Mechanisatie

Achtergrond 19 reactieslaatste update:24 okt 2019

Nieuwe Fendt 900 toch wéér spraakmakend

De Fendt 900-serie is al ruim 25 jaar spraakmakend. Dat geldt ook voor de jongste generatie.

Onlangs konden we in Friesland een stukje ploegen met de eerste Fendt 942 van de jongste generatie. Deze Generatie 6 is voor het eerst weer een écht volledig nieuwe Fendt 900, met een service-interval van 1.000 uur, een dubbele hydrauliekpomp die 430 l/min levert, en een nieuwe 9,0 liter MAN-motor die z’n maximum koppel van 1.970 Nm al op 1.100 motortoeren aflevert.

Is er markt in Nederland?

Voor Fendt zelf is de 900-serie door de jaren een belangrijke geworden. De praktijk is andersom – deze modellen werden de laatste jaren zeer matig verkocht in ons land. Kopers die écht het maximale vermogen zoeken, kunnen terecht bij de 1000-serie. De rest zoekt zijn heil vooral in de lichtere 800-serie (die ook fors in motorvermogen steeg), en er is zelfs een trend naar de 700-serie. Dat komt bijvoorbeeld door de toegenomen aandacht voor bodemstructuur.

Lees verder onder de foto

Deze Generatie 6 is voor het eerst weer een écht volledig nieuwe Fendt 900. - Foto's: Matthijs Verhagen
Deze Generatie 6 is voor het eerst weer een écht volledig nieuwe Fendt 900. - Foto's: Matthijs Verhagen

Downsizen loopt tegen grenzen aan

De 900-serie is het kind van de rekening. Een terechte vraag is dus of er in Nederland überhaupt wel markt is voor de nieuwe 900-serie. Importeur Mechan Groep verwacht van wel. Die merkt dat het downsizen voor bepaalde soorten werk nu tegen grenzen aan loopt. Deze gebruikers – loonwerkers, grote akkerbouwers – zouden wel weer in de markt zijn voor een trekker met wat vermogensreserve, terwijl ze de 1000-serie te groot en te zwaar vinden.

MAN: ongekend service-interval

Een andere reden voor de hooggespannen verwachtingen is het naar verluidt gunstige brandstofverbruik dankzij die nieuwe laagtoerige MAN-motor. Feit is dat de nieuwe 9 liter MAN-motor in onze proefrit overtuigt met z’n laagtoerige concept. Soepel en moeiteloos een zesschaar op gang trekken in de leem, en daarbij niet boven de 1.100 toeren komen, dat is best bijzonder.

Lees verder onder de foto

Rustig, en presteren op lage toeren. De 9 liter MAN-motor met variabele turbo overtuigt. Er is geen uitlaatgasrecirculatie nodig om de Fase V-normen te halen, en olie verversen kan om de 1.000 uur.
Rustig, en presteren op lage toeren. De 9 liter MAN-motor met variabele turbo overtuigt. Er is geen uitlaatgasrecirculatie nodig om de Fase V-normen te halen, en olie verversen kan om de 1.000 uur.

Bij 50 km/u draait het blok op 1.200 toeren. Het gemak en de stilte in de cabine zijn bijna fascinerend. Doordat je als chauffeur niet het gevoel hebt dat de trekker moet werken, geeft dat jou ook rust. Het is gewoon een genot, en het kan haast niet anders dan dat Fendt dit motorconcept gaat doortrekken naar beneden. Het blok voldoet nu bovendien aan de Fase V-eisen zonder gebruik te maken van uitlaatgasrecirculatie. Mede hierdoor kan het onderhoudsinterval van de kleine beurt naar 1.000 uur, wat ongekend is in trekkerland.

Lees verder onder de foto

De ruime cabine komt direct van de 1000-serie. De bediening wijkt nauwelijks af van de vroegere 900-series. De hoog-laagschakeling is vervallen, en ook wat betreft sperren en vierwielaandrijving kun je niets meer mis doen; dat regelt de trekker zelf. De knoppen op het dashboard zijn iets anders ingedeeld.
De ruime cabine komt direct van de 1000-serie. De bediening wijkt nauwelijks af van de vroegere 900-series. De hoog-laagschakeling is vervallen, en ook wat betreft sperren en vierwielaandrijving kun je niets meer mis doen; dat regelt de trekker zelf. De knoppen op het dashboard zijn iets anders ingedeeld.

Bediening bleef gelijk

Met een volledig nieuwe motor, de VarioDrive-aandrijflijn met twee afzonderlijke aandrijfpompen, nieuwe voor- en achterassen én de cabine van de 1000-serie, is zoals gezegd geen sprake van een update. Ook de hydrauliek met dubbele pomp en maximaal 430 l/min stamt regelrecht van de 1000-serie. De Generatie 6 van de Fendt 900-serie is simpelweg een compleet nieuwe trekker. Toch ervaar je dat helemaal niet zo, want de bediening wijzigde amper.

Enkel de aandrijflijn kreeg een iets ander karakter. Kiezen tussen een hoog-laaggroep hoeft niet meer, en de vierwielaandrijving regelt zichzelf automatisch. Opvallend tijdens de proefrit; sowieso heeft de nieuwe 900-serie minder transmissiegeluid in de cabine dan de huidige 900‘s.

Lees verder onder de foto‘s


  • De spiegels zijn niet alleen elektrisch te verstellen, maar ook in en uit te schuiven via de Vario-terminal. Optie is een ingebouwd led-breedlampje.

    De spiegels zijn niet alleen elektrisch te verstellen, maar ook in en uit te schuiven via de Vario-terminal. Optie is een ingebouwd led-breedlampje.

  • Op een uittrekbare slede is nu rechts een gereedschapskist te vinden. In uiterlijk en bouw lijkt de nieuwe 900-serie veel op z'n grotere broers uit de 1000-serie.

    Op een uittrekbare slede is nu rechts een gereedschapskist te vinden. In uiterlijk en bouw lijkt de nieuwe 900-serie veel op z'n grotere broers uit de 1000-serie.

Spiegels verstellen via terminal

Natuurlijk zijn er ook weer nieuwe gadgets. Instelbaar stuurgedrag, geïntegreerd bandenspanningssysteem met adviesprogramma; dat kenden we al. Er is meer. Zo zijn de spiegels niet alleen elektrisch verstelbaar, ze zijn ook elektrisch in- en uit te schuiven. En in stijl: na een druk op de sneltoets op het dashboard doe je dat via het touchscreen.

Meest opmerkelijk zijn de maar liefst acht kleine microfoontjes die rondom in de hemelbekleding zijn ingebouwd. Dat moet de ultieme carkit zijn, in welke richting je ook praat, de beller hoort je perfect. Ook niet onbelangrijk: het ‘infotainment‘-systeem bevat ook een digitale radio met meerdere ingebouwde antennes. De geluidsbeleving in combinatie met vier surround speakers en subwoofer is uit de kunst. Keerzijde: deze is alleen te krijgen op de duurdere Profi- of ProfiPlus-uitvoering, en de optie kost je evenveel als een fronthef op een boerentrekker.

Lees verder onder de foto

Dankzij de nieuwe achteras is er ruimte voor hogere banden tot 2,20 meter. Een nieuwe maat: 750/70 R44. In dit geval van Trelleborg, Michelin kan ze ook leveren.
Dankzij de nieuwe achteras is er ruimte voor hogere banden tot 2,20 meter. Een nieuwe maat: 750/70 R44. In dit geval van Trelleborg, Michelin kan ze ook leveren.

Bizarre aanschafprijs

Dan de prijzen; het kale instapmodel (930) staat in de boeken voor een vanafprijs van € 271.265. Voor het nieuwe topmodel (942) loopt dat op tot een vanafprijs van € 304.765. Opmerkelijk, voor iets minder koop je ook een 1038 Vario. Houd je vast, we zijn er nog niet: de full-options demotrekker op de foto’s (dus zoals wij ’m reden) staat in de prijslijst voor € 422.854.

En daarmee klinkt bij de nieuwe 900-serie weer het klassieke verhaal: veel vermogen, grensverleggende techniek, nieuwe snufjes, en evenveel verbazing over de mogelijkheden als over de bizarre aanschafprijs.

Dit artikel is een samenvatting. De volledige reportage inclusief technische gegevens lezen kan in de digitale uitgave van Trekker.

Laatste reacties

  • HJ O R

    En de inruilwaarde? indien netjes gebruikt en onderhouden.

  • H93

    "Voor het eerst weer een ècht volledig nieuwe Fendt"

    Op de cabine en nagenoeg het volledige verdere uiterlijk( motorkap uitgezonderd) na dan...

  • farmerbn

    Huurprijs per uur? Mijn buurman huurt een valtra met 240 pk voor 15 euro per uur incl beurten. 1000 uur per jaar met contract van drie jaar.

  • Gat

    Een koppel van 1970nm op 420 pk?? Daar zakt je broek toch vanaf!!
    Me 1455 draaide bij 145 pk bij 1100 toeren koppel van 1200 nm is wel 3 keer minder vermogen.
    Een trekker van 175 pk draaide ik er op koppel dik voorbij. Pks is niks. Koppel dat telt!
    Ik heb pas vernomen van een dealer dat fendt hun vario s niet heel houden. Pks zegt niks die nm koppel daar lijd een variobak mee. Met nog geen 2000 nm heb je echt nul power uit 9 liter blok.
    T7050 opt werk 6.7 liter iveco getuned 240 pk en 2400 nm koppel. En dan wordt er pas getrokken op de wielen. Aanhouden moet een motor niet terug schakelen dat kost alleen slip.
    En dan die prijs alleen al. Moete dan gaan zandrijden mee 3 asser voor 65 euro per uur mee manneke erop?

  • pinkeltje

    Met 420 pk met een 6 schaar ploegen, dat is 70 pk per schaar. Dat moet inderdaad wel zo`n beetje met stationair draaiende motor kunnen. Komt dus ook op een investering van 70.000 euro per schaar.

  • Jan-Zonderland

    Hoe kun je nu een 420 pk trekker “testen” met een 6 schaar ploegje en dan ook nog helemaal onder de indruk zijn ? Dat had minimaal het dubbele moeten zijn. Het zijn net kinderen op pakjesavond.

  • stickie

    @Gat, voor een standaard 9 liter blok is dat vrij veel hoor en met extreem lage toeren dat doet een 9 liter JD of FPT niet na.
    Eigenlijk moest Fendt ook maar eens mooie powerschift bak of een met dubbele koppeling aan bieden, want wat heb je aan 420 PK in zwaar trekwerk aan een Vario meestal niks.
    En jou 1455 met lange slag motor dat blijven toch gevallen apart dat is niet te vergelijken met die motoren van nu met al die emissie rommel.
    Jou 1455 heeft standaart bijna 600NM dus die is vast niet standaart meer.
    6,7 liter FPT met 2400nm het zijn taaie blokken maar dit is wel heel veel blijft vast niet heel.

    9 liter MAN zal toch voor veel Fendt rijders muziek in de oren klinken na die slechte Deutz motoren in de 9xx serie.
    En de prijs gaat werkelijk nergens meer over en dat te bedenken dat die dikke Fendt’s soms voor dumper staan of takken versnipperaar waanzin!

  • stickie

    @ Jan Zonderland, misschien zijn de Fendt rijders wel snel onder de indruk, een Magnum of 8R met 250PK en powershift was ook meer dan voldoende geweest.

  • husky

    Het is hetzelfde met auto's, de een is tevreden met een kia een ander wil de duurste audi rijden, lekker laten doen.

  • Gat

    Stickie die fpt motors zijn niet kapot te krijgen bij normaal onderhoud. Fendt met hun jarenlang kleine deutz motoren. Ken ene uit de buurt gebruikte fendt 930 vario gen 4 gekocht onlangs. Ding zuipt 6 liter olie per dag! 2 jaar geleden nieuwe 722 binnen 600 uur motor ook olie zuipen bij het leven.
    Fendt heeft reputatie met comfort maar de kwaliteit van motoren en vario is door cnh allang ingehaald. De zuinigste zijn ze ook al niet meer. Jah 6 schaar ploeg mee 420 pk. Dat doen wij mee 200 pk ook.

  • stickie

    @gat, nou de FPT 12,9 liter in de steigers 600/620 wil het nog wel eens opgeven hoor, maar dat heeft zelfde oorzaak als die te kleine Deutz motoren, bijna 700pk uit 12,9 liter is te gek!

  • K. Kuiper

    Ik vermoed dat hier koppel aan de aftakas gemeten, en opgegeven motorkoppel door elkaar gehaald wordt.

  • 306lsa


    ik heb zelf nog een fendt 306 😁doet het nog prima👍🚜

  • @Gat; FPT motoren hebben inderdaad een erg goede naam. Het is echter appels met peren vergelijken met een motor in deze pk-klasse. En de koppelwaardes die je hier neerzet kloppen echt niet. Zoals @K.Kuiper aangeeft noem je waarschijnlijk het koppel dat de waterrem aangeeft; omdat de aftakas vertraagd is, neemt het koppel toe. Het daadwerkelijke koppel dat de motor op de krukas levert is dus de helft of minder.
    Grt Matthijs Verhagen

  • @JanZonderland: Het hierboven door mij geschreven artikel is dan ook geen 'test', maar bedoeld om een indruk te geven (impressie). De zesschaar ploeg haalt inderdaad niet het maximale uit zo'n trekker. Echter, als je deze in de natte leemgrond laat zakken en de trekker loopt er daadwerkelijk op 900-1.100 toeren mee weg, zonder in te houden en zonder bijgeluid, dan zegt dat wél iets. Dat is een persoonlijke waarneming en daar mag je natuurlijk cynisch over doen, beter is het misschien om eerst zelf met zo'n trekker te rijden en dán pas te oordelen. Ik heb zelf met de trekker gereden en sta voor 200% achter elk detail in het bovenstaande artikel, waarin ik ook de nodige kritische kanttekeningen maak. Grt Matthijs Verhagen

  • kleine boer

    tis maar een fendt....

  • Jan-Zonderland

    Matthijs, mijn opmerking is idd cynisch bedoeld Ik snap ook wel dat het niet mee valt om in Nederland even gauw een werktuig te vinden om een dergelijke trekker aan de tand te voelen maar om met dat ploegje nu een impressie van de trekker te krijgen vind ik eigenlijk gewoon een lachertje welke afbreuk doet aan de trekker mbt de werkelijke mogelijkheden. Het is net zoiets als wanneer Max Verstappen na een test van een nieuwe bolide zegt: de wagen rijdt geweldig, ik kon half gas de 100 km per uur halen. Maar goed, ieder zijn mening. Ik denk niet dat ik ooit met een Fendt 9xx zal rijden. Ik heb daar niet zoveel mee. MVG

  • kraats

    ik koop liever voor dat geld 7 ha grond en laat de loonwerker het werk doen....
    Is over 25 jaar vast dubbele waard; die fendt is dan vrijwel oud ijzer(prijs)

  • farmerbn

    Ik zou er 70 ha in West-Frankrijk van kopen.

Laad alle reacties (15)

Of registreer je om te kunnen reageren.