Mechanisatie

Achtergrond

Venieri stapt in minishovels

Het Italiaanse Venieri komt met minishovels. Ze zijn aan de prijs, maar hebben bewezen techniek van grotere shovels, een pendelende achteras en lopen 40 km/uur.

Het Italiaanse merk Venieri is relatief onbekend in Nederland. Venieri bouwt zo’n 500 shovels en graaf-laadcombinaties per jaar. Het is een bescheiden aantal voor een merk dat toch al lang meedraait op de markt.

Jarenlang was RoAd in Barneveld importeur. Tussen 2002 en 2015 zat het merk bij Marcel de Bruin van Brumach en kwam daarna weer terug bij RoAd. In die tijd gingen de shovels met name naar hoveniers, de bouw en de industrie. Begin dit jaar stopte RoAd en is Venieri overgegaan naar het Belgische De Lille. De Lille is bekend als importeur van Merlo-verreikers en richt zich wat meer op de landbouw. Goede kans dus dat wij nu meer van het merk gaan horen.

Venieri wil zich laten gelden in minishovelmarkt

Inmiddels zijn 5 van de 12 Merlo-dealers ook Venieri gaan verkopen. Stimulans daarbij is dat de Venieri-fabriek investeert in een breder gamma machines. Zo is er sinds kort een shovel met een uitschuifbare ‘verreikergiek’ (ook wel telegiek genoemd) met 7 ton eigen gewicht. Dit segment werd enige jaren geleden nog de rug toegekeerd door grote fabrikanten, maar is inmiddels toch weer door JCB, Dieci en Manitou omarmd.

Met de 1.63C-serie wil Venieri zich ook in het overvolle minishovelsegment laten gelden. Deze 3.100 kilo wegende minishovel is er zowel met standaard laadarm als met telegiek (TL). Boerderij bekeek de standaard uitvoering van dichterbij en maakte een proefrit met het eerste exemplaar in Nederland.

Technische gegevens


  • Venieri komt met een minishovel. Bijzonderheid is de pendelende achteras, zoals grote shovels die ook hebben. Het geeft meer stabiliteit. De Belgische Merlo-importeur De Lille is ook voor Venieri importeur geworden in de Benelux. Het eerste exemplaar is inmiddels in Nederland. - Foto's: Hans Banus

    Venieri komt met een minishovel. Bijzonderheid is de pendelende achteras, zoals grote shovels die ook hebben. Het geeft meer stabiliteit. De Belgische Merlo-importeur De Lille is ook voor Venieri importeur geworden in de Benelux. Het eerste exemplaar is inmiddels in Nederland. - Foto's: Hans Banus

  • In het starre knikpunt zit ook, een beetje verstopt, de vulopening van de dieseltank. Een volledige stuuruitslag maakt het tanken makkelijker. De slangen zijn netjes bevestigd en geleid.

    In het starre knikpunt zit ook, een beetje verstopt, de vulopening van de dieseltank. Een volledige stuuruitslag maakt het tanken makkelijker. De slangen zijn netjes bevestigd en geleid.

  • In bouwwijze valt direct de 24 graden pendelende achteras op, net zoals de grote wielladers. Minishovels hebben meestal een starre achteras en een pendelende werking voor de bodemaanpassing in het knikpunt.

    In bouwwijze valt direct de 24 graden pendelende achteras op, net zoals de grote wielladers. Minishovels hebben meestal een starre achteras en een pendelende werking voor de bodemaanpassing in het knikpunt.

  • Met de joystick zijn de belangrijkste functies van de giek te bedienen, maar niet tegelijk. Een grotere pomp kan helpen. Ook is de rijrichting te kiezen en het derde ventiel te bedienen.

    Met de joystick zijn de belangrijkste functies van de giek te bedienen, maar niet tegelijk. Een grotere pomp kan helpen. Ook is de rijrichting te kiezen en het derde ventiel te bedienen.

  • Achterop is het contragewicht netjes verwerkt in het strakke design. Motorkap, zijconsole en spatborden zijn geheel opgetrokken uit kunststof. De Venieri is bovendien uitgevoerd met ledverlichting.

    Achterop is het contragewicht netjes verwerkt in het strakke design. Motorkap, zijconsole en spatborden zijn geheel opgetrokken uit kunststof. De Venieri is bovendien uitgevoerd met ledverlichting.

Merk en type: Venieri 1.63 C. Motor: viercilinder Yanmar Fase IIIa, rijaandrijving: eerste versnelling 0-8 km/uur, tweede versnelling 0-40 km/uur (optie). Omvang: maximale lengte bij transport: 4,30 m, maximale breedte bij transport 1,50 m, maximale hoogte 2,25 m, spoorbreedte op standaard banden 1,10 m, totale breedte met standaard banden 1,36 m, wielbasis 175 cm, bodemvrijheid 34,5 cm. Gewicht: standaard totaalgewicht 3.100 kg, maximaal gewicht 3.600 kg. Kieplast: recht 2.300 kg, volledig geknikt op 45° 1.850 kg. Hef: hefkracht op maximale hoogte 2.170 kg, maximale hefhoogte 296 cm. Storthoogte: bij 42° kiephoek 229 cm. Opbreekkracht: 3.840 kg. Prijs: € 40.000 excl. btw. Info: De Lille, Lendelede (B), www.delille.be

Pendelende achteras

De Venieri is een degelijk uitgevoerde machine zonder fratsen waar alleen het hoognodige op zit. In bouwwijze valt hij direct op door zijn pendelende achteras (24 graden), net als grote wielladers hebben. Minishovels hebben meestal een starre achteras en een pendelende werking van het knikpunt.

Ook de onlangs geïntroduceerde Pitbull-minishovel van de Peeters Groep heeft een pendelende achteras. Het moet voor meer stabiliteit zorgen en de mogelijkheid om vlakker te werken met de bak. Bijvoorbeeld bij het maken van een baan bij straatwerk.

De giek is voorzien van 2 hefcilinders en een kipcilinder die de bak via Z-kinematiek parallel houdt bij het heffen. Het bedienen van de verschillende giekfuncties gaat vlot. Tegelijk heffen, kippen en rijden gaat niet met de standaard hydrauliek. Zeker niet bij gebruik van het derde ventiel. Een grotere oliepomp zou soelaas moeten bieden.

Geen standaard inchingpedaal

Opvallend is dat er alleen rechts een gaspedaal en links een rempedaal is. De shovel beschikt standaard niet over een inchingmogelijkheid in het rempedaal. Bij volscheppen van een bak in bijvoorbeeld een hoop grond moet je dus opletten dat je de rijaandrijving niet door de rem heen drukt. Dat geeft onnodige slijtage en kost vermogen.

Voor € 400 extra is een inchingpedaal wel te krijgen. De remschijf op de centrale aandrijfas is welkom, want de Venieri haalt met een optionele grotere rijmotor een topsnelheid van maar liefst 40 km/uur. Dat is rap voor een minishovel, en die snelheid heeft hij ook snel bereikt. De topsnelheid kan ondernemers met locaties op afstand van pas komen. Door de spoorbreedte van slechts 1,10 meter en de knikbesturing blijft het uiteraard wel opletten bij dergelijke snelheden dat je niet omvalt. Standaard staat deze uitvoering daarom op brede banden. Er zijn 2 snelheidsgroepen. Een van 0 tot 8 km/uur en een van 0 tot standaard 27 of optioneel 40 km/uur.

De Venieri is met €40.000 niet de goedkoopste, maar heeft bewezen techniek aan boord. Opvallend is de topsnelheid van 40 km/uur. Goede remmen en brede banden voor enige stabiliteit zijn een must.
De Venieri is met €40.000 niet de goedkoopste, maar heeft bewezen techniek aan boord. Opvallend is de topsnelheid van 40 km/uur. Goede remmen en brede banden voor enige stabiliteit zijn een must.

De zithouding op het met rubberblokken geveerde platform is dik in orde. Plussen zijn een vlakke vloer en een beweegbare stuurkolom. De stoel staat echter los van de armleuning met joystick. Die joystick is nauwkeurig te bedienen en bevat de logische knoppen voor rijrichting en het bedienen van het derde ventiel. Voor het bedienen van de snelwisselfunctie van de bakken is een aparte knop aanwezig. Het derde ventiel is met een andere afstelling te gebruiken voor het vasthouden van een constante oliestroom voor bijvoorbeeld een rolbezem. Voor lage staldeuren kan het dakje zonder veel handeling inklappen op een gasveer. Een cabine met kachel en airco is optie, net als een vaste kooiconstructie. Het zicht rondom is goed, maar niet bovengemiddeld.

Rustige viercilinder

Onder de kunststof motorkap ligt een viercilinder Yanmar-dieselmotor die voldoet aan de Stage IIIa-emissie-eisen. Hij is 50 pk sterk en hij maakt weinig tumult, wat lekker is op zo’n open machine. Daaronder hangt een contragewicht waarop ook externe hydrauliekaansluitingen zijn gemonteerd.

Bovendien is de gehele shovel rondom in ledverlichting gestoken voor een goede zichtbaarheid en fris design. Dat het om een Italiaans design gaat, is al snel te zien door gebruik van veel pasklaar kunststof en de sierlijke typeaanduiding met daarbij de trotse groen-wit-rode driekleur van Italië.

Het vullen van de dieseltank vergt enige gewenning. De vulopening en tank zitten wat verstopt in de voortrein van de shovel waar ook de accu is geplaatst.

Service moet verschil maken

Venieri lijkt met deze shovel een prima kans te creëren in de overvolle minishovelmarkt. De techniek is in orde en heeft zich bewezen bij de grotere shovels. Met € 40.000 bruto is de shovel niet de goedkoopste en dus zal het naast de techniek vooral ook op service van de dealers aankomen. Voorlopig denkt Venieri er nog niet aan om ook met lichtere modellen te komen. Goede kans dus dat de Venieri-dealer ook andere merken met lichtere minishovels voert.

Eindoordeel

Plus

  • topsnelheid van 40 km/uur
  • pendelende achteras
  • bewezen techniek

Min

  • geen standaard inchingpedaal
  • stevige prijs.
  • geen tegelijk te gebruiken functies

Of registreer je om te kunnen reageren.