Mechanisatie

Achtergrond 5 reacties

Eenvoudig vers gras voeren met de Grass Tech Grazer GT140

Het Ierse Grass Technology is sinds 2 jaar actief op de Nederlandse markt. Het jonge bedrijf bouwt zerograzers: maaiwagens die versgemaaid gras direct laden. Vers gras voeren – zomerstalvoeren – staat vooral in de belangstelling om maximaal eiwit van eigen grasland te voeren. De importeur zegt intussen 20 wagens verkocht te hebben.

De belangstelling voor zomerstalvoeren – vers gras naar het voerhek brengen – gaat op en af. Het systeem heeft voordelen, maar ook nadelen. Eén of tweemaal maaien, soms ook in de avond, vergt relatief veel arbeid. Cruciaal is dat je als veehouder tot in de perfectie bezig moet zijn met graslandmanagement. Dit is veel meer bepalend dan het ijzerwerk. Want bij het voeren van te lang gras met een lagere voederwaarde of bij bederf op de voergang verdampt het kostenvoordeel direct, en ligt pensverzuring op de loer.

Een maai-laadwagen kan de factor bederf deels verzachten door onbeschadigd gras te voeren dat iets langer vers blijft. Doordat een invoerrotor ontbreekt, vermoezen de maai-laadwagens minder.

Technische gegevens

Maaier: Dalmino-trommelmaaier, 240 centimeter (inmiddels Kuhn PZ220)

Maaitrommels: 2, met elk 4 messen

Maaihoogteverstelling: spacers tussen de Hardox-glijsloffen

Bodemketting: 3, eenzijdige hydraulische aandrijving

Achterklep: hydraulisch

Vermogensbehoefte: 90 à 100 pk

Afmetingen (lxbxh): 864×225×320 centimeter

Gewicht: 5.350 kilo

Onderstel: pendeltandem, hydraulische remmen, 620/45 R22.5 banden

Prijs: als omschreven € 40.000, exclusief btw

Opties: dwarsafvoerband

Import: www.vanlaartech.nl


Vakblad TREKKER ging het land op met de Grass Tech Grazer GT140 en maakte een impressie. Foto's: Henk Riswick en Matthijs Verhagen
Vakblad TREKKER ging het land op met de Grass Tech Grazer GT140 en maakte een impressie. Foto's: Henk Riswick en Matthijs Verhagen

Geen rotor, maar elevator

Het is nog een ongebruikelijk beeld, een Grass Tech Grazer in de wei met z’n zwenkdissel en vast aangebouwde maaier. Hij mag in transportstand ogen als een opraapwagen, technisch gezien is het heel wat anders. De Grass Tech is veel lichter gebouwd, heeft geen pick-up, geen rotorinvoer en geen snijinrichting. Kernpunt is het maaien én direct laden zonder dat het gras contact maakt met de grond. De trommelmaaier werpt het gras direct op een stalen bodemplaat. Een langzaam draaiende elevator (70 tpm) pikt het gras met meenemers van de plaat en lost het gras boven in de wagen.

Alsof het gras met riek en kruiwagen is gebracht

We zagen de wagen eerder aan het werk in Ierland en vorig seizoen ook in Nederland. Toen er nog gras groeide, zeg maar. De wagen vermoest inderdaad niet. Het gras komt aan het voerhek alsof het met riek en kruiwagen is gebracht. Dit is het onderscheid met een frontmaaier-plus-opraapwagen én maakt de zerograzer specifiek geschikt voor zomerstalvoeren.

Lees verder onder de foto.

De techniek van de hele wagen is basic. De maaier hangt voorop in 2 veren. De staande cilinder heft via 2 kettingen uit. Half augustus is er na de droogte toch alweer wat gras te zien in Noord-Holland.
De techniek van de hele wagen is basic. De maaier hangt voorop in 2 veren. De staande cilinder heft via 2 kettingen uit. Half augustus is er na de droogte toch alweer wat gras te zien in Noord-Holland.

Eenvoudige techniek

De wagen straalt eenvoud uit, met name de maaier van 2,40 meter. Die hangt in verstelbare veren voor de juiste schoteldruk. Een verticale cilinder met kettingen heft hem uit. Ondanks de werkbreedte zijn er slechts 2 (grote) trommels. Grass Technology kiest bewust voor een ‘ouderwetse’ trommelmaaier, omdat die het gras minder zou beschadigen dan een schijvenmaaier. De aandrijving van zowel invoer als maaier is mechanisch gekoppeld met 3 aftakas-tussenassen. Zet je de (540T) aftakas aan, dan loopt alles.

Loonwerker Bram Wester, Wognum (N.-H.)

Klik op de icoon voor meer informatie.

Geen grote trekker nodig met veel pk‘s

Een enkele hydromotor drijft de 3 bodemkettingen aan en kent geen automatieken. Dankzij een elektro-hydraulisch ventielenblok volstaan 2 dubbelwerkende ventielen. Er kan dus een simpele, goedkope en lichte trekker voor van 90 à 100 pk; fronthef en -aftakas zijn niet nodig. Op brede banden kun je lang maaien bij nattigheid. De wagen is bewust licht gehouden; de zijbeplating zit tegen het fragiele aan.
Lees verder onder de foto.

De maaier zit vast aan de wagen en werkt in verstek dankzij de zwenkdissel. Zo is geen fronthef nodig.
De maaier zit vast aan de wagen en werkt in verstek dankzij de zwenkdissel. Zo is geen fronthef nodig.

Wagen volproppen gaat niet

Opraapwagens kun je dankzij de rotorinvoer flink volstampen. De Grass Tech is daar niet voor gemaakt. Volproppen zou de structuur en de waslaag op het gras onnodig aantasten. Vers gras is weliswaar zwaarder, maar het gewicht in de wagen is juist beperkt doordat je het erg volumineus laadt.

Er groeit nu smakelijker gras dan vroeger

Minder loonwerkkosten en inkuilverliezen

Grass Technology bouwde in 2017 140 wagens en mikt op export. Sinds 2016 is Van Laar Techniek in Hoogland (U.) importeur. Het kocht eerst zelf een wagen om in loonwerk te maaien én om te demonstreren. Intussen zijn 19 wagens aan Nederlandse klanten verkocht. Eigenaar Ron van Laar is ervan overtuigd dat zomerstalvoeren de kostprijs verlaagt, mits het gevoel met het grasland er is en je de maaiplanning exact in de vingers hebt. “Er groeit nu smakelijker gras dan vroeger. Door schoon en onaangetast gras te voeren, blijft het fris en zie je minder verliezen aan het voerhek.”

Melkveehouder John Kocken, Ravenstein (N.-Br.)

Klik op de icoon voor meer informatie.

Lagere kosten dan summerfeeding

Ten opzichte van summerfeeding (gemengd rantsoen aan het voerhek) zijn de kosten lager omdat het gras niet eerst geschud, geharkt, gekuild en gevoerd hoeft te worden. Bovendien zijn er geen inkuilverliezen. Vers gras heeft een hogere voederwaarde en de voeropname is beter. De krachtvoergift kan bijgevolg omlaag. Zo haal je maximaal rendement uit eigen ruwvoer.

De Grass Tech Grazer past niet echt bij de wens van weidegang, maar wél binnen de trend om meer eiwit van eigen land te halen.

Lees verder onder de foto.

Opmerkelijk: onder de Grass Tech van Bram Wester zit een kunstmestbak. Direct na de maaisnede kan hij zo in dezelfde werkgang bemesten. Let ook op de 710 millimter brede banden!
Opmerkelijk: onder de Grass Tech van Bram Wester zit een kunstmestbak. Direct na de maaisnede kan hij zo in dezelfde werkgang bemesten. Let ook op de 710 millimter brede banden!

Voortaan met Kuhn-maaier

Sinds de eerste machines zijn de wagens iets aangepast. Een spijlenrek maakte plaats voor een dichte achterklep met dubbele ledverlichting, boven en onder. De damwand kreeg een kleurcoating in plaats van het gegalvaniseerde van vroeger. Een grotere wijziging staat op stapel: Grass Technology betrekt de maai-unit voortaan bij Kuhn – feitelijk de vroegere PZ-maaiers. Onvrede over de te lichte trommellagering van de Italiaanse Dalmino’s lijkt aanleiding. Ook kon de maaihoogteverstelling beter.

Lees verder onder de foto.

Het oog wil ook wat. Grass Technology maakte hierin best wat stappen de laatste jaren. De dichte achterklep met dubbele ledverlichting is er een voorbeeld van.
Het oog wil ook wat. Grass Technology maakte hierin best wat stappen de laatste jaren. De dichte achterklep met dubbele ledverlichting is er een voorbeeld van.

Jong bedrijf

Hoewel dit soort machine in ons land nog niet echt ingeburgerd is, spreken fabrikanten van een groeimarkt. Met name in combinatie met robotmelken. In delen van Frankrijk, Engeland, Ierland en Zuid-Europa zijn ze al langer in bedrijf. Bekende fabrikanten zijn Zero Grazer, Riberi, Bonino, Belmac, Jeulin, Bélair, Supertino en Juscafresa. Het nog jonge Grass Technology presenteert zich niet echt als machinefabrikant, maar heeft een sterke eigen visie op het voeren van koeien, en benadert de markt vanuit de ruwvoerkant. Een iets eigenzinnige marketingstrategie zoals we die ook kennen van het eveneens Ierse Keenan – niet toevallig werkte de eigenaar van Grass Technology daar voorheen.

Lees verder onder de foto.

Kijkje onder de kap. De 2 grote maaitrommels werpen het gras direct op de metalen plaat. De elevator met vingers neemt het gras op en gooit het luchtig boven in de wagen.
Kijkje onder de kap. De 2 grote maaitrommels werpen het gras direct op de metalen plaat. De elevator met vingers neemt het gras op en gooit het luchtig boven in de wagen.

Minder veelzijdig dan opraapwagen

Samengevat is de Grass Tech Grazer een lichte wagen waarmee je vers gras kunt maaien en laden zonder grondcontact. Het nadeel is dat dit het enige is wat je met de wagen kunt. Een opraapwagen met frontmaaier is breder inzetbaar, ook voor inkuilen. Zo’n combi is dan ook duurder. Voordeel van de Grazer is dat je de wagen snel aankoppelt en dat een fronthef overbodig is. Een oudere, simpele trekker volstaat, omdat weinig hydrauliek nodig is. Staat de wagen op brede banden, dan is de insporing óók in voor- en najaar beperkt. Dat moet ook, want als je de machine toch hebt staan, dan is het aantrekkelijk om vroeg in het voorjaar te beginnen en pas laat in het najaar te stoppen met vers gras voeren.

Laatste reacties

  • kleine boer

    Kunnen denk ik geen messen in om het gras even te snijden ik heb hier altijd 10 messen erin dat scheelt enorm met gras gooien als ze dan gooien is het maar een plukje.

  • hendruk

    Vers gras vervoederen vraagt ongesneden gras. Elk extra snijvlak betekent sneller broei. Overigens zie ik de zo bejubelde economie niet. Je zit met een wagen en een maaier die je niet kan gebruiken om in te kuilen en te maaien voor kuilvoer. Daar heb je minimaal 1 extra maaier voor nodig. Mijn frontmaaier gebruik ik icm de achtermaaier ook om te maaien voor kuilvoer. En mijn ladewagen kan ik mee kuilen. Volgens mij een klein kortstondig hypje dit.

  • kleine boer

    hendruk droog binnen halen scheelt veel meer in broei als niet snijden we voeren hier al 30 jaar vers in de nacht en overdag weidegang. Halen na de dauw en na regen half uur wachten en tis droog zijn maar paar dg per jaar dat het niet lukt het er droog voor te krijgen. En ja ik vind zon ding ook veel te duur verder denk ik dat je sporen rijd als het nat word omdat je met de traktor door het spoor rijd vd wagen dat was vroeger toen we geen front maaier ook het probleem als het natter werd je ging er 2 x over nu met front maaier in 1 gang het word in de tussen tijd niet papperig na 1 regenbui en dat was vroeger wel. En dat is denk ik met deze wagen ook weer.

  • koestal

    mooi systeem ,maar ik doe het nog met mijn oude opraapwagen en mijn frontmaaier.

  • jurjenwiersma

    Heb er ook graag wat messen broei niet veel last van als je het maar meteen voert is hier altijd snel op dan gaan ze weer de wei in zo voer ik 100% gras in de zomer

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.