Foto: Pöttinger MechanisatieAchtergrond

3D-camera achter op rotorkopeg stuurt trekker aan

Pöttinger heeft iets bijzonders ontwikkeld: een rotorkopeg die de trekkersnelheid en het aftakastoerental aanstuurt.

Dat gebeurt via het zogenoemde Isobus-TIM-systeem. TIM staat voor Tractor Implement Management, vrij vertaald het werktuig dat de trekker kan aansturen. TIM is op zich niet nieuw, er zijn al enkele jaren TIM-systemen klaar waarbij rondebalenpersen en vierkantebalenpersen de snelheid van de trekker kunnen beïnvloeden. Dat alles kan via een Isobus III-terminal die de elektronica van het werktuig en die van de trekker aan elkaar knoopt.

Foto: Pöttinger

Foto: Pöttinger

Bijzonder is nu dat het aansturen gebeurt met een 3D-camera achter op de rotorkopeg. Deze camera analyseert – op basis van een slim stukje software – de mate waarin de bodem is verkruimeld. Is deze te fijn verkruimeld, dan gaat de trekkersnelheid omhoog en/of het aftakastoerental omlaag en vice versa. Uiteraard kun je als chauffeur wel een onder- en bovengrens aangeven waarbinnen je wilt werken. De winst: een zaaibed dat altijd de meest optimale verkruimeling heeft. Niet de grof voor de planten en niet te fijn, zodat het (te) snel dichtslibt bij regen.

De 3D-camera achter op de rotorkopeg analyseert de mate waarin de bodem is verkruimeld. Daarop past de trekkersnelheid en/of het aftakastoerental zich aan. - Illustratie: Pöttinger

De 3D-camera achter op de rotorkopeg analyseert de mate waarin de bodem is verkruimeld. Daarop past de trekkersnelheid en/of het aftakastoerental zich aan. – Illustratie: Pöttinger

Pöttinger ontvangt voor deze innovatie een zilveren medaille op de Agritechnica in november. In 2018 gaan enkele voorseriemodellen draaien. Wellicht ook in Nederland.

Beheer
WP Admin