Mechanisatie

Achtergrond

Nieuwe Vredestein Traxion 65-serie is stiller en meer slijtvast

Bandenfabrikant Vredestein vernieuwt de Traxion 65-serie trekkerbanden. De Traxion+ 65 gaat dan volgend jaar uit productie.

In het voorjaar van 2020 gaat Vredesteins nieuwe bandenserie Traxion 65 in productie, en stopt de productie van de Traxion+ 65-banden. Die nieuwe bandenserie behoudt de kenmerkende fors gebogen nokken, en het vele rubber in het midden van de band. De vorm van de band is echter veranderd: wie vóór de nieuwe band staat, merkt op dat deze meer ovaal of bol is. Het idee daarachter, is dat de band tijdens transport vooral loopt op het grote middelste loopvlak. Dat maakt de band slijt- en koersvast, en het reduceert trillingen. En juist in het land, waar trekkracht nodig is, mag de bandenspanning omlaag en is het loopvlak egaal plat en trekken de sterk gebogen nokken mee.

De nieuwe banden zijn iets 'ovaal'. Tijdens de transport rijdt de trekker daarom vooral op het middelste, dichte loopvlak. Slijtvast, koersvast en het reduceert trillingen. Bij een lage bandenspanning bij veldwerk is het loopvlak meer egaal, en raken de fors gebogen nokken de grond. - Foto's: Vredestein
De nieuwe banden zijn iets 'ovaal'. Tijdens de transport rijdt de trekker daarom vooral op het middelste, dichte loopvlak. Slijtvast, koersvast en het reduceert trillingen. Bij een lage bandenspanning bij veldwerk is het loopvlak meer egaal, en raken de fors gebogen nokken de grond. - Foto's: Vredestein

Die vervorming is overigens niet extreem groot. Ter indicatie: bij dumperwerk met 3,5 ton oplegdruk zal een R42-band ‘bol’ staan bij 2 bar bandenspanning, en een meer egaal loopvlak hebben bij anderhalve bar. Met bijvoorbeeld een cultivator in de hef, staat de schouder bij 1 bar aan de grond.

Andere mengverhouding

Tevens vernieuwt Vredestein het rubbermengsel van de band. Er is vooral gespeeld met de mengverhouding tussen natuurlijk- en synthetisch rubber. Volgens de bandenfabrikant draagt dit nieuwe mengsel bij aan de slijtvastheid van de band. Keerzijde hiervan, is dat het materiaal iets duurder is. Volgens Vredestein zijn de verkoopprijzen nog niet bekend.

De Traxion 65-serie is bedoelt als allroundband voor trekkers tot en met zo'n 200 pk motorvermogen.
De Traxion 65-serie is bedoelt als allroundband voor trekkers tot en met zo'n 200 pk motorvermogen.

Profiel maakt ’m stil

Vredestein vermoedde dat de band, vanwege het dichte loopvlak in het midden van de band, comfortabeler en dus stiller zou zijn dan een open profiel van concurrerende banden. Om dat te onderbouwen, onderwierp Vredestein de band voor het eerst aan een geluidstest bij het RDW in Lelystad. Bij 40km/u zou de nieuwe Traxion 65 29% stiller zijn ín de cabine dan een vergelijkbare band van een concurrerend premium-merk. Dat is hetzelfde als een 1 decibel lager geluidsniveau in de cabine.

Het geluidsniveau is getest met een Fendt 724 op een kombaan bij RDW in Lelystad. Uit de test blijkt dat de band 29% (1 decibel) stiller is dan een vergelijkbare concurrent bij 40 km/u.
Het geluidsniveau is getest met een Fendt 724 op een kombaan bij RDW in Lelystad. Uit de test blijkt dat de band 29% (1 decibel) stiller is dan een vergelijkbare concurrent bij 40 km/u.

Eerst populaire maten

De Traxion 65-banden zijn bedoeld als allroundband voor trekkers tot en met 200 pk motorvermogen. ‘65’ staat voor de hoogtebreedte verhouding van de band. De 650/65R42 en 650/65R38-banden zijn de eerste maten die op de markt komen in februari 2020, tezamen met bijpassende voorbanden. De nieuwe banden worden voor het eerste op de Agritechnica gepresenteerd.

Of registreer je om te kunnen reageren.