Mechanisatie

Achtergrond 4 reacties

Oude liefde voor de International Farmall 826

Piet Pijls groeide op met International Harvester. Dat waren de Europese trekkers uit Neuss. Jaren later raakte hij via tractorpulling bekend met de Amerikaanse typen. Vooral de Farmalls uit de jaren 60 en 70 spraken hem tot de verbeelding. Zo kwam het in 2005 tot de aanschaf van een echte Amerikaanse Farmall 826 uit bouwjaar 1970.
Piet Pijls met zijn oldtimer. De tankjes voorop de 826 doen tractorpulling vermoeden. Maar hoewel de trekker ook wel eens voor de sleepwagen staat (en daar goed presteert) zijn de tankjes slechts decoratie. - Foto’s: Hans Prinsen
Piet Pijls met zijn oldtimer. De tankjes voorop de 826 doen tractorpulling vermoeden. Maar hoewel de trekker ook wel eens voor de sleepwagen staat (en daar goed presteert) zijn de tankjes slechts decoratie. - Foto’s: Hans Prinsen

In 1963 introduceerde International Harvester 2 totaal nieuwe trekkers: de 706 en de 806. De toen nog 2de grootste fabrikant van trekkers en landbouwwerktuigen in Amerika had – net als de concurrenten – de hete adem in de nek van de John Deere New Generation-trekkers, zoals de 3010 en 4010. International worstelde in Amerika al enkele jaren met de kwalitatief slechte Farmall 460 en 560. Die stelden de loyaliteit van de klanten zwaar op de proef.

Hoewel de 826 in alle opzichten een echt Amerikaanse trekker is - uit de Farmall Works in Rock Island (Illinois) - is de motor gemaakt in het Duitse Neuss.
Hoewel de 826 in alle opzichten een echt Amerikaanse trekker is - uit de Farmall Works in Rock Island (Illinois) - is de motor gemaakt in het Duitse Neuss.

Met de introductie van de 806 trapte IH af in de 90 pk-categorie. De 06-serie was ook de eerste serie met een hydraulisch bediende Torque Amplifier hoog-laagschakeling. IH introduceerde zo’n onder belasting schakelbare hoog-laag in 1954 al bij op de M-TA, maar met een bediende koppeling.

Nieuwe transmissie

De Torque Amplifier was vernieuwd en ook de rest van de trekker. International experimenteerde met een powershift-transmissie, maar kregen het soepel schakelen van de powershift niet onder de knie. Dat was ook de reden om de TA verder te ontwikkelen. De 706 en 806 waren ook de eerste trekkers met een hydraulisch bediende aftakaskoppeling.

De handrem werkt bij deze trekkers via de transmissie. Aanvankelijk blokkeerde je de versnellingsbak door een pedaal in te trappen, maar al vrij snel is dat veranderd in een handbediening. Omdat er feitelijk een tandwiel in de transmissie wordt geschakeld, is het zaak dat de trekker stilstaat wanneer die op de handrem gaat, om schade te voorkomen. Tevens moet de versnellingsbak in de vrij staan.

In 1970 is het bij IH nog de tijd van echte, gietijzeren pedalen en hendels als dikke knotsen. Inclusief de hendel voor het bedienen van de externe hydrauliek.
In 1970 is het bij IH nog de tijd van echte, gietijzeren pedalen en hendels als dikke knotsen. Inclusief de hendel voor het bedienen van de externe hydrauliek.

In 1967 is deze 06-serie verder verbeterd en gemoderniseerd. Onder andere met een verstelbare stuurkolom. Als zware rowcrop-trekkers bestond de serie toen uit de 756, 826, 856, 1026, 1256 en de 1456. De 756 en 856 waren de opvolgers van de 706 en 806. In 1969 kwam de 826 erbij.

Motor International D 358 (made in Germany)
Inhoud  5,9 liter
Motorvermogen 92,19 pk aftakasvermogen
Gewicht vanaf 4.472 kilo
Versnellingen 16V/8A (inclusief TA), of volledig hydrostatisch
Rijsnelheid maximaal 29,4 km/u
Bandenmaat origineel 18.4-38 achter, 9.5-15 voor
Afmetingen wielbasis 266 cm
Nieuwprijs in Nederland ƒ 37.000 (1970), in Amerika $ 9.600 (1971)  
Huidige waarde afhankelijk van conditie € 8.000 tot € 18.000


Hybride trekker

De 856 was inmiddels een 100 pk sterke trekker; de 756 had maar 76 pk aan de aftakas – wat aan de krappe kant. Een 100 pk was voor veel klanten te duur en daarom was er behoefte aan een trekker in de 90 pk-klasse. International bouwde een transmissie van een 856 aan het front van een 756 en voorzag die van een Duitse D-358 motor, onder andere bekend van de Europese 955, 1055 en 1056. De nieuwe trekker die zo ontstond kreeg de aanduiding 826. In Amerika was deze ook leverbaar met benzine- of lpg-motor.

De aanduiding Farmall is alleen nog boven het typeplaatje te vinden. Zij staat oorspronkelijk voor een trekker met verstelbare spoorbreedte. Ook een smalle vooras (twee wielen naast elkaar) was leverbaar.
De aanduiding Farmall is alleen nog boven het typeplaatje te vinden. Zij staat oorspronkelijk voor een trekker met verstelbare spoorbreedte. Ook een smalle vooras (twee wielen naast elkaar) was leverbaar.

Voorwielaandrijving was op de 806 al te krijgen, maar in de praktijk nog maar nauwelijks aan de orde. De 826 werd ook leverbaar met een traploze hydrostatische aandrijving – net als de kleinere 656 en 544 Hydro, en ook de zwaardere 1026. Uitwendig is het gietwerk van de Hydro gelijk aan de schakelbak. De transmissies zijn daardoor eenvoudig uitwisselbaar.

Veel verkocht

De 826 stamt uit een periode dat International in Europa al vrijwel geen Amerikaanse trekkertypen meer verkocht. In Nederland draaide in de jaren 70 een 826 Hydro bij de Oostwaardhoeve, destijds het proefbedrijf van het Imag. Dat zette de trekker op verlengde steekassen op 3 meter spoorbreedte in bij de proeven met rijbanenteelt.


  • Het voetgas is later opgebouwd, origineel leverde International dat niet. De gietijzeren hendel die onder het dashboard uitsteekt is de handrem, feitelijk een blokkering van de transmissie.

    Het voetgas is later opgebouwd, origineel leverde International dat niet. De gietijzeren hendel die onder het dashboard uitsteekt is de handrem, feitelijk een blokkering van de transmissie.

  • Amerikaanser dan dit kon je het in 1970 niet krijgen. Een royale, dik beklede zitting, vlakke bodem, en dikke hendels naast het stuur.

    Amerikaanser dan dit kon je het in 1970 niet krijgen. Een royale, dik beklede zitting, vlakke bodem, en dikke hendels naast het stuur.

  • Net zo Amerikaans zijn de steekassen. Om het wiel op zijn plek te houden kregen de 826 en zijn tijdgenoten een ander systeem van klemmen van de conus. De moer naast de steekas dient om de conus los te draaien.

    Net zo Amerikaans zijn de steekassen. Om het wiel op zijn plek te houden kregen de 826 en zijn tijdgenoten een ander systeem van klemmen van de conus. De moer naast de steekas dient om de conus los te draaien.

De 826 was een veel verkochte trekker. Van 1969 tot 1971 bouwde de fabrikant 9.500 stuks. In 1971 introduceerde International de ‘Wide Frame’ Farmalls, voorzien van de nieuwe 300- en 400-serie dieselmotoren. Voor het langere motorblok werd het frame 5 centimeter en de motorkap 15 centimeter breder. De 826 en 856 zijn toen vervangen door de 966. Deze 66-serie zou de laatste zijn die de naam Farmall meekreeg.

Een leven lang ‘rood’ rijden

Piet Pijls (50) woont in Neerbeek (Limburg) en is hobbyboer en parttime uitzendkracht AB Werkt Zuid-Nederland.
Piet Pijls (50) woont in Neerbeek (Limburg) en is hobbyboer en parttime uitzendkracht AB Werkt Zuid-Nederland.

Piet Pijls woont nog steeds op de ouderlijke boerderij in Neerbeek (Limburg). Toen een typisch gemengd bedrijf met melkvee, kippen en akkerbouw. Het trekkerrijden begon met een International 323, later een 633 en ook nog een 743. ‘Rood rijden’ zit hem dus letterlijk in het bloed. Het boerenbedrijf bestaat niet meer, maar Pijls doet nog af en toe wat werk met eigen materieel, zoals grondbewerking, gras maaien, hooi schudden en harken. Daarvoor heeft hij een McCormick MTX 135 en een Case IH 3230.

Niets aan motor gedaan

Door tractorpulling kwam hij in contact met de Belgische Case IH- (en eerder International-)dealer Jo Smeets. Ook die heeft liefhebberij in Internationals uit de goeie ouwe tijd. De 826 van Piet liep oorspronkelijk in Frankrijk. De motor liep heel mooi, daar is niks aan gebeurd. Maar verder zag de trekker er niet erg netjes uit. Het opknappen gebeurde grotendeels bij Smeets, die het uiterlijk aanpakte en veel kabels en hydrauliekslangen verving.

5 jaar later kocht Pijls een Farmall 1206. Op het oog min of meer dezelfde trekker, maar met witte wielen en spatborden een heel ander gezicht. Hij heeft een zwaardere transmissie met turbo, en het is de eerste 100 pk sterke Farmall. Eigenlijk nog mooier dan een 826, vindt Piet. Maar je rijdt maar op één trekker tegelijk en daarom besloot hij onlangs die 1206 toch maar te verkopen.


  • Oude liefde voor de International Farmall 826
  • Oude liefde voor de International Farmall 826
  • Oude liefde voor de International Farmall 826
  • Oude liefde voor de International Farmall 826
  • Oude liefde voor de International Farmall 826

Laatste reacties

  • ed12345

    Wat de 706 806 en de volgende modellen beter hadden dan de andere USA concurenten was de gewichtoverdracht en positieregeling en een difslot voor de 826 Daar waren de amerikanen in die tijd nog niet van overtuigd Ik kreeg dit artikel uit Trekker afgelopen maandag door Jo Smeets onder mijn neus met de mededeling Een oude liefde van je Ik kocht in 1980 toen ik begon in Canada mijn Inter 826 als toen mijn grote trekker en dat is die eerste 8 jaar gebleven die grote 4 schaar was eigenlijk te veel gevraagd S' nachts kon je een vlam boven de uitlaat zien Hij heeft het 20.000 uren volgehouden Zijn opvolger de 986 (daar stond ook nog Farmall onder de typeaanduiding)met ruim 30pk meer had het iets makkelijker Leo mijn werknemer zij altijd The old 826 when you open up the trotle he gets mad De oude 826 als je het gas open trekt wordt die kwaad Het was een felle trekker

  • van Hofslot

    Heel mooi

  • van Hofslot

    Heel goed gedaan

  • ed12345

    De toenmalige noord amerikaanse conserven gigant Green Giant had in die tijd misschien in totaal honderd of meer International 826 Daar gingen ze er van uit bij normaal onderhoud er tot 17000 uur geen grote reparaties nodig waren . IH had in Noord America meerdere toppers zoals de 886 986 1086 1486 en de 1586 waren ook enorm populair(hadden voor die tijd ook een mooie cabine) de opvolger en tevens laatste echte IH de 5088 5288 en 5488
    kwamen op een moment dat de bankrente enorm hoog was ik heb tot 27% betaald Dus alles wat gefinancierd moest worden werd gewoon NIET verkocht De opvolger daarvan de 7100 serie Magnums (daar zat toch veel van de 88 modellen in verwerkt)was een daverend succes die had in Noord America 75% van de markt in die PK klasse de overige 25% moest Deere delen met de rest Daar kwam pas verandering in toen Deere de opstart problemen had opgelost met de 8000 serie

Of registreer je om te kunnen reageren.