Red Rhino: elke kilo naar voren - Boerderij.nl
Mechanisatie

Achtergrond

Red Rhino: elke kilo naar voren

Wie denkt dat het aan het eind van het tractorpullingseizoen rustig wordt bij de teams, heeft het mis. Ze duiken de schuur in voor groot winteronderhoud. Deels om zwakke plekken aan te passen en de trekker daarmee betrouwbaarder te maken, deels om vermogen te winnen. Team Red Rhino zette de halve trekker op zijn kop.
Eigenaren en rijders Han Obbink en Harm Grievink: “Met deze verbouwing hopen we het vermogen beter aan de grond te krijgen.” - Foto's: Hans Prinsen
Eigenaren en rijders Han Obbink en Harm Grievink: “Met deze verbouwing hopen we het vermogen beter aan de grond te krijgen.” - Foto's: Hans Prinsen

In 2016 verrasten Han Obbink en Harm Grievink de tractorpullingwereld: ze brachten een Volvo BM 810 op de baan in de 3,6 ton Supersport-klasse. Een combinatie waarvan velen zo hun bedenkingen hadden, want de TD60-motor van Volvo is met 5,4 liter aan de krappe kant. Hij moet bijna 1,6 liter worden vergroot om mee te kunnen strijden in een klasse waar de maximale cilinderinhoud op 7,0 liter ligt. Daarnaast heeft de 810 een zware achterbrug.

Het was een hele klus om de trekker onder de 3,6 ton te krijgen. Uiteindelijk kwamen ze uit op 3.540 kilo inclusief bestuurder en brandstof, maar dit gewicht rust nog te veel op de achterwielen.

Extra bijzonder dus dat ze in hun debuutjaar meteen kampioen werden bij de beloften, en daarmee promoveerden naar promo-niveau. Afgelopen jaar ging het echter minder makkelijk.

Succes niet vanzelfsprekend

De verandering voor 2017 begon bij een grotere turbo, een Holset HX82. Dat de motor hiermee meer vermogen leverde, was al snel duidelijk. Hij bleef beter op toeren, resulterend in circa 4 kilometer meer wielsnelheid aan het eind van de runs. Het extra vermogen zorgde er wel voor dat de koppeling moest worden uitgebreid van 3 naar 4 platen, in een koppelingshuis dat eigenlijk geen ruimte bood voor méér. Dit bleek ook wel: het druklager liep aan.

Het nieuwe frame op maximale lengte, zodat de interkoeler die erin ligt zo ver mogelijk naar voren kan worden geplaatst.
Het nieuwe frame op maximale lengte, zodat de interkoeler die erin ligt zo ver mogelijk naar voren kan worden geplaatst.

Ook was de koppeling moeilijk te doseren, waardoor tijdens de eerste runs de motor vlak na de start instortte. Pas nadat het team de hefboom van de koppeling aanpaste, konden ze beheerst wegrijden met de puller. Het probleem met de gewichtsverdeling bleef. Reden voor een grondige verbouwing.

Elke kilo naar voren

Het devies voor 2018: elke kilo naar voren. De eerste stap is het verplaatsen van de interkoeler, van staand achter de grille naar liggend helemaal voor in het frame. Hiervoor is een nieuw frame gemaakt met de maximaal toegestane lengte. Er komen glijsloffen aan de voorkant om te voorkomen dat de neus in de grond hapt wanneer bij een harde landing een voorwiel afbreekt.

Glijsloffen aan de voorkant onder het frame moeten voorkomen dat de neus in de grond hapt, mocht bij een harde landing een voorwiel afbreken.
Glijsloffen aan de voorkant onder het frame moeten voorkomen dat de neus in de grond hapt, mocht bij een harde landing een voorwiel afbreken.

De interkoeler is nu in een bak met sproeiers geplaatst. Die kunnen water of koelvloeistof van -20 graden vernevelen over de koeler. Dit moet extra vermogen opleveren. De radiateur stond achter de motor, maar kan nu weer terug naar de originele positie. Niet alleen een kleine verplaatsing van gewicht, maar ook een besparing. Het buizenwerk tussen waterpomp en radiateur is nu immers een stuk korter. Het gietijzeren deksel op de versnellingsbak maakt plaats voor een aluminium plaat. Scheelt toch weer 15 kilo.

Het oude, gietijzeren koppelingshuis en vliegwielhuis - beide maken plaats voor een opvolger.
Het oude, gietijzeren koppelingshuis en vliegwielhuis - beide maken plaats voor een opvolger.

Reglementswijziging biedt uitkomst

De gietijzeren koppelingshuizen van sommige Supersport-trekkers werden de afgelopen jaren steeds zwakker. Deelnemers verwijderden aan de binnenzijde materiaal om ruimte te creëren voor een toereikende koppeling. Zo ontstonden onveilige situaties. Daarom moet vanaf 2018 de koppelingsafscherming van een Supersport-trekker aan dezelfde eisen voldoen als bij een Pro- of Superstock. Dat betekent een goedgekeurde schervendeken óm het koppelingshuis, of een stalen pijp binnenin.

De basis voor het nieuwe, volledig stalen koppelingshuis.
De basis voor het nieuwe, volledig stalen koppelingshuis.

Voor de Farmstocks kwam er een derde oplossing: het complete koppelingshuis vervangen door een zelfgemaakt exemplaar van staal.

Team Red Rhino koos voor deze laatste oplossing. Hiermee kunnen ze op een veilige manier voldoende ruimte maken voor een nieuwe en betere koppeling, een vierplaats Molinari van 12,5 inch met centrifugaalbekrachtiging. Er zijn wel wat regels om aan te voldoen: de originele lengte moet gehandhaafd blijven. Een stalen pijp met een lengte van zo’n 70 centimeter en een wanddikte van 10 millimeter vormt de basis van het nieuwe koppelingshuis. Ook het vliegwielhuis – dat aan de motor zit – moet voortaan van staal zijn. Hierin zit ook de krukas-keerring, een kleinigheidje. Bijkomend voordeel is dat het geheel weer een paar kilo gewichtsbesparing oplevert.

Minder grip, harder rijden

Met het scherpe profiel op de achterbanden ging de trekker vanwege de lichte neus erg hoog, zelfs wanneer ze op hoge spanning reden. Daarom komt er voor 2018 een extra set velgen, met banden in de maat 650/65 R38 met daarop een double-cut pullerprofiel gesneden. De gedachte erachter is dat deze banden wat minder grip bieden. De chauffeur kan dus sneller rijden, terwijl de motor aan het eind van de run toch blijft vasthouden. Bijkomend voordeel is dat de neus lager blijft. Ook zullen deze banden lichter zijn omdat er meer rubber vanaf wordt gehaald; gewicht dat dan weer voor aan de trekker kan hangen.

Het liefst zouden de heren op 42 inch banden rijden. Maar dat extra gewicht kunnen ze niet compenseren. Afhankelijk van de baan valt het besluit met welk profiel ze rijden.

De hoogste versnelling is afgelopen jaar nog niet gebruikt. Ook dat moet in 2018 gebeuren.

De Molinari-koppeling: de bouten en ringen aan de vingers fungeren als gewichtjes die door de centrifugaalkracht de koppelingsplaten extra op elkaar drukken.
De Molinari-koppeling: de bouten en ringen aan de vingers fungeren als gewichtjes die door de centrifugaalkracht de koppelingsplaten extra op elkaar drukken.

Winter is te kort

De verwachting is dat na de grote verbouwing rond 50 kilo meer op de neus rust. Hopelijk blijft ook nog wat extra verplaatsbaar gewicht over. Samen met een nieuwe koppeling moet dit zorgen voor rustigere runs, om zo de pk’s beter aan de grond te krijgen en weer mee te strijden om het podium.

Maar voordat de trekker gereed is voor seizoen 2018, is er nog een hoop werk te verzetten. De laatste puntjes op de i kosten aan het eind van de winter toch weer veel tijd. Reden dat ze de wedstrijd in Assen mogelijk niet halen. Maar bij de opening van het seizoen, op 28 april in Zundert, zal Red Rhino er weer staan!

De zware Volvo BM-achteras waar al het overbodige gewicht van verwijderd is. Zo zijn onder andere de trompetten afgedraaid.
De zware Volvo BM-achteras waar al het overbodige gewicht van verwijderd is. Zo zijn onder andere de trompetten afgedraaid.

Of registreer je om te kunnen reageren.