Mechanisatie

Achtergrond 8 reacties

Valtra wint mega-trekkertest in klasse 210-pk

7 tractoren in één grote Trekker-multitest, en Valtra als grote winnaar. Niet eerder lagen resultaten zo dicht bij elkaar.

Het zijn de intuïtieve elektronica en slimme details die de Valtra tot winnaar maken in de door de redactie van Trekker uitgevoerde megatest. Alle trekkers hebben circa 210 pk vermogen en een (semi) volle powershift.

Valtra wint

Valtra wint deze test. En slechts 11 punten erachter komt John Deere. En heel kort (23 punten) daarna Claas. De volgende 4 trekkers eindigen ook erg kort in volgorde van punten: binnen een bereik van 16 punten verschil ontmoet je de Deutz-Fahr, New Holland, Case IH en Massey Ferguson (MF).

Lees verder onder de foto

Het zijn de intuïtieve elektronica en slimme details die de Valtra tot winnaar maken in de door de redactie van Trekker uitgevoerde megatest. Alle trekkers hebben circa 210 pk vermogen en een (semi) volle powershift. - Foto: Michel Velderman
Het zijn de intuïtieve elektronica en slimme details die de Valtra tot winnaar maken in de door de redactie van Trekker uitgevoerde megatest. Alle trekkers hebben circa 210 pk vermogen en een (semi) volle powershift. - Foto: Michel Velderman

Daarom powershift

Waarom we powershift-trekkers testen en geen trekkers met continu variabele transmissie? Nou, de laatste paar jaar wordt er steeds meer nadruk gelegd op powershift-modellen. Trekkerfabrikanten hebben de 5-, 6- en 8-traps powershift-transmissies flink vernieuwd. Deze nieuwe modellen krijgen, net als de duurdere cvt-modellen, de betere elektronica, terminals en luxe interieur. Vooral Deutz-Fahr, John Deere en Valtra maakten deze stap onlangs.

Slimme en intuïtieve elektronica

Deze test bewijst bijvoorbeeld ook dat Valtra met een ‘oudere’ 5-traps powershift een enorme stap zet, juist dankzij die intuïtieve bediening en opgefriste software. De trekkers voelt zelfs aan als een met een cvt. Oftewel: slimme en intuïtieve elektronica maken het verschil.

Afhankelijk van het merk en het land varieert het percentage trekkers in deze klasse wat geleverd wordt met powershift, van 80 tot 10%. Sommige merken verkopen 90% van de trekkers in deze klasse met cvt, andere slechts 20%.

Lees de 22 pagina’s tellende megatest, met alle testresultaten, metingen, technische gegevens en nog veel meer in de digitale versie van Trekker magazine.

Laatste reacties

  • farmerbn

    Kan trekker ook de uurleaseprijs vermelden zodat ze heel makkelijk te vergelijken zijn op prijs?

  • fendt deed niet mee anders...

  • Vhouder

    klopt maar fendt is net zo duur als die andere samen

  • stickie

    Test is gehouden in Finland wat toevallig dat daar Valtra ook weg komt....
    Fendt kan niet mee doen omdat ze geen powershift hebben, wat opzich best jammer is.

  • stickie

    @Vhouder dat valt nog wel mee een dikke JD is bijna net zo duur aan het worden als Fendt laatste tijd.

  • Bas van Hattum
    Redactie

    @farmerbn: een goede tip. Dank daarvoor!

  • kraats

    Valtra is de sterkste, kijk maar .... https://www.youtube.com/watch?v=T04d5r7NGy0

  • de-boer-

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.