is dan de 4 traps. De 5125R met Command8 verbruikt dan 48 l/100 km, dezelfde 5R met CommandQuad 52 l/100 km. De eenvoudige verklaring hiervoor is dat de duurdere transmissie z’n topsnelheid al haalt bij 1.830 krukasomwentelingen per minuut. Bij 40km/u raast de motor gekoppeld aan de CommandQuad 1.905 toeren per minuut, terwijl datzelfde motorblok aan de Command8 rustiger loopt met 1.695 tpm. En dat bespaart dus diesel. Ook zonder die kipper ontstaat er een verschil van 3 liter diesel op 100 kilometer. Qua rijsnelheid is er praktisch geen verschil tussen de twee, ook niet op hellingen.

LINKS: De sobere: een mechanische joystick voor de voorlader, wel met knoppen voor rijrichting en trap wisselen. En eenvoudige zijconsole met mechanische ventielen. RECHTS: De luxe: een meezwevende armleuning met daarop alle knoppen, inclusief elektrische ventielen en joystick waarbij in de A-stijl oliestromen en tijden zijn in te stellen.
LINKS: De sobere: een mechanische joystick voor de voorlader, wel met knoppen voor rijrichting en trap wisselen. En eenvoudige zijconsole met mechanische ventielen. RECHTS: De luxe: een meezwevende armleuning met daarop alle knoppen, inclusief elektrische ventielen en joystick waarbij in de A-stijl oliestromen en tijden zijn in te stellen.

Zeker cabinevering

Goed, de keus is gemaakt. Dan: wel of geen voorasvering? Het Is een dure optie: € 4.603. De sobere 5R is compleet star. Dus een flinke klap wordt alleen iets opgevangen door de geveerde stoel. Daardoor klappert-ie beduidend meer dan de luxe variant, die de geveerde Carraro-vooras én mechanische cabinevering heeft. Met het samenspel van die twee is het goed toeven op de weg. Echter, het is niet merkbaar dat er sneller gereden kan worden over slechte wegen. Wél is het verschil tussen wel en geen cabinevering (getest door voorasvering te blokkeren) goed merkbaar. De cabinevering veert de grootste klappen goed weg. Advies: mocht je besparen op de voorasvering, neem dan wel de cabinevering. Beter voor de rug.

De geveerde vooras staat overigens op een breder spoor (1,77 in plaats van 1,68 meter). Daardoor is de trekker een stuk wendbaarder. De luxe 5R heeft 9,4 meter nodig om rond te draaien, terwijl de sobere 5R daar 10,65 meter voor nodig heeft.

300 kilo voor € 223

De sobere 5R miste een snel te verstellen hefspindel aan de rechterkant, en die heeft ook geen automatische hefstabilisatie van Walterscheid. Dat is wel een gemis. En voor € 223 meerprijs wordt de trekker geleverd met grotere hefcilinders en daarmee tilt-ie 300 kilo meer. Een driebalk-cultivator tillen (à 1.850 kilo ver naar achteren) gaat, mits er 1 ton frontgewicht voorin hangt. Wie € 500 investeert in de achterbrug, heeft hem compleet.

De fronthef en -aftakas komen overigens van Zuidberg. Met een hefkracht van 2.980 kilo tilt die ook een 1.500 kilo zware vorenpakker.

Links het standaard halogeen lichtpakket rechts de duurdere LED-uitvoering (€1.800). LED werkt fijner, maar wie niet regelmatig in het donker werkt kan prima met halogeen werken.
Links het standaard halogeen lichtpakket rechts de duurdere LED-uitvoering (€1.800). LED werkt fijner, maar wie niet regelmatig in het donker werkt kan prima met halogeen werken.

Puur voor comfort

Tot slot wat keuzes die vooral betrekking hebben op comfort en luxe. Zoals elektrische ventielen, waarbij je in de A-stijl de oliestroom en tijd kan instellen. Die elektrische ventielen zijn alleen leverbaar in combinatie met de grotere pomp en CommandArm-zwevende armleuning. Deze zijn fijn met vingers te bedienen, ook tegelijkertijd. Dat merken we vooral met een zijklepelmaaier. Schuiven, hoog-laag: super. De mechanische variant is minder comfortabel, maar er is nog altijd prima mee te werken. Ook de elektronische ventielen kun je niet in het kopakkermanagement integreren en hebben geen spatbordbediening. Mede daarom is op de elektronische ventielen te besparen, ook als daar dan geen bedieningsarmleuning bij komt.

De sobere 5R heeft geen telescoopspiegels. Daardoor is niets te zien van achteropkomend verkeer met kipper erachter. Die optie zou verplicht moeten zijn (optie € 123). De led-schijnwerpers maken groot verschil in de nacht. Daarmee ontstaat er een gelijkmatig verlicht gebied rondom de trekker. Wie veel ’s ochtends vroeg of ’s avonds laat nog werkt zal dit € 1.800 duurdere lichtpakket waarderen. Voor wie dat slechts soms doet, volstaan de halogeenschijnwerpers ook.

Elektrische ventielen werken comfortabeler dan de mechanische. Zeker met de klepelmaaier. Toch misten we die niet bij andere klussen.
Elektrische ventielen werken comfortabeler dan de mechanische. Zeker met de klepelmaaier. Toch misten we die niet bij andere klussen.

De voorlader? Het effect van de optionele schokdemper in de voorlader werd niet opgemerkt tijdens de rit, omdat de hele trekker al geveerd was. Bedienen gaat met een mechanische of elektrische hendel. De kleine, elektrische joystick bevalt goed. Zelfs de derde functie laat zich proportioneel bedienen. Ook de mechanische hendel is in orde. Die is aan de stoel gemonteerd en veert mee: top. Op beide hendels zijn knoppen voor het wisselen van rijrichting en powershifttrappen. Kun je niet kiezen? Een elektrische joystick is ook op de simpele zijconsole leverbaar.

1=vereist LS-pomp, 2= kan alleen in combinatie met 2 elektrische ventielen

Mede-auteur: Florian Tastowe

Laatste reacties

  • veldzicht

    Er zijn ook boeren met 80 melkkoeien die rijden in een dikke trekker van bijna een ton.Is dat nou hobby of echt noodzaak?? Als je het makkelijk kan betalen maakt het natuurlijk ook niet zo veel uit.

  • koestal

    Boeren met een dikke tractor moeten niet klagen over de melkprijs.

  • passat

    boeren klagen altijd!!!! Het zit in de genen

  • husky

    een tractor voor een beetje rond om het huis hoeft al zeker geen nieuwe te zijn

  • HeinCarien

    En een jaar is zo voorbij... Binnen no time is de techniek vernieuwd. Materiaal met de kop eraf ben je m.i. net zo goed af.

  • Boertjebenik

    Tussen nut en noodzaak kan je blijven redetwisten. Laat iedereen het doen zoals hij het wil doen!

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.