Mechanisatie

Achtergrond

Custom balenwagen met hydraulische ladingzekering

Voor het transport van balen liet Alex Dijkstra een balenwagen met hydraulische ladingzekering bouwen.

Met een viertal persen in de schuur verplaatst Dijkstra op jaarbasis vele duizenden balen. Om het transport veiliger en makkelijker te maken, liet de ondernemer door een regionaal constructiebedrijf een balenwagen bouwen met hydraulische ladingzekering.

Als de zijrekken omhoog gaan, klemmen ze de balen vast. De chauffeur hoeft niet eens uit te stappen, en spanbanden zijn overbodig.

Lees verder onder de foto

Dijkstra vervoert duizenden balen per jaar, en investeerde daarom in een vastzetsysteem op één van z'n wagens. - Foto: Matthijs Verhagen
Dijkstra vervoert duizenden balen per jaar, en investeerde daarom in een vastzetsysteem op één van z'n wagens. - Foto: Matthijs Verhagen

Waarom hiervoor gekozen?

“We werken veel op afstand en zetten de balen dan vast met spanbanden. Dat kost zo 20 minuten per vracht. Foliebalen zijn soms glad en dan is het onveilig om erop te klimmen. En in de praktijk verslapt na de zoveelste vracht de aandacht op het vastzetten. Zeker als we in het seizoen lange dagen rijden. Tweede factor is de wetgeving en strikte handhaving in de regio. Onze grote open wagens springen meer in het oog dan een dichte zeiloplegger van een transportbedrijf, dus moet het gewoon goed zijn.”

Dit artikel is verschenen in het februarinummer (uitgave 365) van Trekker. Lees het complete artikel over de balenwagen, de kosten, voor- en nadelen in de digitale uitgave van Trekker.

Of registreer je om te kunnen reageren.