Mechanisatie

Achtergrond

Yanmar verrast met traploze boerentrekker

Yanmar heeft een strakke boerentrekker ontwikkeld met traploze bak, maar deze is nog niet in Europa te koop. Boerderij mocht alvast proefrijden.

De Japanse fabrikant Yanmar is in Europa vooral bekend als fabrikant van compact tractoren en kleine en grote dieselmotoren voor constructiemachines, waterpompen, plezierjachten, binnenvaartschepen en stroomgeneratoren. Sinds 2014 verkoopt Yanmar in Japan ook landbouwtrekkers tot 113 pk, met een eigen Yanmar-motor en Yanmar-cvt. Vorige maand, op de Intermat in Parijs, de internationale beurs voor bouwmachines en infrastructuur, introduceerde Yanmar 2 nieuwe ‘voertuig’-dieselmotoren van 143 en 210 pk. Dat Yanmar binnen enkele jaren ook trekkers tot 200 pk introduceert, lijkt reëel, maar daarover geeft het concern vooralsnog geen uitsluitsel.

Artikel gaat verder onder de foto.

De Yanmar YT 490. - Foto's: Ton Kastermans
De Yanmar YT 490. - Foto's: Ton Kastermans

Focus op tuin-en-park-segment

Op de Agritechnica in 2015 presenteerde Yanmar de YT 490 aan het Europese publiek, een trekker van 90 pk met een cvt van eigen makelij, genaamd HMT. De YT 490 vormt samen met de YT 5101 en de YT 5113 de landbouwtrekker-serie van Yanmar. Yanmar Europe, met het hoofdkantoor in Almere (Fl.), focust in Europa qua trekkers uitsluitend op het tuin-en-park-segment tot 59 pk, en heeft vooralsnog geen concrete plannen de landbouwtrekker voor Europa te homologeren, omdat het in de landbouw en de gemeentesector nog niet actief is. Echter, de fabrieksvestiging is wel benieuwd of de betreffende trekker marktpotentie heeft voor in de landbouw, en vroeg Boerderij daarom de trekker eens aan de tand te voelen.

Technische gegevens

Merk en type: Yanmar YT 490.

Motor: Yanmar.

Vermogen: 90 pk bij 2500 rpm, max koppel 310 NM.

Transmissie: HMT-cvt.

Aftakas: 540, 540e en 1.000, links en rechtsom.

Hefvermogen: 3.000 kilo. Hydrauliek, standaard 2 DW-ventielen, optie 4 DW.

Prijs: nog niet bekend, maar waarschijnlijk rond de € 75.000.

Info: www.Yanmar.eu


Moderne trekker

Een positieve eerste indruk. Het penseel van designer Ken Okuyama leidde tot een trekker met een moderne look en scherpe lijnen. De grill met koplampen heeft wat weg van de nieuwe look van Deutz-Fahr. Typisch Aziatisch is de portaalas met bi-speed, waarbij versnelde voorwielaandrijving de trekker erg krap de bocht doortrekt. Ook typisch Japans is de zijdelingse hellingcorrectie van de hef. In plaats van een spindel zit er een hydrauliekcilinder tussen de rechter hefarm en treklat. Zo kan de neiging van het werktuig achter de trekker worden aangepast. Wellicht nuttig voor speciaalteelten, zoals de rijstteelt, maar niet nodig voor de Europese markt.

Artikel gaat verder onder de foto.

Typisch Japans is de portaalas met bi-speed. De portaalas geeft veel bodemvrijheid en staat garant voor een krappe draaicirkel.
Typisch Japans is de portaalas met bi-speed. De portaalas geeft veel bodemvrijheid en staat garant voor een krappe draaicirkel.

Voorspatborden ontbreken

De proefrit-trekker moet nog wat aangepast worden aan de Europese wensen. Zo ontbreken nog voorspatborden, een in hoogte verstelbare Scharmüller trekhaak en is de YT 490 af fabriek uitgerust met een stugge mechanisch geveerde stoel. Daar doorheen kijkend, toont de Yanmar YT 490 geavanceerd en netjes afgewerkt. Dankzij het horizontaal en verticaal verstelbare stuur en de ver naar achter schuivende stoel kan ook een Europeaan van 1,85 meter een gerieflijke zitpositie vinden in de verder compacte vierstijlencabine. Plek voor een bijrijder is er niet. Zicht rondom is prima. De fabrikant claimt een geluidsniveau van 75 dBa, we ervaren het echter rumoeriger.

Artikel gaat verder onder de foto.

Het stuur is goed verstelbaar. Grappig detail, een waarschuwingslampje bij ontkoppelde remmen.
Het stuur is goed verstelbaar. Grappig detail, een waarschuwingslampje bij ontkoppelde remmen.

HMT-cvt

De Yanmar is uitgerust met een cvt uit eigen stal. Gedetailleerde info over de transmissie ontbreekt, omdat geen Engelstalige handleiding voorhanden is. Wat we wel hebben ontdekt is dat vooruit-achteruit geschiedt via 2 dubbele natte platenkoppelingen, en niet via het zwenken van de hydro-motoren. Het optimum van de mechanische overbrenging ligt zodoende ergens in het werkbereik, en niet zoals bij de Fendt-vario tijdens topsnelheid. De chauffeur moet met een schakelhendel links kiezen tussen transport- en veldwerk. Alleen in positie veldwerk zijn diverse automatiek-instellingen te activeren. We vermoeden dat de cvt naast de ‘schakelbak’ voor veld en transport ook 2 automatisch geschakelde groepen heeft, omdat tijdens versnellen en vertragen in transport telkens bij 12 kilometer per uur een licht schokje voelbaar is.

Alternatieven

De enige fabrikant die een cvt-trekker onder de 100 pk kan leveren is Fendt. De Fendt 209S Vario heeft een maximum snelheid van 40 kilometer per uur en kost bruto € 89.995. Deutz Fahr had enige tijd met de Agrofarm 420 TTV ook een traploze trekker van net geen 100 pk, maar deze is niet meer in productie.


Rijhendel en rijpedaal

Op de armleuning prijkt een rijhendel. Rijhendel en rijpedaal zijn door elkaar te gebruiken. In de groep transport is er een rijbereik van 0 tot slechts maximaal 34 kilometer per uur bij 2.500 motortoeren. In de groep veldwerk zijn er 2 werkbereiken tot van 0,16 tot maximaal 14,5 kilometer per uur: A en B. In beide rijbereiken is snelheid en/of maximaal toerental te begrenzen door middel van een draaiknop vlakbij de rijhendel. Switchen tussen A en B gaat via een drukknop rechts op de rijhendel. Rijbereik dient actief geactiveerd te worden via een drukknop onder het stuur. Indien niet geactiveerd, bestrijkt de rijhendel in de veldgroep het maximale rijbereik tot 14,5 kilometer per uur bij maximaal toerental.

Artikel gaat verder onder de foto.

Op de armleuning prijkt een rijhendel met wat hefknopjes. Onder de klep fijninstellingen van de hef. Het beeldscherm is voor informatie en instellingen.
Op de armleuning prijkt een rijhendel met wat hefknopjes. Onder de klep fijninstellingen van de hef. Het beeldscherm is voor informatie en instellingen.

Veel automatiek

De trekker is rijk uitgerust met automatiek. Zo is permanente 4WD mogelijk, maar ook bi-speed, en uitschakelen 4WD tijdens sturen. Stuurhoek is instelbaar in het scherm op de zijconsole. Verdere automatiek is uitschakelen aftakas tijdens heffen (hefhoogte instelbaar in scherm) en uitschakelen aftakas tijdens sturen. Drie aftakastoerentallen. Bijzondere optie, de aftakas kan naast rechtsom ook linksom draaien. Een kleurenbeeldscherm met draaidrukknop toont relevante info, en voor diverse automatiek en transmissie-instellingen, zoals snelheidsvertragingsregeling (hoeveel procent mag de motor in toeren zakken voordat de bak bijregelt).

Trekkrachtregeling

Ouderwets is dan weer het hakpedaal voor het differentieel. Waarom hier geen knopje voor?

De hef is elektronisch bediend. Aan de voorzijde van de rijhendel zit een snelhef-tuimelschakelaar en aan de linkerzijde een hef- en daalknop voor aankoppelen van een werktuig. Andere instellingen, zoals trekkrachtregeling en daalsnelheid, zitten op de zijconsole en onder een klepje van de armleuning.

Samenvattend

Resumerend: In de pk-klasse tot 100 pk is cvt nog een niche. Vooralsnog heeft alleen Fendt dit. Er liggen dus kansen voor Yanmar in dit specifieke segment, zeker omdat de brutoprijs circa € 15.000 lager is dan van Fendt. Snel homologeren dus. Alleen nog een luchtgeveerde stoel monteren en de maximale rijsnelheid opvoeren naar 40 kilometer per uur, en de trekker is af.

Artikel gaat verder onder de foto.

Motor en transmissie zijn van eigen makelij. Achter de zijbeplating links (vast met schroeven) zitten de filters.
Motor en transmissie zijn van eigen makelij. Achter de zijbeplating links (vast met schroeven) zitten de filters.

Eindoordeel

Plus

  • cvt-transmissie
  • rijk uitgerust
  • nette afwerking

Min

  • maximum rijsnelheid 34 km/u
  • mechanisch geveerde stoel
  • eenmans cockpit

Of registreer je om te kunnen reageren.