Mechanisatie

Achtergrond 4 reacties

Elektro-Fendt rijdt als een (stille) Vario

Fendt werkt aan een volledig elektrische trekker, met accupakket. Die werkt 5 uur op één acculading. Boerderij mocht even met een prototype rijden in Zuid-Duitsland.

Een beetje gek is het wel: op het geeloranje Fendt-dashboard telt de toerenteller 800 omwentelingen per minuut als het accupakket stationair ‘draait’. Vreemd. De verklaring is echter vrij simpel. Onder het 600 kilo zware accupakket bouwt Fendt een elektromotor ter grootte van zo’n 20 liter grote koelbox. En die elektromotor is door Fendt zó geprogrammeerd, dat deze éxact de normale Agco-driecilinder imiteert. Dat verklaart het stationaire toerental. Een gevolg is dat het gigantische koppel wat zo’n elektromotor kán leveren, is ingeperkt; de elektromotor heeft exact dezelfde koppelkromme als de dieselmotor in een standaard 200-serie. Omdat de elektromotor dus fungeert als normale krukas, is de rest van de trekker gewoon gelijk aan een normale 200-serie. En ja, tegen alle verwachting in: er ligt dus gewoon een Vario-transmissie onderin.

Tekst gaat onder foto verder

Met het 600 kilo zware accupakket van 100 kWu kun je nu ongeveer 5 uur werken, afhankelijk van de belasting. Daarna moet de trekker aan de lader; in minder dan 5 uur is de accu weer 100% vol. De elektrische trekker levert 68 pk. - Foto's: Bob Karsten
Met het 600 kilo zware accupakket van 100 kWu kun je nu ongeveer 5 uur werken, afhankelijk van de belasting. Daarna moet de trekker aan de lader; in minder dan 5 uur is de accu weer 100% vol. De elektrische trekker levert 68 pk. - Foto's: Bob Karsten

Toch een vario

Het zou voor de hand liggen om deze elektrische trekker te voorzien van 2 of 4 elektrische wielmotoren. Zo’n elektromotor kan namelijk gewoon volledig traploos versnellen, en nog efficiënt ook. Weg Vario-bak. Weg hydraulische componenten. Toch kiest Fendt daar niet voor. Dat heeft 2 redenen. Ten eerste: de trekker blijft lekker vertrouwd en veelzijdig. Elk werktuig uit de loods past er namelijk achter. En wie gewend is aan Fendt-trekkers, gaat ook met deze e100 zo op pad. Reden 2: kostenbesparing. Elektrische componenten zijn momenteel nog té duur om er alle onderdelen (van hydrauliekpomp, aftakas tot compressor) onafhankelijk mee aan te drijven.

Tekst gaat onder foto verder

Fendt test momenteel met een elektrische zoutstrooier. Voor- en achterop plaatst Fendt stekkers om werktuigen elektrisch aan te drijven.
Fendt test momenteel met een elektrische zoutstrooier. Voor- en achterop plaatst Fendt stekkers om werktuigen elektrisch aan te drijven.

Zoemend geluid

Overigens: de elektrische Fendt blijkt niet zo stil als een elektrische heftruck. Al stilstaand klinkt er dan geen pruttelende driecilinder. Wél klinkt een zoemende koelventilator, die de hete onderdelen, zoals de oplader, koelt. En je hoort een standaard airco- en hydrauliekpomp onbelast draaien. Onder de cabine ‘sist’ zachtjes de Vario-transmissie die in de actieve stilstand draait en tegelijk wordt gesmeerd. Eenmaal op snelheid overheerst het roffelende geluid van de nokken, en de werkende Variobak. De e100 rijdt net als een normale Vario.

Vergeet niet dat een dieselmotor bestaat uit bewegende delen (krukas, zuigers, kleppen enz.). In deze elektrische aandrijving is het alleen de rotor die draait. Meer niet. Geen oliën, geen filters, en geen complexe en storingsgevoelige nabehandelingssystemen van uitlaatgassen. De accutrekker is behoorlijk onderhoudsvrij.

Tekst gaat onder foto verder

Fendt gebruikt een ‘Juice Booster 2’, die de e100 volstuwt met 400 Volt met (tot) 32 Ampère. Het apparaatje weegt een kilo. Een tweepolige snellader die rechtstreeks gelijkstroom in de accu laadt, past ook.
Fendt gebruikt een ‘Juice Booster 2’, die de e100 volstuwt met 400 Volt met (tot) 32 Ampère. Het apparaatje weegt een kilo. Een tweepolige snellader die rechtstreeks gelijkstroom in de accu laadt, past ook.

Elektrische werktuigen

Vóór- en achter bouwt Fendt AEF-gecertificeerde stekkers, om daar in de toekomst werktuigen volledig elektrisch mee aan te drijven. Zo bouwde Fendt ooit al een elektrische hark. Nu wordt getest met een elektrische zoutstrooier. Fendt hoopt werktuigfabrikanten aan te sporen deze ontwikkeling op te starten. En de fabrikant zegt al samen te werken met enkele partijen, maar mag nog niet zeggen welke.

Tekst gaat onder foto verder

Zo’n accupakket oogt wat saaier dan een dieselmotor. Vergeet niet, dat deze aandrijving maar één draaiend deel heeft (de rotor). Geen krukas, kleppen, zuigers. Geen oliën, filters. En geen complexe nabehandelingstechniek voor uitlaatgassen.
Zo’n accupakket oogt wat saaier dan een dieselmotor. Vergeet niet, dat deze aandrijving maar één draaiend deel heeft (de rotor). Geen krukas, kleppen, zuigers. Geen oliën, filters. En geen complexe nabehandelingstechniek voor uitlaatgassen.

De Tesla-lader

Met het 600 kilo zware accupakket van 100 kWh kun je nu ongeveer 5 uur werken, afhankelijk van de belasting. Wie 12 uur lang achtereen een ploeg door de klei wil trekken, moet lekker blijven dieselen. Potentiële klanten zijn juist overheidsinstanties (vanwege stille en schone motor), en agrarische bedrijven waarbij dit formaat trekker niet dagenlang werkt. Voeren, een keer vers gras halen, harken of kunstmest strooien.

Na de 5 uur moet de trekker aan de lader; in minder dan 5 uur is die weer 100% vol. Een tablet in de cabine geeft aan hoe vol de batterij is, hoe lang je nog kunt doorwerken en hoeveel kW momenteel uit de accu wordt geslurpt. Het huidige prototype werkt met een type 2-oplader. Deze opladers worden ook gebruikt voor elektrische auto’s. Nu gebruikt Fendt een ‘Juice Booster 2’, die de e100 volstuwt met 400 Volt met (tot) 32 Ampère. De oplaadcapaciteit is dan ongeveer 22 kW. Het apparaatje weegt 1 kilo. De ene kant steek je in een krachtstroomstopcontact, en de stekker plug je in het contact naast de instap. Een tweepolige snellader, die rechtstreeks gelijkstroom in de accu laadt, past ook.

Tekst gaat onder foto verder

Na gemiddeld 5 uur werken is de batterij leeg. In minder dan 5 uur aan de lader is-ie weer vol. Opladen gaat met de normale krachtstroomstekker. Een snellader die gelijkstroom de accu instuwt, past ook.
Na gemiddeld 5 uur werken is de batterij leeg. In minder dan 5 uur aan de lader is-ie weer vol. Opladen gaat met de normale krachtstroomstekker. Een snellader die gelijkstroom de accu instuwt, past ook.

Een accu van 15 ton

Het is geen toeval dat Fendt ervoor kiest om een formaatje 200-serie te voorzien van een accu. Die trekkers worden namelijk niet gebruikt om dagelijks 12 uur lang aan een grote schijveneg te trekken. Het inzetprofiel is heel anders. Het idee is dat de trekker slechts 1 keer in de 2 à 3 dagen wordt opgeladen. Daarbij is het huidige netwerk voldoende om deze trekker op te laden. Hoe anders is dat, als je een 420 pk sterke Fendt 942 volledig elektrisch zou willen aandrijven? Dan moet de hele infrastructuur op z’n kop, en weegt het accupakket 15 ton om aan de gebruikseisen te voldoen.

Technische gegevens

Merk & type: Fendt e10
Aandrijving:
Geen dieselmotor. De e100 heeft een lithium-ion-accu met 100 kWh opslagcapaciteit. Dat is vergelijkbaar met de Tesla, Model S Long Range. Een elektromotor drijft direct de Vario-transmissie aan. De elektrische trekker heeft 68 pk aan wiel- en aftakasvermogen. Volgens Fendt kan de trekker in de huidige configuratie vijf uur achtereen werken, en moet daarna aan de lader.
Gewicht:
De trekker weegt 3.600 kilo. Daarvan weegt het accupakket 600 kilo.
Prijs:
Nog niet bekend. Fendt test nog verschillende elektromotoren en accu‘s. En de prijzen voor de (nu) dure componenten zullen dalen, als de auto-industrie grotere aantallen afneemt.
Leverbaar:
Naar verwachting gaat de trekker over 2 à 3 jaar in productie. Vooralsnog gaat het om een handjevol prototypes die worden getest.

Prototypes

Fendt heeft inmiddels een handjevol e100’s gebouwd. Die prototypes worden nu vooral getest in verschillende configuraties: een aantal varianten accu’s en elektrische componenten. Fendt kan mede daarom nog geen richtprijs noemen. Zoals het prototype nu is, is-ie niet te betalen, zegt de fabrikant gekscherend. De elektrische componenten zijn simpelweg nog te duur. Wél verwacht Fendt dat die onderdelen snel goedkoper worden, wanneer de auto-industrie grote aantallen gaat produceren.

Er blijkt – ook in Nederland – toch al grote vraag te zijn naar de accutrekker, zoals bij overheidsinstanties die vooral voordeel zien in de stille en schone motor. Enthousiastelingen zullen nog moeten wachten; naar verwachting gaat de trekker pas over 2 à 3 jaar in productie.

Alternatieven

Belangrijkste concurrent voor de Fendt e100, is de elektrische Rigitrac SKE 50. Die is namelijk qua formaat en inzetprofiel goed vergelijkbaar. De Rigitrac (ook nog een prototype) heeft een 80 kWh-accu en levert ook 68 pk. Belangrijkste verschil, is dat Rigitrac kiest voor 5 elektromotoren (vooras, achteras, aftakas voor en achter, en hydrauliekpomp). De Rigitrac zou eveneens 5 uur lang licht werk kunnen doen op één acculading. Ook Farmtrac werkt aan elektrische prototypes. En John Deere toonde een elektrische concepttrekker.

Eindoordeel

Plus
+ geen diesel
+ stil
+ elektromotor is sterk, stil en stabiel
+ toch inzetbaar als standaardtrekker
+ geen oliën, filters; nauwelijks draaiende delen
Min
- (nog) dure componenten
- niet binnenkort leverbaar
- gebonden aan oplaadtijden

Laatste reacties

  • Jan-Zonderland

    Het lijkt mij een beetje het paard/de trekker achter de wagen spannen. Een vario transmissie heeft immers nogal wat energie verlies en als je stil staat blijf de electromotor dus ook gewoon draaien, wat ook weer energie verlies betekent. Het argument als dat het makkelijker is omdat alles prrcies zo werkt als een diesel uitvoering is natuurlijk complete nonsens.

  • Meralco

    Het voorbeeld van die 942 met een accu van 15 ton laat zien hoe ver we nog zijn verwijderd van elektrische zware voertuigen. Een vrachtwagen bijvoorbeeld zou zijn laadvermogen verliezen met een akku van pakweg 30-40 ton!

  • WGeverink

    Electrisch rijden gaat hem niet worden. Echter, eerst moet de wereld genezen van de klimaat hysterie en zich daarna concentreren op realistische in plaats van de politiek correcte doelen. Als wij niet eerst een plan maken hoe we zelf iets kunnen doen met de afgedankte accu's lopen we het risico dat we nog meer milieu rampen veroorzaken in de landen waar we onze politiek correcte "recycling" naar toe verschepen.https://youtu.be/c8aVYb-a7Uw

  • WGeverink

    De wereld is helemaal krankzinnig geworden om gas olie en kolen te verstoken om politiek correcte zonnepanelen en windmolens te produceren. Daarna hopen we dat de energie die er in gegaan is voor de productie er van ooit weer wordt terug verdiend...

Of registreer je om te kunnen reageren.