Mechanisatie

Achtergrond 12 reacties

Welke trekker verdient volgens jou een opknapbeurt?

Jij bepaalt welke van deze 3 trekkers een grondige opknapbeurt plús upgrade krijgt. Stemmen op je favoriete trekker kan tot 10 december.

TREKKER is 30 jaar jong! Abonnees van TREKKER en Boerderij konden hun (ongeveer) 30-jarige trekker opgeven voor de Back to the Future-wedstrijd. De winnende trekker krijgt een gratis technische upgrade. Specialisten voorzien hem van de meest moderne technieken. Met een videomotivatie kon de trotse bezitter uitleggen waarom juist zijn trekker moest winnen.

TREKKER ontving veel mooie – en ook persoonlijke – verhalen over trekkers die al generaties lang dienstdoen. De jury stelde hieruit een top 3 samen. Motivatie, technische staat en de haalbaarheid van het project zijn beoordeeld.

Breng je stem uit

Jij bent nu aan zet om via een online stemming de winnaar te kiezen. De kandidaat met de meeste stemmen wint. Breng je stem uit via www.trekkermagazine.nl/backtothefuture. Let op: stemmen kan tot uiterlijk 10 december, 12.00 uur.

Erik van der Wind en zijn Fendt 309 LSA

Familie Van der Wind heeft een mooi, traditioneel en degelijk boerenbedrijf in Nieuwerbrug aan den Rijn (Zuid-Holland). En zo degelijk en traditioneel als het bedrijf is, zo is deze familie ook. Niet uitbundig, van binnen wel enthousiast. Erik is een echte Fendt-man. Met misschien nog wel meer passie dan hij laat merken. Hij weet er alles van, en probeert de oude beestjes zo lang mogelijk draaiende te houden. Hij heeft aan de 309 van alles verbouwd, en met 17.000 draaiuren zijn er al de nodige zaken vervangen.

De Fendt 309 LSA
► optisch erg netjes, weinig roest
► motor, transmissie en koppeling in goede staat
► de motor heeft 17.700 draaiuren op de teller
► versleten aftakasstomp
► olielekkage aan de snelkoppelventielen
► speling op de stabilisatie van de hef
► speling in de vooras
Met het opbouwen van onder meer gps, een DIN-ISO-stekker, vanghaken voor de hefinrichting, een luchtreminstallatie en een grotere oliepomp voor de voorlader kan Erik weer jaren vooruit met zijn Fendt 309.

Hilair en Jeroen Verdurmen en hun Ford 560

Familie Verdurmen is een warme, traditionele, Zeeuwse familie uit Ossenisse met ongelimiteerde passie voor het vak van akkerbouwer én voor trekkers. Daags voor het jurybezoek bezochten ze nog de New Holland-fabriek in Basildon (Groot-Brittannië). Wat de trekkers betreft zijn het echte Ford-fans. Zoon Jeroen knapt nog een oude TW op, en her en der verspreid over het bedrijf staan diverse oude en kleine Fords, Fordsons en Dexta’s verscholen. De Ford 5610 is al lang op het bedrijf en wordt nog voor alle werkzaamheden ingezet.

De Ford 5610
► op wat roest na is de trekker optisch in goede staat
► de trekker heeft 5.000 draaiuren op de teller
► de motor is een aantal jaar geleden vervangen en loopt goed
► de hydrauliek behoeft wat aandacht
► er zit speling op de vooras
► de trekker is reeds voorzien van gps, maar moet nog wel worden weggewerkt
Om de trekker weer helemaal up-to-date te maken willen Hilair en Jeroen de trekker onder andere voorzien van een luchtreminstallatie, cat. III-vanghaken, een 13-polige stekker en een koeler voor de stuurolie.

Robert ter Steege en zijn Case IH 1056 XLA

Robert is een enthousiaste, stoere boerenzoon uit Enter (Overijssel). Beoogd opvolger van een schitterende en toekomstbestendige veehouderij. Een zeer net bedrijf dat keurig wordt onderhouden, evenals het machinepark met een heel leger aan Case IH-trekkers. Zijn vader wilde de Case IH 1056 XLA een paar jaar geleden inruilen, maar daar ging Robert dwars voorliggen. Hij is opgegroeid met de 1056 en hij zal er naar eigen zeggen ook in sterven. Dan zit er niks anders op dan de trekker te moderniseren, opdat deze met alle moderne werktuigen kan blijven communiceren.

De Case IH 1056 XLA
► op wat roest en deukjes na is de trekker optisch in goede staat
► motor, transmissie en koppeling in goede staat
► de trekker heeft 8.500 draaiuren op de teller
► de stuurkogels hebben wat speling
► toerenteller is defect
► de retourleidingen van de verstuivers zweten
Robert wil zijn trekker daarom graag upgraden met een extra hydrauliekventiel, een Isobus-koppeling en gps, zodat hij weer volledig inzetbaar is op zijn moderne melkveebedrijf.

TREKKER organiseert de actie in samenwerking met Kramp, de grootste onderdelenexpert in de landbouw, en onderwijsinstelling Aventus. Op de foto: Hendri ter Stal van Aventus (links) en Barry Toonk van Kramp. - Foto: Boerderij
TREKKER organiseert de actie in samenwerking met Kramp, de grootste onderdelenexpert in de landbouw, en onderwijsinstelling Aventus. Op de foto: Hendri ter Stal van Aventus (links) en Barry Toonk van Kramp. - Foto: Boerderij

Laatste reacties

  • Vhouder

    de mijne

  • rekkert

    Ongetwijfeld de Case 1056XL

  • 1455

    natuurlijk de 1056

  • kleine boer

    1056 natuurlijk maakte ze ze nog maar zo.

  • MJ Mulders

    1056 zeker

  • gerrit klomp

    de inter 1056 upgrade..

  • ed12345

    Ik ben het met de anderen eens de inter 1056

  • EssenMG

    1056 natuurlijk

  • jvt

    1056 heeft mijn voorkeur.

  • van maaren

    1056 upgrade

  • boonenpj

    Voor mij ook de 1056 upgraden

  • Menne

    Ook voor mij heeft de 1056 de voorkeur.

Laad alle reacties (8)

Of registreer je om te kunnen reageren.