Mechanisatie

Achtergrond

John Deere T560i: en nu is het T-time

De T-serie maaidorsers van John Deere is leverbaar sinds 2007. In 2015 is de machine geüpdatet met onder meer een grotere centrifugaalafscheider en een nieuwe afscheiderkorf. Dat model beproefden we grondig in Duitsland. In Nederland draaien er inmiddels bijna een handvol.

John Deere belooft voor de T-serie tot 15% betere prestaties dan zijn voorganger. De T560i is een vijf-schuddermachine, aangedreven door een 388 pk motor. In ons geval uitgevoerd met het 600X-maaibord met een verstelbare maaibordlengte van 800 millimeter (400-1.200 millimeter).


Lees verderop het testoordeel en meer over de gebruikerservaringen van Johan Bouwhuis


Geen gehannes met inlegborden

Die forse verstelling van het maaibord vormt zijn grote kracht. Je hoeft niet zo te hannesen met inlegborden. Ook het demonteren en opbergen van de mechanisch aangedreven zijdelingse messen voor het dorsen van koolzaad gaat voorbeeldig. Wel stoorden we ons aan de ontoereikende besturing van de haspel van het voorseriemodel. De sensoren moesten zich na iedere demontage van het maaibord opnieuw kalibreren; dat kon echter niet verhinderen dat de tanden van de haspel meermaals de messenbalk raakten. Volgens John Deere is dit probleem verholpen en zijn er ook kunststof tanden leverbaar. De Schumacher-messenbalk en arenlichters deden het overigens erg goed. Ook in graszaad.

Het is de beste maaidorseraandrijving die we ooit testten

Beste transmissie ooit getest

De transportwagen voor het maaibord van Zürn liet zich met de automatische Rockinger-koppeling en de camera achterop de maaidorser eenvoudig aankoppelen. De bouten ‘parkeer’ je echter wel op een lage plek, die lastig te zien is. De handrem van de op alle wielen oploopgeremde wagen werkt wat zwaar. Een pluim is er voor de stabiliteit en wegligging, zelfs bij 40 kilometer per uur (km/u). Huh, 40 km/u? Ja, onze T560i had de automatische ProDrive-transmissie (meerprijs € 12.870) waarmee je op wielen én op rupsen 40 km/u kunt rijden. En die investering loont: het is de beste maaidorseraandrijving die we ooit testten. Het wisselen van de twee rijbereiken (met vrij te kiezen snelheden!) gaat per knopdruk, en de trekkracht van de hydrostaat is verbluffend. Tevens is er een automatische parkeerrem en een (handmatige) sper.
Lees verder onder de afbeelding.

Vreet alles

Dankzij de automatische instellingen en de inklapbare gewasscheiders is de T560i snel startklaar. Je moet wel even weten dat je alleen kunt dorsen met de graantank open. En bij 4,55 meter hoogte kan dat wat krap worden langs een bosrand of singel. De bodemvolging van het maaibord werkt goed. De reactietijd is verstelbaar, maar mag op ongelijk terrein nog wel ietsje korter. Verder hebben we voor moeilijke omstandigheden liever 4 in plaats van 3 geheugenposities voor maaibordlengte en haspelhoogte en -toerental.

Lees verder onder de foto‘s.

Foto: Michel Velderman
Foto: Michel Velderman

Grote verstelbereik van het maaibord

Niettemin verloopt de gewasstroom vanwege het grote verstelbereik van het maaibord probleemloos. De verhoging van de snelheid van het invoerkanaal van 2,8 naar 3,6 meter per seconde en het verhoogde koppel van 900 Nm zorgen ervoor dat de T-serie (nagenoeg) alles zonder problemen lust.

Bij het 3,3 m2 grote afscheidingsoppervlak zit aan het begin van de dorstrommel een nieuwe intensieve slaglijst, die je vrij snel in en uit kunt zwenken. Deze slaglijst voldeed prima voor het scheiden van de gerstekorrels, zodat geen afscheidingsoppervlak verloren gaat door beukerplaten, prima.

Nieuwe dorskorf

De nieuwe 80 centimeter grote afscheider leverde met de nieuwe dorskorf ook erg goed werk als je de vorige T-serie met 6 schudders vergelijkt met deze nieuwe T560i-vijfschudder. Zowel in de wintergerst als -tarwe dorsten we geregeld 30 ton per uur met minder dan 1% verlies. In Rumor-wintertarwe met 9,1 ton per hectare opbrengst haalden we zelfs 37,3 ton per uur bij 14,3% korrelvocht, 21,7% strovocht en een korrel-stroverhouding van 1:0,77. Ook in koolzaad is de machine ‘niet te houden’ met 15 tot 17 ton per uur en een opbrengst van 3,5 ton per hectare. Dat zijn superprestaties in dit segment.

De vele hoeken en kanten in de graantank wekken ergernis. Er blijft (te) veel product in de tank achter. - Foto: Stefan Tovornik
De vele hoeken en kanten in de graantank wekken ergernis. Er blijft (te) veel product in de tank achter. - Foto: Stefan Tovornik

Meer lucht

Natuurlijk speelt ook de zevenkast mee bij dergelijke capaciteiten. De invoervijzels zijn nu kogelgelagerd en staan ietsje steiler. Verder reikt de bovenste zeef tot vooraan onder de voorreiniger (typisch John Deere) en er zijn in feite 2 geventileerde trappen. Om de High Performance Separator-dorskorf (standaard bij de T560i) gelijkmatig van lucht te voorzien, is er de nieuwe ventilator. Die zuigt nu ook lucht van boven aan.

Zeefkast

Wat ons goed beviel, is dat de zeefkast verre van nerveus reageert. Het is heel eenvoudig om een instelling te vinden waarmee je én schone graankorrels in de tank krijgt, én capaciteit kunt draaien. Enige nadelen: lang stro kan vast komen te zitten in de voorreiniger (John Deere wil dit oplossen met een andere hoek van de lamellen) en het residu is buiten de cabine moeilijk te zien. In Limburg is het Hillmaster-systeem (meerprijs € 15.680) een goede keuze; dan kan de zeefkast hellingen van 15% zijdelings compenseren.

Om de strohakselaar te gebruiken moet je met de hand een klauwkoppeling onder een afdekkap inschakelen. - Foto: Stefan Tovornik
Om de strohakselaar te gebruiken moet je met de hand een klauwkoppeling onder een afdekkap inschakelen. - Foto: Stefan Tovornik

Eigen ontwerp strohakselaar

De strohakselaar komt niet meer van Rekord, maar is nu een eigen ontwerp en bouw. Hij heeft 88 messen, verdeeld over 6 rijen. Ze verpulveren het stro bijna. Om ’m te gebruiken moet je met de hand een klauwkoppeling onder een afdekkap inschakelen en de zwadaflegging wegklappen. Wat lastiger is de montage van de aparte zwadvormer. Verder kun je de breedte van de strohakselaar alleen handmatig verstellen. De strokwaliteit was voor een schuddermachine met centrifugaalafscheider overigens bijzonder goed.

Brandstofverbruik is afhankelijk van de omstandigheden 12 tot 24 liter per hectare

Voldoende motorvermogen

De 9,0 liter zescilinder Deere Power Systems-motor levert nominaal 249 kW (339 pk) en maximaal 285 kW (388 pk), en dan is er nog een boost van 34 pk. Dat levert in ons vlakke Nederland geen problemen op. Het brandstofverbruik is afhankelijk van de omstandigheden 12 tot 24 liter per hectare. De AdBlue-tank meet 33 liter en dat is ruim voldoende op een volle tank diesel (800 liter). De om aan de Fase IV-emissienormen te voldoen benodigde SCR, DOC en DPF-systemen zijn bovenop de machine aangebracht: weg van het brandgevaarlijke stro en goed beschermd. Koelers en filters zijn bovendien goed toegankelijk, en hoeven maar zelden gereinigd te worden, netjes!

Het (de)monteren van de mechanisch aangedreven koolzaadmessen gaat eenvoudig en snel. - Foto: Stefan Tovornik
Het (de)monteren van de mechanisch aangedreven koolzaadmessen gaat eenvoudig en snel. - Foto: Stefan Tovornik

Graantank

De graantank van 10 kuub mag er wezen, en komt omgerekend op 7,55 ton tarwe met een hectolitergewicht van 76 kilo per hectoliter. De topmodellen van de vijf- en zesschuddermachines (T560i, T670i) lossen die inhoud met de standaard grote losvijzel in slechts 84 seconden. Met 118 liter per seconde komt dat heel dicht in de buurt van de fabrieksopgave van 125 liter per seconde. Ook mooi is de mogelijkheid voor de naastrijdende trekker om bij het 7,6 meter brede maaibord midden over het zwad te kunnen rijden. Je bent dan wel € 3.900 extra kwijt voor de langere ‘geknikte’ lospijp.

De thule aan het eind van de lospijp mag de straal korrels beter bundelen. Zeker om te lossen in kleinere kippers. De vele hoeken en kanten in de graantank wekken ergernis. Lastig voor de vermeerderaar, maar ook bij graszaad en korrelmais. Er blijft (te) veel product in de tank achter. Thule en graantank worden bij de volgende update vast aangepakt.

Het 600X-maaibord heeft een verstelbare maaibordlengte van 800 mm, en dat is zijn grote kracht. - Foto: Stefan Tovornik
Het 600X-maaibord heeft een verstelbare maaibordlengte van 800 mm, en dat is zijn grote kracht. - Foto: Stefan Tovornik

Bekende cabine

De cabine, bekend van de voorgaande serie, biedt prima zicht, ruimte en comfort. Het geluidsniveau van 71,5 dB(A) is goed in orde. De GreenStar 2630-terminal (meerprijs € 2.700) kunnen we aanbevelen. Grafisch dik in orde en je kunt het scherm met de Layoutmanager individueel inrichten. De Autotrac-stuurautomaat laat ook niets te wensen over, behalve dan de soms irritante waarschuwingsgeluiden/alarmen. Deze kost ‘slechts’ € 8.380 en voor dat geld mist niemand een alternatief stuursysteem in de vorm van bijvoorbeeld een laser.

Met 680/75 R38-voorbanden is de maaidorser slechts 3,29 meter breed. Met de optionele ProDrive rijdt je 40 kilometer per uur. - Foto: Stefan Tovornik
Met 680/75 R38-voorbanden is de maaidorser slechts 3,29 meter breed. Met de optionele ProDrive rijdt je 40 kilometer per uur. - Foto: Stefan Tovornik

Hectareteller

Een eenvoudige hectareteller die onderscheid kan maken tussen stro op zwad en strohakselen en die meerdere percelen kan tellen zou wel handig zijn. Nu moet je telkens klantnaam, perceelsnaam et cetera invoeren. Voor € 3.900 extra biedt het optionele oogstbewakings- en documentatiesysteem veel extra mogelijkheden, zoals opbrengstkartering.

Over opbrengstkartering gesproken: ondanks regelmatig kalibreren gaf het systeem telkens een 3 tot 15% te hoge opbrengst aan in heuvelachtige omstandigheden. Een inmiddels opgeloste softwarefout, zegt John Deere. Rest de vraag wanneer het automatisch kalibrerende Active Yield-systeem van de S-serie op de T-serie beschikbaar komt.

Als chauffeur heb je het goed voor elkaar met de volle gereedschapskist en het ‘chauffeurspakket’ met overall, koffiebeker, et cetera. - Foto: Stefan Tovornik
Als chauffeur heb je het goed voor elkaar met de volle gereedschapskist en het ‘chauffeurspakket’ met overall, koffiebeker, et cetera. - Foto: Stefan Tovornik

Smal maar zwaar

Als we dan nog het onderstel en de gewichten onder de loep nemen, zien we dat de machine met 680/75 R38-banden slechts 3,29 meter breed is: super. Niettemin hebben we het bij een maaibord van bijna 3 ton en een volle graantank ook over een aslast van 21,3 ton. Leeg en zonder maaibord weegt de T560i namelijk al 17,7 ton. De achteras had 520/80 R26-banden, en daarmee maten we een draaicirkel van 17,75 tot 18,20 meter. Geen record, maar de machine stuurt fijn en licht.

De strohakselaar heeft 88 messen verdeeld over 6 rijen. Ze verpulveren het stro zowat. - Foto: Stefan Tovornik
De strohakselaar heeft 88 messen verdeeld over 6 rijen. Ze verpulveren het stro zowat. - Foto: Stefan Tovornik

Stenenvanger eenvoudig bereikbaar

Verder viel ons nog op dat de stenenvanger eenvoudig van opzij bereikbaar is. Een sensor die je alarmeert als je de klep vergeet te sluiten, zou super zijn. De goede bijrijdersstoel bevat een koelkastje met ruimte voor staande flessen. Ook goed voor elkaar is de volle gereedschapskist met ‘chauffeurspakket’ (overall, T-shirt, vest, koffiebeker et cetera).

De cabine is bekend van de voorgaande serie en biedt prima zicht, ruimte en comfort, inclusief een goede airco en een koelkastje. - Foto: Stefan Tovornik
De cabine is bekend van de voorgaande serie en biedt prima zicht, ruimte en comfort, inclusief een goede airco en een koelkastje. - Foto: Stefan Tovornik

Aanschafprijs

Dan de prijzen. De T560i is er vanaf € 288.800. Het 7,6 m brede X-maaibord met verstelbare maaibordlengte is leverbaar vanaf € 44.650 en de transportwagen kost € 11.430. Voor de 40 km/u-uitvoering betaal je € 5.150 extra. Opbrengst- en vochtmeting kost € 3.900 extra. Alle opties meetellend, staat er onderaan de streep van de geteste T560i een bedrag van ruim € 408.000. Wil je vierwielaandrijving, dan komt er € 19.000 bij. Wil je het afneembare rupsonderstel, dan moet je € 57.700 meebrengen.

Gebruikerservaringen van Johan Bouwhuis

In 2017 dorste pluimvee- en akkerbouwbedrijf Bouwhuis Agro in Witteveen (Dr.) de eerste hectares tarwe en korrelmais met de nieuwe T560i-maaidorser met 622X-maaibord.

“We zochten een wat smallere vijfschudder maaidorser ter vervanging van onze zesschudder”, zegt Johan Bouwhuis. “Maar wel eentje met minimaal dezelfde capaciteit voor de 200 tot 250 hectare die we jaarlijks dorsen. De extra dorstrommel en de grotere dorstrommel maken dat waar.” In een jaar dat de graanoogst vroeger is dan ooit, merkt Bouwhuis dat de machine het ook goed doet in ‘noodrijpe’ tarwe: “Hij dorst mooi schoon en scheidt het kaf goed van de korrels. Ik vermoed dat dat komt door het grote trommeloppervlak.”

Lees verder onder de foto.

Johan Bouwhuis. - Foto: Michel Velderman
Johan Bouwhuis. - Foto: Michel Velderman

gps-systeem

Bouwhuis dorste tot 2017 met een ander merk, maar stapte over vanwege goede ervaringen met John Deere-trekkers en de dealer. “En het zo kunnen overzetten van het gps-systeem speelt ook een belangrijke rol.” Door zijn bekendheid met de bediening van de trekkers, vergde de bediening van de maaidorser nauwelijks gewenning. “En de machine adviseert over de juiste instellingen, die je dan over kunt nemen. Een nadeel is de niet glad afgewerkte graantank.”

Onderhoud, smeerpunten en interval zijn goed te doen, zegt Bouwhuis. “Dat geldt ook voor de ombouw van graan naar korrelmais en het af- en aanbouwen van de koolzaadmessen.” Bouwhuis koos voor Michelin CerexBib-lagedrukbanden op de vooras. Dat leverde tijdens de natte korrelmaisoogst van afgelopen jaar geen grote problemen op wat betreft de draagkracht.

Medeauteur: Hubert Wilmer

Of registreer je om te kunnen reageren.