Mechanisatie

Achtergrond laatste update:7 mrt 2018

Axion 900 TerraTrac: Claas op rupsen

Een standaardtrekker met halve rups is niets nieuws. Toch stak Claas veel energie in een nieuwe (half-)rupsaandrijving voor de Axion 900. We kregen de kans om met een eerste versie van deze nieuwigheid te rijden.

Claas stelt dat bij zware grondbewerking de grens nu wel is bereikt wat betreft tractie-overdracht met banden bij trekkers van 400 pk of meer. Vandaar het project TerraTrac: hoe krijg je 450 pk trekkracht op de grond, zonder het goede weggedrag van een standaardtrekker te verliezen, zonder problemen met banden te krijgen, en tegelijk binnen de wettelijke eisen te blijven?
Artikel gaat verder onder de foto‘s.

Foto's: Stefan Tovornik
Foto's: Stefan Tovornik

Comfortabele wegligging

Claas gebruikte zijn 20 jaar ervaring met de TerraTrac onder maaidorsers. In 2014 verscheen een eerste werkende versie van de Axion 800 met daaraan gebouwd een TerraTrac Generation III-aandrijving. De ervaringen waren positief: de tractie en het klimvermogen in heuvelachtig terrein waren veel beter dan bij de wieltrekker. En vergeleken met een bulldozer was de wegligging comfortabeler: geen stamp- en schudbewegingen. Ook bleek de tractie – vooral bij stuurbewegingen – beter door de aangedreven vooras.

Specificaties

  • Typen: Axion TerraTrac 920, 930, 940, 950 en 960
  • Motor: 8,7 liter zescilinder Cursor 9 commonrail, Fase IV
  • Max. vermogen: 239 kW (325 pk) tot 327 kW (445 pk)
  • Transmissie: CMatic
  • Uitvoering: CIS+ versie of Cebis-versie met multicontrolhendel en 12 inch touchscreen
  • Rupsonderstel: 1,76 meter lang en 45,7 centimeter, 63,5 centimeter, 73,5 centimeter of 89 centimeter breed, aandrijfwiel 110 centimeter diam.
  • Brandstoftanks: diesel 860 liter, AdBlue 90 liter
  • Prijs: nog onbekend

Drie versies binnen 3 meter breedte

Het streven was echter nog meer motorvermogen. Reden om bij de verdere ontwikkeling te focussen op de Axion 900. Daarbij slaagde Claas erin ongeveer 60% van de onderdelen op het Axion-chassis gelijk te houden aan die van de maaidorser. Het aandrijfwiel van de nieuwe rups heeft een diameter van 110 centimeter. Veel groter dan de 95 centimeter bij de vertrouwde TerraTrac. De gegoten wielen kregen een volledig nieuw velgontwerp met een verbeterde zelfreinigende werking. Opgeschroefde rubberen blokken – afzonderlijk te vervangen bij slijtage of beschadiging – zorgen voor de benodigde wrijvingskracht om de aandrijfkrachten van het wiel naar de loopband over te brengen. En vanwege de hogere spanning op het loopvlak moet de gewichtsverdeling op de grond gelijkmatiger zijn dan bij andere systemen.

De ophanging en de (versterkte) aandrijving komen van de bekende TerraTrac-maaidorsers. Gloednieuw is het grotere aandrijfwiel. De opgeschroefde rubberen elementen brengen de kracht over op de loopband door wrijving.
De ophanging en de (versterkte) aandrijving komen van de bekende TerraTrac-maaidorsers. Gloednieuw is het grotere aandrijfwiel. De opgeschroefde rubberen elementen brengen de kracht over op de loopband door wrijving.

Wielbasis naar 2,95 meter

Met een nieuw chassis alleen was Claas nog niet klaar. De tandwielen in de rupsen zijn versterkt om het hogere draaimoment aan te kunnen. Bovendien ging de wielbasis terug van 3,15 meter naar 2,95 meter – passend bij de grotere voetafdruk – waardoor nu 65% van het gewicht op de achteras rust. Over voetafdruk gesproken: er komen 4 loopbandbreedtes van 45,7 centimeter, 63,5 centimeter, 73,5 centimeter en 89 centimeter. Tot 73,5 centimeter blijft de rupstrekker binnen de 3 meter breedte. Bij die rupsbreedte en 176 centimeter lengte is de voetafdruk op rupsen meer dan het dubbele van die bij 900/60 R42-banden.

Weinig slip tot 7 km/u

We testten de 445 pk van de Axion 960 met een 8 meter brede Köckerling Vector-cultivator erachter tot het uiterste. Op de zware en vochtige grond was het mogelijk om de volledige trekkracht bij 7 km/u op de bodem over te brengen met minder dan 10% slip. Pas bij minder dan 6 km/u steeg de slip van de rupsbanden aanzienlijk. Natuurlijk mogen we het extra gewicht niet vergeten: de Axion 960 TerraTrac is ongeveer 3,5 ton zwaarder dan de wieltrekker: inclusief 1,2 ton frontgewicht en een volle tank bijna 19 ton. Bij 22 ton toegelaten gewicht (tegen 18 ton bij de wieltrekker) is er nog steeds reserve. Trouwens, Claas vergrootte bij de rups ook de dieseltank van 700 naar 860 liter diesel (plus 90 liter AdBlue) – genoeg voor ruim 12 uur bij 80% motorbelasting!

De lange rupsen vergden aanpassingen aan de achterhef. De hefstangen zijn 20 centimeter verlengd.

Even wennen, maar de hef met verlengde hefarmen doet zijn werk. Alle andere componenten als cabine, motor, hydraulica, etc. zijn ongewijzigd.
Even wennen, maar de hef met verlengde hefarmen doet zijn werk. Alle andere componenten als cabine, motor, hydraulica, etc. zijn ongewijzigd.

Puike vering

Een ander onderwerp is het rijcomfort. Net als bij de maaidorser is het nieuwe rupsonderstel geveerd, en de vooras ook. Hoewel deze niet werkte tijdens onze test, was de rit over oneffenheden verbazingwekkend comfortabel. En op de weg waren we positief verrast hoe weinig trillingen je voelt in de op vier punten geveerde cabine. Ook bochtenwerk is redelijk goed te doen met de TerraTrac, al is de draaicirkel op de kopakker niet te vergelijken met die van een trekker op wielen.

Minpunten

De minpunten dan. De ontwikkeling van het rupssysteem vergde de nodige investeringen. De meerprijs ten opzichte van een wieltrekker is waarschijnlijk fors. Tel daarbij de hogere bedrijfskosten door slijtage van de rupsbanden. Voor transportwerk lijkt een wieltrekker dan ook aantrekkelijker.

De opstap is aangepast en de tank neemt 860 liter diesel mee (plus 90 liter AdBlue). De gewichtsverdeling van de minstens 17 ton zware Axion 960 is 35 / 65 %.
De opstap is aangepast en de tank neemt 860 liter diesel mee (plus 90 liter AdBlue). De gewichtsverdeling van de minstens 17 ton zware Axion 960 is 35 / 65 %.

Grote akkerbouwbedrijven

Hét toepassingsgebied voor deze zware trekkers op rupsen lijkt het (grote) akkerbouwbedrijf. Met als bonus een beter rijcomfort dan concurrenten op volledige rupsen. Samenvattend is de Axion TerraTrac ideaal voor degenen die op zoek zijn naar een lagere bodemdruk in (speciaal)teelten die trekkers van 350 tot 450 pk vergen, die op moeilijke bodemsoorten boeren, of die veel tractie bij lage snelheden nodig hebben. De trekker zal op z’n vroegst in 2019 op de markt komen.

Het zwaartepunt zit lager en verder naar voren dan de eigenlijke achteras. Een cardanas loopt van het differentieel naar de rupsaandrijving.
Het zwaartepunt zit lager en verder naar voren dan de eigenlijke achteras. Een cardanas loopt van het differentieel naar de rupsaandrijving.

Zelfs de Jaguar krijgt fluwelen klauwen

Ook een primeur op de afgelopen Agritechnica: de van de maaidorsers bekende TerraTrac-aandrijving onder een Jaguar-hakselaar. Daarvoor deed Claas de nodige aanpassingen aan deze Jaguar 960 TerraTrac.

Natuurlijk lever je, in vergelijking met een wielmachine, wat in op manoeuvreerbaarheid. In ruil krijg je de bekende Lexion/TerraTrac off-roadmogelijkheden. Zo kun je zonder dubbellucht te monteren ook vooruit in een nat jaar. En in een ‘normaal’ jaar kun je reclame maken met het argument van een lagere bodemdruk.

Om het loopwerk in de Jaguar te integreren moest Claas het chassis 105 centimeter verlengen. De machine is 4 ton zwaarder dan de bandenversie.
Om het loopwerk in de Jaguar te integreren moest Claas het chassis 105 centimeter verlengen. De machine is 4 ton zwaarder dan de bandenversie.

De universiteit van Kiel constateerde – ondanks het 4 ton hogere eigen gewicht – een halvering van de bodembelasting van 1,2 tot 0,6 bar. Daarbij vergeleken de onderzoekers de bandenmaat 800/70 R 38 met 63,5 cm brede TerraTrac (minder dan 3 meter machinebreedte). Als alternatief zijn er rupsbreedtes van 73,5 centimeter (breedte 3,35 meter) of zelfs 89 centimeter (totaal 3,49 meter), die nog meer ontlasten.

Aangezien er geen wiel in de weg zit, is de korrelkneuzer vlot naar rechts uit te bouwen.
Aangezien er geen wiel in de weg zit, is de korrelkneuzer vlot naar rechts uit te bouwen.

Tot slot nog een paar prettige neveneffecten. Dankzij het hogere toegelaten gewicht zijn grotere voorzetstukken mogelijk. Toch handhaaft Claas de extra as vanwege het extra rijcomfort. Door de geïntegreerde ophanging ervaar je geen noemenswaardige trillingen in de cabine, en is 40 km/u mogelijk. En dan is er nog de enorme onderhoudsruimte achter de blazer en de mogelijkheid om de korrelkneuzer en blazer eenvoudig naar rechts te verlengen.

Om te draaien op grasland, moeten de geleidewielen omhooggedrukt worden.
Om te draaien op grasland, moeten de geleidewielen omhooggedrukt worden.

Medeauteur: Hubert Wilmer

Of registreer je om te kunnen reageren.