Mechanisatie

Achtergrond 2 reacties

John Deere ‘American muscle’ in machinepark Vroege

Familie Vroege heeft een sterke voorkeur voor de Amerikaanse John Deeres. Het melkveebedrijf mét loonwerktak telt namelijk 15 trekkers uit het Amerikaanse Waterloo. Alleen de stal- en spuittrekker komen uit Duitsland. Een blik op het imposante machinepark in Drenthe.

Waarom al die dikke Amerikaanse trekkers? Leen Vroege legt uit: “Wij brengen gras en mais altijd op de plek waar het moet liggen. Daarvoor hebben we het gewicht nodig.” Dat wil zeggen: op de juiste plek op de kuilbult. Zonnodig helemaal bovenop. De trekkers wegen zo’n 13 ton en daarmee lukt het meestal wel om een grote silagewagen boven op de bult te lossen. Is de bult toch te hoog en de mais zwaar, dan biedt een zelfgebouwde duwbok hulp.

Lees verder onder de foto

Volgens Vroege zijn de Amerikanen lekker overbemeten en gaat er mede daardoor weinig aan kapot. - Foto's: Bob Karsten
Volgens Vroege zijn de Amerikanen lekker overbemeten en gaat er mede daardoor weinig aan kapot. - Foto's: Bob Karsten

Capaciteit op de kuil

“Alleen dan heb je écht capaciteit op de kuil”, zegt Leen Vroege, “en kun je een grote hakselaar bijhouden.” Op de kuilbult staan ook Amerikaanse trekkers om te verdelen en te verdichten. De inkuiltrekkers hoeven geen gras of mais meer te verplaatsen. Vroege werkt met doorrijkuilen; al rijdend opent de achterklep, en lost de combinatie met doseerwalsen. Het draait om capaciteit.

Amerikaanse John Deere lekker overbemeten

Volgens Leen zijn de Amerikanen lekker overbemeten en gaat er mede daardoor weinig aan kapot. Hij heeft niet alleen een voorkeur voor trekkers uit Waterloo, hij wil ook uitsluitend nog E23-transmissies. Dit zijn full powershift-transmissies van John Deere. “Enige nadeel hiervan, is dat het geen traploze bak is”, vertelt Leen. “Soms wil je bij het spitten nét 6,2 km/u rijden, in plaats van 6,5 km/u.”

Lees verder onder de foto

Deze 7810 krijgt nieuwe zuigers en bussen. Rechts het motorblok; Bryan bouwde een hulpstuk om het blok te draaien en ruim te werken.
Deze 7810 krijgt nieuwe zuigers en bussen. Rechts het motorblok; Bryan bouwde een hulpstuk om het blok te draaien en ruim te werken.

Brandstofbesparing

Het gaat Leen vooral om brandstofbesparing. Vorig jaar arriveerde er namelijk een gloednieuwe 8400R op het bedrijf: ruim 400 pk met 23 powershifttrappen. Ten opzichte van een traploze 8R is de E23 volgens de loonwerker 10% zuiniger bij het injecteren, en 8% tijdens het maaien. De trekkers verschillen in motorvermogen en transmissie.

Leen Vroege:

We zien graag een jong gebruikte Amerikaanse John Deere, maar die zijn er al niet veel

“Het maakt ons wel kritische kopers. We zien graag een jong gebruikte Amerikaanse John Deere, maar die zijn er al niet veel. En we willen zeker een fronthef, frontaftakas én E23-transmissie, die zijn er nog veel minder”, legt Leen uit. Het beperkte aanbod aan gebruikt, maakt ook dat Vroege de laatste jaren vaak nieuw koopt. Toevallig liepen de mannen onlangs tegen een jong gebruikte 7310R met 1.800 uur aan die aan alle wensen voldoet. Die is onlangs aangeschaft.

Lees verder onder de foto

Deze twintig jaar oude 7710 kan overweg met Isobus-machines voor én achter. Ook bouwden de mannen zelf een geïntegreerd stuursysteem op de trekker.
Deze twintig jaar oude 7710 kan overweg met Isobus-machines voor én achter. Ook bouwden de mannen zelf een geïntegreerd stuursysteem op de trekker.

Vroege boert op 5 locaties

Dat de familie Vroege zoekt naar grote capaciteit is logisch, want er moet heel wat gebeuren. Op enige loopafstand van de grote machineschuren melkt de familie Vroege namelijk 830 koeien en heeft daarbij het nodige aan jongvee en droge koeien. Er gaat gemiddeld zo’n 600 hectare mais door de hakselaars, waarvan zo’n 150 hectare voor het eigen vee is. En gras: 1.200 hectare per snede. De familie boert op 5 locaties, waaronder ook een akkerbouwbedrijf.

Reparaties in eigen beheer

“Als ik niet alles zelf kon doen, dan was ik geen loonwerker geworden”, zegt Leen Vroege stellig. Praktisch alle reparaties en aanpassingen doet Vroege zelf in de ruime werkplaats, waar gemiddeld 2 man personeel werkt. Een reparatie wordt alleen uitbesteed als dit binnen de garantie valt, of als de laptop van de dealer uit hetzelfde dorp nodig is. Alle R-series zijn overigens aangesloten met JD-link-telemetrie.

Lees verder onder de foto

Jan, Leen en Bryan Vroege (v.l.n.r.) houden zich binnen de familie, naast het melkvee, het meeste bezig met de loonwerktak.
Jan, Leen en Bryan Vroege (v.l.n.r.) houden zich binnen de familie, naast het melkvee, het meeste bezig met de loonwerktak.

Nieuwe bussen en zuigers

Bryan, de zoon van Leen, leert voor John Deere-monteur en gaat binnenkort aan de slag bij een dealer. Hij opereert momenteel een 7810. Het motorblok krijgt nieuwe bussen en zuigers. “De reparatie kost nu € 600 aan onderdelen en wat avonduren, en dan de draait de trekker weer”, vertelt Vroege.

De trekkers maken fors uren. “We hebben ze om ze te gebruiken”, reageert Bryan snel. Omdat de mannen zelf het meeste (ook een traploze transmissie) repareren, hoeft een trekker niet zomaar weg. “Als de transmissie van een 10-serie kapot gaat, dan kost het ons € 2.000 aan onderdelen. Dan kan de trekker wel weer 8.000 uur verder”, vertelt Bryan.

De John Deeres van Vroege

  • John Deere 8400R (feb. 2018, nu 1.600 uur)
  • John Deere 8345R (gekocht met 1.600 uur, nu 6.500 uur)
  • John Deere 8335R (6 jaar oud, nieuw gekocht, 10.000 uur)
  • John Deere 8295R (4,5 jaar oud, 5.500 uur)
  • John Deere 8420 (gekocht met 1.200 uur, nu bijna 11.000 uur)
  • John Deere 7310R (gekocht in 2019 met 1.800 uur)
  • John Deere 7290R (5 jaar, 6.000 uur)
  • John Deere 7830 (ruim 10.000)
  • John Deere 7920 (2×) (13.000 en 14.000 uur)
  • John Deere 7710 (3×) en 7810 (2×), allen tussen 12.000 tot 16.000 uur
  • John Deere 6110M
  • John Deere 6100 (staltrekker, 18.000 uur)
  • John Deere 2850

Dit artikel is verschenen in het februarinummer (uitgave 365) van Trekker. Lees de complete reportage over het imposante machinepark van Familie Vroege in de digitale uitgave van Trekker .

Laatste reacties

  • goede keuze.

  • farmerbn

    Duitse R- trekkers moet je niet hebben.

Of registreer je om te kunnen reageren.