Mechanisatie

Achtergrond 1 reactie

Ploeger test vijfwielige bemester

Na de introductie van de driewielige zelfrijdende AT4103-bemester in 2017, heeft Ploeger nu ook de vijfwielige variant met mesttank-opbouw klaar.

De vijfwieler heeft een zescilinder motor met 550 pk, een grotere 25-kuubs tank en een dubbel gestuurd tandemstel achter. Ploeger leverde deze chassisvariant eerder al uit met een strooieropbouw voor vaste mest. Nu is ook de versie voor drijfmest klaar. De machine is ontwikkeld voor de grotere akkerbouwgebieden die om capaciteit vragen.

Ten opzichte van de AT4103 heeft de nieuwe AT5105 een met circa 2 meter verlengd chassis. Toch is het gewicht per wiel lager bij de vijfwieler. - Foto: Matthijs Verhagen
Ten opzichte van de AT4103 heeft de nieuwe AT5105 een met circa 2 meter verlengd chassis. Toch is het gewicht per wiel lager bij de vijfwieler. - Foto: Matthijs Verhagen

Het is geen geheim dat Ploeger in het gat is gesprongen dat Agco achterliet toen het de productie staakte van de Terra Gator- c.q. Challenger-zelfrijders. In die zin is deze vijfwielige versie geen verrassing. Terra Gator bouwde destijds ook al vijfwielige zelfrijders, en die waren - met hun starre tandemstel - vooral geliefd in de Verenigde Staten. Dat zal nu dus ook nu een belangrijke afzetmarkt worden voor de AT5105. Maar zéker niet de enige afzetmarkt. Want Ploeger lijkt erin geslaagd om het concept van de vijfwieler nu óók geschikt te maken voor West-Europese omstandigheden.

Verrassend wendbaar

Dat blijkt uit een eerste proefrit in combinatie met een achtmeterse bouwlandbemester. Want hoewel de AT5105 oogt als een enorm slagschip, blijkt hij dankzij de vierwielbestuurde tandem én het aangedreven voorwiel verrassend wendbaar in de praktijk. Het blijkt geen enkel punt om de machine op de kopakker inééns om te trekken voor een aansluitende werkgang. Ook is het gewicht per wiel lager dan bij de driewielige versie. De vijfwieler is volgens Ploeger vooral een alternatief voor de trekker met grote getrokken tank. Het eerste exemplaar met tankopbouw is verkocht aan een Belgische loonwerker.

Modulair bouwen

Ten opzichte van de AT4103 heeft de nieuwe AT5105 een met circa 2 meter verlengd chassis. Cabine, bediening, transmissie, pomp en vularm zijn gelijk aan de bestaande driewieler. Zo kan Ploeger de machines modulair opbouwen. Lees de complete proefrit met deze AT5105 eind maart in het blad TREKKER.

Eén reactie

Of registreer je om te kunnen reageren.