Mechanisatie

Achtergrond 1 reactie

Specialisatie mechanisatiebedrijven gaat door

In de mechanisatiesector zijn veel fusies en overnames geweest. De totale sectoromzet is nu circa € 5,5 miljard.

Trekkermerken zijn gaan samenwerken in steeds grotere moederbedrijven. Voorbeelden zijn er genoeg. Zoals het Agco-concern met de merken Fendt, MF en Valtra en CNH met als belangrijkste merk New Holland.

Trekkerfabrikant New Holland onthulde tijdens de ATH een nieuw model trekker waarvan vooral de zwarte kleur opmerkelijk is. Trekkers van dit merk zijjn altijd knalblauw - foto: Mark Pasveer.
Trekkerfabrikant New Holland onthulde tijdens de ATH een nieuw model trekker waarvan vooral de zwarte kleur opmerkelijk is. Trekkers van dit merk zijjn altijd knalblauw - foto: Mark Pasveer.

In andere werktuigen werden tal van marktspelers steeds groter. Al dan niet onder de paraplu van grote trekkermerken. Daarnaast zie je in Nederland ook sterk gespecialiseerde kleine en middelgrote fabrikanten. Bijvoorbeeld voor melkrobots, voermengwagens en -robots, zodebemesting en spuittechniek voor gewasbescherming.

Flink wat dealers zijn uitgegroeid tot bedrijfsgroepen met meerdere vestigingen

Bedrijven in de mechanisatiesector verschillen sterk volgens Gerard Heerink. Hij is directeur van Fedecom, de koepel van mechanisatiebedrijven, fabrikanten en importeurs van trekkers en landbouwmachines. Mechanisatiebedrijven zijn vaak familiebedrijven, maar er zijn ook flink wat dealers die zijn uitgegroeid tot bedrijfsgroepen met meerdere vestigingen.

“Fedecom telt circa 930 leden en dat aantal is redelijk constant tot licht dalend (plusminus 1% per jaar) ”, aldus Heerink, “De daling van het aantal boeren en loonwerkers speelt hierin een rol, maar dat wordt weer gecompenseerd door groei in andere takken zoals groen techniek en intern transport. Maar ook door de toename van kapitaalintensieve machines waarin meer technologie en ICT-toepassing is verwerkt.”

Specialisatie blijft doorgaan

Fedecom telt 700 dealerbedrijven en wederverkopers, 120 fabrikanten en 110 importeurs van trekkers en werktuigen. Verdeeld naar bedrijfstak zijn dat 600 agro-technische bedrijven (inclusief tuin- en parkmachines) en 100 bedrijven gespecialiseerd in veehouderij, zoals melkwinning.

Nog eens 100 bedrijven richten zich vooral op groentechniek zoals machines voor tuin en park en in toenemende mate op golfbanen. 130 bedrijven zijn gespecialiseerd in intern transport zoals heftrucks en verreikers.

Steeds meer onderhoud bij klanten aan huis wordt uitgevoerd met compleet uitgeruste bestelbussen

Steeds meer specialisatie dus en dat blijft volgens Heerink doorgaan. Het betekent niet direct dat het aantal mechanisatiebedrijven is gedaald. Er is een andere trend gaande: steeds meer onderhoud bij klanten aan huis wordt uitgevoerd met compleet uitgeruste bestelbussen.

John Deere-trekkers op de Agro Techniek Holland-beurs - foto: Koos Groenewold.
John Deere-trekkers op de Agro Techniek Holland-beurs - foto: Koos Groenewold.

Dealers moeten merkenkeuzes maken

De sector als geheel is inmiddels behoorlijk geconsolideerd. Zeker als je buiten Nederland kijkt naar de grote full-line concerns Deere, Agco, CNH, Claas en Kubota. Daarnaast zijn er sterk gespecialiseerde machinebouwers in oogstmachines, grondbewerking, zaaimachines en robotisering met nieuwe vision-technieken.

“Daar hebben dealers wel mee te maken. Ze moeten merkenkeuzes maken en hun kennis- en expertiseniveau afstemmen op de nieuwe technologie. Ze moeten een afweging maken tussen verschillende condities en verkoopvoorwaarden”, aldus Heerink.

De totale sector (mechanisatie, machineproductie en import) had in 2017 een omzet van circa € 5,5 miljard en telde 16.500 medewerkers. In Nederland is de omzet volgens Heerink redelijk stabiel tot licht stijgend. En de exportwaarde neemt toe. Belangrijke exportproducten zijn onder meer melkinstallaties, voermengwagens en bemestingsapparatuur voor met name dierlijke mest.

Eén reactie

  • farmerbn

    Is het echt specialisatie of het terugbrengen van de concurrentie? De kosten van mechanisatie stijgen harder dan de gewone inflatie zodat hun marges toenemen. Het is als een elastiekje: Trek je te hard dan is het stuk. Boeren kunnen nauwelijks nog materiaal kopen omdat de prijzen te hoog zijn geworden. Nu zie je veel lease maar als dat ook niet meer kan, zal er een koopstaking volgen. Elke drie jaar de trekker inruilen is voorbij.

Of registreer je om te kunnen reageren.