Mechanisatie

Achtergrond

Fendt-rijder kiest waar hij kijkt

Maar 1 scherm in je trekker? Fendt kiest voor een bedieningsconcept met maar liefst 3 schermen, zodat de chauffeur kan kiezen waar hij kijkt. Een eerste indruk.

Fendt lanceert een nieuwe, vooruitstrevende bediening voor zijn trekkers. Dit zogenoemde ‘Fendt One’-concept heeft namelijk niet 1 terminal op de armleuning maar in totaal 3 schermen in de cabine. De halve 7 inch terminal gaat in de ban.

Lees verder onder de foto.

Dit Fendt One concept heeft niet 1 maar in totaal 3 schermen in de cabine. De chauffeur kan kiezen op welk scherm hij wat wil zien. Instellingen zijn ook via een tablet te maken. - Foto: Fendt
Dit Fendt One concept heeft niet 1 maar in totaal 3 schermen in de cabine. De chauffeur kan kiezen op welk scherm hij wat wil zien. Instellingen zijn ook via een tablet te maken. - Foto: Fendt

12 inch touchscreen

Allereerst wordt de gebruikelijke terminal in de armleuning een 12 inch touchscreen voor trekkerfuncties als transmissie, hydrauliek, aandrijving, en PTO. Daarbij is het dashboard vervangen voor een met de stuurkolom meedraaiend digitaal scherm. Dit scherm meet 9 inch. Daarbij (optie) is er rechts een 12 inch scherm dat voor de helft uit het plafond van de cabine hangt. Even lichtjes duwen en hij zakt op een gasveertje nog 10 centimeter verder uit het plafond zodat je de hele 12 inch te zien krijgt. De schermen zouden binnen 7 seconden opstarten.

Kiezen op welk scherm welke info

Handig is dat de schermen compleet uitwisselbaar zijn qua info. De chauffeur kan dus kiezen op welk scherm hij welke info wil zien. Rechtrijsysteem en trekker- en werktuiginstellingen zijn dus in het dashboard, armleuning of dak af te beelden. De 2 touchscreens rechts splitsen niet meer in 4 maar in 6 velden. De handgreep en scrollknop maakten plaats voor een grote zwarte draai-drukknop met een joystick-functie om te bladeren door het menu. Die hele menustructuur is intuïtief en met genoeg logica opgebouwd. Om te voorkomen dat er te veel handelingen via het scherm gaan, bleef er een knop voor temperatuur en radiovolume.

Lees verder onder de foto.

Het nieuwe topmodel in de 300 serie, de 314 krijgt als eerste de Fendt One bediening. De viercilinder van 152 pk krijgt een stapsgewijze powerboost die zijn 10 pk afgeeft op behoefte. - Foto: Fendt
Het nieuwe topmodel in de 300 serie, de 314 krijgt als eerste de Fendt One bediening. De viercilinder van 152 pk krijgt een stapsgewijze powerboost die zijn 10 pk afgeeft op behoefte. - Foto: Fendt

Veel functies

Bij het bedieningsconcept hoort ook een nieuwe rijhendel én optioneel de ‘3L joystick’. Ook deze heeft extra knoppen met nog eens een mini-joystickje erop voor in totaal 27 functies met hydrauliek en vrij toewijsbare zaken. Denk dan aan voorladerwerk waarbij de rijrichting of 4wd is te kiezen. De rijhendel is voor oud-Fendt-rijders nog herkenbaar aan zijn drietrapsschakelaar voor de agressiviteit van het koppelen en de Go End-knoppen voor de kopakkerautomatiek. De hendel is daarbij omringd door een strak opgezette rij van 14 knoppen die hun activiteit tonen met een led in kleur.

Er zijn 6 flippers voor hef en hydrauliek. Ook links van de hendel is er een groep van 8 knoppen voor elektronisch toerental en wisselen tussen rijpedaal en rijhendel. Daarbij zijn kleuren oranje voor transmissie en motor, blauw voor hydrauliek en wit voor 5 vrij toewijsbare functies. Geef je zo’n witte knop een nieuwe functie dan verdwijnt het icoontje dat Fendt af fabriek had toegewezen.

Lees verder onder de foto.

Rondom de nieuwe rijhendel zit een flinke rij knoppen gesorteerd op led-kleuren en een joystick voor 27 functies. - Foto: Frits Huiden
Rondom de nieuwe rijhendel zit een flinke rij knoppen gesorteerd op led-kleuren en een joystick voor 27 functies. - Foto: Frits Huiden

Bellen in de cabine met 8 microfoons

Het zijn veel knoppen, maar de kleur en het licht helpt de gebruiker. Tot slot is er gezorgd voor goed geluid met een soundbar met 4 speakers en 1 subwoofer. Bellen gaat ook beter. Niet 1 maar 8 microfoons in de cabine maken de chauffeur verstaanbaar, welke kant hij ook op kijkt. Bijzonder is dat de instellingen voor machines, bestuurder en gps ook op afstand via bijvoorbeeld een tablet zijn te maken. Binnen op kantoor kun je zo taakkaarten en planningen maken en die draadloos met dezelfde lay-out over zetten op de trekker.

Eerst op 300- en 700-serie

Veel vooruitstrevende bedieningsconcepten krijgen een head-up display waarbij info wordt geprojecteerd in de voorruit. De ontwikkelaars wijzen dit resoluut af. “Dan kan je te weinig info kwijt en niks doen met kleuren, dus dat is altijd minder dan een scherm.” Ook opvallend; het concept komt niet eerst op de grote maar juist op de kleinere modellen beschikbaar. De 300 serie bijt spits af. Het nieuwe topmodel de 314 is vanaf volgend jaar als eerste met Fendt One-bediening te krijgen. Deze viercilinder van 152 pk krijgt ook als eerste een stapsgewijze powerboost die zijn 10 pk afgeeft op behoefte. Software kijkt naar grote en kleine verbruikers zoals hydrauliek, koeling, PTO of airco en verlichting en bepaalt dan hoeveel vermogen er bij moet. Ook deze 314 loopt maximaal maar 40 km/uur in tegenstelling tot de 500-serie die wel 50 km/uur haalt. De Fendt One-bediening komt volgend jaar ook op de 700-serie en later op de andere series. De trekkerbouwer begint in Frankrijk, Duitsland en Engeland en heeft de software pas later klaar voor andere talen.

Lees verder onder de foto.

De nieuwe 900-serie ging tijdens de introductie direct op transport voor aflevering aan de dealers. De serie is qua techniek sterk gaan lijken op de 1000-serie met een topmodel van 415 pk. - Foto: Frits Huiden
De nieuwe 900-serie ging tijdens de introductie direct op transport voor aflevering aan de dealers. De serie is qua techniek sterk gaan lijken op de 1000-serie met een topmodel van 415 pk. - Foto: Frits Huiden

900 met techniek van grote broer

Met de 1000-Vario serie zette Fendt in 2014 een compleet nieuwe techniek in de markt.

Deze heeft een (TA400) Vario Drive met gescheiden aandrijving op de voor en achteras, maar ook de dikke 12 liter MAN-motor en een grotere cabine. Deze techniek wordt nu doorgevoerd op de 900. De voormalige topserie met als zwaarste model de 939 kan daardoor gezien worden als het kleine zusje van de 1000. Er komen 5 modellen van 296 tot 415 pk. De Deutz motor uit de 900-serie wordt vervangen voor een 9 liter MAN die pas om de 1.000 uur een beurt nodig heeft.

Draaicirkel

De gescheiden aandrijving van voor- en achteras uit de 1000-Vario is grotendeels gelijk en kiest zelf waar hij zijn vermogen heen stuurt. Een knop om de 4wd aan of uit te zetten ontbreekt dan ook. Daarbij kan de vooras de trekker nu door een bocht trekken wat scheelt in draaicirkel.

Lees verder onder de foto.

Een van de detailwijzigingen is de ruimere plek voor een gereedschapskist en een watertankje rechts onder de cabine. - Foto: Frits Huiden
Een van de detailwijzigingen is de ruimere plek voor een gereedschapskist en een watertankje rechts onder de cabine. - Foto: Frits Huiden

2 hydrauliekpompen

Bijzonder zijn de lage toerentallen bij transport. 60 km/uur bij 1.450 tpm, 50 bij 1.200 tpm en 40 bij slechts 950 tpm, dat zou flink diesel besparen. Maximum koppel van 1.970 Nm wordt al gehaald bij 1.100 tpm. De 900-serie is nu ook op smalspoorbreedte van 1,50 meter te zetten en er is meer luxe. Behalve het infotainment systeem met 8 microfoons voor de telefoon en 5 speakers voor de DAB+ radio worden bijvoorbeeld de spiegels in breedte en stand versteld via de terminal. Rechts van de cabine is er meer ruimte voor een gereedschapskist en er zijn maar liefst 2 hydrauliekpompen (210+220 l/min) voor de externe ventielen. Ook werkt het geïntegreerde VarioGrip luchtdrukwisselsysteem nu ook voor dubbellucht Het zet de 900 serie zo duidelijk op een hoger plan.

Of registreer je om te kunnen reageren.