Mechanisatie

Achtergrond 2 reacties

Verreiker met trekkerbloed

New Holland verft zijn verreikers voortaan geel. De transmissie, assen en vele details zijn verbeterd. Boerderij voerde de koeien met de meest luxe Elite-uitvoering.

De blauwe New Holland LM verreikers krijgen een opvolger; de in het Italiaanse Lecce ontwikkelde TH-serie. Niet alleen verandert de kleur van blauw naar geel, ook onder de kap en in design zijn er tal van wijzigingen. Daarmee gaat New Holland tegen de stroom in.

Al jaren geleden wilde elke trekkerfabrikant zijn eigen verreiker hebben. De meeste trekkerfabrikanten ontwerpen deze echter niet zelf, maar kopen deze elders in. Zo werkt Agco met Bobcat-verreikers in MF-kleur. SDF had tot 2 jaar geleden een JLG-verreiker in Deutz-Fahr-kleur en werkte Claas eerder samen met Kramer en nu met Liebherr.

Alleen John Deere produceerde ooit zelf een verreiker, maar wel met als startpunt een licentie van de Ierse fabrikant Matbro. John Deere stopte, ondanks redelijk succes, toch de productie. Ook Argo ontwikkelde in 2007 een verreiker met omkeerinrichting in McCormick-rood en Landini-blauw. Deze TTH-serie is echter nooit van de grond gekomen in West-Europa.

Productgroep oogstmachines

Ook New Holland begon ooit met een samenwerking met Manitou, maar zette met de LM-serie zijn eigen productielijnen in Lecce op, waar ook deze nieuwe TH van de band rolt. Alleen de kleine LM 6.28 en LM 5.25 verreikers worden bij Dieci ingekocht. Komend jaar zullen ook deze machines geel worden. Die kleur is gekozen omdat New Holland de verreikers bij de productgroep oogstmachines indeelt. Daarbij zijn ook de bouwmachines van New Holland geel.

De TH-serie heeft in de meest luxe uitvoering een 6-traps powershiftbak en assen van Carraro met de nodige schakelautomatiek. De nieuwe bak zou minder geluid maken en in de cabine zou zorgen voor een geluidsniveau van 71 dB(A). Ook kan hij zorgen voor een flinke trekkracht tegenover een hydrostaat. - Foto's Frits Huiden
De TH-serie heeft in de meest luxe uitvoering een 6-traps powershiftbak en assen van Carraro met de nodige schakelautomatiek. De nieuwe bak zou minder geluid maken en in de cabine zou zorgen voor een geluidsniveau van 71 dB(A). Ook kan hij zorgen voor een flinke trekkracht tegenover een hydrostaat. - Foto's Frits Huiden

7.37 getest

De TH-serie is te krijgen in 6 modellen, in plaats van voorheen 5. De oude LM 7.35 is er nu namelijk met een hefvermogen van 3,2 ton of 3,7 ton, wat resulteert in de TH 7.32 en TH 7.37. Daarboven op zijn er in plaats van 2 nu 4 uitvoeringen te kiezen, genaamd S, Classic, Plus en de meest luxe Elite.

De verschillen zitten voornamelijk in het type motor, pomp, uitstorthoek en luxe zaken als omkeerbare ventilator en inrichting van de cabine. Boerderij probeerde de 7.37 Elite, de meest luxe uitvoering. Met een flinke kuilhapper van het Belgische merk VDW laden we vlot een compleet rantsoen in de mengwagen.

Technische gegevens

  • Merk en type: New Holland TH 7.37 Elite
  • Motor: 146 pk, Stage IV, max vermogen op 1800 toeren. Max koppel bij S, Classic en Plus van 549 Nm @ 1500. Omkeerbare ventilator.
  • Transmissie: powershiftbak Carraro TCH90, 6 versnellingen vooruit/3 achteruit (4V/3A optie op S en Classic).
  • Assen; Carraro, draaicirkel binnenwerks 4 meter, 20 ton trekkracht homologatie, 4WD, 2,4 en hondengang besturing met automatische wieluitlijning.
  • Maximale hefhoogte: 7 meter.
  • Hefvermogen: 3.700 kg.
  • Uitstorthoek van 142 (128 graden optie op S model).
  • Olieopbrengst: variabele debietpomp 140 l/min.
  • Cabine: airco. 
  • Geluidsniveau: 71 dB(A) joystick op stoelleuning, telematica (PLM) voor 21 parameters, centrale vetsmering.
  • In totaal 6 modellen met 4 uitrustingniveaus, genaamd S, Classic, Plus en de meest luxe Elite.
  • Prijs: S model € 87.000 en een Elitemodel € 120.000.
  • Info: www.newholland.com.

Motor uit T6-serie

Aan de verreiker is direct de link met de New Holland-trekkers te zien. De achterlichten op de spatborden zijn identiek aan de T6-, T7- en T8-serie. Ook in de cabine en aan de buitenkant zijn overal trekkersymbolen te vinden. Zo hebben de uitlegsticker van de joystick en de handgreep van de motorkap trekkerlogo’s.

De motorkap is trouwens alleen te openen met een klein pinnetje. Daaronder schuilt een 145 pk 4-cilinder van zustermerk FPT uit de T6-serie. De Stage IV-motor haalt zijn maximum vermogen bij 1.800 toeren. Tussen 1.600 en 2.200 toeren is 90% van het vermogen beschikbaar. Maximaal koppel van 549 Nm is er bij 1.500 tpm.

Opvallend zijn de platliggende radiator bovenop en de wegklappende koelelementen aan de zijkant. Dit moet zorgen voor een betere koeling. Optie is ook een omkeerbare ventilator.

De 145 pk viercilinder van zustermerk FPT ligt ook in de T6-trekkerserie en T5 Auto Command. De Stage IV-motor haalt zijn maximum vermogen bij 1.800 toeren. New Holland heeft ook de koeling flink onder handen genomen.
De 145 pk viercilinder van zustermerk FPT ligt ook in de T6-trekkerserie en T5 Auto Command. De Stage IV-motor haalt zijn maximum vermogen bij 1.800 toeren. New Holland heeft ook de koeling flink onder handen genomen.

Goed op de weg

New Holland stapt af van ZF en koos Carraro voor de assen en transmissie. Er is keuze uit 2 powershiftbakken. Een met 4 trappen vooruit en 3 achteruit of een bak met 6 trappen vooruit en 3 achteruit. De TCH90-bak zou minder bewegende delen hebben, minder weerstand geven en daardoor minder geluid maken. Het door New Holland opgegeven geluidsniveau is met 71 dB(A) inderdaad laag en ook buiten is weinig van de rijaandrijving te horen.

Zeker is dat de bak fijn schakelt met de knoppen op de joystick. Handig is ook de schakelautomatiek op de weg. Vanuit stilstand schakelt de verreiker vlot op tot 40 km/uur (standaard is 30 km/u) en remmen zijn amper nodig. De elektronica berekent aan de hand van last en toerental zelf hoe agressief hij mag schakelen.

CNH (New Holland/ Case IH) is de enige grote trekkerfabrikant die zelf een verreiker ontwikkelt in plaats van inkoopt bij een fabrikant. De gele kleur is gelijk aan de oogstmachines maar ook aan de kranen en shovels uit bouwmachinetak.
CNH (New Holland/ Case IH) is de enige grote trekkerfabrikant die zelf een verreiker ontwikkelt in plaats van inkoopt bij een fabrikant. De gele kleur is gelijk aan de oogstmachines maar ook aan de kranen en shovels uit bouwmachinetak.

Helaas is er geen automatiek om de joystick te vergrendelen of over te schakelen op tweewielbesturing als een hoge snelheid of versnelling wordt bereikt. De chauffeur moet zelf de weg-modus inschakelen. De zware VDW-bak, langere wielbasis en de dansonderdrukking van de giek houden de verreiker echter ook met vierwielbesturing stabiel op een smalle hobbelige weg. 

De Carraro-assen voor en achter geven de verreiker een draaicirkel van 4 meter binnenwerks. In deze luxe Elite gaat uitlijnen na omschakelen van 2 naar 4 wielbesturing automatisch. Normaliter moet de chauffeur dat zelf op het oog doen.

Sterk in trekwerk

Voordeel wanneer een trekkerfabrikant een verreiker bouwt, is dat er ook wordt gedacht aan trekwerk. De TH kreeg daarom een gehomologeerde boventrekhaak die via de bekende slede in hoogte te verstellen is. Hij mag 20 ton trekken, dus een kar met balen is ook dankzij de powershift waarschijnlijk geen probleem.

De stekkers voor aanhangerverlichting, remventiel en stroom zitten ordentelijk naast elkaar. De giek laat zich prima bedienen met de joystick. Naast knoppen voor schakelen kan de bestuurder de rijrichting kiezen (ook onder het stuur) en met een proportionele tuimelschakelaar uitschuiven. Bovendien kan hij een derde functie bedienen, zoals de klem van de kuilhapper. Er is keuze uit een uitstorthoek van 142 of 128 graden.

Het leidingwerk en de haspel voor elektrische schakeling mag wat fraaier afgewerkt worden. Wellicht komt dat in de productiefase.

Aan andere handige details is wel gedacht. Zo is er buiten bij de verlichting een drukknop om de leidingen drukloos te zetten bij wisselen van werktuig. Nog een voorbeeld zijn de maar liefst 3 gereedschapskisten (voorop, achterop en in de cabine). De verreiker lijkt daarmee af en kan zo in de voetsporen van de LM treden.


  • Op de joystick is de bak te schakelen maar ook de rijrichting te kiezen net als met de hendel onder het stuur. Zowel het in en uitschuiven als de derde functie zijn proportioneel te bedienen.

    Op de joystick is de bak te schakelen maar ook de rijrichting te kiezen net als met de hendel onder het stuur. Zowel het in en uitschuiven als de derde functie zijn proportioneel te bedienen.

  • New Holland heeft ook aan de details gedacht, getuige deze knop buiten op het verlichtingsarmatuur. Hiermee kun je de externe hydrauliekkoppelingen van de derde functie snel drukloos zetten. Dat is handig bij het wisselen van een hydraulisch werktuig zoals een kuilhapper of rolbezem.

    New Holland heeft ook aan de details gedacht, getuige deze knop buiten op het verlichtingsarmatuur. Hiermee kun je de externe hydrauliekkoppelingen van de derde functie snel drukloos zetten. Dat is handig bij het wisselen van een hydraulisch werktuig zoals een kuilhapper of rolbezem.

Alternatieven

  • Merlo TF42.7-140,: motor: 140 pk, stage Tier 4 Final Deutz, CVTronic-bak, 2 traps hydrostaat 40km/uur, Merlo-portaalassen, draaicirkel 3,98 m, Hefhoogte: 7,1 meter, hefvermogen: 4.2 ton, uitstorthoek: 138 graden, pomp: 150 l/min, geluidsniveau: 73 dB(A), € 97.000.
  • Manitou MLT 737-130 PS+ Elite: motor: 129 pk, Deutz 3,6 l, max 500Nm bij 1600 tpm , Turner powershift 6V/3A met koppelomvormer, Dana-assen, hefhoogte: 6,9 meter, hefvermogen: 3,7 ton, storthoek: 134 graden, pomp: 150 l/min, € 101.600.

Eindoordeel

Plus

  • Goede trekkracht en wegeigenschappen.
  • Comfortabel en rijk uitgerust.
  • Powershiftbak met auto stand.

Min

  • Geen automatiek en memory op giek.
  • Niet automatisch in transportstand.
  • Groot deurframe, geen elektrische spiegels.

 

Laatste reacties

  • farmerbn

    Durven ze vijf jaar garantie te geven?

  • Vhouder

    ja farmerbn dat heet bleu care

Of registreer je om te kunnen reageren.