Mechanisatie

Achtergrond

Joskin Wago-balenwagen laadt 15 of 20 ton

De verbeterde Wago-modellen kunnen meer gewicht dragen en zijn met een hoogte van 1,10 meter 18 tot 25 centimeter lager dan de meeste voorgangers.

Joskin voerde een viertal veranderingen door om dit mogelijk te maken. Om het draagvermogen te vergroten is de constructie van het chassis herzien. Dat bestaat nu uit een balkstructuur uit speciaal staal met een hoge weerstand (Joskin gebruikt het ook in de kipwagens) waardoor zones met grote spanningen zijn weggewerkt; het chassis is veel stijver.

Lees verder onder de foto.

De nieuwe getrokken Wago-balenwagens nemen 15 of 20 ton mee; de laadvloer is op 1,10 meter. - Foto's: Joskin
De nieuwe getrokken Wago-balenwagens nemen 15 of 20 ton mee; de laadvloer is op 1,10 meter. - Foto's: Joskin

Kleinere wielen

Tweede aanpassing is dat de draaikrans met de assen nu niet geheel onder het chassis ligt, maar daarin verzonken is. Ten derde liggen de assen bovenop de bladveren in plaats van dat ze eronder gemonteerd zijn. En om dat mogelijk te maken monteert de fabrikant nu kleinere wielen, velgmaat R19,5. Mocht een klant dit niet willen, dan kan hij als optie ook de bekende montering van de assen onder de bladveren bestellen, dan past maat R22,5 onder de wagen. De minimale diameter komt dan op 890 millimeter, de maximale op 940 millimeter; de maximale breedte van de banden is 438 millimeter. Standaard zit er af fabriek 435/50 R19,5 DM27 onder.

Tot 25 centimeter lagere laadvloer

Door deze veranderingen is de nieuwe lichting Wago’s 1,10 meter hoog, en dus makkelijker te laden dan de vorige modellen die 1,28/1,35 meter hoog waren. Twee van de 4 typen nemen 15 ton belading mee. Deze zijn 2,50 meter breed en 10 respectievelijk 12 meter lang. De andere 2 gaan tot 20 ton, zijn even breed en 10 of 11,75 meter lang. Alle modellen hebben 3 ADR-assen (1 voor en 1 tandem achter).

De laadvloer heeft een opstaande rand van 4 centimeter. Er passen in de breedte precies 2 Palox- of Euro-pallets van 1,20 meter tussen.

Lees verder onder de foto‘s.


  • Door de as boven de bladveren te monteren kon Joskin de wagen verlagen. Dan heb je wel kleinere wielen met velgmaat 19,5 inch.

    Door de as boven de bladveren te monteren kon Joskin de wagen verlagen. Dan heb je wel kleinere wielen met velgmaat 19,5 inch.

  • De draaikrans ligt niet onder het chassis maar is daarin verzonken.

    De draaikrans ligt niet onder het chassis maar is daarin verzonken.

Handige ladders

Een andere noviteit van Joskin betreft de ladders (hekken) die de lading voor en achter vasthouden. Vroeger koos je voor een recht model voor vierkante balen of gebogen om ronde balen tegen te houden. De nieuwe ladders hebben halverwege een constructie met meerdere gaten en enkele bouten/moeren. Je zet beide ladderhelften door het verplaatsen van de bouten óf in elkaars verlengde, óf in een knik. Samen met een welving in beide ladderhelften ontstaat zo naar keuze een min of meer rechte ladder (1,75 m hoog), of een gebogen geheel (0,99 m) – net naar behoefte.

Lees verder onder de foto‘s.


  • Handig: de ladder is om te stellen van recht, zoals op deze foto, naar gebogen voor ronde balen. Dat doe je door...

    Handig: de ladder is om te stellen van recht, zoals op deze foto, naar gebogen voor ronde balen. Dat doe je door...

  • ... deze bouten te verplaatsen, waardoor een kromming ontstaat.

    ... deze bouten te verplaatsen, waardoor een kromming ontstaat.

Prijs

De bestaande hydraulische zijladders van Joskin zijn overigens compatibel met de nieuwe Wago. Prijsindicatie: de getrokken TR10000T15 (10x2,5 meter, 15 ton) staat op de lijst vanaf € 17.140 bruto (excl. btw).

Tussen de opstaande randjes van de laadvloer staan precies 2 pallets zonder dat ze kunnen schuiven.
Tussen de opstaande randjes van de laadvloer staan precies 2 pallets zonder dat ze kunnen schuiven.

Of registreer je om te kunnen reageren.