Mechanisatie

Achtergrond 1 reactie

Fliegl test Büffel in praktijk

Eind september toonde Fliegl op een bijeenkomst voor internationale relaties een werkend prototype van de Büffel, een machine die zich laat omschrijven als een rijdend opraap/overlaadstation voor kuilgras.
Voor de Fliegl Büffel volstaat een trekker van 150 pk. Weegt minder en is zuiniger in de diesel dan een hakselaar. De enkele as is uitschuifbaar om het geheel stabiel te houden in het veld.- Foto's: Fliegl
Voor de Fliegl Büffel volstaat een trekker van 150 pk. Weegt minder en is zuiniger in de diesel dan een hakselaar. De enkele as is uitschuifbaar om het geheel stabiel te houden in het veld.- Foto's: Fliegl

Op de Agritechnica in 2017 won Fliegl al een zilveren medaille voor dit concept. Toen zat er nog een voorlopige Mengele-opraper/snijeenheid in. De zoektocht naar een geschikte module leverde niets naar tevredenheid op, dus bouwt Fliegl dit deel nu zelf. Met 49 messen levert de unit een snijlengte van 3 cm. Volgens Ludo Pauwels – van het gelijknamige Vlaamse mechanisatiebedrijf dat voor de Benelux de import en verkoop gaat doen – liep de demo-Büffel verbazingwekkend rustig en stil: “Je hoort ’m bijna niet rijden.”

Hybride machine

De machine lijkt op een samenbouwsel van de voorkant van een opraapwagen en de achterkant van een aardappelrooier. Een pick-up raapt het gedroogde gras op, de snijinrichting snijdt het kort, en via een bescheiden bunkertje van 10 kuub lost een verstelbare lopende band het product zijdelings af in een naastrijdende wagen. Dankzij dit bunkertje kan de Büffel doorwerken bij het wisselen van wagens en op de kopakker; er kan iets van 100 meter wiers in zonder te lossen.

Fliegl lost diverse problemen op

Deze Fliegl is te beschouwen als een loonwerkersmachine. Het concept lost volgens Pauwels diverse problemen op. Bij transport (zeker over langere afstanden) is het eigenlijk zonde dat dure opraapwagens lange tijd op de weg rijden voor werk dat ook door kippers kan worden gedaan. Zulk materieel hebben loonwerkers toch al ruim voorhanden. En dan is er de trend naar (ook dure) afschuifwagens. Niet efficiënt om die alleen een paar weken voor de maisoogst te gebruiken. Een Büffel maakt de opraapwagens overbodig en de kippers/afschuifwagens meer rendabel, en mogelijk het transporttarief lager.

Een ader nadeel bij werken met een hakselaar, is dat dat zware machines zijn met een hoog verbruik, en eigenlijk niet optimaal voor het verwerken van gras. Voor de Büffel klaart een trekker van 150 pk de klus. Bovendien wil het inwendige van een hakselaar wel eens verstopt raken bij een suikerrijk gewas; de losband in de nieuwe machine heeft daar geen last van.

Kinderziekten eruit

Komend seizoen test Fliegl een aantal pre-productiemachines om het ontwerp te optimaliseren. Naar verwachting komt de Büffel in seizoen 2020 te koop. Over de prijs is nog niets bekend.

Een pick-up raapt het gedroogde gras op, de snijinrichting snijdt het kort, en via een bescheiden bunkertje van 10 kuub lost een verstelbare lopende band het product zijdelings af in een naastrijdende wagen.
Een pick-up raapt het gedroogde gras op, de snijinrichting snijdt het kort, en via een bescheiden bunkertje van 10 kuub lost een verstelbare lopende band het product zijdelings af in een naastrijdende wagen.

Eén reactie

  • boerke brabant

    een opraapwagen neemt toch veel meer mee dan een silage wagen waar het product los in geblazen wordt ?

Of registreer je om te kunnen reageren.