Mechanisatie

Achtergrond 12 reacties

Gordel in trekker verplicht in 2020

Vanaf 1 januari 2020 zou er een gordelplicht zijn in de trekker volgens de Arbowet. De gordelplicht geldt echter niet altijd en niet voor iedereen. Hoe zit het nou? Feiten op een rij.

Vanaf januari 2020 geldt een gordelplicht in de landbouwtrekker. De gordelplicht geldt alleen voor omstandigheden waarbij een gordelplicht ook zinvol is. Daaronder valt sowieso het (snel) rijden met de trekker over de openbare of eigen weg en ook werk waarbij kantelgevaar op de loer ligt, zoals het aanrijden van kuilen of het doen van werkzaamheden langs slootkanten, kanalen of op hellingen.

De gordelplicht geldt dus niet voor werkzaamheden waarbij er geen direct gevaar is, zoals rustig rijden op het veld (zoals tijdens het ploegen, zaaien, maaien, etc) of het rustig rijden met de trekker over het erf.

Plicht geldt alleen voor medewerkers en helpers

De gordelplicht geldt alleen voor werknemers of voor mensen die vrijwillig op de boerderij komen helpen. Juridisch gezien kan de werkgever of eigenaar van een bedrijf niet beboet worden voor het niet dragen van een gordel, maar strikt genomen geldt het wel degelijk ook voor hem of haar.

Lees verder onder de foto.

Op moderne trekkers wordt al jaren gordels af fabriek meegeleverd. De kans dat je een trekker treft waar er geen op zit, is klein. De praktijk is echter dat veel eigenaren de gordel verwijderen als deze in de weg zit. - Foto: Michel Zoeter
Op moderne trekkers wordt al jaren gordels af fabriek meegeleverd. De kans dat je een trekker treft waar er geen op zit, is klein. De praktijk is echter dat veel eigenaren de gordel verwijderen als deze in de weg zit. - Foto: Michel Zoeter

Geen wegenverkeerswet

De gordelplicht vloeit voort uit de Arbowet en is dus geen regeling vanuit de wegenverkeerswet. Het is dan ook niet de politie, maar de Inspectie van SZW die hierop controleert en waar nodig boetes uitdeelt. De Arbowet is bedoeld om werknemers een veilige werkomgeving te geven. En vanuit de Arbowet is er per sector of branche een uitdieping gemaakt, zo ook voor de loonwerkbranche en ook voor de landbouw. Zo is de gordelregeling te vinden onder www.agroarbo.nl onder het kopje veiligheid bij vierwielige trekkers.

Volgens Peter Bredius, preventieadviseur van Stigas, geldt de gordelplicht officieel al voor de loonwerkbranche en is die van de LTO-sector ‘Open teelten’ (waaronder de traditionele akkerbouw valt en bijvoorbeeld ook de vollegrondsgroenteteelt) ook bijna klaar en ondertekend. De regeling zal ook gaan gelden voor de LTO-melkveehouderij, al zitten die voorstellen nog in de conceptfase, volgens Bredius.

Lees verder onder de foto.

Daar waar de gordelplicht geldt maar geen gordel aanwezig, is de werkgever verplicht om gordels in de trekker te laten bouwen. Kosten: circa €50 per stoel (bron: Cumela, vakblad Grondig). - Foto: Bert Jansen
Daar waar de gordelplicht geldt maar geen gordel aanwezig, is de werkgever verplicht om gordels in de trekker te laten bouwen. Kosten: circa €50 per stoel (bron: Cumela, vakblad Grondig). - Foto: Bert Jansen

Volgens het loonwerkers-vakblad Grondig zou er zelfs een gordel in de trekker gemonteerd moeten worden, als blijkt dat er nu geen gordel in zit. Kosten zouden zo’n € 50 bedragen. Ook stelt Hero Dijkema, beleidsmedewerker bij de Cumela, in het vakblad Grondig: “Bij een botsing tussen een trekker en een ander voertuig wordt vaak onderschat hoe groot de krachten zijn die daarbij vrijkomen, waarbij de kans groot is dat de chauffeur uit zijn stoel wordt gelanceerd en dwars door de voorruit vliegt. Het gevolg kan zijn dat je bekneld raakt tussen de trekker en het wegdek, met ernstige gevolgen, soms zelfs met dodelijke afloop.”

Boetes van € 450 tot € 1.500

Omdat de gordelplicht een vereiste is vanuit de Arbowet, is het niet de politie, maar de Inspectie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW, voorheen arbeidsinspectie) die de controles doet. De controles worden vooral gedaan bij bedrijfsbezoeken en als er ongelukken hebben plaatsgevonden. Als blijkt dat er geen gordel is gedragen bij trekkerwerkzaamheden waarbij dat wel verplicht was, dan kan de werkgever een boete krijgen van ca. € 1.500. Als de werkgever kan bewijzen dat hij alles heeft gedaan om de werknemer erop te wijzen dat er een gordelplicht telt, dan kan de werknemer een boete krijgen van maximaal € 450. Overigens zijn de hoogtes van boetes zeer afhankelijk van het soort ongeval, de bedrijfsomvang en of het bedrijf recent al eerder betrokken was bij soortgelijke ongevallen.

Laatste reacties

  • veelust

    Fijn als je werkzaamheden aan de achterkant van de trekker in de gaten moet houden en je zit vast geklikt in een tuigje. Regelgeving haaks op de praktijk

  • kanaal

    wat een gezeik

  • Soms

    Ophouden met deze onzinnige betuttelende regelgeving! Van een verplichting wordt het echt niet veiliger. Als je echt gevaarlijk bezig bent, kun je ook zelf wel bedenken of je een gordel moet dragen. Bovendien breng je met het niet dragen geen anderen in gevaar. Nederland groeit helemaal dicht van de onzinnige regels!

  • Is dit een verzekeringskwestie?

  • pinkeltje

    Ik snap niet dat het dragen van een helm niet verplicht is. Al heel wat mensen hebben hun hoofd gestoten tegen een spiegel of een cabinerand. En dat kan behoorlijk pijn doen!

  • piet 5162

    Blij dat ik LTO opgezegd Heb

  • veldzicht

    Zijn er dan al landen waar een gordel verplicht is,in de trekker uiteraard?? of moeten wij weer zo nodig voor de muziek voor uit lopen.Er vallen wel jaarlijks dodelijke ongelukken met trekkers maar dan toch vooral met trekkers zonder cabine waar ze onder terecht komen ,maar een algehele gordel plicht ,?heb zo mijn twijfels of dat veiliger is.

  • hooghoes

    Het grappige is , dat je op een motorfiets nog steeds zonder bescherming en zonder gordel mag rijden .

  • vandenbrandcv1

    Als Stigas werkelijk iets met arbo welzijn op had was het hen wel opgevallen dat veel spekgladde en/of explosiegevoelige emissiearme vloeren voor runderen niet aan de EU Arborichtlijn en NL wetgeving voor vloeren voldoen en hier de Boerderij hun analyse over de stalsystemen die Brabant verplicht stelt een halt toe te roepen als die niet voldoen aan de Arbo regels.

  • mtseshuis

    Precies, eerst maar eens emissiearme vloeren onder de loep nemen en verbieden.

  • wiljo

    Is het dragen van een kuisheidsgordel ook voldoende om onder een boete uit te komen?

  • Bredius

    Jammer om te lezen dat er zo veel weerstand is tegen een maatregel die ernstig letsel of zelfs dodelijk ongevallen kunnen voorkomen. De verplichting is alleen voor het rijden op de openbare weg en op hellingen en taluds dus bij bijvoorbeeld het ploegen, waarbij achterom gekeken moet worden, is het niet verplicht daar bij deze werkzaamheden een aanrijding of kantelgevaar niet aanwezig is. Uit de krant 19 december 2019:
    TERHEIJDEN - Bij de boerenacties woensdag in heel het land zijn in Terheijden twee tractoren tegen elkaar aan gereden. Bij deze kop-staartaanrijding op de Wagenbergse Baan raakte één persoon
    lichtgewond. Hij viel uit de achterste tractor, door het voorraam, op de grond. De veiligheidsgordel had ook hier voorkomen dat deze trekkerchauffeur door het voorraam zou zijn gevallen. Gelukkig is het voor deze chauffeur goed afgelopen. <>
    De maatregel is geen ondernemer pesten maar een maatregel om het aantal ernstige en zelfs dodelijke ongevallen in de sector omlaag te brengen.
    De laatste 10 jaar hadden wij in de agrarische sector in Nederland 15 dodelijke ongevallen per jaar. Naar mijn idee niet acceptabel.

Laad alle reacties (8)

Of registreer je om te kunnen reageren.