Mechanisatie

Achtergrond

Post & Dros kweekt bergen pk’s met ultieme precisie

Trekker ging op bezoek bij Post & Dros, specialisten op gebied van pk-pakhuizen voor de tractorpulling.

Een aantal bedrijven in de tractorpulling beschikt over de juiste machines en knowhow om onderdelen te produceren die de hoogste vermogens aankunnen. TREKKER bezocht Post & Dros Racing Engines & Parts in Dronten (Fl.), specialist in het aanpassen en reviseren van – met name – racemotoren.

Lees verder onder de foto

Met deze machine bewerken de techneuten (beschadigde) krukassen. De as draait tegen een draaiende slijpsteen aan de achterzijde van de machine. Tijdens het slijpen is het belangrijk om continu te meten. - Foto's: Henk Riswick
Met deze machine bewerken de techneuten (beschadigde) krukassen. De as draait tegen een draaiende slijpsteen aan de achterzijde van de machine. Tijdens het slijpen is het belangrijk om continu te meten. - Foto's: Henk Riswick

Bij binnenkomst valt meteen de magazijnstelling op met daarin de onder handen zijnde motoren. Van ‘kleine’ automotoren tot ‘grote’ racemotoren; van gietijzeren blokken tot blinkend aluminium. Alles ligt er. In de werkplaats staan meerdere CNC-aangestuurde machines. Dat staat voor computer numerical control. Kortweg: een computerprogramma stuurt de machine aan en deze werkt daardoor erg nauwkeurig.

Lees verder onder de foto

Bij dit onderblok voerden de mannen een lijnboring uit. Omdat de gietijzeren lagerkappen plaatsmaakten voor stalen exemplaren, is een nieuwe boring noodzakelijk.
Bij dit onderblok voerden de mannen een lijnboring uit. Omdat de gietijzeren lagerkappen plaatsmaakten voor stalen exemplaren, is een nieuwe boring noodzakelijk.

Lijnboren

Een van de specialismen is lijnboren. Deze machine is in staat om een serie gaten achter elkaar te boren die zeer nauwkeurig met elkaar in één lijn staan.De techniek wordt vaak ingezet om bij een motor nieuwe, niet originele stalen lagerkappen van de krukas te plaatsen.

Honen

Vóór het bewerken plaatst de techneut de lagerkappen op het onderblok. Ook monteert hij de zogeheten gordel; die zorgt voor een bepaalde spanning (en daardoor lichte vervorming) van het blok. De toleranties en spelingen zijn zo minimaal dat een lichte (vooraf niet ingeschatte) vervorming bij een belastende motor voor problemen kan zorgen. Hoe gering die speling is? “Dat is voor een groot deel afhankelijk van de toepassing van de motor”, legt Johannes Post uit. “Bij racemotoren houden we vaak een speling aan tot 0,1 millimeter.” Er kan zo een dikkere oliefilm ontstaan.

Lees verder onder de foto

Deze door het bedrijf ontwikkelde zuiger bevat vlakken die het brandstofmengsel naar de bougies persen van de eveneens zelf ontwikkelde cilinderkop.
Deze door het bedrijf ontwikkelde zuiger bevat vlakken die het brandstofmengsel naar de bougies persen van de eveneens zelf ontwikkelde cilinderkop.

Zelf ontwikkelde cilinderkop

Enkele jaren geleden ontwikkelde het bedrijf zelf een cilinderkop. “In de basis lijkt-ie veel op een conventionele hemi-kop”, legt Egbert Dros uit. Deze veelgebruikte term in de sport is de afkorting van hemisferisch, ofwel bolvormig. De bovenzijde van de verbrandingskamer is dus bolvormig, en dat geeft een betere verbranding.

Lees verder onder de foto

Johannes Post (links) en Egbert Dros bouwen met extreem aandacht voor detail de sterkste en snelste tractorpullingblokken.
Johannes Post (links) en Egbert Dros bouwen met extreem aandacht voor detail de sterkste en snelste tractorpullingblokken.

De mannen van Post & Dros hadden hier zo hun eigen kijk op. “De plaats en vorm van de inlaatpoorten hebben we aangepast”, vervolgt Egbert. Ook ontwikkelden de techneuten er zelf de zuigers bij. In elke zuiger brachten ze vlakken aan die het brandstofmengsel richting de bougies persen. Inmiddels rijdt de eigen Groundshaker met deze kop, én de mannen van Let’s Try.

Klanten in heel Europa

Het bedrijf heeft klanten in heel Europa. 50% van ons werk is voor tractorpullers, vertelt Egbert. In het seizoen komen er op maandag dikwijls onderdelen met schade binnen. “We proberen de problemen snel op te lossen, zodat er volgend weekend weer gereden kan worden.”

Dit artikel is verschenen in het februarinummer (uitgave 365) van Trekker. De volledige reportage over Post & Dros Racing Engines & Parts is te lezen via de digitale uitgave van Trekker .

Of registreer je om te kunnen reageren.