Mechanisatie

Achtergrond

Geen luchtkamer in band X-Tweel voor schranklader

Bandenfabrikant Michelin presenteert een ‘binnenbandloze’ band voor schrankladers.

Uiterlijk heeft de X-Tweel wat van een fietswiel. Binnenin zit een web van zeer sterke ‘spaken’ uit poly-hars die de ‘buitenband’ verbinden met de centrale naaf. Deze spaken absorberen trillingen en stoten van de grond, net zoals een met lucht gevulde band dat doet. Het cruciale verschil volgens Michelin: zonder het risico van een lekke band. De band is voorzien van een versterkte onderlaag. Zodra de eerste laag is afgesleten, kun je de band laten vernieuwen.

De 'spaken' absormeren schokken en trillingen. Maar een lekke band krijgen kan niet bij de X-Tweel. - Foto's: Michelin - Foto's: Michelin
De 'spaken' absormeren schokken en trillingen. Maar een lekke band krijgen kan niet bij de X-Tweel. - Foto's: Michelin - Foto's: Michelin

De X-Tweel komt in twee versies. De all-terrain met een breder profielpatroon dat geschikt is voor off-road en modderige omstandigheden. De Hard Surface-tractievariant heeft een gladder loopvlak, waardoor meer rubber in contact komt met de grond. Ideaal voor beton of asfalt, volgens het bedrijf. De bandenspecialist ziet gebruiksmogelijkheden in de landbouw bij schrankladers die werkzaamheden uitvoeren op het erf en in de stal (bijvoorbeeld voeren, uitmesten en instrooien).

Amerikanen kennen hem al

Op agrarische (vee)bedrijven in Noord-Amerika is de band al veel verkocht. Het type is sinds 2014 in productie in de Michelin-fabriek in South Carolina (VS). Hij komt nu ook naar het Verenigd Koninkrijk; over de beschikbaarheid in Nederland kon TREKKER nog geen duidelijkheid krijgen. Prijzen zijn nog niet bekend.

Foto: Michelin
Foto: Michelin

Of registreer je om te kunnen reageren.