Mechanisatie

Achtergrond

Deutz-Fahr 7250 TTV duurtest: details kunnen beter

Sinds de introductie op de Agritechnica van 2011 hadden we de Deutz-Fahr 7250 TTV al eens in onze trekkertest. Destijds geroemd vanwege de nieuwe styling én de prima resultaten uit de testmetingen. Maar hoe zit het na ruim 2.600 uur in de praktijk bij een Duitse akkerbouwer?

We volgden 3 jaar lang een Deutz-Fahr 7250 TTV bij een Duitse akkerbouwer die er na aankoop meer dan 2.600 uren mee draaide. Een van de hoofdtaken van de trekker is grondbewerking.

Hefcapaciteit ruim voldoende

Ook op de zwaardere grond van het bedrijf trekt de 7250, met 236 pk en 30 pk boost, de zware zesschaar Pöttinger probleemloos. Hetzelfde geldt voor de 4 meter brede Lemken-compacte schijveneg en de diepwoeler. De hefcapaciteit bleek ruim voldoende voor beide gedragen machines.

Lees verder onder de foto

Ook op de zwaardere grond van het bedrijf trekt de 7250 de werktuigen prima. - Foto's: Stefan Tovornik
Ook op de zwaardere grond van het bedrijf trekt de 7250 de werktuigen prima. - Foto's: Stefan Tovornik

Zuinige zescilinder

Ook qua brandstofverbruik blijkt de trekker het in praktijk goed te doen. De zescilinder TCD 6.1 L06 van Deutz blijkt zeer zuinig, voldoende zuinig om in elk geval een lange dag te kunnen werken zonder de 435 litertank bij te hoeven tanken. Het tanken zelf is lastig: bij het tanken van AdBlue slaat het tankpistool geregeld af. En als je rechts de diesel tankt, dan kost het veel moeite om de laatste 80 liter erin te krijgen doordat de lucht slecht uit de tank weg kan.

Lees verder onder de foto

Qua betrouwbaarheid en prestaties zit het motorisch wel goed. De software kreeg een update, een spanrol werd vervangen, en één keer stond de trekker stil door een scheurtje in de brandstofleiding.
Qua betrouwbaarheid en prestaties zit het motorisch wel goed. De software kreeg een update, een spanrol werd vervangen, en één keer stond de trekker stil door een scheurtje in de brandstofleiding.

AdBlue toevoerpomp vervangen

Irritanter was dat de Deutz-Fahr 2 keer stil stond. Bij ongeveer 1.600 en 2.600 uur. Bij de eerste reparatie moest de hele toevoerpomp van de AdBlue vervangen worden. De tweede keer was een haarscheurtje in de commonrail-leiding de boosdoener die onze volgtrekker nekte.

De kapotte accu bij 1.500 uur is dan slechts een kleinigheidje, zeker omdat alle kosten hiervan nog onder de garantie vielen. Een update van het motormanagement en het vervangen van een spanrol op de motor werd eveneens door de fabrikant geregeld en was dus kosteloos.

Signaalstoring vanuit handgas

Volgens Deutz-Fahr was de update nodig vanwege een signaalstoring vanuit het handgas en de drukbewaking van het SCR-systeem. De spanrol en een temperatuursensor werden uit voorzorg gewisseld vanwege mogelijke kwaliteitsproblemen. Ook de remcilinders werden bij een modificatie vanuit de fabriek vervangen door de dealer.

S-Matic transmissie probleemloos

De traploze S-Matic transmissie functioneerde tijdens de hele levensloop van deze duurtest probleemloos. Wel hebben de chauffeurs kritiek op de aansturing van het samenspel tussen motor en transmissie. Zet je bijvoorbeeld de ploeg in de grond, dan moet het systeem eerst even nadenken voordat het losgaat.

En zet je de cruisesnelheid op 7 km/u, dan betekent dat in de praktijk dat de trekker ergens tussen de 6,5 en 8,5 km/u rijdt, afhankelijk van de belasting. Ook is het jammer dat je in Auto-modus het elektronisch handgas niet kunt gebruiken.

De chauffeurs hebben veel lof voor het rijcomfort van de 7250 TTV. Wel is het jammer dat de voorasvering automatisch uitschakelt zodra je de vierwielaandrijving aan zet.

Lees verder onder de foto

De cabine overtuigt qua comfort, en ook de bediening is prima. Grootste manco is een airco met te weinig capaciteit. Hier is van alles aan gedaan, maar dat mocht niet baten. Kleine details, zoals het niet zo degelijke deksel op de zekeringenkast en slechte aanduiding van de zekeringen, zijn er ook.
De cabine overtuigt qua comfort, en ook de bediening is prima. Grootste manco is een airco met te weinig capaciteit. Hier is van alles aan gedaan, maar dat mocht niet baten. Kleine details, zoals het niet zo degelijke deksel op de zekeringenkast en slechte aanduiding van de zekeringen, zijn er ook.

Stoel raakt zijconsole

De chauffeurs ervaren de armconsole en joystick in de MaxiVision-cabine als positief. Je went er in de praktijk zelfs prima aan dat je de stoel niet zijdelings kunt draaien. Bij zijdelings veren raakt en beschadigt de stoel het kunststof van de zijconsole. Dat is intussen aangepast door de fabrikant. Helemaal spannend: bij ingeschakelde dwarsvering kan de stuurknop zelfs de joystick raken.

Veel commentaar is er op de airco. Een nieuw bedieningselement, andere temperatuursensor, een afsluitkraantje en isolatie van de leidingen onder de cabine; het mocht allemaal niet baten om de ontoereikende koeling te verbeteren.

Lees verder onder de foto

De koelers zijn goed te bereiken. Roestvorming - hier voorop, ter hoogte van de topstangaanspanning een beetje te zien - is wel een probleem. De toevoerpomp van de AdBlue is onder garantie vervangen.
De koelers zijn goed te bereiken. Roestvorming - hier voorop, ter hoogte van de topstangaanspanning een beetje te zien - is wel een probleem. De toevoerpomp van de AdBlue is onder garantie vervangen.

Roest en vuil

De betere spatborden konden (helaas) niet voorkomen dat de trekker roest. En dan niet alleen de uitlaat, maar ook het chassis van de 7250 TTV. Dit probleem zou volgens Deutz-Fahr verholpen kunnen zijn, omdat intussen een nieuwe fabriek met andere lakstraat in gebruik is genomen.

Mede-auteur: Huber Wilmer

Dit artikel is een samenvatting. De volledige reportage, inclusief een overzicht van de onderhoudskosten gedurende de duurtest, een reparatiedagboek, persoonlijke ervaringen van gebruikers, alle technische gegevens én reacties van de importeur, is te lezen in de digitale uitgave van Trekker.

Of registreer je om te kunnen reageren.