Mechanisatie

Achtergrond

Merkenwissel: van New Holland naar John Deere

Gerard Willemsen zag onze Merkenwissel-oproep om eens een ander trekkermerk te testen. John Deere stelde daarvoor een 5R beschikbaar. De Sallandse akkerbouwer gaf zichzelf op en zodoende arriveerde die 5R op het erf. Willemsen heeft 4 New Hollands en is (net als wij) benieuwd hoe de John Deere hem bevalt.

Toen Gerard voor het eerst plaatsnam in de John Deere, vielen hem gelijk 2 dingen op. Ten eerste: een grote plastic kap midden op de voorlader. Lastig met het aankoppelen van een bak. De voorlader op de New Holland heeft handige vleugels, waardoor je gemakkelijk een bak aankoppelt. “In de 5R is het maar moeilijk te zien”, zegt Willemsen, “Je kunt er niet langs kijken.” Tweede puntje: de cabine van de 5R is kleiner dan die op hun eigen New Holland T6.

John Deere 5R toch te compact en te licht

Na 3 weken testen is de belangrijkste conclusie: het zou een 6R-serie moeten zijn. De 5R is voor Willemsen té compact. Gerard: “Ik weet ook, je koopt een trekker niet voor je bijrijder. Maar deze is echt beduidend krapper dan onze New Holland. Als je er alleen zit, is het prima.”

Lees verder onder de foto

Naast akkerbouwer op zijn bedrijf in het Sallandse Wesepe is Gerard Willemsen (links) coördinator bij agrarische natuurvereniging Groen Salland en dus druk met landschapsbeheer en het verhandelen van biomassa. - Foto: Michel Velderman
Naast akkerbouwer op zijn bedrijf in het Sallandse Wesepe is Gerard Willemsen (links) coördinator bij agrarische natuurvereniging Groen Salland en dus druk met landschapsbeheer en het verhandelen van biomassa. - Foto: Michel Velderman

Aan de achterkant blijkt de trekker té licht. John Deere kan 2 passende voorladers leveren, een lange (deze, de 603R) en een compactere. Voor Willemsen is deze 603R enerzijds te fors, omdat de achterwielen loskomen bij het opscheppen van vaste mest of slootmaaisel. Anderzijds zijn de kippers van Willemsen redelijk hoog, en heeft de John Deere die loshoogte wel nodig.

Een gewicht in de hef ziet Gerard niet zitten, aangezien er ook vaak een wagen achter hangt. “Die joystick bevalt overigens wel goed. De voorlader reageert héél precies en met de joystick kun je ook schakelen en van rijrichting wisselen. Alles fijn in één hand,” bedenkt Willemsen.

Schakelt heerlijk

“Die versnellingsbak vinden wij geweldig,” concluderen Gerard en Guus. De trekker heeft 3 groepen, met elk acht powershifttrappen die automatisch schakelen. “Dat is super. Schakelen gaat heel soepel, dat voel je nauwelijks,” vertelt Guus na het lostrekken van bietenland. “Meestal reden we gewoon in de automatische stand, dat gaat prima. Op het land stel je ’m zo in dat ie alleen binnen 1 groep blijft schakelen.”

De John Deere is voorzien van een automatische ontkoppelfunctie bij het remmen. “Ik ben gewend altijd de koppeling in te moeten trappen. Nu hoeft dat helemaal niet meer. Even wennen, maar dat werkt erg fijn,” aldus Gerard.

Lees verder onder de foto

Bladrammenas klein maken met een Perfect-weidebloter. - Foto: Gerard Willemsen
Bladrammenas klein maken met een Perfect-weidebloter. - Foto: Gerard Willemsen

Voortaan voorasvering

“En ik ben verrast door het effect van de voorasvering. Onze trekkers hebben dat niet,” vertelt Gerard. “Er liggen hier veel verkeersdrempels en ongelijke kruispunten. Je merkt dat de trekker er gewoon wat sneller overheen kan. En met balen halen hobbelen we constant dwars over het perceel.”

Gerard: “En ik weet niet hoe het kan, maar op de hydrauliekleiding van de derde functie staat in de John Deere nóóit druk. Een knijpbak koppel je zo aan. Die bak wisselen betekent bij de New Holland altijd ergernis en oliespetters.”

New Holland T6 is 6 decibel stiller

Een rondje om de trekker. Eerst de motor uit. “Wat een herrie, hè,” verzucht de akkerbouwer geïrriteerd. “We hebben met een app op de smartphone eens het geluidsniveau gemeten náást de trekker. Dan is de T6 gewoon 6 decibel stiller! Ook na het automatisch terugzakken van het stationaire toerental.” De John Deere is overigens wel stil ín de cabine.

Naar achter, wijzend op de verstelbare trekhaak: “Hoe kun je dat verzinnen?” Gerard spreekt zijn ergernis uit over de vele palletjes, soms met veren, en splitspennetjes. “Ik kom handen te kort. Dat heeft onze New Holland véél beter voor elkaar. Die verstel ik met één hand.”

Lees verder onder de foto

Instellingen doen gaat gemakkelijk met het scrolwieltje. Er mist wel een plek om de hand te rusten. - Foto: Gerard Willemsen
Instellingen doen gaat gemakkelijk met het scrolwieltje. Er mist wel een plek om de hand te rusten. - Foto: Gerard Willemsen

Zoon Guus is het ermee eens en voegt toe: “Maar dat schuine raampje ónder het achterraam is wel handig, dan zie je de hef goed met aankoppelen. En de topstanghouder is slim bedacht; die past altijd. In de New Holland moet je de topstang altijd weer korter draaien, anders past-ie niet.” Verder is er kritiek op het niet-solide blikmateriaal om de hefspindel te blokkeren. En de grote ruitenwissermotor achter zit niet in het midden van de ruit. Bij het linksom naar achteren kijken, blokkeert die het zicht.

Krap, maar fijn

Gerard gaat op de stoel zitten: “Dit vind ik top. Kijk, een ventilatieopening in het dak die gericht staat op de zijraam. Als je met natte kleding gaat zitten, zijn de ramen toch erg snel helder. Onze New Holland heeft alleen openingen in de stuurkolom. Dan moet je altijd de airco lang volop aanzetten om de ramen helder te krijgen.” De John Deere heeft geen dashboard achter het stuur, maar in de rechter A-stijl. “Dat is wel wennen.”

Lees verder onder de foto

De 5R is licht aan de achterkant, blijkt bij het laden met de voorlader. De New Holland is manser. - Foto: Gerard Willemsen
De 5R is licht aan de achterkant, blijkt bij het laden met de voorlader. De New Holland is manser. - Foto: Gerard Willemsen

De armleuning bevalt. Een handig scrolwieltje. “Ik denk, omdat instellingen doen zo gemakkelijk gaat, we dat meer zouden gebruiken,” vertelt Gerard. De flippers van de hydrauliek reageren erg precies. Er is alleen geen plek waar de hand kan rusten. “Overal zitten knoppen en dan druk je al snel per ongeluk iets in, zoals de differentieelblokkering.”

Dit artikel is een samenvatting. De volledige reportage, met nog meer bevindingen, technische gegevens en een reactie van John deere leest u in de digitale versie van Trekker.

Of registreer je om te kunnen reageren.