Mechanisatie

Achtergrond

Verkooptopper Kverneland opgevolgd door 2300- en 3300-serie

De Noorse ploegenfabriek Kverneland bestaat 140 jaar. Kvernelands verkooptopper is de EG/LB-serie ploeg. Die wordt opgevolgd door de 2300- en 3300-serie.

Machinefabrikant Kverneland heeft zijn meest verkochte ploegmodel, de EG- en LB-serie, vernieuwd. Dat zijn gedragen 3- tot 6-schaar wentelploegen. De EG is de langere versie, vaak met schijfkouters op alle lichamen en, indien nodig, met veerbeveiliging. De LB is de kortere versie met rechte ploegbomen, geen plek voor schijfkouters op het eerste lichaam en breekboutbeveiliging.

De Kverneland 2300 en 3300 zijn de opvolgers van de huidige EG- en LB-serie, die bij Kverneland de hardlopers onder de ploegen zijn. De nieuwe ploegen hebben veel nieuwe kenmerken die we eerder al tegenkwamen op de i-Plough isobus-ploeg. - Foto's: Martijn Knuivers
De Kverneland 2300 en 3300 zijn de opvolgers van de huidige EG- en LB-serie, die bij Kverneland de hardlopers onder de ploegen zijn. De nieuwe ploegen hebben veel nieuwe kenmerken die we eerder al tegenkwamen op de i-Plough isobus-ploeg. - Foto's: Martijn Knuivers

Type-aanduiding van nieuwe generatie ploegen gewijzigd

Tegelijkertijd heeft Kverneland ook de type-aanduiding van de nieuwe generatie ploegen gewijzigd. Ze gaan 2300, 3300 en 3400 heten. De 2300 is de opvolger van de EG/LB met wentelkop 200, de 3300 van de EG/LB met wentelkop 300. De 3400 is de opvolger van de huidige EO/LO-serie.

Letters S en B toegevoegd

De ploegen met veerbeveiliging op de ploegscharen krijgen de letter S toegevoegd, dat staat voor spring (veer in het Engels). De types met breekboutbeveiliging krijgen de letter B, dat staat voor bolt. Hiermee volgt Kverneland de type-aanduiding die het 2 jaar terug al introduceerde voor de 2500 i-Plough, de geavanceerde isobus-ploeg. Hoe groter het nummer, hoe groter de ploeg. Daarnaast verwijst de toevoeging variomat naar de traploze verstelling van de ploegbreedte. Alle modellen zijn met traploze breedteverstelling uit te rusten.

Technische gegevens

  • Merk en type: Kverneland 3300
  • Aantal scharen: 4 tot 6
  • Risterbeveiliging: bladveer of breekbout
  • Werkbreedte per rister: 30 tot 50 centimeter
  • Ploegboomhoogte: 80 centimeter
  • Afstand risters: 85 of 100 centimeter
  • Gewicht: 2.080 kilo
  • Prijs: vanaf € 23.650
  • Info: www.kverneland.nl

Opties 2300 en 3300

De Kverneland 2300 is leverbaar van 3- tot 5-schaar en is geschikt voor trekkers tot 240 pk. De puntafstand bedraagt 85 tot 100 centimeter. Een Packomat-vorenpakker is leverbaar, maar op de 2300 beperkt tot de 4-schaar. De 3300 is leverbaar van 3- tot 6-schaar en is geschikt voor trekkers tot 330 pk. Hieraan past wel een 6-schaar Packomat.

Opties 3400

De 3400 tot slot is er van 5- tot 7-schaar, en geschikt voor zowel on-land als in de voorploegen. Geschikt voor trekkers tot 350 pk, al dan niet op rupsbanden. Een Packomat op de 3400 is er niet. Dat is met de huidige EO ook niet het geval. Daarvoor ploegt de 3400 te breed. Een packerarm om een losse vorenpakker aan te haken kan wel.

De ploeg werd ‘tingelend’ door de grond getrokken, alsof de dansende ploegristers pianotoetsen waren die een melodietje speelden op de veldkeien

Ploegen in stenige zandgrond

Kverneland demonstreerde de nieuwe ploegen vorige maand in stenige zandgrond in het Noorse plaatsje Klepp, de bakermat van het Kverneland-concern. Kverneland hield de persbijeenkomst in Klepp, vanwege het 140-jarig bestaan van de van origine Noorse fabrikant. Veerbeveiliging op de ploeglichamen was op deze grond met veldkeien van soms wel 30 centimeter doorsnee geen overbodige luxe. De ploeg werd ‘tingelend’ door de grond getrokken, alsof de dansende ploegristers pianotoetsen waren die een melodietje speelden op de veldkeien.

Alternatieven

In Nederland worden diverse ploegenmerken verkocht. De 2 marktleiders in Nederland zijn Lemken en Kverneland, op afstand gevolgd door Kuhn, Pöttinger en Överum/Kongskilde. Bij Lemken overlapt de Juwel 7 met de Kverneland 2300 en de Juwel 8 met de Kverneland 3300-serie.

Een complete 4-schaar Lemken Juwel 7 (met variabele breedteverstelling) is te koop vanaf € 27.496. Een 5-schaar Lemken Juwel 8 (met variabele breedteverstelling) kost € 30.694.

Leentjebuur bij i-Plough

De nieuwe series ‘boerenploegen’ zijn voorzien van innovaties die werden ontworpen voor de 2500 i-Plough. Dat zijn onder andere de nieuwe hoge ploegboom en de veilige transportoplossing. Dat laatste is overigens een optie. Het zwenkframe zit niet star aan de ploegkop, maar via een te ontkoppelen draaipunt. Het ploegwiel fungeert dan als transportwiel. Met deze oplossing volgt de ploeg de trekker als een aanhanger. Door het draaipunt in de kop zwenkt de ploeg in bochten en rotondes niet meer uit, maar volgt de trekker waardoor transport comfortabel is, maar ook veilig voor andere weggebruikers. Ook geeft het minder slijtage van de wentelas. Uit testen van Kverneland blijkt namelijk dat vooral tijdens transport de wentelas veel flinke schokken moet opvangen.

Door de borgpen te verwijderen, kan het ploegframe scharnieren in de ploegkop. De ploeg volgt in transport dan als een aanhangwagen.
Door de borgpen te verwijderen, kan het ploegframe scharnieren in de ploegkop. De ploeg volgt in transport dan als een aanhangwagen.

Zo min mogelijk lasnaden

De nieuwe ploegboom heeft vanaf de zijkant bekeken de vorm van een anker. Dus niet meer recht en hoekig, maar ietwat gecurved. De vloeiende lijn en de 80 centimeter bodemvrijheid verbeteren de doorstroming, vooral als sprake is van veel gewasresten en staande groenbemester. Op deze nieuwe ploegbomen zitten zo min mogelijk lasnaden om de constructie zo sterk mogelijk te maken. Deze nieuwe ploegbomen zijn net als het huidige model hol, zodat het gewicht en de vermogensbehoefte laag blijven.

Voordeel bladveren ten opzichte van spiraalveren

De bladveren op het auto-reset-beveiligingssysteem zijn ook vernieuwd. Het is nu eenvoudiger veerbladen toe te voegen of weg te nemen, zonder het complete veerpakket te ontspannen. In de basis is de veerbeveiliging gelijk aan het systeem dat Kverneland begin jaren 70 introduceerde. Het voordeel van bladveren ten opzichte van spiraalveren is dat bij bladveren de veerspanning afneemt naarmate de uitslag toeneemt, terwijl bij spiraalveren deze juist toeneemt. Dat is volgens Kverneland vooral een voordeel als de ploegschaar moet uitwijken voor een flinke kei of een boomwortel die niet meebeweegt.

De voorscharen boven en onder zijn voortaan tegelijk centraal te verstellen.
De voorscharen boven en onder zijn voortaan tegelijk centraal te verstellen.

Centrale verstelling voorscharen

Ook een handige feature is de centrale verstelling van de voorscharen. Met 1 stelmoer wordt van zowel onder als boven de hoogte van de voorschaar versteld. Het verstellen van de voorscharen was voorheen erg lastig, omdat je eigenlijk 3 handen nodig had. 2 voor het aandraaien van de moeren en 1 om de voorschaar vast te houden. Reden dat na het instellen van de voorscharen de hoogte ervan eigenlijk nooit meer werd aangepast. Het vereenvoudigd verstellen van 2 voorscharen tegelijk nodigt uit de voorscharen vaker te verstellen. Voor goed ploegwerk is de perfecte afstelling van de voorscharen namelijk van cruciaal belang.

Het steunwiel klapt niet langer om, maar draait om. Dit geeft geen schokken meer.
Het steunwiel klapt niet langer om, maar draait om. Dit geeft geen schokken meer.

Ook nieuw is dat het steunwiel niet meer omklapt, maar omdraait. Tijdens het wentelen blijft het wiel naar beneden hangen. Dit geeft geen schokken tijdens wentelen.

Ploegrister nr. 38 is toegevoegd aan het risterpallet. Deze heeft dezelfde ploegeigenschappen als rister nr. 28, maar kan wat dieper ploegen.
Ploegrister nr. 38 is toegevoegd aan het risterpallet. Deze heeft dezelfde ploegeigenschappen als rister nr. 28, maar kan wat dieper ploegen.

Nieuw ploegrister

Kverneland heeft ook een nieuw ploegrister ontwikkeld, rister 38. Deze borduurt voort op rister 28, bij Nederlandse boeren vooral bekend als het twister-rister. Dit rister wordt in Nederland het meest verkocht, vanwege zijn goede doorkering, omdat het goed ploegt op wisselende gronden en licht trekt. Kverneland schermt met onderzoek van de universiteiten van Keulen en Hohenheim, waaruit Kverneland werd vergeleken met 2 andere merken en Kverneland als lichtst trekkende uit de bus kwam. Kverneland-ploegen zouden 19% tot 28% minder brandstof verbruiken dan de concurrenten.

Dieper ploegen en bredere voren met rister 38

Het nieuwe rister 38 kan dieper ploegen en geeft bredere voren, geschikt voor 710-banden. Rister 28 kan eigenlijk niet dieper dan 30 centimeter, nr 38 gaat tot 35 centimeter. De vraag naar dit nieuwe rister kwam vooral uit Zuid-Europa en de Balkan, waar diep ploegen nog gemeengoed is en boeren met het twister-rister niet diep genoeg konden. Het rister kon gaan ‘overkoken’. Het dieper ploegen tot 35 centimeter werd voorheen al bereikt met rister 9, maar rister 38 combineert dit met de verre doorkering en lagere trekkracht, waarmee tevens met bredere banden geploegd kan worden.

De nieuwe modellen zijn te bestellen vanaf eind 2019, voor levering in de zomer van 2020.

140 jaar Kverneland

  • 1879 – Gabriel Ole Kverneland start een smederij in dorpje Kvernaland. Start fabricage zeisen
  • 1895 – start productie ploegen voor trekpaarden.
  • 1928 – eerste getrokken ploeg voor een trekker
  • 1947 – eerste gedragen ploeg voor een trekker
  • 1954 – start export ploegen (Finland)
  • 1966 – bouw nieuwe fabriek in Klepp
  • 1969 – veerbeveiliging ploegrister op rondgaande ploeg
  • 1971 – veerbeveiliging op wentelploegen
  • 1981 – rondgaande ploeg met variabele breedteverstelling
  • 1986 – wentelploeg met variabele breedteverstelling
  • 1986 – fusie met Underhaug
  • 1992 – Packomat-vorenpakker
  • 1993 – overname hooibouwfabrikant Taarup
  • 1995 – overname rotorkopegfabrikant Maletti
  • 1996 – overname zaaierfabrikant Accord
  • 1998 – overname Greenland (o.a. Vicon, PZ)
  • 1999 – overname spuitenfabrikant Rau
  • 2012 – overgenomen door Kubota
  • 2017 – introductie i-Plough isobus-ploeg
  • 2019 – lancering 2300-, 3300- en 3400-ploegenserie

Of registreer je om te kunnen reageren.