Mechanisatie

Achtergrond

Nieuw loopvlak of nieuwe (budget)band

Een versleten loopvlak is wat anders dan een versleten band. De kostenafweging is dus tussen coveren en aanschaf van een nieuwe (budget)band.

Loopvlakvernieuwing, ook wel coveren genoemd, bestaat al bijna net zo lang als luchtbanden bestaan. En het gebeurt nog volop, hoewel het in de landbouw beperkt blijft tot een vrij kleine groep kipwagenbanden. Krijgt toch eens een trekkerband een nieuw loopvlak, dan is dat in de regel om er een heel speciaal profiel op te leggen; bijvoorbeeld een gazonprofiel dat de bandenfabrikant zelf niet levert.

Wie van de 3 wordt het? Links een splinternieuwe Michelin Cargo XBIB 710/50 R26,5. Daarnaast 2 stuks Cargo XBIB 600/55 R26,5, rechts gecoverd en die in het midden versleten. Mits het karkas nog goed is, heb je voor de prijs van een prijsvechter toch weer een ‘nieuwe’ Michelin, eventueel met profiel naar (beperkte) keuze. - Foto: Peter Roek
Wie van de 3 wordt het? Links een splinternieuwe Michelin Cargo XBIB 710/50 R26,5. Daarnaast 2 stuks Cargo XBIB 600/55 R26,5, rechts gecoverd en die in het midden versleten. Mits het karkas nog goed is, heb je voor de prijs van een prijsvechter toch weer een ‘nieuwe’ Michelin, eventueel met profiel naar (beperkte) keuze. - Foto: Peter Roek

Coveren kan tegen ongeveer 60% van nieuwwaarde band

In theorie kun je iedere band van een nieuw loopvlak voorzien. Maar de kosten moeten in verhouding staan tot wat het opbrengt. In de praktijk gaat het vooral om de Michelin XS-banden en de Cargo XBIB waarbij het uit kan.

Profile Car & Tyreservice Rinus Roon, met vestigingen in Middelharnis en Zierikzee, is een van de landbouwbandenspecialisten die regelmatig coverbanden levert. En, net als de collega’s die dezelfde sport bedrijven, is hij duidelijk: coveren kost ruwweg 60% van de prijs van een nieuwe Michelin-band, en zit in de buurt van de prijs van een nieuwe band van een prijsvechter.

Het loopvlak vernieuwen, heeft dus alleen zin als het karkas nog zodanig intact is, dat je mag verwachten dat de band in zijn tweede leven opnieuw de levensduur van een nieuwe kan waarmaken. Is het karkas van een topfabrikaat goed, dan presteert de gecoverde band weer net zo goed als een nieuwe. Eventueel zelfs beter voor een specifieke toepassing, omdat je er bij het coveren vaak voor kunt kiezen om een ander profiel aan te laten brengen.

Diverse bandenhandels bieden de optie voor een coverband, maar het daadwerkelijke coveren gebeurt maar op een paar plekken in de wereld. In Nederland is OBO de partij die dat uitvoert, in Duitsland kun je terecht bij Hofdmann Reifen. Een winkel waar je iedere band kunt inleveren om er een nieuw loopvlak op te laten plakken, bestaat niet. Een loopvlakvernieuwer blijkt geen banketbakker te zijn waar je zelf mag vertellen hoeveel slagroom op de taart moet.

‘Goed in de gaten houden, spaart kosten’

Bij loonbedrijf Lettink is de ervaring dat als je de Michelins onder de 3-assige tank goed op spanning houdt, ze in de praktijk heel lang meegaan. - Foto: Hans Prinsen
Bij loonbedrijf Lettink is de ervaring dat als je de Michelins onder de 3-assige tank goed op spanning houdt, ze in de praktijk heel lang meegaan. - Foto: Hans Prinsen

Loonbedrijf Lettink in Westendorp (Gld.) rijdt al jaren met Michelin 24 R20,5XS-banden onder een 3-assige tank en onder zandkippers. Jeroen Lettink: “De tank rijdt 99% van de tijd op de openbare weg, de zandkippers toch ook wel minstens 80%. Als je de banden goed op spanning houdt, gaan ze in de praktijk heel lang mee. Dan loont het om het loopvlak een tweede of zelfs een derde keer te coveren. Bij de XS-banden is daarvoor in ons bedrijf eigenlijk een ruilsysteem ontstaan. We handhaven het originele profiel, onze ervaring is dat dat het meest slijtvast is. En verder worden vrijwel alle banden onder onze machines jaarlijks geïnspecteerd door de bandenleverancier, in ons geval Hans Saris. Banden omkeren, wisselen, op spanning houden, problemen op tijd signaleren – dat is het behoud van de banden, en dat spaart kosten.

Weten wat je doet, is zeker bij coveren het devies

Hans Saris, de man achter Saris Landbouwbanden in Valburg (Gld.), levert regelmatig coverbanden. Hij wijst erop dat je moet weten waar je mee bezig bent. Dus allereerst nauwkeurig controleren of het karkas nog goed is. Daar kan zelfs een test met röntgenapparatuur aan te pas komen.

Alleen een band van een A-merk komt in aanmerking. Dat is niet het exclusieve domein van Michelin, maar de XS-band van die fabrikant is zo’n gouwe ouwe die heeft bewezen dat hij 2 (of zelfs 3) keer kan worden gecoverd. Samen met de Cargo XBIB is dat toch wel de band waar het in de meerderheid van de gevallen om gaat bij een besluit om de band een tweede leven te geven. Bij loonwerkers zit de XS-band vaak onder zandkippers en mesttanks. Maar het is van oorsprong eigenlijk een vrachtwagenband; je vindt ze volop onder zandauto’s.

Een coverband krijgt een codering mee. Daarmee is de geschiedenis van de band op te vragen. De laatste 2 cijfers, in dit geval ‘18’, staan voor het jaar dat de band is gecoverd. - Foto: Peter Roek
Een coverband krijgt een codering mee. Daarmee is de geschiedenis van de band op te vragen. De laatste 2 cijfers, in dit geval ‘18’, staan voor het jaar dat de band is gecoverd. - Foto: Peter Roek

Iedere coverband krijgt een ingegraveerde code mee. Saris houdt daar voor zichzelf een administratie van bij, en voegt de codes A, B of C toe. A staat voor een band jonger dan 4 jaar en eerste cover. B is 4 tot 8 jaar oud en tweede cover, C is ouder dan 8 jaar en driemaal gecoverd. Wat dat uitmaakt? Een C-band kan gerust onder de 30 kuubs drie-assige mesttank. Maar op de vooras van een zandauto die in de landbouw 60 tot 70 kilometer per uur rijdt, is zijn dringende advies toch alleen een nieuwe of een A-band te monteren.

Warm verzolen is beter, maar duurder

Loopvlakvernieuwing past naadloos in de trend naar duurzaamheid en hergebruik van materialen. In die zin zou je verwachten dat steeds meer banden van een nieuw loopvlak worden voorzien, om zo de levensduur te verlengen. Toch is eerder sprake van het omgekeerde. Je kunt niet te kust en te keur terecht om een nieuw loopvlak op een band te laten leggen. Daar komt nogal wat bij kijken.

Warm verzolen is technisch het mooist. Dan wordt, na afruwen van het oude profiel, het karkas van een nieuwe laag rubber voorzien. In de matrijs die er voor het vulkaniseren omheen gaat, zit het negatief van het profiel dat erop wordt geperst, net als bij een nieuwe band. Bij koud verzolen wordt een kant-en-klaarloopvlak op het voorbereide karkas gelegd, dat er vervolgens op wordt gevulkaniseerd.

Coveren blijft in de praktijk beperkt tot een vrij kleine groep kipwagenbanden. Krijgt toch eens een trekkerband een nieuw loopvlak, dan is dat in de regel om er een heel speciaal profiel op te leggen. De keuze in profielen is overigens beperkt bij coveren vanwege de prijzige matrijzen. - Foto: Peter Roek
Coveren blijft in de praktijk beperkt tot een vrij kleine groep kipwagenbanden. Krijgt toch eens een trekkerband een nieuw loopvlak, dan is dat in de regel om er een heel speciaal profiel op te leggen. De keuze in profielen is overigens beperkt bij coveren vanwege de prijzige matrijzen. - Foto: Peter Roek

Minder aanbod

De investering in een matrijs voor warm verzolen is aanzienlijk groter dan bij de procedure voor koud verzolen. En dus alleen lonend als de aantallen groot genoeg zijn. In Nederland kom je bij OBO in Hardenberg (Ov.) terecht. Dat is inmiddels een onderdeel van de Magna Tyres Group, en de vestiging in Hardenberg wordt inmiddels toch steeds meer een bandenfabriek in plaats van een bandenvernieuwingsbedrijf.

De bandenhandel kan er blijkbaar nog terecht voor een Michelin Cargo XBIB, maar het programma lijkt zich te gaan beperken tot de 24 R20,5 XS, of de 20,5 R20,5; naar keuze met het originele Michelin-profiel of het wat opener Transport HD-profiel. Of je laat er de AG 23- en 24-banden opwaarderen; die modellen produceert Magna Tyres als eigen band.

“We hebben een keuze voor kwaliteit gemaakt voor de klant”, laat OBO weten. Het bedrijf voegt daar aan toe dat de budgetmarkt de grootste concurrent is voor de coverband. Anderzijds wordt in grondverzetbanden nog vrij veel gecoverd. Waarom? Dure, vaak heel sterke karkassen die bij relatief hoge bandenspanning worden ingezet. Die hebben een zodanige levensduur dat coveren loont.

Gaan we coveren?

PLUS

  • Bij specifieke toepassingen kan het een uitkomst zijn, als je voor een toegespitst profiel kunt kiezen.
  • De maatschappelijke trend is richting duurzaamheid en hergebruik van materialen.
  • Voor 60% van nieuw heb je nog steeds een kwaliteitsband die weer even lang mee kan.
  • Geschikt voor landbouwtoepassingen – overweeg toch nieuwkoop bij materieel dat bij hoge snelheden werkt (vrachtwagens).

MIN

  • Alleen lonend voor banden van hoogwaardige kwaliteit waarvan het karkas in goede conditie is.
  • Weinig aanbieders. Een winkel waar je iedere band kunt inleveren om er een nieuw loopvlak op te laten plakken, bestaat niet.
  • Beperkte keuze in profielen. Een loopvlakvernieuwer is geen banketbakker waar je zelf mag vertellen hoeveel slagroom er op de taart moet

Of registreer je om te kunnen reageren.