Mechanisatie

Achtergrond

EvoBib: drukwissel verplichte kost

Het is Michelins antwoord op het eeuwige compromis tussen veld en weg, en meer slijtvastheid tijdens transportwerk: de EvoBib-trekkerband. Wie de band wil benutten zoals bedoeld, moet een drukwisselsysteem op de trekker hebben. Een impressie, en de ervaringen van twee Nederlandse testrijders.

Wat de EvoBib wel en een andere band niet kan? Dat is meer of minder nokken (en dus rubber) aan de grond brengen. Daar maakt de EvoBib hét verschil. Als we een kijkje nemen bij de eerste twee testsetjes die bij Nederlandse loonwerkers rijden (zie ervaringen onderaan dit artikel), dan is zichtbaar dat de 710/70 R42-achterbanden bij een transportspanning van 2 à 2,2 bar de buitenste nokken – ongeveer 10 centimeter links en 10 centimeter rechts – optrekken. Ze verliezen dan het contact met het grondoppervlak. Andersom: als de spanning afzakt naar 0,6 tot 1,1 bar (afhankelijk van de aslast) zakken de buitenste nokken via een soort rubberen scharnier weer naar de bodem.

De bandbreedte neemt zo toe naar de theoretische 71 centimeter – al lijken de eerste testsetjes wat ruimer af te platten in de breedte, naar circa 80 centimeter. Het contactoppervlak neemt niet alleen in de breedte toe. De band plat ook fors af in de lengte. Daardoor lijkt hij meer tractie over te kunnen brengen, al zijn de ervaringen nog maar pril.


  • Hier is te zien wat de EvoBib kan. Op volle druk (transport, 2 bar) trekt de band de buitenste rand nokken op. Op de weg rijdt de trekker dus op het middendeel, waarbij de massieve middenring zorgt voor rust en stabiliteit. Op veldspanning (0,8 bar) zakken de buitenste ringnokken tot aan de bodem, en plat de band ook fors af in de lengte. - Foto's: Michel Velderman

    Hier is te zien wat de EvoBib kan. Op volle druk (transport, 2 bar) trekt de band de buitenste rand nokken op. Op de weg rijdt de trekker dus op het middendeel, waarbij de massieve middenring zorgt voor rust en stabiliteit. Op veldspanning (0,8 bar) zakken de buitenste ringnokken tot aan de bodem, en plat de band ook fors af in de lengte. - Foto's: Michel Velderman

  • EvoBib: drukwissel verplichte kost

Volrubberen ring

De band vertoont volgens de eerste gebruikers een veiliger en stabieler weggedrag. Dat komt niet alleen door de hogere bandenspanning, maar vooral door de massief aaneengesloten rubberen ring in het midden van de band. Ten opzichte van traditionele trekkerbanden heeft de EvoBib simpelweg meer én steviger rubber op het wegdek. Op de weg gedraagt de band zich, zeg maar, als een vrachtwagenband. Een logisch gevolg is dat het brandstofverbruik gunstiger uitvalt, al moet de praktijk dat nog uitwijzen. Michelin belooft in de folders 5% brandstofbesparing.

Troef: langere levensduur

Terugkijkend op de introductie in oktober 2016 en na de eerste gesprekken met beide Nederlandse testrijders, trekken we de voorzichtige conclusie dat de Michelin EvoBib een stap in de goede richting is voor trekkers die veel op de weg zitten én moeten presteren in het veld. Hoe goed het slaagt, hangt vooral af van de kostprijs en levensduur. Met name dat laatste moet de troef worden van de EvoBib. Transportbanden hebben immers de naam dat ze, met name onder trekkers sterker dan 250 pk, zelden de 6.000 draaiuren halen. Eerder 3.000 à 5.000. De Evobib zou het eigenlijk weer richting de ouderwetse 7.000 à 9.000 uren moeten kunnen volhouden.

Tekst gaat verder onder foto.

De EvoBib is een doorontwikkeling van de LifeBib-band die Michelin in 2015 voorstelde op de Sima. “Dan konden we alvast wennen aan een nieuw profiel”, zo verklaarde Michelin destijds. - Foto: Henk Riswick
De EvoBib is een doorontwikkeling van de LifeBib-band die Michelin in 2015 voorstelde op de Sima. “Dan konden we alvast wennen aan een nieuw profiel”, zo verklaarde Michelin destijds. - Foto: Henk Riswick

Concept: van LifeBib naar EvoBib

De EvoBib lijkt een doorontwikkeling van de LifeBib (zie foto hierboven). Michelin presenteerde die twee jaar terug op de Franse Sima-show; als concept, om alvast te wennen aan een trekkerband met afwijkend profiel. Ook toen al deed Michelins ‘president-landbouwbanden’, Emmanuel Ladent, de belofte dat hier een vervolg op zou komen. De grootste uitdaging: het samenbrengen van verschillende rubbercomponenten in één band. Die belofte toen én het feit dat de EvoBib nu al wordt getest, betekent dat Michelin op de achtergrond al veel vergelijkbare banden heeft, die het in de toekomst zal uitbrengen voor trekkers in het hogere vermogenssegment.

Michelin geeft aan dat de EvoBib in 2018 vrijkomt voor de verkoop. Hoofdzakelijk als eerste-montageband bij trekkerfabrikanten die af fabriek trekkers met een bandendrukwisselsysteem leveren. Die uitspraak wekt de verwachting dat in 2017 meer trekkerfabrikanten – naast Fendt – een drukwisselsysteem af fabriek gaan leveren.

Zie ervaringen van Nederlandse loonwerkers onder deze foto.

De EvoBib komt in 2018 beschikbaar voor eerste montage in trekkerfabrieken, op trekkers voorzien van een drukwisselssysteem. - Foto: Michel Velderman
De EvoBib komt in 2018 beschikbaar voor eerste montage in trekkerfabrieken, op trekkers voorzien van een drukwisselssysteem. - Foto: Michel Velderman

Mathijs Volker (22) van Loon- en grondverzetbedrijf Volker in De Lutte (Overijssel)

‘Lijkt beter, te vroeg voor conclusie’

Als je in de werkplaats van een loonbedrijf een laser-uitlijnapparaat, bandwisselgereedschap en een bandenkooi ziet, dan weet je één ding zeker: hier zijn ze zich bewust van de (on)kosten van banden. Met 22 trekkers en een veelvoud aan zelfrijders is dat ook niet zo gek. En dat is voor Michelin de reden geweest om loonbedrijf Volker te kiezen als testadres van de EvoBib‘s.

Mathijs Volker. - Foto: Michel Velderman
Mathijs Volker. - Foto: Michel Velderman

Sinds enkele weken liggen de EvoBib’s onder een New Holland T8020. De voorbanden volgen over enkele maanden. Mathijs Volker: “Wij zijn bewust bezig met banden. Enerzijds om slijtage en kosten onder controle te houden, anderzijds om de bodemstructuur te koesteren. Zo wisselen we banden met een ongelijk slijtagepatroon meteen om van kant. Voor de EvoBib’s moesten we een drukwissel op de trekker bouwen, waarbij de compressor van de drieasser de trekkerbanden oppompt. Oppompen van 1,1 naar 2 bar gaat in anderhalve minuut, weer aflaten naar 1,1 bar in 40 seconden.

Rijgedrag lijkt beter en stabieler
We hebben nog te weinig ervaring om echt te zeggen wat deze banden kunnen. Het rijgedrag op de weg lijkt veel beter en stabieler, net als dat de tractie in het veld beter lijkt. Dat laatste komt denk ik doordat de banden ook in de lengte goed afplatten. Pas over enkele maanden weten we meer en kunnen we iets zeggen over slijtage en brandstofverbruik.”

Peter van Loon (43), Loonbedrijf Kennes, Strijbeek-Bavel (Noord-Brabant)

‘Trekker is beslist koersvaster’

Jaarlijks rijdt vaste chauffeur Peter van Loon 1.500 uur op de Fendt 826 Vario, met erachter een 22 kuubs Schuitemaker mesttank. Sinds half februari reed hij zo’n 100 uur met de Michelin EvoBib-testbanden achterop, maat 710/70 R42. De voorbanden volgen in juni. Op advies van Michelin stelt hij het geïntegreerde Fendt-drukwisselsysteem af op 2,2 bar tijdens transport en 1,1 bar in het veld.

Peter van Loon. - Foto: Peter Roek
Peter van Loon. - Foto: Peter Roek

Zijn ervaringen: “De trekker ligt veel vaster op de weg, dat kan ik met zekerheid stellen. Het geeft me een veiliger gevoel, met name met een volle vracht. De trekker is op topsnelheid koersvaster en ‘dweilt’ minder. Tijdens het zodenbemesten merk ik dat de banden niet meer slippen als ik de bemester inzet of uithef. De graszode beschadigt nu niet of veel minder dan bij de standaard banden. Of dat nu komt door de bijzondere nokken, of het feit dat de band meer afplat in de lengte, weet ik niet. Omdat oppompen naar 2,2 bar 4 à 5 minuten duurt, begin ik al als de tank bijna leeg is. Ik vraag me af hoe de band zich houdt als het middelste loopvlak minimaal 5 centimeter is afgesleten.

Levensduur moet grootste voordeel geven
Ik denk dat het grootste voordeel moet komen uit een veel langere levensduur. Dan pas betaalt deze band zich terug. Immers: een standaard trekkerband met een drukwissel presteert ook al best goed. Alleen de levensduur valt dan doorgaans tegen, met zo’n 3.500 uur.”

Of registreer je om te kunnen reageren.