Mechanisatie

Achtergrond

New Holland T5-trekker nu ook met 8-trapsbak

Een jaar na de introductie van een traploze trekker in de compacte T5-serie van New Holland volgt nu al een variant met 8-traps powershift.

De traploze T5 is nog maar net in Nederland. De eerste trekkers daarvan worden inmiddels afgeleverd. En nu al volgt weer nieuws in de compacte T5-serie: New Holland presenteert op de Agritechnica een T5 met Dynamic Command-bak. Dat is een 8-traps powershifttransmissie. Er zijn dan 3 groepen, met elk 8 trappen die automatisch kunnen schakelen.

Daarmee heeft New Holland straks een derde optie in het segment lichte trekkers van 100 tot 140 pk, naast de Elekro Command (4 trappen) en traploze Auto Command.

Lees verder onder de foto‘s

De compacte trekker heeft 3 groepen met elk 8 trappen. Desgewenst schakelen deze automatisch. Bij het intrappen van de rem ontkoppelt automatisch de koppeling. Rem loslaten en zo verder rijden. - Foto's: Bob Karsten
De compacte trekker heeft 3 groepen met elk 8 trappen. Desgewenst schakelen deze automatisch. Bij het intrappen van de rem ontkoppelt automatisch de koppeling. Rem loslaten en zo verder rijden. - Foto's: Bob Karsten

Tussen 4-traps powershift en Auto Command in

New Holland heeft de trekker slim gepositioneerd. Wie goedkoop wil, kiest voor een T5 EC, een eenvoudige 4-traps powershiftbak. Houd er rekening mee dat deze een kleinere, soberder cabine heeft dan de geavanceerdere varianten. De brutoprijs van een T5.120 EC is € 79.476.

Dan is er nu een Auto Command-uitvoering, met traploze transmissie, grote cabine met multifunctionele rijhendel en eventueel zelfs een geveerde vooras voor € 104.441 (T5.130 AC).

De nieuwe Dynamic Command plaatst New Holland er nu precies tussenin: 9% goedkoper dan de traploze, en 9% duurder dan de EC. In maart 2020 worden de eerste modellen uitgeleverd.

Technische gegevens

Merk & Type: New Holland T5.140 Dynamic Command
Motor: FPT NEF 4.5 liter viercilinder-motor die voldoet aan de Fase 5-emissienorm
Motorvermogen: Tot 140 pk in de T5-serie
Transmissie: Een 24x24-versnellingsbak tot 40 kilometer per uur. Er zijn 3 groepen met elk 8 trappen die vlot en desgewenst automatisch schakelen met een dubbele aandrijflijn en -koppeling. Grote versnellingspook ontbreekt, schakelen gaat via een drukknop op de multifunctionele rijhendel.
Gewicht: Van zichzelf zo’n 5.500 kilo. De trekker is toegelaten tot 8,8 ton totaalgewicht.
Prijs: New Holland Benelux heeft de trekker nog niet in de prijslijst staan. Volgens de fabrikant zit de trekker qua prijs exact tussen een Elektro Command (4-traps, en kleinere cabine en chassis) en Auto Command (traploos).

Comfortabeler

De Dynamic Command-bak laat New Holland zakken in hetzelfde platform als de traploze. Dat wil zeggen dat die net wat robuuster is dan de eenvoudige T5 EC. De wielbasis is met net geen 2,5 meter zo’n 10 centimeter groter; er passen hogere banden onder, en mede daardoor heeft de trekker een grotere bodemvrijheid (47 centimeter meer). En: New Holland plaatst er de grote, ruime cabine op die ook op de T6-serie staat. Het gaat dus om een comfortabele trekker, zeker voor dit segment. Koelbox past erin en de stoel kan draaien.

Omdat de 8-trapsbak bijzonder soepel schakelt, en desgewenst zelfs volledig automatisch, heb je tijdens transport ook praktisch het comfort van een traploze bak. Eigenlijk is er maar één nadeel ten opzichte van de traploze T5: en dat is dat deze niet traploos is. Dus wil je nét een halve kilometer sneller rijden met zaaien, dan gaat dat niet zonder het motortoerental aan te passen.

De T5 rijdt maximaal 40 km/u. Optioneel is er een geveerde vooras leverbaar. De cabine is ruim en luxe, zoals een grotere trekker.
De T5 rijdt maximaal 40 km/u. Optioneel is er een geveerde vooras leverbaar. De cabine is ruim en luxe, zoals een grotere trekker.

Dubbele koppeling

De transmissie werkt aan de hand van twee aandrijflijnen en twee koppelingen (double clutch; ook wel DSG). Grijpt de ene koppeling aan, dan laat de ander exact getimed de aandrijving los. En dat werkt verbazingwekkend snel, soepel en zonder trekkrachtonderbreking. Alleen bij het wisselen van groep valt de trekkracht kort weg.

Remmen tot neutraal

Tegelijk introduceert New Holland een zogeheten ‘brake-to-clutch-functie’. Hierbij ontkoppelt de trekker automatisch wanneer je de rem ingetrapt houdt. Laat je de rem los, dan pakt de koppeling voorzichtig weer op en je rijdt weer weg. Handig bij een kruispunt, en ook bij voorladerwerk. Je hebt de koppeling dan helemaal niet meer nodig.

Overigens biedt New Holland de trekker nu ook aan met een bijna doorlopende voorruit. Hierbij is er alleen nog een kleine stijl tussen het voorraam en het dakraam, zodat je de voorlader tot boven kunt volgen.

Alternatieven

De grootste concurrent voor deze T5 met 8-traps powershifttransmissie, is de John Deere 5125R. Die trekker komt sterk overeen wat betreft gewicht (4.300 kilo transportgewicht) en motorvermogen (maximaal 135 pk). Ook levert John Deere in dit segment een 8-traps transmissie: de Command8.

Claas levert een 140 pk-sterke Arion 460 met 6-traps powershift (4 groepen). De vraag of Case IH en Steyr ook volgen met een evenknie aan de New Holland, willen de merken nog niet beantwoorden.

Ineens twee nieuwe trekkers

Ergens is het bijzonder dat New Holland nu ineens met twee nieuwe trekkers in de compacte T5-serie komt. Een aantal jaar geleden deed de fabrikant namelijk nog de mededeling dat de ontwikkeling van de traploze T5 op de lange baan was geschoven. Er was geen geld voor. Nu introduceert New Holland ineens twee nieuwe trekkers in rap tempo na elkaar.

De reden? New Holland merkte dat het in Europa marktaandeel begon te verliezen aan concurrentie die trekkers in dit segment wel al vernieuwde. Dat gaf de fabrikant impuls om de T5-serie te vernieuwen, want samen met de T6-serie is dit het belangrijkste segment van New Holland.

Omdat er geen complexe transmissie-instellingen zijn, kan de trekker worden geleverd zonder touchscreen-scherm. Je schakelt door op de knoppen op de rijhendel te drukken.
Omdat er geen complexe transmissie-instellingen zijn, kan de trekker worden geleverd zonder touchscreen-scherm. Je schakelt door op de knoppen op de rijhendel te drukken.

Vraag naar 8-traps powershift in T7-serie

Ondertussen ontstaat de vraag naar zo’n 8-traps powershift in de grotere T7-serie. Wanneer die op de markt komt? Niet op de komende Agritechnica, zegt de fabrikant. New Holland doet dit tegelijk met een algehele vernieuwing waarbij ook het interieur wordt aangepast.

Eindoordeel

+ Veel keus in T5-serie
+ Zeer soepele transmissie
+ Compact, en toch een luxe cabine

- Maximaal 40 km/u
- Geen gescheiden hydrauliek- en transmissieolie

Of registreer je om te kunnen reageren.