Mechanisatie

Achtergrond 6616 x bekeken 8 reacties

‘Trekker op waterstof is goede kanshebber’

Loonwerker Cor Mechielsen uit het Groningse Oldehove heeft zich voorgenomen om – als subsidie wordt toegekend – een John Deere-trekker om te bouwen tot waterstoftrekker.

Een uitdagend project. Waarom dit initiatief?

“Het interesseert me vooral. Fossiele brandstof is eindig, dat roepen we allemaal. Maar een écht praktisch alternatief is er nu niet. Op en den duur moeten we daar wel naar toe. We moeten eerst onderzoeken welke alternatieve aandrijfbron geschikt is. Waterstof lijkt me een goede kanshebber. En ik vind het ook gewoon leuk, zo’n experiment.”

Hoe is het idee ontstaan?

“Binnen ons bedrijf zijn we veel bezig met CO2-reductie. We hebben daardoor een regionale prijs gewonnen voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, en tijdens die competitie ontmoette we de mensen van Holthausen Groep, ook uit Groningen. Zij zijn onder andere gespecialiseerd in gassen. Zij bouwen bijvoorbeeld voertuigen om tot waterstof. Holthausen is ook bekend van de ‘Hesla’, een waterstof-uitvoering van de Tesla-auto. Samen kwamen we op het idee om een trekker om te bouwen.”
Tekst gaat verder onder de foto

Cor Mechielsen overweegt een John Deere-trekker om te bouwen tot waterstoftrekker. - Foto: Jan Willem van Vliet
Cor Mechielsen overweegt een John Deere-trekker om te bouwen tot waterstoftrekker. - Foto: Jan Willem van Vliet

Hoe concreet zijn de plannen?

“We bouwen een bestaande trekker om. Het rekenwerk is al klaar, en de bouwtekeningen ook. De beoogde trekker hebben we al in ons bezit. Zodra subsidie wordt toegekend, kan de bouw dus snel gaan. Maar we zijn ons ervan bewust dat we tijdens de bouw nog wel tegen uitdagingen aan gaan lopen. De trekker krijgt bijvoorbeeld geen elektronische signalen meer vanuit een brandstofmotor, dus er komt nog wat bij kijken. Onze John Deere-dealer wil ons helpen.”

‘Een elektrische trekker moet iedere avond aan de oplader, dat is niet praktisch voor ons’

Waarom waterstof?

“Ik vind elektriciteit niet geschikt voor trekkers met meer dan 50 pk. Zo’n trekker moet iedere avond aan de oplader, dat is niet praktisch voor ons. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar waterstof: je tankt de trekker en kunt weer verder werken. We verwachten 8 uur lang op één tank te kunnen werken. Maar waterstof is dan weer lastig op te slaan en te tanken. Daar gaan we voorzieningen voor treffen, en in Groningen kunnen we waterstof tanken.”

Hoe gaat het werken?

“De waterstofmotor gaat een generator aandrijven. Onze 200 pk sterke John Deere-trekker tankt dan waterstof, en wordt elektrisch aangedreven. Het motorvermogen blijft gelijk, maar vanwege de elektromotor krijgen we een veel groter koppel.

Wat gaat dit project kosten?

“De hele ombouw kost meer dan € 300.000. Dat is fors. We hebben een aanvraag uitstaan op subsidie. Ik hoop toch wel 80% gesubsidieerd te krijgen, anders vind ik de investering te groot. We wachten nu op antwoord, en dat kan volgende week zijn, maar ook volgend jaar.”

Laatste reacties

  • el

    Succes!

  • A4

    Koop een New Holland die hebben ze al.

  • Dpj

    @A4 naar mijn weten verkoopt die ze alleen nog niet...

  • mtseshuis

    Pas maar op, trekkermotoren hebben een hekel aan water.... Komt nog wel eenb addertje onder het gras vandaan..

  • JVC-E

    Tankplaatsen waterstof zijn en blijven beperkt ?

  • Kelholt

    Ik citeer weer even: Waarom waterstof?
    “Ik vind elektriciteit niet geschikt voor trekkers met meer dan 50 pk."
    en daarna
    “De waterstofmotor gaat een generator aandrijven. Onze 200 pk sterke John Deere-trekker tankt dan waterstof, en wordt elektrisch aangedreven."
    Ok, duidelijk.
    Die 300.000 euro aan (weggegooide) subsidie kan beter aan onderzoek worden uitgegeven om te kijken hoe waterstof duurzaam/economisch kan worden geproduceerd.
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofproductie

  • Koeienboer Jannes

    Veel succes. Wat is er intussen met de waterstoftrekker van Nh de NH2 gebeurt?
    http://www.boerderij.nl/Mechanisatie/Nieuws/2011/11/NH2-van-New-Holland-krijgt-update-BOE015760W/

  • Meralco

    Er gaat op deze manier veel energie verloren: mijn schatting: 30 procent bij de productie van waterstof, 60 procent in de gasmotor, 10 procent in de generator, 10 procent in de electromotor. Zo blijft er zeer weinig, minder dan 23 procent, van de input over. De oorspronkelijke 100 procent stroom had je in 300-500 procent warmte kunnen omzetten doormiddel van een warmtepomp. De voorstanders zullen zeggen dat je het gas met de overcapaciteit van windmolens moet opwekken. Maar is er wel werkelijk overcapaciteit als slechts 3 procent van onze energie van wind en zon afkomstig is. Het is meer een afzetprobleem. Volgens mij is de waterstofeconomie een dure hobby.

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.