Mechanisatie

Achtergrond

Een cabine zonder ergernissen

JCB investeerde 8 miljoen Britse pond in een nieuwe verreiker, 6 miljoen werd besteed aan een nieuwe cabine. Een impressie van de JCB Loadall 3.

JCB investeerde 6 miljoen pond in het ontwikkelen van een nieuwe verreikercabine. Hiervoor heeft de fabrikant goed geluisterd naar praktijkervaringen. De nieuwe cabine is stiller, ruimer, lichter en ontdaan van praktische, dagelijkse ergernissen. De cabine draagt de naam: Command-Plus. JCB zet hiermee grote stappen. Dat mocht ook wel. De basis van de huidige cabine was namelijk al 12 jaar op de markt.

Lees verder onder de foto.

JCB ontwikkelde een compleet nieuwe verreikercabine. Geen revolutionaire veranderingen, vooral veel praktische verbeteringen. Daarbij is er een schonere motor en is de constructie iets aangepast. - Foto's: Bob Karsten
JCB ontwikkelde een compleet nieuwe verreikercabine. Geen revolutionaire veranderingen, vooral veel praktische verbeteringen. Daarbij is er een schonere motor en is de constructie iets aangepast. - Foto's: Bob Karsten

Liggen in de cabine

Wat van buiten gelijk opvalt, is dat de cabine fors groter is. Het volume is met 12% gegroeid. Dat komt vooral doordat deze langer is, en het interieur kleiner. Wie de rugleuning van de luchtgeveerde stoel achterover gooit, kan bijna – voeten op het dashboard – liggend wachten tot een lege trailer arriveert. Plus, het zicht rondom is verbeterd. Zo kijk je veel beter naar de onderkant van de bak. Dat is vooral te danken aan het kleinere ‘dashboard’; JCB haalde hier alle drukknoppen weg.

Rondom de stuurkolom zijn alleen nog ventilatieopeningen te vinden, die een grotere koel- en verwarmingscapaciteit hebben en een automatische klimaatregeling. De voorruit loopt nu door tot boven je hoofd, en daarmee volgt je blik de bak tot-ie compleet bovenaan staat. Concurrenten leveren dit overigens al even. Uiteraard hangt er wel een metalen spijlenconstructie boven het dak, voor de veiligheid. Detail: de cabine is standaard voorzien van maar liefst 4 ruitenwissers: 1 voor, 1 achter en 2 kleine wissertjes boven het hoofd.

Nog maar half zo luid

Het geluidsniveau is ook noemenswaardig. JCB meet zelf 69 dBA, en claimt daarmee de stilste verreikercabine te hebben. Ten opzichte van z’n voorganger is het hok daarmee 50% stiller. Een sprong vooruit. Daarvoor moet de grote zijdeur wel dicht zijn natuurlijk. Voor wie hem praktisch altijd open heeft; ook met de deur open hoorden wij tijdens de proefrit geen storende motor- en transmissiegeluiden.

Handgreep beweegt

Waaraan kun je je nu nog ergeren in de cabine? Lastig … JCB heeft zijn oor goed te luister gelegd in de praktijk. Neem het opstaande randje langs de cabinevloer, die voorheen irriteerde bij het uitvegen. Nu is het vlak. En je moest altijd je arm op een onnatuurlijke manier langs de handgreep wurmen om de deur dicht te trekken. Oplossing: een beweegbare handgreep. Hij klapt weg. Oogt een beetje vreemd, maar er is goed over nagedacht. De instap is hierdoor ook een stuk breder.

Lees verder onder de foto.

De cabine is een stuk langer en mede daardoor ruimer. Dat maakt ook de instap breder. Rechtsboven hangt de handgreep, die nu wegklapt. Het stuurwiel klapt nu omhoog weg, via een voetpedaaltje.
De cabine is een stuk langer en mede daardoor ruimer. Dat maakt ook de instap breder. Rechtsboven hangt de handgreep, die nu wegklapt. Het stuurwiel klapt nu omhoog weg, via een voetpedaaltje.

Wat hooguit nog irritatie opwekt, is dat je de omkeershuttle onder het stuur niet tegelijk kunt gebruiken met de rijrichtingsknoppen op de joystick, want dan raakt de elektronica in de war.

Technische gegevens

JCB introduceert een nieuwe serie: de Loadall 3. Deze serie bestaat uit 6 modellen (538-60, 532-70, 542-70, 536-95, 560-80 en 536-70 LP). Hierbij geven de laatste cijfers steeds de hefhoogte en hefvermogen weer. Dus: 538-60 tilt 3,8 ton en heft tot 6 meter. Er zijn 4 uitrustingsniveaus: Agri, AgriPlus, AgriSuper en AgriPro.

De JCB EcoMax-motor is nu Fase V. 4,4 liter of 4,8 liter en keuze uit 75, 109, 125 en 145 pk.

Voorbeeld: een 542-70 AgriSuper. Deze weegt 7.800 kilo. Pompt 140 liter hydrauliekolie per minuut en heeft een draaicirkel van 3,7 meter, gemeten aan de buitenkant van de band. Maximale bandenmaat: 500/70 R24. De brutoprijs is € 106.850.

Verdere prijsstelling. De 542-70 in de eenvoudigste Agri-variant kost bruto € 95.750. En de meest luxe uitvoering, met Dual VT-transmissie kost bruto € 123.600.

Trekt een dumper

Alle karakteristieke grote drukschakelaars die voorheen rond de stuurkolom verspreid waren, zijn nu samengevoegd in kleinere, chique drukknopjes naast de joystick. Die veert overigens volledig mee met de luchtgeveerde stoel. Ook zijn er 2 hydrauliekflippers, zoals we die kennen uit de trekkers, hiermee bedien je de 2 dubbelwerkende ventielen achterop (optie: € 495).

Lees verder onder de foto.


  • Alle knoppen die voorheen in het dashboard zaten, zijn nu verzameld rechts van de joystick. Het dashboard is daardoor een stuk kleiner.

    Alle knoppen die voorheen in het dashboard zaten, zijn nu verzameld rechts van de joystick. Het dashboard is daardoor een stuk kleiner.

  • De verreiker mag technisch gezien 32 ton trekken. JCB weet dat de verreikers 15% van hun tijd voor een aanhanger staan. Daarom is er veel keus in hydrauliek en remsystemen achter.

    De verreiker mag technisch gezien 32 ton trekken. JCB weet dat de verreikers 15% van hun tijd voor een aanhanger staan. Daarom is er veel keus in hydrauliek en remsystemen achter.

De verreiker mag technisch gezien 32 ton trekken. Achter is daarom ook een (ABS-)remsysteem te krijgen: lucht, een dubbelleiding hydraulisch remsysteem of beide. Een logische ontwikkeling, aangezien JCB weet dat hun verreikers gemiddeld toch 15% van de tijd een aanhanger trekken.

Met opladers

De cabine is weer bij de tijd. Zo bewijst een standaard aanwezige terminal. Ook zijn er 2 plekken waar je de smartphone kwijt kunt, met 12 volt-oplader ernaast en bluetoothconnectie met de radio. Niet onbelangrijk. Verder is het stuurwiel nu kantelbaar. En JCB herzag de constructie: de giek is lager geplaatst en tilt, afhankelijk van het type, 100 of 200 kilo meer. De rechterspiegel is nu binnen de machinebreedte geplaatst, en iets naar voren zodat hij minder vies wordt. En praktisch detail: JCB plaatste een elektrische drukknop waarmee je druk van de hydraulische derde functie haalt. Deze praktische ontwikkelingen gaan gepaard met een prijsstijging van 3%.

Alternatieven

Vergeleken met een Loadall 3 542-70 (vanaf € 95.750, tot € 123.600), kun je denken aan:

Merlo TF42.7-140, Motor: 140 pk, stage Tier 4 Final Deutz, CVTronic bak, tweetraps hydrostaat 40km/uur, draaicirkel 3,98 m, Hefhoogte: 7,1 meter, Hefvermogen: 4,2 ton, pomp: 150 l/min, geluidsniveau: 73 dB(A), Prijs: € 97.000.

Manitou MLT 737-130 PS+ Elite, Motor: 129 pk, Deutz 3,6 l, max 500 Nm bij 1600 tpm, Turner powershift 6V/3A met koppelomvormer, Hefhoogte: 6,9 meter, hefvermogen: 3,7 ton, Pomp: 150 l/min, Prijs: € 101.600.

Of registreer je om te kunnen reageren.