Mechanisatie

Achtergrond 1 reactie

Deutz-Fahr 6185 RCshift breekt met verleden

Vroeger kwamen we bij een Deutz-Fahr regelmatig tot dezelfde conclusie in onze trekkertesten. Namelijk dat de componenten in de basis goed zijn, maar dat er in het geheel toch nét wat haperingen zaten. Dat is nu écht anders. De nieuwe Deutz-Fahr 6185 RCshift (181 pk) is een lichtend voorbeeld en rekent af met het verleden.

We hebben al vaker genoemd dat Deutz-Fahr ver voor de troepen uitloopt waar het om design gaat. Maar wat heb je aan een mooie gereedschapskist als er geen vetspuit in past? Niet alleen dit probleem heeft Deutz-Fahr al lang onder controle – onze testtrekker kreeg bijvoorbeeld behalve een fraaie motorkap ook praktische zaken, zoals talloze led-werklampen.

Artikel gaat verder onder de getoonde foto’s in dit artikel.

De 6185 RCshift een keerpunt. Matige details waar we ons bij eerdere testen nog aan ergerden, heeft Deutz-Fahr nu onder controle. - Foto's: Stefan Tovornik
De 6185 RCshift een keerpunt. Matige details waar we ons bij eerdere testen nog aan ergerden, heeft Deutz-Fahr nu onder controle. - Foto's: Stefan Tovornik

Motor niet supertaai

Onder die kap ligt uiteraard een Deutz. De bewezen TCD6.1L6 om precies te zijn. Deze 6,1 liter zescilinder levert volgens de fabrikant nominaal 181 pk en maximaal 188. Om aan de Fase IV-normen te voldoen gebruikt Deutz uitlaatgasrecirculatie, een roetfilter en een SCR-katalysator. Deze laatste wordt gevoed vanuit een 35 liter AdBlue-tank; in de brandstoftank gaat 280 liter. Voldoende.

De Deutz-Fahr 6185 RCshift springt bijzonder zuinig om met AdBlue. Die tank je trouwens rechts. Diesel kun je zowel links als rechts tanken. Achter het klepje maakt een externe accupool starthulp gemakkelijker.
De Deutz-Fahr 6185 RCshift springt bijzonder zuinig om met AdBlue. Die tank je trouwens rechts. Diesel kun je zowel links als rechts tanken. Achter het klepje maakt een externe accupool starthulp gemakkelijker.

Aftakas

Op de DLG-testbank kon de motor laten zien wat hij in z’n mars heeft. Op nominaal toerental leverde het blok 108,2 kW aan de aftakas, maximaal 119,1 kW. Dat is op zich in orde, maar wijst op een wat tam afgestelde motor. Precies zo is de karakteristiek: bijna 45% koppelstijging is zeer goed, en ook 128% wegrijkoppel is op papier prima – maar toch kon dit in de praktijk niet voorkomen dat de motor soms stilviel. Met name wanneer de automatiek te snel opschakelt. Hierover straks meer.

Werken in het juiste toerengebied

Wat betreft het brandstofverbruik hoeven we weinig te nuanceren. Als de Deutz in het toerenbereik van z’n maximale vermogen loopt, zo rond de 1.600, dan is het verbruik prima (233 g/kWh). Maar zodra je hoger komt in toeren, gaat het verbruik vrij vlot omhoog tot 277 g/kWh. Dezelfde vlieger gaat op voor de trekkrachtmetingen. Met bijna 100 kW op nominaal toerental en 110,6 kW op maximaal vermogen liggen de prestaties in lijn met de aftakasmetingen. Ook nu is het verbruik bij maximaal vermogen keurig, maar op nominaal toerental bovengemiddeld.

De 6185 heeft de MaxiVision-cabine die we kennen van de grotere series. Deze is met 74 dB(A) lekker stil. Dankzij een betere ophanging en een nieuwe sluiting valt de deur nu perfect dicht, eerder was dat nog wel een dingetje. De stoel is niet zijdelings te draaien en de lichte bekleding is gevoelig voor vuil.
De 6185 heeft de MaxiVision-cabine die we kennen van de grotere series. Deze is met 74 dB(A) lekker stil. Dankzij een betere ophanging en een nieuwe sluiting valt de deur nu perfect dicht, eerder was dat nog wel een dingetje. De stoel is niet zijdelings te draaien en de lichte bekleding is gevoelig voor vuil.

Technische gegevens

Motor: 181 pk (133 kW) (ECE-R 120) bij 2.100 tpm. Watergekoelde zescilinder Deutz TCD van 6,1 liter, turbo en intercooler. Fase IV met EGR (uitlaatgasrecirculatie), DPF (roetfilter) en SCR (AdBlue). Dieseltank 280 liter, AdBlue-tank 55 liter.

Transmissie: ZF TPT20 met 5 versnellingen, 6 powershifttrappen en een kruipgroep als optie (390 m/u). Omkeerschakeling onder last en automatiekfuncties, vooruit 50 km/u bij 1.447 toeren. Achteruit max. 50 km/u.

Remmen: natte schijfremmen achter met inschakeling 4 wd. Mechanische handrem. Luchtremmen optie.

Elektriciteit: 12 volt, accu 143 Ah, dynamo 200 A. Startmotor 4 kW (5,4 pk).

Hefinrichting: cat. II/III met elektronische regeling via trekstangen. Fronthef + frontaftakas 1.000 + 1.000E is optie.

Hydrauliek: axiaalpomp 120 l/min (optie in testuitvoering 160 l/min). Max. 200 bar, max. 7 ventielen (5A, 2V) met tijd- en opbrengstinstelling. 40 liter te onttrekken.

Aftakas: 540/540E/1000/1000E met wisselstomp, 1 3/8 duims met 6 of 21 spiebanen, elektr./hydr. inschakeling.

Assen en rijwerk: aangeflenste assen met lamellendifferentieel, net als 4wd elektr./hydr. ingeschakeld. Banden voor 540/65 R30, achter 650/65 R42.

Onderhoud: motorolie 15 l (elke 500 uur); transmissie/hydrauliek 72 l (elke 1.000 uur). Koelsysteem 36 liter.

Prijzen: vanaf € 137.125. Completer met joystick en schakelautomatieken € 147.350. Fronthef € 4.200, frontaftakas € 3.200. Luchtremmen € 2.800.

Verkoop: www.deutz-fahr.com/nl-bx


Bovengemiddeld verbruik in transport

In de Powermix-metingen is het verbruik nagenoeg gemiddeld. Wel is het bij transportwerk hoger dan dat van de concurrentie. Bij 40 km/u verbruikt de 6.185 RCshift 8% meer dan de tot nu geteste trekkers gemiddeld, bij 50 km/u zelfs 12% meer. En dat terwijl de trekker dankzij een nieuwe transmissie al bij 1.160 toeren 40 loopt, en 50 km/u aantikt bij 1.450 toeren. Jammer!

Kies je voor de Rcshift, dan komt de trekker met armconsole en joystick. Die bevielen ons zeer goed in de test. Eigenlijk alleen jammer dat de knop voor de schakelautomatiek ónder het klepje zit. Je kunt desgewenst ook een meer traditionele bediening krijgen, met een pook op de zijconsole en zonder automatiekfuncties.
Kies je voor de Rcshift, dan komt de trekker met armconsole en joystick. Die bevielen ons zeer goed in de test. Eigenlijk alleen jammer dat de knop voor de schakelautomatiek ónder het klepje zit. Je kunt desgewenst ook een meer traditionele bediening krijgen, met een pook op de zijconsole en zonder automatiekfuncties.

Powershift

Die nieuwe transmissie is de TPT 20 van ZF: 5 versnellingen, 6 powershifttrappen en uiteraard een omkeer. Omdat achteruit slechts 3 powershifttrappen actief zijn, levert de bak opgeteld 30 verzetten vooruit en 15 achteruit. Hij is compleet, en 12 versnellingen liggen in het hoofdbereik van 4 tot 12 km/u. Optie is een kruipgroep vanaf 390 m/uur. De transmissie is wat bediening betreft te bestellen in verschillende uitvoeringen. Zo is er de bekende pook voor de 5 groepen met aparte drukknoppen voor de powershift. En de door ons geteste elektronisch aangestuurde variant, waarbij je de transmissie schakelt met een joystick op de armleuning. Deze komt met 4 verschillende schakelmodi: manueel; semi-automaat; full-auto veld en full-auto straat.

De bijrijdersstoel blijft dankzij een betere vergrendeling nu wel keurig opgeklapt staan. Met de rugleuning plat heb je een schrijftafeltje. Een grote fles koelen kan (alleen) in het koelvak onder de bijrijdersstoel.
De bijrijdersstoel blijft dankzij een betere vergrendeling nu wel keurig opgeklapt staan. Met de rugleuning plat heb je een schrijftafeltje. Een grote fles koelen kan (alleen) in het koelvak onder de bijrijdersstoel.

Mooie transmissie-functies

Semi-automatisch komt erop neer dat je de groepen zelf schakelt, de automatiek regelt de powershift. Het toerental waarop die automatiek schakelt, stel je gemakkelijk in met de Eco/Power-draaiknop op de armleuning. Dit werkt eveneens in de full auto-standen (die óók de groepen schakelen). Deze standen verschillen onderling vooral softwarematig wat schakelbereik betreft. Full auto road (transport) biedt daarnaast nog een kickdown-functie.

Los van het feit dat we de aanduidingen wat ongelukkig gekozen vinden, deden wij in de test toch alle transport- en veldwerk in de automaatstand. Het gebeurde wel eens dat de automatiek dan te vlot opschakelde. Volgens Deutz-Fahr is dit te corrigeren door te spelen met het ingestelde schakeltoerental, c.q. de draaiknop.

Melkveehouder Hendrik Spiker in Staphorst (Ov.)

‘Automatiekknopje graag op de stick’

Hendrik Spiker (36).
Hendrik Spiker (36).

De melkveehouder met 240 koeien doet alle landwerk zelf en zoekt dus capaciteit. Met name door de komst van een triple-maaier was meer vermogen nodig, zo kwam hij bij de 6215 RCshift uit. “De trekker bevalt goed. Hij schakelt lekker vlot tijdens transport. Bij niet te zware lasten schakelt de transmissie al bij minder toeren op. Dat rijdt gigantisch rustig. Jammer dat de Auto Field-stand niet te gebruiken is in combinatie met aftakaswerk.”

Minpuntje

Een minpunt is de plaats van de keuzeknop van de transmissie-automatieken, onder de klep in de armconsole. “Als ik in het veld aankom wil ik snel naar Field-stand of handmatig schakelen. Dat dan telkens het klepje omhoog moet, werkt natuurlijk niet. Die knop wil ik graag op de stick.” Vrije ruimte is er genoeg. Volgens Spiker werkt de dealer aan een oplossing. “Die heeft veel kennis. En je weet als je een nieuw type koopt, je dit soort details kunt tegenkomen.” Spiker ruilt z’n hoofdtrekker in de regel jong in, met 3.000 tot 5.000 uur. “Dan ben je bepaalde kosten voor, en rijd je een jonge trekker.”

De 6215 RCshift heeft er bij Spiker nu zo'n 400 uur op de klok en draait er jaarlijks 900.
De 6215 RCshift heeft er bij Spiker nu zo'n 400 uur op de klok en draait er jaarlijks 900.


Optimale versnelling

Bijvoorbeeld tijdens het mest uitrijden en het afrijden van graan waren we beter af zonder automatiek. Dat de keuzeknop onder de klep van de armleuning zit, beviel ons daarom minder. Ook moet je telkens door alle schakelmodi heen scrollen. Dikke pluspunten zijn er voor de Stop&Go-functie en de comfortkoppeling op de joystick, en vooral voor de cruise-functies. Bij werk zonder aftakas geef je dan gewoon de gewenste rijsnelheid in, en de automaat zoekt vervolgens zelf de optimale versnelling en het juiste toerental. Werkt erg mooi!

Het dashboard met 5 inch display is uiterst informatief en vervangt het schermpje in de A-stijl. Geslaagd dus. Hier kun je tijd, rijsnelheid en aftakastoerental in één oogopslag zien. Maar ook het verbruik of de hectareteller zijn hier te vinden. Het maakt de keuze om een terminal maar achterwege te laten gemakkelijker.
Het dashboard met 5 inch display is uiterst informatief en vervangt het schermpje in de A-stijl. Geslaagd dus. Hier kun je tijd, rijsnelheid en aftakastoerental in één oogopslag zien. Maar ook het verbruik of de hectareteller zijn hier te vinden. Het maakt de keuze om een terminal maar achterwege te laten gemakkelijker.

Wat de aftakas betreft is Deutz-Fahr ook bij deze nieuwe transmissie de 4 aftakastoeren trouw gebleven. Kies je voor een frontaftakas, dan kun je ook hier 2 toeren op krijgen (1000 en 1000E).

Bediening hydrauliek nu meer op gevoel

Ook bij hef en hydrauliek heb je met de 6185 RCshift niets te klagen. De 160 l/min axiaalpomp (optie, 120 l/min is standaard) levert volgens onze metingen 147,8 l/min en 42 kW. Dat is in orde. De robuust ogende hefinrichting presteert keurig en levert doorgaand 7.641 daN aan hefkracht. Gaande het heftraject neemt de hefkracht nog toe, dus de Deutz-Fahr heeft geen moeite om ook de zwaartste zaaicombi’s volledig uit te heffen.

Ook de bediening van de hydrauliekventielen is verbeterd. Het toewijzen aan de flippers gaat veel intuïtiever dan vroeger. Het systeem met nummers op de bediening en kleurcodering op de aansluitingen beviel ons wel. Enkele minpuntjes: bij een actieve tijdschakeling is een proportionele bediening van het ventiel even niet mogelijk. Ook hebben de ventielen geen hendels om ze drukloos te zetten, dan zouden de hydrauliekslangen gemakkelijker aan te koppelen zijn.

Onder de kap huist uiteraard een Deutz-zescilinder. Tijdens de metingen bleek die ietwat lauw te zijn afgesteld. Het verbruik, met name bij hogere toeren, mocht ook wel lager zijn.
Onder de kap huist uiteraard een Deutz-zescilinder. Tijdens de metingen bleek die ietwat lauw te zijn afgesteld. Het verbruik, met name bij hogere toeren, mocht ook wel lager zijn.

Nieuw dashboard en veel verlichting

De cabine is bekend van de 7- en 9-series. Eindelijk sluit de deur fatsoenlijk – nu zelfs super – wat te danken is aan een degelijkere ophanging en een nieuw deurslot. Het geluidsniveau onder last verrast positief, 74 dB(A). Tot slot blijft de bijrijdersstoel nu beter opgeklapt staan dankzij een vergrendeling. Hoe luxueus het van binnen ook mag ogen, de lichte bekleding vinden we wel wat besmettelijk. Ook een draaibare stoel zou je in deze klasse mogen verwachten. Maar dat terzijde, want het nieuwe dashboard maakt eigenlijk alles goed. Overzichtelijk, informatief en zeer goed leesbaar. Het zou ons niet verbazen als sommige kopers de optionele iMonitor daarom achterwege laten. Je struikelt bijkans over de led-werklampen: op de spiegelsteun voor de opstap, en ook achterop voor de hefinrichting; overal is licht dankzij vele werklampen rondom.

De fronthef is nu beter geïntegreerd en biedt ruim voldoende hefvermogen. De voorasvering heeft cilinders vóór de as en een andere ophanging. Draaien vergt iets meer ruimte dan gemiddeld in deze klasse.
De fronthef is nu beter geïntegreerd en biedt ruim voldoende hefvermogen. De voorasvering heeft cilinders vóór de as en een andere ophanging. Draaien vergt iets meer ruimte dan gemiddeld in deze klasse.

Automatische K80

Opvallend aan de testtrekker is ook de vaste, automatisch koppelende K80-kogeltrekhaak (in plaats van een geboute of op de zwaailat gemonteerde). Je kunt ’m niet vergeten te borgen, dat gaat automatisch. Ook ontgrendelen kan vanuit de cabine. Nadeeltje is dat de kogel vrij diep naar achteren zit en een dissel dus eerder in contact komt met de trekhaakrail. Overigens is de trekker met een draaicirkel van 13,25 meter iets minder wendbaar dan directe concurrenten.

De robuust ogende hefinrichting presteert keurig en levert doorgaand 7.641 daN aan hefkracht. Gaande het heftraject neemt de hefkracht nog toe.
De robuust ogende hefinrichting presteert keurig en levert doorgaand 7.641 daN aan hefkracht. Gaande het heftraject neemt de hefkracht nog toe.

Nieuwe generatie lijkt keerpunt

In de eenvoudigste uitvoering met pook kost de 6185 RCshift € 137.125. De vanafprijs voor de versie met luxe armleuning, joystick en schakelautomatieken is € 147.350. Onze bijna full-options testtrekker zit op € 161.500. Al met al is de 6185 RCshift een keerpunt. Matige details waar we ons bij eerdere testen nog aan ergerden, heeft Deutz-Fahr nu onder controle. De trekker hoeft zich niet te schamen voor de scores in de metingen. Op vrijwel alle fronten is het gewoon in orde. Het geheel wordt in stijl afgerond met de nieuwe zestraps powershiftbak met uitgebreide automatiekfuncties, die toch een leuke € 4.600 goedkoper is dan een traploze TTV.

Loon- en grondverzetbedrijf Veldkamp in Haule (Fr.)

‘Vooral veel stiller dan de oudere series’

Roel (62), Tsjerk (28) en Willem (31) Veldkamp.
Roel (62), Tsjerk (28) en Willem (31) Veldkamp.

Het terrein van Veldkamp zou niet misstaan als Deutz-Fahr-dealer; enkel het bord aan de gevel mist. Drie jonge trekkers uit de 6-serie staan strak op een rij. Omdat een loonwerker uit de buurt is gestopt komt er werk vrij, en dat vraagt om uitbreiding in het machinepark. De loonwerker rijdt al 30 jaar Deutz. Roel: “De dealer zit vlakbij en is flexibel. We krijgen een vervangende trekker als er eens iets is. Ook kunnen we trekkers bijhuren als dat zo uitkomt. Dat is voor ons belangrijk.”

Stiller

Midden vorig jaar is een 6215 RCshift in gebruik genomen. Die heeft nu 450 uur op de klok. Ze zijn vooral veel stiller dan de oudere types. De trekker staat onder andere voor de triplemaaier. Roel: “De transmissie heeft voor dat werk een mooie range aan versnellingen.” Willem: “Het moment van groepen schakelen moet je even aanvoelen.” De powershiftbak bevalt dusdanig dat er nu een 6185 RCshift bij is gekomen. Als de trekkers het goed doen, rijdt Veldkamp er lang mee door. Tsjerk: “Laatst ging er een Agrotron 165 weg met 17.000 uur. Dat was eigenlijk nog een mooie trekker.”

De 6185 Rcshift is net geleverd en wordt klaargemaakt voor de maiszaaier met fronttank.
De 6185 Rcshift is net geleverd en wordt klaargemaakt voor de maiszaaier met fronttank.


Medeauteur: Hubert Wilmer

Eén reactie

  • hooimijt

    mooie opmerking;
    Maar wat heb je aan een mooie gereedschapskist als er geen vetspuit in past?

Of registreer je om te kunnen reageren.