Mechanisatie

Achtergrond laatste update:10 apr 2019

New Holland T9.565 AutoCommand: wendbare gigant

De New Holland T9.565 AutoCommand is een wendbare gigant, gemaakt voor het zware trekwerk. We maakten een proefrit.

Hij is heel erg groot, deze New Holland T9.565 AutoCommand. Buitenwerks is ‘ie 3 meter breed. En als je ernaast staat, zie je alleen maar band. Niet gek met vier 2,15 meter hoge 900/60 R42 (standaard is 710/70 R42) Michelin Axiobob-banden. Gewichtig is hij ook: volgens fabrieksopgave 18 tot 20 ton.

Lees verder onder de foto

Hij is heel erg groot, deze New Holland T9.565 AutoCommand. Buitenwerks is 'ie 3 meter breed. - Foto's: Bas van Hattum
Hij is heel erg groot, deze New Holland T9.565 AutoCommand. Buitenwerks is 'ie 3 meter breed. - Foto's: Bas van Hattum

Een hele klim

We stappen in. Met 6 treden is dat een hele klim. Maar eenmaal plaatsgenomen in de lederen zitting, zit je heerlijk hoog en comfortabel. Vanuit de zitplaats is het één feest der herkenning voor de New Holland-rijder.

Dashboard in rechter A-stijl

Rechts naast de bestuurder vind je de bekende elektronisch verstelbare SideWinder-armleuning met onder meer het bekende tiptoetsenpaneel, de ‘CommandGrip’-rijhendel (mét het fijne scrollwieltje) en voorop de touchscreenterminal. Bij het stuur ontbreekt een dashboard, dat zit in de rechter A-stijl van de cabine en is identiek aan die in de technische evenknie, de Case IH Quadtrac.

Lees verder onder de foto

Vanuit de zitplaats is het één feest der herkenning voor de New Holland-rijder.
Vanuit de zitplaats is het één feest der herkenning voor de New Holland-rijder.

Relaxed hangen

De bijrijder heeft ook meer dan plaats genoeg op de lederen bijrijdersstoel. En, zoals gewoonlijk in een kniktrekker, een dubbel rempedaal ontbreekt. Bijzonder en echt Amerikaans: voetsteunen links- en rechtsboven het koppelings- en rempedaal. Je wil toch relaxed kunnen hangen in zo’n gigant.

Beetje eng

We mogen een tijdje de weg op met deze gigant. Indrukwekkend. Beetje eng ook. Je kunt alleen aan de spiegels zien of je met de trekkerwielen binnen de witte lijntjes blijft op de provinciaalse weg. En als je een viaduct nadert, vraag je je af of ‘ie er wel onderdoor kan. De topjes van de zwaailichten tikken immers de 4 meter aan.

Schokkende zeilboot

Je hebt goed zicht op de categorie IV-hefinrichting en op de neus van de trekker. Het zicht naar links is beperkt door de dikke uitlaat die over het linker spatbord ligt.

Als je iets te onzorgvuldig en snel stuurt, verandert de hoge zitplaats in een schokkende zeilboot waardoor het nog moeilijker wordt om de trekker op de weg onder controle te houden.

De hydrauliekpompen leveren tot 428 liter per minuut via maximaal 8 dubbelwerkende ventielen. De 1.000-toeren aftakas achter is een optie.

ZF-transmissie

Als je ter hoogte van het knikpunt onder de cabine kijkt, verraadt een groot transmissiedeksel met daarop de letters ‘ZF’ dat deze traploze transmissie bij dit Duitse bedrijf wordt ingekocht. De ZF is er één van het type Eccom-6, zoals ook ligt in de Case IH Quadtrac. De lichtere Eccoms (type 4.5 en 5.0) kennen we onder meer van de Claas Xerions 4.000 en 5.000 en de Ploeger-zelfrijders.

Lees verder onder de foto

We mogen een tijdje de weg op met deze gigant. Indrukwekkend. Beetje eng ook. Je kunt alleen aan de spiegels zien of je met de trekkerwielen binnen de witte lijntjes blijft op de provinciaalse weg.
We mogen een tijdje de weg op met deze gigant. Indrukwekkend. Beetje eng ook. Je kunt alleen aan de spiegels zien of je met de trekkerwielen binnen de witte lijntjes blijft op de provinciaalse weg.

4 mechanische groepen

Deze ZF heeft 4 mechanische groepen die automatisch worden geschakeld met 4 natte meervoudige plaatkoppelingen. Van dat schakelen voel je op de weg niks.

De trekker lijkt te groot voor Nederland en België, maar toch rijden er enkele exemplaren rond, voornamelijk voor het zware werk zoals kilveren en het werken met grote grondbewerkingsmachines. En dat is ook de plaats waar deze gigant thuishoort: op het veld voor het zware werk.

Lees het volledige artikel, inclusief prijzen, technische gegevens en meer in de digitale versie van Trekker magazine .

Of registreer je om te kunnen reageren.