Mechanisatie

Achtergrond 10 reacties

Zes hoge wielen naast elkaar

Machinefabrikant Jako bouwde een mesttank met zes hoge trekkerwielen eronder. Een nieuw concept. Jako testte deze Tres Duplo-tank voor het eerst, en Boerderij was erbij.

Het bijzondere aan deze nieuwe mesttank is dat er zes hoge trekkerwielen onder passen die alle in een ander spoor rijden. De voorste wielen rollen namelijk via een uitschuifbare as naast de tank, en zo verdeelt de zogeheten Tres Duplo-tank het gewicht over 4,3 meter breedte. Machinefabrikant Jako uit Kootwijkerbroek (Gld.) bouwde dit concept voor het eerst. De fabrikant ziet een markt in regio’s met bodems met weinig draagkracht, of voor wie puur op zoek is naar een lage en verdeelde bodemdruk, maar wel 16 kuub mest wil meenemen.

De voorste as is hydraulisch geveerd en opgehangen in bladveren. De wegligging is hierdoor behoorlijk stabiel. Er is nauwelijks sprake van deinzen of springen.
De voorste as is hydraulisch geveerd en opgehangen in bladveren. De wegligging is hierdoor behoorlijk stabiel. Er is nauwelijks sprake van deinzen of springen.

Veel rubber op de grond

De fabrikant monteert viermaal 650/65 R42-banden en tweemaal 520/85 R42’s om het gewicht te verdelen. Wie wil, zou de banden op 1,2 bar kunnen zetten. Daarmee mag je dan met een volle tank 40 km/u rijden. Jako adviseert om in de praktijk net boven die ondergrens te gaan zitten, zo met 1,3 of 1,4 bar. Jako monteert meestal gebruikte trekkerbanden. Hiervan zijn de nokken al gesleten wat de banden grasmatvriendelijker maakt, en het bespaart geld. Op deze tank zitten nieuwe Alliance-banden die afgedraaid zijn naar 30 millimeter, en waarbij de hoeken van de nokken zijn afgerond. De voorste 650’s schuiven over slijtvaste kunststofblokken in dikke kokerprofielen 65 centimeter naar buiten toe. Daarmee lopen de net geen twee meter hoge wielen buiten het vierwielige onderstel. De wielsporen van de trekker overlappen grotendeels met die van de tank.

Vier ton oplegdruk

Op de weegbrug. Mét zestien kuub slootwater volgepompt, een Deutz-Fahr TTV 6185 ervoor aangespannen én een 8 meter brede zodenbemester in de hefinrichting, weegt de combinatie totaal 37.560 kilo. Interessanter is de gewichtsverdeling. De trekker weegt 8,4 ton, en krijgt daar zo’n 4 ton oplegdruk erbij. Nodig ook, voor tractie. De voorste as van de tank drukt hydraulisch en tilt daarmee 12 ton. Tot slot dragen de vier achterste wielen 13.560 kilo. Een lege Tres Duplo-tank weegt 12 ton inclusief de bemester (à 1.600 kilo).

Het onderstel is bijzonder: Jako bouwt vier hoge trekkerwielen achterop, opgehangen in twee pendelende asdelen. En ervoor hangt een schuifas waarmee de voorste wielen 65 centimeter naar buiten komen. Zo lopen de zes wielen allen in een ander spoor. Het overlapt wel met de rijsporen van de trekker. Foto's: Hans Prinssen
Het onderstel is bijzonder: Jako bouwt vier hoge trekkerwielen achterop, opgehangen in twee pendelende asdelen. En ervoor hangt een schuifas waarmee de voorste wielen 65 centimeter naar buiten komen. Zo lopen de zes wielen allen in een ander spoor. Het overlapt wel met de rijsporen van de trekker. Foto's: Hans Prinssen

Ingenieuze schuifas

In feite is dit een 16 kuubs ‘Double Two’ – een mesttank met vier hoge wielen naast elkaar – met een extra as er bij voor. In vergelijking met die standaard 16 kuub mesttank, is de nieuwe Tres Duplo (Latijn voor dubbel drie) 2 ton zwaarder en is de vraagprijs bruto € 35.000 hoger. Het prijsverschil zit hem vooral in de twee extra banden en een ingenieuze, door Jako zelf gebouwde schuif-, stuur-, lift-, én geremde as. Die as is voorzien van centrale smering. Optioneel legt Jako ook smeerleidingen aan naar de vier achterwielen. Machinefabrikant Jako – die praktisch altijd op klantwens specifiek bouwt – zegt dit zeswielige onderstel te kunnen leveren met tanks erop van 10 tot 20 kuub inhoud.

De voorste as is gestuurd, tot een maximale stuuruitslag van 20 graden. De asdelen achter sturen niet mee.
De voorste as is gestuurd, tot een maximale stuuruitslag van 20 graden. De asdelen achter sturen niet mee.

Voorste as omhoog

Bij een lege tank kan de voorste as van de grond worden gelift. Tijdens transport scheelt dit rolweerstand en onnodige bandenslijtage. Tijdens het volpompen – met nu een geluidsarme 13.600 l/min BP-vacuümpomp met 8 inch turbovuller – drukt de as naar mate het vulniveau stijgt met steeds meer kilo’s op de grond. Bij een volle tank is dat 12 ton.

Ruime kopakker

De Tres Duplo is gedwongen gestuurd. Daar komt geen elektronica aan te pas. Nadeel is hierbij wel, dat het wiel dat de binnenbocht maakt exact dezelfde stuurhoek heeft als het buitenste wiel. Dat heeft enige wringing tot gevolg. Het is sowieso zaak een ruime kopakker te houden (zeg, driemaal rond met een acht meter brede bemester) om zo een voldoende flauwe bocht te draaien. De assen van de tandem staan namelijk 2,3 meter uit elkaar en de tank trekt binnendoor. De stuurhoek is maximaal 20 graden. In één keer draaien naar de naastgelegen werkgang kan wel, maar dan ligt wringen op de loer. Het is mooier om een werkgang over te slaan.

Dit is de door Jako zelf gebouwde stuur-, schuif-, lift- én geremde as. De cilinders drukken de as omlaag, en daarmee tilt deze as maximaal twaalf ton, waarbij het tonnage afhangt van het vulniveau van de tank.
Dit is de door Jako zelf gebouwde stuur-, schuif-, lift- én geremde as. De cilinders drukken de as omlaag, en daarmee tilt deze as maximaal twaalf ton, waarbij het tonnage afhangt van het vulniveau van de tank.

Minder wendbaar

Het feit dat alleen de voorste as gestuurd is, is niet bevorderlijk voor de wendbaarheid. De lange tank (8,5 meter) draait op de achterste asdelen en komt daardoor binnendoor. Volgens loonwerker Jan Mulder, mede-eigenaar van Balder vof in Rouveen (Ov.) en degene die de Tres Duplo een dagje kon uitproberen, valt het binnendoor trekken hem mee. In krappe dorpskernen levert het hem geen problemen op. Alleen bij een krappe perceelsingang tussen de bomen en bij draaien op de kopakker merkt Mulder wel op dat de Tres Duplo minder wendbaar is dan zijn eigen Double Two-tank.

Stabiel op de weg

De tank ligt bijzonder stabiel op de weg. Van deinen, hupsen of zweven is nauwelijks sprake, zowel vol als leeg met de as gelift. Door de extra as heeft de tank de comfortabele rijeigenschappen van een tandemasser. De voorste as is hydraulisch geveerd en is opgehangen in bladveren. De cilinders zijn overbemeten met dikke hydrauliekslangen zodat olie er snel uit kan lopen, en accumulatoren om snel te kunnen wijken voor een steile verkeersdrempel.

Van de 8,5 meter lange tank is alleen de voorste as gestuurd. Hierdoor trekt deze binnendoor. Bij nauwe perceelsingangen kan lastig zijn. Het is raadzaam om op het land niet té krap te draaien, omdat dan het risico tot wringen groot is.
Van de 8,5 meter lange tank is alleen de voorste as gestuurd. Hierdoor trekt deze binnendoor. Bij nauwe perceelsingangen kan lastig zijn. Het is raadzaam om op het land niet té krap te draaien, omdat dan het risico tot wringen groot is.

Focus nu op banden

Dit Tres Duplo-idee spookt al dik tien jaar door het hoofd bij de fabrikant. Nu hebben ze de machine gewoon eens gebouwd. Een potentiële koper kan dan zelf zien hoe het werkt. Jako zelf is in ieder overtuigd dat dit concept dé toekomst is voor mest uitrijden op minder draagkrachtige bodems. De vraagprijs is fors: bruto € 120.000, waarbij de restwaarde niet te voorspellen is. “Tien jaar terug was de markt er niet klaar voor. Nu wel, denken wij. De focus ligt namelijk steeds meer op banden en bodemdruk”, vertelt Klaas Mulder, vertegenwoordiger bij Jako.

Technische gegevens

Merk en type: Jako Tres Duplo
Tankinhoud: in geval van de demomachine, zestien kuub. Jako zegt mesttanks met het Tres Duplo-concept te kunnen bouwen van tien tot twintig kuub inhoud.
Mestpomp: geluidsarme 13.600 l/min BP-vacuümpomp met 8 inch turbovuller. Op klantwens zijn ook andere configuraties mogelijk.
Banden: voorop tweemaal Alliance 650/65 R42-banden die 65 centimeter kunnen uitschuiven zodat de tank 4,3 meter breed is. Achterop liggen tweemaal 650/65 R42-banden en (om binnen de 3 meter te blijven) tweemaal 520/85 R42’s. Optioneel kan ook viermaal 580/85 R42.
Gewicht: de tank weegt 12 ton leeg, inclusief bemester (à 1.600 kg). De combinatie mét trekker en bemester, en een volle tank weegt 37.560 kilo.
Vraagprijs: € 120.000
Informatie: www.jako-landbouw.com. De mesttank staat te koop bij Jako-dealer Van der Sluis Agri in Genemuiden: www.vd-sluis.nl/agri.

Alternatieven

Wie kijkt naar een nieuwe tank, zal vier concepten overwegen. Hier in het kort deze vier vergelijkbare tanks op een rij.
Optie 1: Tres Duplo (6 hoge wielen in een ander spoor), deze staat voor € 120.000 in de prijslijst.
Optie 2: Dan is er een 16 m3 Double Two (vier hoge wielen naast elkaar), met een vraagprijs van € 85.000.
Optie 3: Derde optie is een tandemasser (4x 800/60 R32) voor bruto € 87.300.
Optie 4: Tot slot: een eenvoudige enkelassige tank. Die gaat in de praktijk tot 14 kuub. Dus met 2x 1050/50 R32 en 14 m3-tank, staat deze voor € 64.440 in de prijslijst. Alle volledig uitgerust met zuigarm, turbovuller, etc.

Eindoordeel

Plus

  • Zes hoge trekkerbanden
  • Lopen niet in hetzelfde spoor
  • Stabiele wegligging

Min

  • Hoge aanschafprijs
  • Beperkte wendbaarheid
  • Risico tot wringen

Laatste reacties

  • deB.


    Ach jochies toch...tank leeg 12 ton... wie krijgt die onzinnigheid verzonnen

  • farmerbn

    Mestuitrijden met mijn peecon 10 kuubs tank met ketsplaat wordt weer veel leuker (en goedkoper!).

  • deB.


    het gaat helemaal nergens meer over....idioterie! Voor wat stront te rijden

  • hollandagri

    farmerbn, hier in dit gekkenland mag dat niet. als jij de regenbuien die vallen bij jullie op je mest laat vallen is dat beter dan al die gekkigheid hier voor het miljeu.

  • landboer

    Gaat wel ergens over ,wil een loonwerker nog wat verdienen/concurreren ,moet ie capaciteit hebben...Daarom worden de machines steeds groter.

  • G.Kurstjens

    Technisch een goed idea en een mooie tank. Probleem dat een wiel in de binnenbocht scherper moet sturen dan het stuurwiel in de buitenbocht is simpel op te lossen. Het is een klein trucje dat ik van mijn vader geleerd heb.
    Kijk maar naar het verschil in ontwerp van europese auto en amerikaans voertuig. of neem maar contact op.

  • Jan-Zonderland

    Gerrit, dat is met elke fuseebesturing het geval. Daarom staan de korte stuurarmen ( heten die niet pitman arm ?) altijd onder een hoek en wel zodanig dat de denkbeeldige lijnen van hart fusee-hart stuurkogel elkaar kruisen op de hartlijn van de achteras. Hoe dat met een getrokken apparaat zit weet ik niet.

  • WGeverink

    Inmiddels al weer een jaar of zes geleden met een aantal collega's twee tandem vrachtauto's met 13500 liter tanks en een pomp gekocht van een loonwerker die met pensioen ging. Het hele bedrag was minder dan een zesde van de hier boven staande tank. Na het eerste seisioen was mijn aandeel terug verdiend en tegenwoordig bestaan de onkosten alleen nog uit brandstof onderhoud en reparaties. Ik ben het met farmerbn eens dat mest uitrijden veel plezieriger is als je het simpel houdt en er niet teveel kosten aan verbonden zijn.

  • deB.


    Capaciteit?? Niet op mijn land, totaal zot, de bodem gaat er helemaal aan, totaal 40 ton op het land, hou toch op met je capaciteit, dan rijden ze kleiner, maar een uurtje langer, verdiend iedereen meer aan!!

  • pinkeltje

    Voor wie het niet rendabel kan maken is de oplossing vrij simpel: niet kopen! En als je er heil in ziet, gewoon doen!

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.