Mechanisatie

Achtergrond

De Super SwedTrac

Onder de kap gromt een Scania-zescilinder diesel, fluit een turbo en sissen de luchtventielen. Glimmende, zwarte lak met gouden accenten, een ruime cabine met geavanceerde functies. Dit is de Super SwedTrac, de trekker die Zweden in 1985 weer op de kaart zou zetten als trekkerfabrikant.

Voor diegenen die dit Zweedse avontuur gemist hebben: de zwart-gouden trekkers zouden het gat opvullen dat ontstond door het verdwijnen van de nationale trots; Volvo BM. Op basis van Ursus-onderdelen bouwden de gebroeders Pihlgrens in Zweden 65 4wd-trekkers. Natuurlijk met een Zweeds hart en vertrouwde componenten.

Van serie 3 van de SwedTrac bestaan maar twee exemplaren, en die kwamen aanvankelijk als ‘onaf bouwpakket’ uit het faillissement van de fabrikant. Anders Nilsson uit Charlottenburg bouwde er eentje en noemt deze de ‘Super’. - Foto's: Mark Pasveer
Van serie 3 van de SwedTrac bestaan maar twee exemplaren, en die kwamen aanvankelijk als ‘onaf bouwpakket’ uit het faillissement van de fabrikant. Anders Nilsson uit Charlottenburg bouwde er eentje en noemt deze de ‘Super’. - Foto's: Mark Pasveer

Om de laatst gebouwde stoere Nordic-trekker te bekijken, gaan we naar Charlottenburg, een plaats in het Zweedse Värmland, tegen de Noorse grens. Hier heeft akkerbouwer Anders Nillson zijn bedrijf.

Voor zijn schuur staat een trekker met een krachtig frame van zwaar, Zweeds staal. Op de motorkap prijkt met grote letters ‘Super SwedTrac’. De trekker is het resultaat van 2.025 uren werk. In drie maanden tijd bouwde Nilsson hem met zijn eigen handen.

De Super SwedTrac is het derde type dat deze fabrikant op de wereld zette.
De Super SwedTrac is het derde type dat deze fabrikant op de wereld zette.

Nog niet af

De Zweed blijkt een man met een eigen visie op ecologische landbouw en is bovendien een alleskunner op technisch gebied. Een krachtige trekker met een relatief laag gewicht zou goed passen binnen zijn bedrijfsvoering. Natuurlijk zei Anders in 1998 ‘ja’ op het aanbod om de laatste SwedTrac over te nemen.

Er was slechts één nadeel: de trekker moest nog worden afgebouwd. De trotse eigenaar vertelt: “Voor mij was dat absoluut geen nadeel. Ik ben buitengewoon geïnteresseerd in techniek. Deze klus paste mij wel; bovendien kon ik de trekker naar eigen inzicht afbouwen”.


  • Strak interieur met een vlakke vloer in de Zweedse Klippan-cabine. De mooie klokken in het dashbord zijn deels afkomstig van Scania; onderin stoere pedalen met het SwedTrac-logo. Schakelen doe je met een joystick - de transmissie wordt bediend door luchtdruk.

    Strak interieur met een vlakke vloer in de Zweedse Klippan-cabine. De mooie klokken in het dashbord zijn deels afkomstig van Scania; onderin stoere pedalen met het SwedTrac-logo. Schakelen doe je met een joystick - de transmissie wordt bediend door luchtdruk.

  • De Super SwedTrac
  • De Super SwedTrac
  • De Super SwedTrac

Collega-akkerbouwer Stefan Karlsson kocht de trekker in 1983 uit de faillissementsboedel van de firma Pihlgrens (zie ‘Drie pogingen’ onderaan dit artikel). Deze eerste koper vond echter nooit tijd om de onderdelen op te bouwen.

In januari 1998 begon Anders Nilsson met de klus, en in het voorjaar al was de trekker bedrijfsklaar. “In feite is dit serie 3 van de SwedTrac”, vertelt de Zweedse sleutelaar. “Voor mij is het de ‘Super’, zo heb ik de trekker uiteindelijk ook gedoopt. In technisch opzicht is hij niet te vergelijken met zijn voorgangers, waar veel Ursus-onderdelen in verwerkt zijn.”

Nilsson verlengde het toch al stevige frame van de Super SwedTrac met 30 centimeter, om de zware motor meer stabiliteit te geven in het frame.
Nilsson verlengde het toch al stevige frame van de Super SwedTrac met 30 centimeter, om de zware motor meer stabiliteit te geven in het frame.

Prima werkplek

Op aanraden van collega Karlsson – die veel ervaring heeft met tractorpulling – verlengde Anders het oorspronkelijke frame met 30 centimeter, om een betere balans te krijgen. De Scania DS9-motor in serie 3 is zwaarder dan de motoren in de voorgaande series. Ook de Klippan-cabine is volgens hem een hele verbetering ten opzichte van het eerder gebruikte Ursus-stuurhuis.

Schijfremmen op de ZF-vooras.
Schijfremmen op de ZF-vooras.

“Er hangen wel een paar oorbeschermers in, maar echt nodig zijn ze niet, want de motor is ver naar voren geplaatst”, zegt Nilsson. Ruimte, goed zicht en een vlakke cabinevloer zorgen voor een prima werkplek. Geen grote, zware hendels, wel een joystick waarmee je de Scania 871-transmissie bedient via een reeks ventielen.

De trekker kreeg ook een Zweeds hart; een Scania DS9. Deze zescilinder diesel met turbo intercooler geeft de trekker ruim 300 pk.
De trekker kreeg ook een Zweeds hart; een Scania DS9. Deze zescilinder diesel met turbo intercooler geeft de trekker ruim 300 pk.

Hoewel de trekker bijna twintig jaar oud is en inmiddels tot de klassiekers behoort, was de Zwarte Zweed zijn tijd vooruit. Anders noemt zijn trekker ‘crisis-voorbereid’; er zijn geen overbodige energievretende componenten. Geen airco, geen oliekoelers – die heeft het eenvoudige hydraulische systeem niet nodig. Het scheelde niet veel of de trekker had ook nog eens gelopen op koolzaadolie uit eigen productie.

De turbo is goed zichtbaar, ook met gesloten kap. De eerste SwedTracs hadden een lichtere Scania-motor zonder turbo.
De turbo is goed zichtbaar, ook met gesloten kap. De eerste SwedTracs hadden een lichtere Scania-motor zonder turbo.

Hoewel het instrumentenpaneel heel wat meters bevat, zul je vergeefs naar de brandstofmeter zoeken. Die is er namelijk niet. Wel een doorzichtig buisje vlak voor het cabineraam. Daar houd je het niveau in de gaten.

Ondanks zijn extreem krachtige bouw weegt de 300 pk sterke Super SwedTrac slechts 7.000 kilo. Nilsson maakt nog een rondje op het erf, een bescheiden rookpluimpje blijft achter.

Dubbelwerkende hef met aan de buitenkant gemonteerde cilinders, ook hier gestuurd door luchtventielen.
Dubbelwerkende hef met aan de buitenkant gemonteerde cilinders, ook hier gestuurd door luchtventielen.

Of registreer je om te kunnen reageren.