Mechanisatie

Achtergrond

‘Steyr hét merk voor moderne middenklasse-boer’

Vlak voor en op de machinebeurs Agritechnica draagt Case New Holland industrial (CNHi) één heldere boodschap uit: meer merkdifferentiatie. Vier vragen aan Thierry Panadero, vice-president van Case IH en Steyr in Europa.

De merken Case IH en Steyr zijn praktisch identiek aan elkaar zijn. Vooral de kleur is nu het grootste verschil. Om marktaandeel te winnen, zullen ze de merken meer en meer een eigen identiteit moeten geven. Binnen CNHi is het de Fransoos Thierry Panadero die daarvoor verantwoordelijk is.

Waarom willen jullie meer merkdifferentiatie aanbrengen?

“We hebben opnieuw goed gekeken naar de klanten en de historie van beide merken. En dan moet je concluderen dat de van oorsprong typische Steyr-klant doorgaans afkomstig is van een klein tot middelgroot agrarisch familiebedrijf waar het gevoel voor kwaliteit, hard werken en zuinigheid centraal staan. Het zijn dit soort boeren, tuinders en groentelers die bereid zijn om geld uit te geven voor een trekker die net wat luxer, chiquer en technisch hoogwaardiger is.”

Lees verder onder de foto

Thierry Panadero, vice-president en general manager Case IH en Steyr Europa. - Foto: Mark Pasveer
Thierry Panadero, vice-president en general manager Case IH en Steyr Europa. - Foto: Mark Pasveer

Hoe gaan jullie dit doen?

“We beginnen nu al relatief eenvoudig. Als je de nieuwe Steyr ‘Absolut-CVT’ en de ‘Impuls-CVT’ bekijkt, dan hebben we nu al op zo’n 18 punten verschil gemaakt met de Case IH evenknie. Denk dan aan luxere zaken zoals een ander stuurwiel, betere afwerking en hogere kwaliteit van materialen in de cabine, een topstanghouder van betere kwaliteit, betere spiegels in de cabine, ledlampen bij de instap van de cabine en een andere uitlaat erop. In de toekomst zal het verschil nog groter worden.”

Steyr toont op de Agritechnica een serieus concept-idee van de trekker van de nabije toekomst. Waarom wordt dit concept onder de naam Steyr neergezet en niet onder de naam Case IH of New Holland?

“Eigenlijk exact zoals ik hiervoor uitlegde. Steyr wordt technisch hoogwaardiger. De concept-trekker zoals we die nu tonen op de Agritechnica: een luxe middenklasser met een hypermoderne elektrische aandrijving, die ook qua vermogen en capaciteit meer past bij een klein tot middelgroot bedrijf. Case IH blijft toch echt meer onze full-liner waar we, met name in Noord-Amerika, vooral de (extreem) grotere bedrijven mee opzoeken. Daar telt veel meer een no-nonsense karakter van een trekker.”

Lees ook: Steyr toont plug-in hybride trekker als concept

Wanneer is deze concept-trekker te koop?

“Het zal zeker geen tien jaar duren, eerder vijf. Overigens zal het concept er niet zo extreem uitzien zoals dit eerste type hier op de show.”

Of registreer je om te kunnen reageren.