Mechanisatie

Achtergrond 2 reacties

Elektrische miniatuur-Fendt verslaat elke traptrekker

De Limburgse sleutelaar Martin Limpens heeft een Fendt 1050 op schaal 1:4 nagebouwd, compleet met elektrische aandrijving. Zoon en dochter zijn erg blij met het comfort van geveerde stoel, cabine én vooras.

Vorig jaar toonden we al de zelfgebouwde – én echt werkende – miniatuurhakselaar van Martin Limpens. Zijn passies voor metaalbewerking en landbouw komen in z’n garage samen en resulteren in technisch doortimmerde creaties. De Claas Jaguar 980 was zo’n model vol technische details, en nog echt werkend ook. “Die staat nu in de garage, en ja, wat moet je er eigenlijk mee”, vroeg de techneut zich destijds af.

Under construction: Martin Limpens werkt in zijn garage aan de 1:4 miniatuurversie van de Fendt 1050. -Foto's: Martin Limpens
Under construction: Martin Limpens werkt in zijn garage aan de 1:4 miniatuurversie van de Fendt 1050. -Foto's: Martin Limpens

Intussen vader van 2 kinderen stond voor hem vast dat zijn volgende project een elektrische trekker zou worden. Eentje waarmee zoon en dochter daadwerkelijk rondjes konden maken.

Helemaal uit ijzer

Zo ontstond het idee voor de Fendt 1050. Een miniatuur in schaal 1:32 dient ook hier als basis. Vervolgens maakt Limpens een opzetje in karton van een bepaald onderdeel, om een idee te krijgen van de vorm. Dat maakt hij dan na uit ijzer. “Platen knippen, zetten en lassen. Dat houdt het leuk en ook betaalbaar.”

Tekst gaat verder onder de video.

Limpens bouwde de Fendt 1050 na in schaal 1:4. In tegenstelling tot de gemiddelde traptrekker is het plaatwerk volledig handgemaakt, uit staal. De trekker rijdt elektrisch, traploos van 0 tot 22 km/u. De bediening is zoals in het echt door middel van een nagebouwde joystick. Met voorasvering, cabinevering en een geveerde stoel ontbreekt het de kleine bestuurders wat betreft comfort aan niets.

Terminal met camerabeelden en navigatie

Net als de hakselaar die Limpens eerder bouwde, zit ook de miniatuur-Fendt vol fraaie technische details. Volledige verlichting inclusief led-dagrijverlichting, zoals het origineel, en zelfs échte werklampen voor in het donker. Technisch fraai is bijvoorbeeld de onafhankelijk geveerde ophanging van de voorwielen.

Ook de terminal functioneert zoals in een echte Fendt. Limpens: “Met onder andere een camera voor beter zicht op het frontgewicht, en navigatie. Zodat onze zoon Cyriel en dochter Robin de weg naar de ijsboerderij kunnen vinden”, knipoogt hij. Ze zijn er natuurlijk erg blij mee.

Weinig kinderen zullen zo’n luxe ‘trap’trekker hebben als chauffeur Cyriel en zus Robin. - Foto: Martin Limpens
Weinig kinderen zullen zo’n luxe ‘trap’trekker hebben als chauffeur Cyriel en zus Robin. - Foto: Martin Limpens

Laatste reacties

  • wienbemelmans

    Die man heeft gouden handen ongelooflijk.

  • husky

    Niet normaal, wat een topper en vakmanschap

Of registreer je om te kunnen reageren.