Mechanisatie

Achtergrond

Deutz-Fahr opent fabriek

Deutz-Fahr opende deze week een nieuwe fabriek in Lauingen (Duitsland). Hier bouwt het jaarlijks 5.000 tot 6.000 trekkers van de 6-, 7- en 9-serie. De investering bedroeg in totaal € 90 miljoen, inclusief een bezoekerscentrum.

De nieuwe Deutz-Fahr-fabriek heeft een overdekt oppervlak van 42.000 vierkante meter. Het totale oppervlak is 150.000 vierkante meter. De voorgevel van het pand kreeg de vorm van een motorkap. Opvallend is de transparantie die het merk wil uitstralen; vanaf de weg kijk je direct door het raam de testhal in.

Foto's: Deutz-Fahr
Foto's: Deutz-Fahr

Eén per twaalf minuten

Van binnen is de fabriek licht, stil, en vooral ruim opgezet. De monteurs bouwen de 6-, 7- en 9-trekkers door elkaar op één assemblagelijn. Vanaf 2018 komt de productie van de 11-serie erbij. Die assemblagelijn is 360 meter lang, en inclusief spuithal leggen de trekkers hierop 700 meter af.

Als de aandrijflijn is geassembleerd, ondergaan de trekkers eerst een hydrauliektest tot 220 bar en een elektronicatest. Daarna worden de trekkers gespoten.
Als de aandrijflijn is geassembleerd, ondergaan de trekkers eerst een hydrauliektest tot 220 bar en een elektronicatest. Daarna worden de trekkers gespoten.

Aan het eind van de lijn wordt de trekker gelift en komen de banden eronder. Deutz-Fahr legt de grens bij 2,35 meter bandhoogte. De montage van één trekker duurt in totaal zestien uur. Iedere twaalf minuten rolt een nieuwe trekker van de lijn.

Gewicht meetrekken

Die assemblagelijn was een belangrijke reden om in een nieuwe fabriek te investeren. Moderne trekkers zijn namelijk een stuk zwaarder dan vroeger. Eentje uit de 9-serie weegt zo’n 12 ton. Met de komende, nog zwaardere 11-serie, zou dat te zwaar worden voor de oude assemblagelijn. De nieuwe lijn sleurt, alle trekkers bij elkaar, 220 ton door de fabriekshal heen. De werknemers staan ook op een band. Zij bewegen dus met de trekker mee.

Aan het eind van de assemblagelijn worden de trekkers gelift en  de banden gemonteerd. Deutz-Fahr legt de grens hier op een bandhoogte van 2,35 meter.
Aan het eind van de assemblagelijn worden de trekkers gelift en de banden gemonteerd. Deutz-Fahr legt de grens hier op een bandhoogte van 2,35 meter.

Automatisch spuiten

Deutz-Fahr investeerde € 20 miljoen in de spuiterij. Die is daarmee het duurste onderdeel in de fabriek. De fabrikant claimt hiermee de beste beschermlaag van alle agrarische voertuigen aan te brengen. Het spuiten gebeurt grotendeels automatisch. Afdichten en afschermen van bepaalde onderdelen moet nog handmatig. Vervolgens blazen robots het onderstel schoon van vet en olie. Het primeren gaat handmatig. Twee razendsnelle armen van verfrobots met zeven gewrichten en draaibare mondstukken brengen vervolgens de bovenlaag aan. Na dit proces doorstaat de trekker volgens Deutz-Fahr een gestandaardiseerde sproeitest (met zout water, 720 uur lang) zonder tekenen van corrosie. Volgens de Duitsers hanteert de auto-industrie gewoonlijk een 240 uur durende test.

Aan het eind van de assemblagelijn arriveren de trekkers in de testhal. Dat begint met een remmentest, en de vooras en voorasvering worden getest op allerlei situaties.
Aan het eind van de assemblagelijn arriveren de trekkers in de testhal. Dat begint met een remmentest, en de vooras en voorasvering worden getest op allerlei situaties.

Deutz-Fahr Arena

Ook bouwde Deutz-Fahr een nieuw bezoekerscentrum met 3.800 vierkante meter vloeroppervlak. Het gebouw bestaat uit een museum, bioscoop, restaurant, vergaderzalen, een speelhoek voor kinderen en een merchandisewinkel. De directie verwacht hier jaarlijks 10.000 bezoekers te mogen verwelkomen.

Aan de overkant van de weg, voor de oude fabriek, bouwde Deutz-Fahr een nieuw bezoekerscentrum. Hier worden dealertrainingen gehouden, en er is een museum, bisocoop en restaurant.
Aan de overkant van de weg, voor de oude fabriek, bouwde Deutz-Fahr een nieuw bezoekerscentrum. Hier worden dealertrainingen gehouden, en er is een museum, bisocoop en restaurant.

Of registreer je om te kunnen reageren.