Mechanisatie

Achtergrond

Pitbull-minishovel heeft potentie

Peeters, de fabrikant van Peecon-voermengwagens, lanceert minishovels. Kenmerkend aan het prototype is een pendelende achteras. Een impressie.

Peeters uit Etten-Leur (N.-Br.) heeft er een nieuw merk bij: de Pitbull. Peeters is bekend van de Peecon-voermengwagens, carriers en giertanken en de akkerbouwmachines van de Tulip-lijn (ex-Lely). Pitbull staat voor een aantal minishovels die Peeters geheel in eigen huis ontwikkelt en bouwt in Etten-Leur. Waarom begint directeur Danny Peeters met minishovels in een volle markt? “Wij zijn goed in staal bewerken en we hebben een nieuwe fabriek die in potentie de capaciteit heeft om de huidige machineproductie te verdubbelen. Dat gaat echter niet in één keer. Om die nieuwe productieruimte goed in te vullen, past deze minishovel perfect. De shovel heeft een flinke potentie en is ook breed te verkopen buiten de agrarische sector.”

Lees verder onder de foto.

Na de introductie in het voorjaar is de Pitbull nu voor het eerst aan het werk te zien bij de Peeters Group in Etten-Leur waar hij in een nieuwe fabriek gebouwd gaat worden. De minishovel is geheel uit staal vervaardigd, kunststof wordt weinig gebruikt. De motorkap is gebogen uit rvs. – Foto‘s: Peter Roek

Eigen label ‘Pitbull’

De Pitbull werd in april voorgesteld op de Intermat-beurs in Parijs waar ook andere fabrikanten die zelf geen minishovel in het gamma hebben, geïnteresseerd bleken. In eerste instantie komt de minishovel daarom onder Peeters eigen label ‘Pitbull’ op de markt, maar het wordt niet uitgesloten dat hij ook in andere kleuren zal verschijnen. Dat zou ook passen bij het bedrijf, blijkt uit een rondleiding door de fabriek. Peecon-machines worden daar voor diverse partijen en in verschillende kleuren gebouwd. Bekend zijn de machines voor USA Equipment en Airmix (Abemec).
Lees verder onder de foto.

Onder de kap heeft de 2.700 kilo zware shovel een viercilinder Kubota Turbo-motor van 45 pk. Ook de kantelbeveiliging zal in de motorruimte wegschuiven in plaats van opendraaien als een deur.
Onder de kap heeft de 2.700 kilo zware shovel een viercilinder Kubota Turbo-motor van 45 pk. Ook de kantelbeveiliging zal in de motorruimte wegschuiven in plaats van opendraaien als een deur.

Merk Tulip in China

Peeters produceert echter ook onderdelen voor de voormalige Vogel en Noot-grondbewerking van Beyne, zelfrijders voor Storti-importeur Farmstore, voerwagens voor Agco-dealers (ex-Lely) in Australië en Nieuw-Zeeland, en de mengkuipen voor de voerrobots van de Finse en Oostenrijkse fabrikanten Pellon en Wasserbauer. Allemaal partijen die wellicht op bepaalde vlakken concurrent zijn, maar toch de samenwerking kiezen. Ook wisselt Peeters zelf met de benaming voor de diverse markten. Zo valt in China het merk Tulip beter dan Peecon zodat de voermengwagens daar in het geel met Tulip-logo verschijnen in plaats van met Peecon-stickers.

Lees verder onder het Facebookbericht.

Bekende componenten

De naam Pitbull zal internationaal prima landen. De onderscheidende techniek en gebruik van bekende componentbouwers moeten echter het verschil maken. De Pitbull bevat namelijk componenten van A-merken als Kubota-motoren, Linde-hydrauliek en elektronische aansturing en assen van het bedrijf Dana Spicer. Er zijn op het moment 3 modellen. De X25-36 weegt 2,5 ton en heeft een motor van 36 pk . De X27-45 weegt 2,7 ton en heeft een 45 pk. Op hetzelfde frame is ook een telescopisch uitschuifbare giek te krijgen. Dit model heet dan de X30-45 met een gewicht van 3 ton en een motor van 45 pk. De telescopische giek met een maximale hefhoogte van 4 meter biedt een grote doorkijk. De aanbouw aan het frame is niet extreem hoog of laag, maar zit er midden tussenin. Beide hefcilinders zijn onder de hefbomen van de giek geplaatst. Om torsie te voorkomen, worden de bomen uitgeschoven met een gekoppelde tandwielheuvel. De parallelgeleiding verloopt via Z-kinematiek waarbij de bak of palletlepels tot 80% van de hefhoogte vlak blijven en pas daarna opkippen.

Terminal in de planning

Kenmerkend is dat Peecon kiest voor een star, niet pendelend knikpunt voor de besturing. Om de bodem te volgen, is de centraal aangedreven Dana-achteras pendelend opgehangen. Het moet een betere stabiliteit aan de minishovel geven, doordat het zwaartepunt, zeker met geheven giek, minder ver zijwaarts verschuift. De Pitbull is verder geheel uit staal opgetrokken tot aan de spatborden en het interieur toe. Zelfs de motorkap is niet van kunststof maar gebogen uit rvs. Opvallend detail dat op het prototype nog niet is gemonteerd, is dat de kantelbeveiliging voor de bestuurder geen wijd opslaande deuren of hekken zijn, maar een frame dat wegschuift naar achteren in het motorcompartiment. Aan beide zijden.
Lees verder onder de foto.

In plaats van een pendelend knikpunt is er een pendelende achteras. Dit zou stabieler moeten zijn doordat het zwaartepunt zich minder verplaatst, vooral bij geheven giek.
In plaats van een pendelend knikpunt is er een pendelende achteras. Dit zou stabieler moeten zijn doordat het zwaartepunt zich minder verplaatst, vooral bij geheven giek.

Zitcomfort

De bestuurder zit op het prototype redelijk comfortabel. In de definitieve versie is er wel een 30 centimeter hoge tunnel waar je overheen moet stappen. De rechtervoet heeft vervolgens minder ruimte naast het gaspedaal dan de linkervoet door ruime beplating over de rijmotoren. De zijconsole met joystick en hendel voor de derde functie zijn prima te bereiken en worden nog aangepast voor meer beenruimte. Op die zijconsole is in de toekomst ook nog een terminal te verwachten om de nodige instellingen te maken. Te denken valt aan het instellen van de maximale hefhoogte om veilig onder staldeuren in en uit te rijden, maar ook een geheugenknop van hefhoogte en kiphoek om snel repeterende laadwerkzaamheden te verrichten. In de terminal zouden ook gelijk de ledlampen – waaronder de Light-bar op het dak – te bedienen zijn. Verdere opties zijn een elektrisch te bedienen joystick en een cabine die ook op de elektrische Birò-autootjes zit die in Amsterdam rondrijden. Birò is een product van de Italiaanse firma Estrima.

Compact van bouw

Het eerste prototype blijkt hydraulisch comfortabel te werken mede door zijn Linde-aansturing. Rijden en tegelijk heffen en kippen gaat prima. Ook krijgt de derde functie voldoende olie ondanks een lagere rijsnelheid. Dat is een pre als rolbezems of maaidekken aan de shovel zijn gekoppeld.

De Peeters Group heeft verder zijn best gedaan om de maatvoeringen van de shovel zo gunstig mogelijk te maken. Zo is de totale lengte met bak met 3,76 meter beperkt. Ook is er een ruime bodemvrijheid, maar toch een niet al te hoge zit. Tegelijkertijd zijn 400/60- 5.5-banden ruim aan de maat. Technisch kan de Pitbull met nog wat kleine aanpassingen de markt dus met vertrouwen tegemoetzien. Bepalend wordt echter ook de prijs en de service. Door het gebruik van bekende onderdelen zal dat laatste wereldwijd goed te doen moeten zijn. Over de prijs laat Peeters nog weinig los, behalve dat deze concurrerend is en tussen het midden- en het hogere segment ligt.

Lees verder onder de foto.

Om torsie te voorkomen in de giek, worden de bomen uitgeschoven met een gekoppelde tandwielheuvel. De parallelgeleiding verloopt via de zogenoemde Z-kinematiek waarbij de bak of palletlepels tot 80% van de hefhoogte vlak blijven en pas daarna opkippen.
Om torsie te voorkomen in de giek, worden de bomen uitgeschoven met een gekoppelde tandwielheuvel. De parallelgeleiding verloopt via de zogenoemde Z-kinematiek waarbij de bak of palletlepels tot 80% van de hefhoogte vlak blijven en pas daarna opkippen.

Technische gegevens

Merk en type: Pitbull X 27-45.
Techniek:
Motor: Kubota-viercilinder met turbo, vermogen 45 pk.
Eigen gewicht: 2.700 kilo.
Wielbasis: 1.526 millimeter.
Afmeting (lxbxh in millimeters: 3.760 x 1.420 x 1.990.
Bodemvrijheid: 40 centimeter.
Stoelhoogte: 1.080 millimeter.
Hydrauliek: Linde-pompen en -rijmotor. Vast knikpunt voor sturen, pendelende achteras, assen: Dana Spicer.
Topsnelheid 28 km/uur.
Hefvermogen: 1.800 kilo, maximale hefhoogte met standaard giek 3,5 meter.
Maximale bandenmaat: 400/60-15.5.
Ledverlichting.
Wegklapbare kantelbeveiliging.
Prijs: onbekend.
Andere Pitbull-modellen: X25-36 met 36 pk motor zonder turbo en X30-45 met eigen gewicht van 3 ton en 45 pk motor.
Opties: cabine, telescoopgiek (maximaal 4.150 millimeter hefhoogte op X30-45), elektrische joystick, terminal voor bediening.
Info: Peeters Group, Etten-Leur, www.peetersgroup.com, www.pitbull-loader.com.

Alternatieven

Weidemann 1380CX45. Perkins 404D-d22. Eigen gewicht: 2.800 kilo. Maximale hefhoogte: 3.203 millimeter. Hefkracht: 2.200 kilo. Hydrauliek: Bosch Rexroth. Lengte zonder bak: 3.700 millimeter. Aandrijving: hydraustatische vierwielaandrijving. Assen: T94-assen met cardanas (40-tons) inclusief 100% sperdifferentieel. Prijs: vanaf € 35.500 exclusief btw.
Giant V452 T HD. Kubota V1505-T. Eigen gewicht: 2.770 kilo. Maximale hefhoogte: 2.964 millimeter. Hefkracht: 1.800 kilo. Lengte zonder bak: 3.247 millimeter. Hydrostatische vierwielaandrijving met automotivebesturing door middel van 12-tons assen. Planetaire eindaandrijving. Prijs: vanaf € 30.000 exclusief btw.

Of registreer je om te kunnen reageren.