Mechanisatie

Achtergrond 5 reacties

Arbos-trekkers: Frisse nieuwkomer uit Italië

Een nieuw merk, en een kersverse trekkerimporteur. De groen-witte Arbos-trekkers zullen zich moeten bewijzen op de Nederlandse markt. Een eerste indruk.

Arbos-trekkers komen uit Italië. Dat is wat zowel de importeur als de fabrikant echt wil benadrukken. In de cabine pronkt daarom een plaatje met de tekst ‘Made in Italy’, en importeur Bernold Mols laat nog zo’n zelfde plaatje maken waarmee hij de groen-witte motorkap gaat sieren.

De feiten? De eigenaren, wat componenten en het chassis komen uit China. De trekkers worden gebouwd in de voormalige Goldoni-fabriek in Italië, die Lovol in 2015 kocht. Het Chinese concern Lovol is eigenaar van het merk Arbos.

Inmiddels zijn de eerste 2 Arbos-trekkers bij de importeur, beide uit de 5000-serie. Halverwege 2019 is een zwaardere 6000-serie af. En in 2020 moet een tot 280 pk sterke 7000-serie klaar zijn. De trekkers worden gebouwd in Italië, in de voormalige Goldoni-fabriek. - Foto's: Twan Wiermans
Inmiddels zijn de eerste 2 Arbos-trekkers bij de importeur, beide uit de 5000-serie. Halverwege 2019 is een zwaardere 6000-serie af. En in 2020 moet een tot 280 pk sterke 7000-serie klaar zijn. De trekkers worden gebouwd in Italië, in de voormalige Goldoni-fabriek. - Foto's: Twan Wiermans

Nieuwe merken vinden hun weg naar België

Aan de doorgaande weg tussen het Belgische Kinrooi en Hezerheide wordt de aandacht getrokken door een mengvijzel versierd met kerstlampjes. Dat is de werklocatie van Handelsonderneming B. Mols, net over de landsgrens. Die vijzel dient als kerstboom. Bernold Mols handelt graag in onbekendere merken: “Ik houd ervan om met iets compleet nieuws te starten.” Zo startte Mols eerder met Italiaanse Sgariboldi-voermengwagens. Maar in de opslagruimte staan ook Dönder-kunstmeststrooiers uit Turkije. En een 5-schaars-ploeg lijkt op een Vogel en Noot, maar heet Ünlü. Ook afkomstig uit Turkije.

Op het handelsbedrijf wordt duidelijk dat het merk Arbos echt een full-liner is. Zo heeft Mols 2 Arbos-smalspoortrekkers (voormalig Goldoni) staan, en een Arbos-diepwoeler (voormalig Matermacc). Er zijn meer Arbos-werktuigen onderweg. Alles in de groen-witte kleurstelling.

Glad materiaal in cabine is licht van kleur en goed te reinigen

Mols startte in september met de Arbos-import. Inmiddels staan er 2 gloednieuwe Arbos-trekkers uit de 5000-serie op het erf. De demotrekker is een 136 pk sterke viercilinder. De trekkers zijn nog maar net een paar maanden leverbaar. Meest opvallend is de bijzonder lichte 4-stijlencabine. Zo is er veel glas dat licht doorlaat, mede vanwege de grote gebogen voorruit. Maar ook de cabinebekleding is bijzonder licht. Het doet fris aan. Volgens Bernold Mols is het vuilgevoelige, gladde materiaal goed te reinigen.

Technische gegevens

Een Köhler 4-cilinder levert 136 pk. Helemaal voorin ligt de accu. Boven het motorblok ligt het verwarmingsblok.
Een Köhler 4-cilinder levert 136 pk. Helemaal voorin ligt de accu. Boven het motorblok ligt het verwarmingsblok.

Een Köhler 3,4 liter 4-cilinder-motor levert 136 pk (100 kW) en maximaal 500 Nm. Voldoet aan Fase 4-emmissienorm via DOC en SCR. Transmissie: mechanische 30x30. Dat wil zeggen dat er 5 versnellingen zijn, met een elektrische hoog-laag, 2 groepen en 1 kruipversnelling. Ook wisselen van rijrichting gaat mechanisch. Tot 4 dubbelwerkende ventielen met Bosch Rexroth-pomp. 70 l/m voor extern gebruik, 40 l/m voor intern gebruik. Er is mogelijkheid die te koppelen, dan is de hefinrichting niet meer te gebruiken. 2 aftakastoerentallen, met keuze uit 540, 540E en 1.000. Tilt 4.400 kilo achter. Optioneel is er een Zuidberg-fronthef. Weegt 4.600 kilo zonder frontgewichten. Banden: 600/50R38 achter, 440/65R28 voor. Brutoprijs van een Arbos 5130 Global: € 62.730 exclusief btw. Arbos geeft 3 jaar garantie.

Accu ligt voorin en is makkelijk te bereiken

Een rondje om de nieuwe trekker. Onder de motorkap valt een aantal bijzonderheden op. Arbos plaatst bijvoorbeeld het verwarmingsblok op het motorblok, zo tegen de cabine aan. De meeste fabrikanten bouwen dit in de dakrand. Voordeel hiervan: een doorlopende voorruit en veel hoofdruimte. Nadeel: er zijn alleen ventilatoropeningen rond het dashboard. De accu ligt zeer toegankelijk helemaal voorin. Arbos kan de afwerking nog verbeteren: niet alle elektronica of sensordraden zijn afgeschermd. De zijpanelen van de motorkap zitten overigens vast met boutjes. Praktisch.

Motoren voor de Arbos-trekkers komen van Köhler

Arbos koopt dieselmotoren in bij Köhler. Misschien doet deze naam geen bel rinkelen; het meest bekend in de landbouw is Köhler van een samenwerking met JCB. In sommige JCB-verreikers en compactladers liggen namelijk ook Köhler-motoren. In de Arbos 5000 ligt een compacte 3,4 liter 4-cilinder die 136 pk met maximaal 500 Nm oplevert, volgens fabrieksopgave. Een dieseloxidatiekatalysator (DOC) en selectieve katalytische reductie (SCR) zorgen ervoor dat de trekker voldoet aan de Fase 4-emissienorm. Dat alles is gehuisvest in de staande uitlaat. Er is geen roetfilter. Adblue tanken is noodzakelijk. De Arbos brengt overigens 140 liter diesel en 25 liter Adblue mee.

Op de baan blijkt de topsnelheid van de Arbos 43 km/u te zijn

Op de ‘baan’ in België bewijst de trekker zijn topsnelheid: 43 km/u. Daarbij draait de motor ruim 2.200 toeren per minuut. Dat is fors. Mede daardoor is het wat luidruchtig in de cabine. Er zijn 30 versnellingen, zowél voor- als achterruit. Je hebt namelijk 5 versnellingen op de pook, 1 elektrische hoog-laag, en 2 groepen. Ook is er een kruipversnelling. Arbos werkte de cabine goed af met nette symboliek en kleuren. Alle kunststof panelen zijn vastgezet met kruiskopschroeven. Er zit geen ruitenwisser op de achterruit. Airco is standaard. De ruitenwisser voor wist tot ooghoogte.

De cabine staat op rubberen blokken om trillingen te absorberen. Binnenkort is overigens een geveerde vooras van Cararro leverbaar.


  • De Arbos heeft een interne hefcilinder en 2 hulpcilinders die samen 4.400 kilo optillen. Er zijn maximaal 4 dubbelwerkende, mechanisch bediende ventielen leverbaar. Trekkrachtregeling gaat via de topstang.

    De Arbos heeft een interne hefcilinder en 2 hulpcilinders die samen 4.400 kilo optillen. Er zijn maximaal 4 dubbelwerkende, mechanisch bediende ventielen leverbaar. Trekkrachtregeling gaat via de topstang.

  • Pure eenvoud. Alleen het inschakelen van de aftakas gaat elektrisch, verder alles mechanisch. Slim: er is een mechanische snelheffunctie waarmee je switcht tussen minimale en maximale hefhoogte. Duidelijke symboliek en kleuren.

    Pure eenvoud. Alleen het inschakelen van de aftakas gaat elektrisch, verder alles mechanisch. Slim: er is een mechanische snelheffunctie waarmee je switcht tussen minimale en maximale hefhoogte. Duidelijke symboliek en kleuren.

  • Een sjiek digitaal dashboard. Praktisch: naast het motortoerental geeft deze het toerental van de aftakas weer. Ook waarschuwt hij bij een koude motor. Er is erg veel informatie om in 1 oogopslag te zien.

    Een sjiek digitaal dashboard. Praktisch: naast het motortoerental geeft deze het toerental van de aftakas weer. Ook waarschuwt hij bij een koude motor. Er is erg veel informatie om in 1 oogopslag te zien.

Mechanische snelhef voor op de kopakker

De Global-serie, zoals deze, is eenvoudig en behoeft geen uitleg. Dat wil zeggen: de meeste functies zijn mechanisch. Denk aan het kiezen van rijrichting: koppeling intrappen, goed stilstaan en dan de hendel verzetten. De hefbediening is ook mechanisch. Handig: er is een (mechanische) snelheffunctie voor op de kopakker. Je stelt een minimale en maximale hefhoogte in, en switch hier snel tussen met een kleine hendel. Die zit slim tussen de aftakasknop en hydrauliekhendels in. Er is geen hefbediening op de achterspatborden mogelijk. Het hydraulisch inschakelen van de aftakas gaat overigens wel elektrisch.

Alle indicatoren zijn aanwezig

De trekker heeft een chic en volledig digitaal dashboard. Slim: deze toont naast het motortoerental ook het toerental van de aftakas. Net zo praktisch is dat het dashboard waarschuwt dat de motor koud is. Alle belangrijke indicatoren zijn aanwezig. Het scherm geeft overigens wel erg veel informatie weer om in 1 oogopslag te kunnen overzien.

Eindoordeel

PLUS

  • compleet en eenvoudig
  • relatief lage aanschafprijs
  • 30 versnelling voor- en achteruit

MIN

  • restwaarde niet te voorspellen
  • rumoerig in de cabine
  • afwerking kan beter

Meer geavanceerde trekkers komen nog

Arbos komt ook met een Advanced-serie. Die serie wordt luxer uitgevoerd, en heeft bijvoorbeeld een elektrohydraulische omkeershuttle, elektrische hefbediening en 3-trapspowershift. De fabrikant is ook ambitieus: in 2020 moet een 280 pk sterke 7000-serie klaar zijn. En halverwege 2019 zal een 6000-serie haar intrede doen. Tot die tijd zal het merk vooral moeten bewijzen hoe de kwaliteit en restwaarde zijn.

Alternatieven

In deze pk-klasse zijn weinig echt eenvoudige trekkers. Een alternatief kan de Valtra A134 zijn. In het kort: 130 pk uit een 4,4 liter 4-cilinder. 12x12-transmissie met optioneel een kruipversnelling en 4.500 kilo eigen gewicht. De Valtra tilt 5.200 kilo en kost bruto € 68.428. John Deere levert een eenvoudige 5115M (115 pk, 3.900 kilo gewicht en kost bruto € 62.495), of een luxere 5125R (135 pk, 4.300 kilo en een brutoprijs van € 72.530). Hetzelfde geldt voor Kubota: qua uitrusting is de M5111 vergelijkbaar, qua motor met de M125GX III.

Laatste reacties

  • ed12345

    Ik vind 3,5ltr motor voor 140 pk wel wat klein Weinig inhoud is moeilijk om een hoog koppel te hebben In truckswereld heet het met pk' s kun je iemand voorbij steken ,met koppel klim je de berg op

  • hansvanbergen

    In polen staan ze 20.000 euro goedkoper

  • mtseshuis

    Stevige prijs, zal met de "normale" kortingen eendagsvlieg blijven hier.. 4,5 liter 4 cilinder is meer gangbaar en kun je ook nog wat potten breken als het zwaarder wordt..

  • hansvanbergen

    Deutz Fahr 6140 3.6 liter tcd motor 140 pk. Geen probleem dus

  • hansvanbergen

    Wellicht is het een oplossing voor Mechatrac om Arbossen te gaan importeren als ze binnenkort het importeurschap van mf vatra en fendt kwijt zijn aan Abemec

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.