Mechanisatie

Achtergrond

Mahindra wellicht naar Europa

Mahindra & Mahindra focust op lichtere trekkers, robottrekkers en precisielandbouw. De Indiase trekkerfabrikant denkt dat ook in Europa interesse voor hun producten is.

De Indiase trekkerfabrikant Mahindra & Mahindra is qua productie-aantallen de grootste trekkerfabrikant ter wereld. De omzet agrarisch bedraagt $ 20,7 miljard. Jaarlijks bouwt het meer dan 600.000 machines. Mahindra & Mahindra was twee jaar terug voor de eerste maal present op de Agritechnica. Deze editie is de fabrikant weer aanwezig met een grote stand, terwijl het in tegenstelling tot de Indiase concurrenten Solis en Farmtrac niet actief is op de Europese markt. Jaresh Jejurikar, president Farm Equipment Sector bij Mahindra, en lid van de Raad van Bestuur, zei twee jaar terug dat Mahindra geen aspiraties had met het merk Mahindra de Europese markt te betreden. Nu sluit Jejurikar dat niet langer uit.

Topman Jaresh Jejurikar van Mahindra & Mahindra overweegt ook geavanceerde Mahindra-trekkers in Europa te gaan verkopen. - Foto: Mark Pasveer
Topman Jaresh Jejurikar van Mahindra & Mahindra overweegt ook geavanceerde Mahindra-trekkers in Europa te gaan verkopen. - Foto: Mark Pasveer

We kunnen binnenkort de eerste Mahindra’s op de Europese akkers treffen?

“Mahindra heeft nog geen concrete plannen om Mahindra-trekkers in Europa te gaan verkopen. Twee jaar terug waren we stellig dat we dat niet gingen doen. Voortschrijdend inzicht heeft ons doen inzien dat Europa voor Mahindra toch een interessante markt is. Of dat onder het merk Mahindra zal gebeuren, of via Mitsubishi, ons Japanse dochtermerk, of via een nieuwe merk, zijn we nog niet over uit. Het zullen in ieder geval wel geavanceerdere trekkers zijn dan die we in India verkopen. In de VS bouwt Mahindra onder eigen merk tractoren tot 115 pk, die voldoen aan alle Westerse eisen. Daar hebben we in dat marktsegment al een groot marktaandeel. Hetzelfde geldt voor Mitsubishi farm equipement in Japan. Op het gebied van precisielandbouw en robottrekkers heeft Mahindra reeds grote stappen gezet. Vooral daar zie ik potentieel in Europa.”

Wat kunnen we op korte termijn van Mahindra verwachten?

Op korte termijn proberen we vooral met onze Europese dochterondernemingen marktaandeel in Europa te vergroten. Mahindra is eigenaar van de Turkse trekkerfabrikant Armatrac en de Finse maaidorserfabrikant Sampo Rosenlew. Armatrac doet het bijvoorbeeld goed in Oost-Europa en in het Verenigd Koninkrijk. Sampo timmert ook goed aan de weg. Op de Agritechnica presenteert Sampo een nieuwe grotere klasse 6 combine. We hebben de samenwerkingsovereenkomst met John Deere beëindigd. Sampo maakte voorheen lichte types combines voor John Deere. De Europese maaidorsermarkt groeit, en daar willen we als Sampo met grotere combines op inspelen. Met het beëindigen van de samenwerkingsbijeenkomst verliezen we ook het distributienetwerk van John Deere. We gaan dus zelf actief dealers aanstellen.”

Mahindra bouwt vooral lichtere trekkers. Plannen voor trekkers boven de 120 pk?

“Vooralsnog niet. Mahindra richt zich mondiaal op de kleinere boeren, die genoeg hebben aan een trekker van 35 tot 70 pk. Dat is een enorm grote markt, die Westerse fabrikanten als John Deere en Agco grotendeels links laten liggen. Terwijl de markt voor grote trekkers eigenlijk al vergeven is. Kleine boeren hebben echter ook interesse in betaalbare precisielandbouwtechniek. Daar ligt onze kracht. Wellicht ook in Europa.”

Of registreer je om te kunnen reageren.