Mechanisatie

Achtergrond

Bobcat heeft slimme hydrostaat en een ruime cabine

Bobcat is bijna synoniem voor schrankladers, maar het maakt ook verreikers. Inmiddels heeft het ook een Agri serie, speciaal gericht op de landbouw. Boerderij testte deze machine.

In 2000 nam Bobcat de Franse verreikerfabrikant Sambron over en sinds die tijd levert het uit die fabriek een breed programma aan telescoopladers. Bobcat, dat op zijn beurt weer onderdeel is van het Zuid-Koreaanse Doosan, levert een aantal modellen ook onder de naam en in de kleur van Massey Ferguson.

7 meter stapelhoogte

De landbouw stelt andere eisen dan de aannemerij en daarom heeft Bobcat al in 2015 een begin gemaakt met een Agri serie. De TL35.70, waar Boerderij een proefrit mee maakte bij een Nederlandse veehouder, is zo’n type dat in een Agri-uitvoering is te bestellen. Zoals bij de concurrenten meestal ook het geval is, zijn uit de type aanduiding de maximale hefkracht en de maximale hefhoogte af te lezen.

TL35.70 staat voor 3,5 ton hefvermogen en 7 meter stapelhoogte. Eerder was 6 meter maximale hefhoogte in de landbouw heel gebruikelijk, inmiddels blijkt de markt meer naar 7 meter hefhoogte op te schuiven. Met zijn 100 pk motor is de TL35.70 op dit moment aan te duiden als een populaire middenklasser.

In Tsjechië maakte Boerderij eerder al kennis met het nieuwe topmodel voor de landbouw, de TL43.80HF. Zelfde concept, zelfde techniek, maar 30 pk extra, 4,3 ton hefvermogen en maximaal tot 8 meter heffen. De TL43.80 is nog maar net in productie en is in Nederland nog niet geleverd. De kleinste in de Agri serie is de TL30.60.

Lees verder onder de foto.

De Bobcat TL35.70 is het model in de klasse die momenteel in de landbouw heel populair is. 3,5 ton hefvermogen en tot bijna 7 meter maximaal de hoogte in. - Foto: Ruud Ploeg
De Bobcat TL35.70 is het model in de klasse die momenteel in de landbouw heel populair is. 3,5 ton hefvermogen en tot bijna 7 meter maximaal de hoogte in. - Foto: Ruud Ploeg

Technische gegevens

Type: Bobcat TL35.70
Motor: 4 cilinder Doosan D34 diesel, turbo intercooler, Stage IV/Tier 4 (EGR, DOC, SCR, geen roetfilter).
Inhoud en vermogen: 3,4 liter, vermogen 74,5 kW (100pk)
Hefvermogen: met ingeschoven mast 3,5 ton, maximale hefhoogte 7 meter.
Hydrauliek: 190 l/min plunjerpomp voor rijaandrijving en 100 l/min tandwiel pomp (met LS klep)
Transmissie: hydrostatisch met een mechanische hoog/laag schakelbak
Breedte van het frame: 2,30 meter
Wielbasis: 2,87 meter
Wielen: naar keuze 20 of 24 inch
Gewicht: 7.135 kilo
Prijsindicatie: afhankelijk van opties, vanaf omstreeks € 70.000.

Veel ruimte voor bestuurder

Het eerste dat opvalt als je in de cabine stapt is dat die, ondanks dat die onvermijdelijk door de bouwwijze van dit soort machines tamelijk smal is, toch lekker ruimte biedt aan de bestuurder. Het interieur is modern vormgegeven en netjes afgewerkt. Knopje vooruit-achteruit op de multi-hendel of de omkeershuttle naast het stuur gebruiken en rijden als een automaat.

Lees verder onder de foto.

Het achterraam kan open en er is veel zicht in de smalle, maar toch nog ruime cabine die ook modern is ingericht en afgewerkt. - Foto: Ruud Ploeg
Het achterraam kan open en er is veel zicht in de smalle, maar toch nog ruime cabine die ook modern is ingericht en afgewerkt. - Foto: Ruud Ploeg

CVT-transmissie

Een hydromotor drijft centraal de mechanische voor- en achteras aan en de hydrostaat zorgt dat de chauffeur het rijden ervaart als een CVT-transmissie. De mechanische aandrijving heeft wel een elektrisch geschakelde hoog-laag. In het land of op het erf rijdt het in de eerste versnelling het mooist. Ga je de weg op, dan druk je op de knop om de tweede versnelling te kiezen en kun je doortrappen naar 40 kilometer per uur. Kruipen terwijl het motortoerental niet aan de rijsnelheid is gekoppeld kan ook. Die knop is onmisbaar als je bijvoorbeeld met een hydraulisch aangedreven bezem wilt werken. Maar behalve dat het makkelijk rijdt, valt het op dat de verreiker ook heel makkelijk manoeuvreert en lekker licht stuurt.

Load-sensing

De hydrauliek en ook de rij-aandrijving laten zich prettig doseren. De werkhydrauliek krijgt zijn olie van een tandwielpomp met load-sensing regeling. Hoewel de aanduiding load-sensing bij een pomp met vaste opbrengst een beetje misleidend is. Echte load-sensing staat voor het regelen van de opbrengst van de (plunjer)pomp, afhankelijk van de benodigde hoeveelheid olie. Load-sensing bij een tandwielpomp gevoed systeem is een chique aanduiding voor stroomregelkleppen op de stuurschuiven. Die houden onafhankelijk van de werkdruk de gewenste stroomsnelheid constant, waardoor je fijn kunt doseren, maar gegeven blijft dat de overtollige opbrengst dan wel wordt afgesmoord.

Aan de grond blijven

Het hefvermogen van de TL35.70 is 3,5 ton, maar bij een volledig uitgeschoven arm is vanwege de balans ruim een ton aan gewicht al wel mooi genoeg. Met een 1.200 kg zware kist met pastinaak greep de elektronica in toen de mast bijna volledig was uitgeschoven. Door een knop vast te houden kun je die beveiliging omzeilen en dan blijken de achterwielen met een 1.200 kilo zware kist toch nog op de grond te blijven bij een volledigt uitgeschoven arm. Maar om er dan met de kist hoog van de grond ook nog mee te gaan rijden, is vragen om problemen. Het omzeilen van de beveiliging is meer bedoeld om in stilstand, wanneer de beveiliging ingrijpt, toch nog met de mast terug te kunnen naar een veilige positie.

1.200 kilo zware kisten twee hoog op een aanhanger stapelen, kan de TL35.70 trouwens probleemloos aan.

Lees verder onder de foto.

De 4-cilinder Doosan motor is compact maar toch overzichtelijk en redelijk toegankelijk ingebouwd. Levert in de TL35.70 100 pk, in de zwaardere TL43.80 produceert hetzelfde blok 130 pk. Rechts boven de diverse koelers, daar onder de dop van de Ad Blue. - Foto: Ruud Ploeg
De 4-cilinder Doosan motor is compact maar toch overzichtelijk en redelijk toegankelijk ingebouwd. Levert in de TL35.70 100 pk, in de zwaardere TL43.80 produceert hetzelfde blok 130 pk. Rechts boven de diverse koelers, daar onder de dop van de Ad Blue. - Foto: Ruud Ploeg

Alternatieven

In verreikers is veel te kiezen en de lange lijst van opties kan ook wel tot € 10.000 verschil in de prijs maken. Bijvoorbeeld New Holland, werkt met een powershift transmissie en noteert de LM632 met maximaal 133 pk motor, 140 liter per minuut plunjerpomp en 3,2 ton hefvermogen, 6 meter stapelen vanaf bruto € 87.000. De LM737 heft 3,6 ton met een 7 meter mast vanaf € 96.315. De Claas Scorpion 7360 heft 7 meter en tilt 3,6 ton, in de Trend uitvoering begint de bruto prijs bij € 99.234.

Landbouweisen

Typisch voor de landbouw is de mogelijkheid om brede banden te monteren (500/70R24), maar de landbouw vraagt ook een voertuig dat langdurig veel trekkracht kan overbrengen. Aan de Dana Spicer assen met mogelijkheid van volledige sper zal het niet liggen, maar Bobcat claimt de dimensionering van de hydrauliek van de volledig hydrostatische aandrijving zo te hebben gekozen dat je inderdaad goed in staat bent om een zware vracht kuilvoer uit het land te sleuren en er met 40 km per uur mee naar huis te rijden.

Hydrostaat

Nauwkeurig doseren van de rijsnelheid bij het manoeuvreren gaat het mooiste met een hydrostaat. Bij langdurig sleuren is een powershift in het voordeel. New Holland bijvoorbeeld, werkt met een power shift transmissie. Bij Manitou is er de keuze tussen powershift of hydrostaat; JCB heeft een combinatie van beiden, terwijl Claas net als Bobcat, volledig hydrostatisch aandrijft.

Lees verder onder de foto.

Topmodel in de Agri serie is de TL43.80. Zelfde techniek als de TL35.70 maar stapelt een meter hoger en tilt 800 kilo meer. In Nederland nog niet geleverd, maar in Tjechië schepten we er probleemloos een wagen stalmest mee vol. - Foto: Tomas Hercog
Topmodel in de Agri serie is de TL43.80. Zelfde techniek als de TL35.70 maar stapelt een meter hoger en tilt 800 kilo meer. In Nederland nog niet geleverd, maar in Tjechië schepten we er probleemloos een wagen stalmest mee vol. - Foto: Tomas Hercog

Lange lijst van opties

Aan de onderkant is de machine helemaal vlak en zijn aandrijfassen en leidingen goed weggewerkt. Daar zal niet gauw gras gaan wikkelen of achter blijven hangen. Net als bij de concurrenten is er een lange lijst van opties die een onderlinge vergelijking best lastig maakt. De Agri-serie is eigenlijk een uitvoering die standaard al veel opties heeft die de landbouw op prijs stelt. Bijvoorbeeld een omkeerventilator op de koeling, en bij Bobcat ook de optionele omkeershuttle naast het stuur omdat veel trekker chauffeurs daar erg vertrouwd mee zijn.

Eindoordeel

Plus
Gebaseerd op jarenlange ervaring
► Eenvoudige, intuïtieve bediening
► Snelwisselsystemen voor verschillende andere merken leverbaar
Min
In de landbouw een beperkt dealer netwerk
► Beperkte ervaring in Nederlandse landbouw
► Doosan motor (nog) relatief onbekend

Bij telescooplader werk zijn motor toeren en hydrauliek aan elkaar gekoppeld, maar om bijvoorbeeld een bezem aan te drijven kun je de rijsnelheid doseren met gelijkblijvend, naar wens ingesteld motortoerental. - Foto: Tomas Hercog
Bij telescooplader werk zijn motor toeren en hydrauliek aan elkaar gekoppeld, maar om bijvoorbeeld een bezem aan te drijven kun je de rijsnelheid doseren met gelijkblijvend, naar wens ingesteld motortoerental. - Foto: Tomas Hercog

Of registreer je om te kunnen reageren.