Mechanisatie

Achtergrond

StarTrek-display op de trekkervoorruit

Valtra voorziet de Fase 5-generatie N-trekkers met een luchtgeveerde vooras en SmartGlass, een head-up display dat informatie projecteert op de voorruit.

De nieuwe Valtra N154E Versu was kandidaat voor de titel Tractor of the Year (TOTY)-verkiezing tijdens de Agritechnica. De trekker dong mee naar de titel vanwege zijn nieuwe voorasvering en de noviteit SmartGlass. Voor deze internationale trekkerverkiezing is van elk Europees land één magazine vertegenwoordigd in de jury. Voor Nederland is dat TREKKER/Boerderij. De Finse fabrikant nodigde de jurybladen begin oktober uit voor een uitgebreide proefrit met de nieuwbakken trekker op een akkerbouwbedrijf nabij de onderwijsstad Jyväskylä in Finland. Zo Noordelijk in Europa was de herfst al behoorlijk ingetreden.

Lees verder onder foto

Valtra heeft zijn N-serie geupdate. Deze is nu voorzien van een Stage 5-motor, een luchtgeveerde vooras en tegen meerprijs met de noviteit SmartGlass. - Foto's: Martijn Knuivers
Valtra heeft zijn N-serie geupdate. Deze is nu voorzien van een Stage 5-motor, een luchtgeveerde vooras en tegen meerprijs met de noviteit SmartGlass. - Foto's: Martijn Knuivers

Weinig verschil met oude N-serie

In de basis verschilt de nieuwe N-serie weinig van de oude, in 2015 geïntroduceerde N-serie. Nieuw zijn de Fase 5-motor, de luchtgeveerde vooras en SmartGlass. Dat is een soort head-up display, dus projectie van informatie op de voorruit, zoals we kennen van duurdere personenauto’s. Valtra heeft nog meer overeenkomsten met auto’s, die andere trekkerfabrikanten ontberen, namelijk vrije keuze in kleur zonder meerprijs. Naast standaard rood zijn dat tegen meerprijs de metallic kleuren rood, wit, zwart, donkergrijs, en groen en elke willekeurige RAL-kleur. Wit is momenteel het meest populair. 25% van alle nieuwe Valtra-trekkers zijn wit. Daarna volgt de kleur zwart. Ook zwarte velgen blijken gewild. Een kwart van de afgeleverde trekkers heeft zwarte in plaats standaard witte velgen. Boerderij koos in Jyväskylä uit de rij testtrekkers een wit exemplaar met witte velgen.

Nanotechnologie

SmartGlass verschilt van de typische head-up display (HUD) in auto’s. De klassieke HUD projecteert een beeld op een vaste doorzichtige lens op de voorruit. Deze techniek is echter niet robuust genoeg voor in trekkers. Een goede weergave is niet gegarandeerd tijdens veldwerk, met veel schokken en schudden. Valtra kwam met een oplossing die gebruik maakt van nanotechnologie. Een dun transparant elektrolumniscerend membraam is in het glas gelamineerd. Elektrische signalen activeren symbolen in het membraan, die vervolgens geel oplichten. Wanneer SmartGlass is uitgeschakeld, oogt het alsof een doorzichtige foliesticker op de voorruit is geplakt. Wanneer je deze er probeert af te krabben, ontdekt je dat de sticker in het glas zit.

Lees verder onder foto

De voorasvering heeft een luchtbalg en twee schokbrekers. Het dempt schokken beter dan een hydraulisch geveerde vooras.
De voorasvering heeft een luchtbalg en twee schokbrekers. Het dempt schokken beter dan een hydraulisch geveerde vooras.

Handig bij werken met voorlader

SmartGlass geeft dezelfde informatie op de voorruit weer als het kleine lcd-schermpje onder het stuur. De bovenste rij naar keuze rijsnelheid of buitentemperatuur. Onder naar keuze aftakastoerental, tijd of hefhoogte. Dit kan uitgebreid worden met totaalgewicht voorlader, nettogewicht belading, bakhoek en bakhoogte voorlader.

SmartGlass is handig bij het werken met een voorlader, bijvoorbeeld bij het opladen van strobalen. Even oppakken, eenmalig kalibreren van de weegsensoren, en op de voorruit is te zien dat de baal 280 kilo weegt. Opzij kijken naar het beeldscherm hoeft niet, je kunt je focus naar voren op de voorlader houden.

Technische gegevens

Merk en type: Valtra 154E Versu.
Motor: 4,9 l viercilinder Agco Power.
Vermogen: 155 pk, met boost 165 pk.
Transmissie: 30V-30A, vijftraps powershift.
Gewicht: 6,3 ton.
Hefcapaciteit: 7,8 ton.
Olie: 115 l/min, optie 160 of 200 l/min.
Prijs: vanaf € 113.820.
MeerprijsSmartGlass: nog niet bekend.
Info: www.Valtra.nl

Meerprijs waard?

Is SmartGlass de meerprijs van enkele duizenden euro’s waard? Tja, dat is voor de gebruiker. Wat is gemak je waard? Bij veel voorladerwerk heeft SmartGlass zeker een pre. Heb je alleen belang bij aflezen van rijsnelheid, dan voldoet het lcd-schermpje onder het stuur prima. De gadget oogt in ieder geval hip en futuristisch.

Luchtgeveerde vooras

De eigenzinnige fabrikant is de enige trekkerfabrikant met luchtgeveerde vooras. De T-serie beschikt al bijna 25 jaar over luchtvering, waarbij 2 luchtbalgen boven de vooras de schokken opvangen. Het werkt op perslucht van een compressor. De meeste trekkers in Europa zijn tegenwoordig al met een compressor uitgerust, vanwege de verplichting van luchtremmen op aanhangers.

De N134, N154E en N174 krijgen voortaan ook de Aires luchtgeveerde vooras. De N-serie gebruikte voorheen hydraulische voorasvering van fabrikant Dana. Deze voorasvering blijft beschikbaar op de N104, N114E en N124. De nieuwe voorasvering op de N is wat compacter dan die op de T-serie, de N-versie heeft een luchtbalg en 2 schokbrekers.

Lees verder onder foto

SmartGlass projecteert info, zoals totaalgewicht voorlader en baalgewicht op de voorruit.
SmartGlass projecteert info, zoals totaalgewicht voorlader en baalgewicht op de voorruit.

Werking persluchtsysteem

Luchtvering reageert volgens de fabrikant snel op grote veranderingen van de belasting, bijvoorbeeld bij gebruik van de voorlader. Hoge of lage temperaturen hebben geen invloed op de goede werking van het persluchtsysteem. Een luchtgeveerde vooras reageert sneller op stoten dan hydro-pneumatische vering en stoot bij drempels minder snel door tot de stootrubbers. Ter vergelijking stelde Valtra 2 vergelijkbare modellen trekkers voor een proefrit ter beschikking, een Fase 5-exemplaar met luchtgeveerde vooras en een Fase IV-exemplaar met hydraulische voorasvering. Bij een stevige hobbel in het wegdek deint de hydraulische vooras in drie sinusbewegingen terug in middenpositie, terwijl de luchtgeveerde vooras al na anderhalve sinusbeweging weer is evenwichtsstand is. Beduidend comfortabeler.

Eindoordeel

Plus
+ heldere weergave info op voorruit
+ luchtvering erg comfortabel
+ fijne transmissie
Min
- SmartGlass waarschijnlijk prijzig
- luchtvering alleen op de grotere types
- motorkap lastig te openen met sleutel

Of registreer je om te kunnen reageren.