Mechanisatie

Achtergrond 6 reactieslaatste update:17 okt 2019

Case IH Puma 220 MC is gewoon (en) superzuinig

Naast de traploze CVX-transmissie levert Case IH de Puma ook met een full-powershift. Die blijkt superzuinig.

Natuurlijk zijn er puntjes van kritiek, en die hebben vooral te maken met het feit dat de cabine en bediening van deze Puma al meer dan 10 jaar meegaan. Het is kritiek die niet nieuw is en waar Case IH ook aan werkt, dat zie je bijvoorbeeld aan de vernieuwde bediening in de grote Magnum. Het zal zeker nog enige tijd duren voordat we die bediening ook in de Puma aantreffen, vandaar dat we de huidige Puma nu nog eens uitgebreid testen.

Lees verder onder de foto

Voortkomend uit de nieuwe EU-eisen kreeg de Puma een nieuwe cabinetrap met vier gelijk verdeelde traptredes. - Foto’s: Stefan Tovornik
Voortkomend uit de nieuwe EU-eisen kreeg de Puma een nieuwe cabinetrap met vier gelijk verdeelde traptredes. - Foto’s: Stefan Tovornik

FPT-motor

Onder de kap ligt uiteraard een Fiat Powertrain Technologies-motor, kortweg FPT. Intussen is meermaals bewezen dat dit 6,7 liter zescilinder blok uit eigen CNHi-stal tot het beste behoort dat je in deze vermogensklasse kunt krijgen. De motor kent een rustige loop en is indrukwekkend goed bij de les.

155,2 kW aan de aftakas

De resultaten uit de testmetingen sluiten aan bij het gevoel dat je al bij deze motor hebt als je met de trekker rijdt en werkt. Van de opgegeven 220 pk (162 kW) nominaal vermogen levert de Puma er 155,2 kW aan de aftakas, en dat is écht dik in orde. Zeker omdat het vermogen bij iets toerendaling nog wat stijgt. Case IH geeft een maximaal vermogen van 240 pk (177 kW) op en levert er 167 kW aan de aftakas.

Lees verder onder de foto

Het komt niet als een verrassing – en toch blijft het 6,7 liter FPT-blok indrukwekkend qua prestaties, karakteristiek en brandstofverbruik. Momenteel de beste motor in de markt in deze vermogensrange.
Het komt niet als een verrassing – en toch blijft het 6,7 liter FPT-blok indrukwekkend qua prestaties, karakteristiek en brandstofverbruik. Momenteel de beste motor in de markt in deze vermogensrange.

Topkarakteristiek

En dan is de vermogensboost nog niet meegeteld. Die hakt erin zodra je rijdend de aftakas of hydrauliek gebruikt én bij transport vanaf de 16e versnelling. Volgens de folder zou er dan nog eens 20 pk (15 kW) bij komen. Een fors deel hiervan komt ook echt via de aftakas aan. Over de karakteristiek waren we al lovend en de metingen leveren het bewijs. Met bijna 45% koppelstijging bij slechts 30% toerendaling en een constant vermogensbereik van 30% kan er weinig meer mis.

Fascinerend verbruik

Kijkend naar de bijbehorende verbruikscijfers kan je enthousiasme enkel nog groeien. Met een verbruik van slechts 215 g/kWh op maximaal aftakasvermogen en op nominaal vermogen slechts 229 g/kWh, is deze Puma fenomenaal zuinig – hij behoort tot de zuinigste in onze historie. Het relatief hoge AdBlue-verbruik van 22 g/kWh doet daar eigenlijk niks aan af. De Case IH beschikt naast de 400 liter dieseltank dan ook over een 48 liter AdBlue-tank.

En inderdaad: de Puma 220 MC blijkt zo’n 10% zuiniger dan het gemiddelde van alle tot nu toe geteste trekkers

Ook onze meting van het trekvermogen bewijst dat deze motor en transmissie een efficiënt duo vormen. Maximaal zet de trekker 145,3 kW op de wielen en dat is even super als het bijbehorende lage verbruik. Alles bij elkaar opgeteld kan het dus ook in de Powermix-metingen niet meer stuk.

En inderdaad: de Puma 220 MC blijkt zo’n 10% zuiniger dan het gemiddelde van alle tot nu toe geteste trekkers. Ook in transportwerk gaat het er dankzij de overdrive zuinig aan toe: de Puma loopt 40 km/u bij 1.765 motortoeren en dat resulteert in een maximaal verbruik van 358 g/kWh.

Lees verder onder de foto

Wat betreft zicht is de cabine prima, afgezien van het veel te kleine bereik van de ruitenwisser, de dikke stijlen en de (optionele) zonwering.
Wat betreft zicht is de cabine prima, afgezien van het veel te kleine bereik van de ruitenwisser, de dikke stijlen en de (optionele) zonwering.

Powershift is efficiënt

Die 19V/6A full-powershifttransmissie is intussen geen noviteit meer. Toch is er geen reden tot klagen. De bak blijkt betrouwbaar en kent weinig verliezen. Twee kanttekeningen: zes versnellingen in het hoofdbereik van 4 tot 12 km/u is ook voor een powershifttransmissie aan de krappe kant, én we zouden het schakelmoment graag vrij willen instellen. Dat kan nu niet in de automaatstand.

Met vier aftakastoerentallen en elektrische instelling ervan is de Puma juist helemaal bij de tijd. Onze testtrekker moest het doen zonder elektrische handrem op de omkeerhendel, een optie die we van harte aanbevelen.

Voldoende hefkracht

Bij de hef hebben we de (intussen bekende) kritiek dat er geen goede schaalverdeling is op de diepteregeling. Hier staat tegenover dat de hoogte-indicatie op de A-stijl en op de terminal prima is. De hef zelf is mechanisch gezien prima, met een doorgaande hefkracht van 7.848 daN. Dat is meer dan voldoende om goed te kunnen werken met een 5-ton zaaicombinatie.

De fronthef doet met 4,5 ton lekker mee. Deze is inclusief het vereiste middenventiel wel aan de prijs. Een optionele diepteregeling voor de fronthef is verhoudingsgewijs dan weer goedkoop.

Lees verder onder de foto

Koop je een Puma met gps-voorbereiding, dan krijg je de optie om adaptief te sturen er min of meer bij. Via de terminal kun je dan instellen in hoeveel stuuromwentelingen je van links naar rechts wilt sturen (voor voor- en achteruit afzonderlijk!).
Koop je een Puma met gps-voorbereiding, dan krijg je de optie om adaptief te sturen er min of meer bij. Via de terminal kun je dan instellen in hoeveel stuuromwentelingen je van links naar rechts wilt sturen (voor voor- en achteruit afzonderlijk!).

Ongelukkige bediening gps

Koop je een Puma met gps-voorbereiding, dan krijg je de optie om adaptief te sturen er min of meer bij. Via de terminal kun je dan instellen in hoeveel stuuromwentelingen je van links naar rechts wilt sturen (voor voor- en achteruit afzonderlijk!). Top.

Iets minder gelukkig is de bediening van het gps-stuursysteem. Allereerst mist een knop op de joystick om dit te activeren, zeker omdat je de druktoetsen op de armleuning onmogelijk op de tast kunt bedienen. Ten tweede zorgt een trits aan (waarschuwings)tonen ervoor dat je soms niet doorhebt dat de stuurautomaat niet is ingeschakeld.

Lees verder onder de foto

Met een draaicirkel van 12,10 meter is de trekker absoluut wendbaar te noemen. Met de remkracht is ook niets mis.
Met een draaicirkel van 12,10 meter is de trekker absoluut wendbaar te noemen. Met de remkracht is ook niets mis.

Traploze CVX altijd overwegen

De Puma 220 MC maakt enthousiast met z’n motor. Die levert zowel in de praktijk als bij de metingen uitzonderlijk goed werk. Wat de transmissie betreft merk je dat deze al even meegaat, met z’n beperkte aantal versnellingen in het werkbereik en een automatiek die je niet helemaal naar je hand kunt zetten.

Aan de andere kant is de powershift bewezen efficiënt én kun je met deze schakelbak een Puma helemaal uitkleden – zonder terminal, gps-voorbereiding en Isobus kun je veel geld in je zak houden. Je hebt dan een trekker waar op de hef, hydrauliek en chassis plus assen weinig aan te merken is. Ook de cabine is stil, al kan die wat betreft ergonomie en diverse details wel beter. Voor net geen € 180.000 koop je een tamelijk compleet uitgevoerde versie inclusief voorasvering en grote pomp.

Mede-auteur: Hubert Wilmer

Dit testverslag is een samenvatting. Lees de volledige test, inclusief verbruiksmetingen, vermogensmetingen, technische gevens en nog veel meer in de digitale uitgave van Trekker.

Laatste reacties

  • Vhouder

    mooi spul

  • kwekkie

    Beter dan dat groene spul

  • ed12345

    Kwekkie Ach ja het is net als met appels Groene appel is goed maar een rode is toch veel beter

  • kraats

    Hoeveel ?? € 180.000,- ?????

  • kraats

    Da's bijna f 400.000,- .... vier-honderd-duizend gulden !!

  • farmerbn

    Bij 180.000 euro krijg je nog 80.000 euro inruil voor je 30 jaar oude 745.

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.